Nejspíš marníte svůj potenciál
Třeba mohla být Vaše - některá z nedávných (nebo dávnějších) olympijských medailí, mezinárodních ocenění za umění či vědu, úspěch v oblasti, kterou jste nikdy ani nezkusili. S největší pravděpodobností většina z nás neodhalila a nerozvinula svůj potenciál. Co s tím?
Je to často nefér z pohledu jedince
V mnoha sportovních a uměleckých disciplínách platí, že aby měl člověk šanci rozvinout svůj potenciál, musí získat příležitost dřív, než si vůbec uvědomí svoje já (což asi tak ve třech letech). Když začne jedinec projevovat zájem třeba o gymnastiku nebo hru na klavír, je už často příliš pozdě na to, aby měl ještě šanci na dosažení vrcholu – nehledě na talent a píli.
Do určité míry to platí i o vědě a životní dráze. Výzkumy ukazují, že kognitivní vývoj dětí ve věku 5 let odráží do značné míry kvalitu podnětů prostředí. Zatímco děti ve věku dvou, tří let projevují určité inteligenční rozdíly, tyto rozdíly se zásadně prohloubí mezi třetím a pátým rokem. Podle analýz jsou tyto rozdíly nejlépe vysvětleny kvalitou předškolní výchovy a úrovní vzdělání matky (lépe než vzděláním otce nebo příjmem rodiny). Úspěch dětí ve škole tedy do značné míry závisí na kvalitě jejich předškolní zkušenosti.
Je to náročné z pohledu rodičů
Mnozí rodiče si uvědomují, že během prvních pěti let života dítěte nejde jen o „hlídání“ a snaží se dítěti poskytovat nejrůznější podněty. Kolik z nás však ví, jak na to? A kolik z nás na to má prostředky? Jistě, každý může nakoupit dětem knížky a číst. Naučit dítě chápat, zdravě přemýšlet, analyzovat a všestranně se rozvíjet je obtížnější. Dát dítěti příležitost zkusit si různé sporty a umělecké směry, cizí jazyky a vědu je schůdné jen pro ty nejodhodlanější.
A pokud dítě projeví zájem a určité předpoklady, zajišťování jejich rozvoje může vyžadovat oběť kariéry jednoho z rodičů a oběť značné části rozpočtu celé rodiny. Určitá oddanost ideálu a alespoň částečný fanatismus rodičů je téměř podmínkou pro úspěch jedince. Někdy naštěstí rodičům pomůže náhoda (strýc trenér, teta umělkyně, bydliště vedle golfového klubu). Většina však takové štěstí nemá.
Nerealizovaný pokrok a sláva z pohledu národa
Ti, kteří získávají medaile a ocenění, i ti, kteří nejvýrazněji přispívají vědeckému a hospodářskému pokroku, nejsou nutně ti nejlepší z celého národa. Jsou nejlepší z těch šťastlivců, kteří byli připraveni a dostali šanci.
Mnozí z těch, kteří připraveni nebyli nebo šanci nedostali, bývali mohli přispět ještě lépe. To, že připraveni nebyli nebo šanci nedostali, není jen nefér vůči nim samotným, ale je také škodou pro celý národ.
Národy se radují z počtu medailí, Nobelových cen, patentů a jiných mezinárodních úspěchů svých příslušníků.
Ve skutečnosti však plýtvají talentem, protože jeho odhalení a rozvinutí často ponechají náhodě a oběti rodičů.
Tak jsme zpátky v mateřské škole
Jestliže je v zájmu národa, stejně tak jako v zájmu jednotlivce, rozvíjet svůj talent, co pro to udělat?
Investovat také do jeslí, mateřských škol a podnětných programů pro děti. Kvalitní jesle a mateřské školy nejenže poskytnou matkám větší svobodu v rozhodování, jestli po narození dítěte pokračovat ve vlastní kariéře a jak dlouho s dítětem zůstat doma, ale mohou také pomoci lépe podchytit a rozvíjet talent nastupující generace.
Po narození dítěte nejde o hlídání (tedy nekvalifikovanou práci) ale o rozvoj osobnosti a talentu (tedy práci specializovanou v mnoha oblastech).
