Zdravotnictví za Šnajdra a po něm. Nebo opět s ním?
Ve svém minulém komentáři jsem napsala, že se policii podařilo konečně ulovit velkou rybu. Rozpoutala se tím vášnivá diskuse o tom, do jaké míry byl Marek Šnajdr tak velkou rybou či nikoliv. Odpověď jsem hledala mezi lékaři i právníky...
Do jaké míry Marek Šnajdr ovlivňoval české zdravotnictví za posledních sedm let, kdy v rezortu působil? Byl jeho vliv na zdravotnictví skutečně tak velký, jak se o něm psalo? Jak se bude zdravotnictví vyvíjet, pokud v něm již nebude? Redakce Medical Tribune požádala o odpověď na tyto dotazy několik představitelů zdravotnictví.
Všichni oslovení se shodují, že Marek Šnajdr byl ve zdravotnictví velkým hráčem. Zastával pozici prvního náměstka ministra, poté byl místopředsedou Zdravotního výboru poslanecké sněmovny a stál včele správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny. Z těchto funkcí vyplývá řada značných pravomocí.
JUDr. Ondřej Dostál, který působí jako právník se zaměřením na zdravotnictví, uvedl pro MT zajímavý postřeh: „Když se v letech 2004-2005 tvořil plán reforem, jejímiž hlavními autory byli pánové Hroboň, Macháček a Julínek, zúčastňoval jsem se některých diskusí, byli tam i odborníci ze zahraničí. Nepamatuji si však, že by se těchto prací účastnil pan Šnajdr. Po volbách 2006 se však stává hlavní postavou MZ, které se sice i nadále zaštiťuje při svých krocích reformním plánem připraveným "experty z Harvardu", tomuto plánu však skutečně činěná opatření neodpovídala. Zatímco "předvolební" autoři reforem, kteří dostali nějakou funkci, veskrze odešli spolu s ministrem Julínkem a odnesli si jen spoustu negativní publicity, pan Šnajdr naopak povýšil do Parlamentu a na šéfa správní rady VZP.“
Za vším hledej Šnajdra
V uplynulých letech platilo ve zdravotnictví nepsané pravidlo „za vším hledej Šnajdra.“ Byla toto pověst pravdivá, nebo novináři Šnajdrův vliv přeceňovali?
„Myslím si, že většina novinářů vliv pana Šnajdra, respektive zájmových skupin, kterým zřejmě pomáhal, naopak spíše podceňovala a podceňuje i nadále,“ odpovídá na dotaz MT
prezident České lékařské komory Milan Kubek. Stejného názoru je imunolog RNDr. Vlastimil Král: „Nemyslím si, že byla jeho moc přeceňována. Spíše naopak. Věřil bych i tomu, ze zveřejňované případy mohly byt jen špičkou ledovce.“
„Moc prvního náměstka MZ nemusejí média přeceňovat, pod tuto funkci spadají mj. investice, dotace včetně evropských fondů a přímo řízené nemocnice včetně "fakultek", což znamená kontrolu nad obrovskými toky peněz. Tím spíše v čase slabých nebo často se střídajících ministrů,“ poznamenává Ondřej Dostál.
Vliv přes prosazování zákonů
Šnajdrův velký vliv spočíval především v tom, že přímo ovlivňoval tvorbu zákonů, které umožnily odklon státních peněz do soukromých firem. Známým příkladem je například prosazení legislativy o zrušení zdravotních ústavů. Před dvěma lety, kdy tento klíčový zákon sněmovna schvalovala, redakce MT informovala o tom, jak se Marek Šnajdr snažil prosadit změnu co nejrychleji a bez povšimnutí veřejnosti. Jako poslanec využil toho, že sněmovna otevřela zákon o ochraně veřejného zdraví kvůli implementaci evropských norem ohledně hodnocení kvality vod. Místopředsedkyně Odborového svazu zdravotnictví ing. Ivana Břeňková k této kauze poznamenává:
„Měla jsem možnost se setkat s Markem Šnajdrem v době, kdy působil jako náměstek ministryně Juráskové. V té době došlo k faktickému zrušení několika zdravotních ústavů. Díky velké iniciativě odpůrců rušení ústavů se podařilo, že byl zachráněn alespoň Zdravotní ústav v Ústí nad Labem. Pamatuji si, jak Marek Šnajdr jako poslanec na jednání výboru pro zdravotnictví vůbec nedovolil mé vystoupení na obranu zdravotních ústavů,“ říká pro MT Břeňková.
Také JUDr. Ondřej Dostál poukazuje na to, že Šnajdr byl mistrem v prosazování tzv. přílepkových zákonů: „Panu Šnajdrovi je nutno přiznat nadstandardní znalosti ekonomiky a reálného fungování zdravotnictví, což ve spojení s vyjednávací silou politika nejsilnější vládní strany a množstvím kontaktů v oblasti lékového trhu vytvářelo velký díl faktické moci. Pan Šnajdr byl jedním ze tří nebo čtyř poslanců zdravotního výboru, jejichž souhlas byl nutný pro schválení všech významnějších zákonů. Sledovat jeho "přílepkovou aktivitu" bylo bezmála důležitější než sledovat samotné návrhy zákonů vycházející z ministerstva.“
Za jeden z „přílepků“ lze považovat i odstátnění Tkáňové banky v Brně, který Topolánkova vláda schválila čtyři dny před koncem svého mandátu.
Zdravotnictví bez Šnajdra….?
Jak se bude vyvíjet zdravotnictví v éře po Marku Šnajdrovi? Dojde k "odstřižení" vlivových skupin? Oslovení se shodují v tom, že spíše nikoliv. „Nevěřím, že odchodem jednoho člověka se zhroutí celá vlivová síť.“ říká RNDr. Vlastimil Král.
„Marek Šnajdr se v současné době pohyboval jen v rámci Správní rady VZP a na chod ministerstva zdravotnictví podle mne již neměl valného vlivu. Přesto jsou v našem zdravotnictví stále obrovské problémy. Nelze tedy vinu svalovat pouze na Marka Šnajdra. Vždyť i některé současné zákony, které předkládá pan ministr Heger jsou obdobně špatné, jako ty, které byly prosazovány předchozí garniturou ministrů z ODS,“ míní senátorka Mudr. Alena Dernerová.
„Ty skutečně mocné lobby si pravděpodobně pouze najmou mezi politiky jiné dosud neprovařené ´Šnajdry´ a vše pojede dál ve starých kolejích,“ odpovídá na dotaz prezident ČLK Milan Kubek.
„Když se touto optikou podíváme na současné dění, opět jen klíčová slova - tvorba úhradové vyhlášky, tvorba sítě center, nákupy pro ministerské nemocnice, pozitivní listy pojišťoven, komise pro HTA - vidíme, že pravidla se nemění a hra vlivových skupin zůstává stejná