Veřejné finance a podpora vynaložená tímto směrem by mohly mít velmi vysokou návratnost. Nemyslíte?
Je to často nefér z pohledu jedince
V mnoha sportovních a uměleckých disciplínách platí, že aby měl člověk šanci rozvinout svůj potenciál, musí získat příležitost dřív, než si vůbec uvědomí svoje já (což asi tak ve třech letech). Když začne jedinec projevovat zájem třeba o gymnastiku nebo hru na klavír, je už často příliš pozdě na to, aby měl ještě šanci na dosažení vrcholu – nehledě na talent a píli.
Do určité míry to platí i o vědě a životní dráze. Výzkumy ukazují, že kognitivní vývoj dětí ve věku 5 let odráží do značné míry kvalitu podnětů prostředí. Zatímco děti ve věku dvou, tří let projevují určité inteligenční rozdíly, tyto rozdíly se zásadně prohloubí mezi třetím a pátým rokem. Podle analýz jsou tyto rozdíly nejlépe vysvětleny kvalitou předškolní výchovy a úrovní vzdělání matky (lépe než vzděláním otce nebo příjmem rodiny). Úspěch dětí ve škole tedy do značné míry závisí na kvalitě jejich předškolní zkušenosti.
Je to náročné z pohledu rodičů
Mnozí rodiče si uvědomují, že během prvních pěti let života dítěte nejde jen o „hlídání“ a snaží se dítěti poskytovat nejrůznější podněty. Kolik z nás však ví, jak na to? A kolik z nás na to má prostředky? Jistě, každý může nakoupit dětem knížky a číst. Naučit dítě chápat, zdravě přemýšlet, analyzovat a všestranně se rozvíjet je obtížnější. Dát dítěti příležitost zkusit si různé sporty a umělecké směry, cizí jazyky a vědu je schůdné jen pro ty nejodhodlanější.
A pokud dítě projeví zájem a určité předpoklady, zajišťování jejich rozvoje může vyžadovat oběť kariéry jednoho z rodičů a oběť značné části rozpočtu celé rodiny. Určitá oddanost ideálu a alespoň částečný fanatismus rodičů je téměř podmínkou pro úspěch jedince. Někdy naštěstí rodičům pomůže náhoda (strýc trenér, teta umělkyně, bydliště vedle golfového klubu). Většina však takové štěstí nemá.
Nerealizovaný pokrok a sláva z pohledu národa
Ti, kteří získávají medaile a ocenění, i ti, kteří nejvýrazněji přispívají vědeckému a hospodářskému pokroku, nejsou nutně ti nejlepší z celého národa. Jsou nejlepší z těch šťastlivců, kteří byli připraveni a dostali šanci.
Mnozí z těch, kteří připraveni nebyli nebo šanci nedostali, bývali mohli přispět ještě lépe. To, že připraveni nebyli nebo šanci nedostali, není jen nefér vůči nim samotným, ale je také škodou pro celý národ.
Národy se radují z počtu medailí, Nobelových cen, patentů a jiných mezinárodních úspěchů svých příslušníků.
Ve skutečnosti však plýtvají talentem, protože jeho odhalení a rozvinutí často ponechají náhodě a oběti rodičů.
Tak jsme zpátky v mateřské škole
Jestliže je v zájmu národa, stejně tak jako v zájmu jednotlivce, rozvíjet svůj talent, co pro to udělat?
Investovat také do jeslí, mateřských škol a podnětných programů pro děti. Kvalitní jesle a mateřské školy nejenže poskytnou matkám větší svobodu v rozhodování, jestli po narození dítěte pokračovat ve vlastní kariéře a jak dlouho s dítětem zůstat doma, ale mohou také pomoci lépe podchytit a rozvíjet talent nastupující generace.
Po narození dítěte nejde o hlídání (tedy nekvalifikovanou práci) ale o rozvoj osobnosti a talentu (tedy práci specializovanou v mnoha oblastech).
Veřejné finance a podpora vynaložená tímto směrem by mohly mít velmi vysokou návratnost. Nemyslíte?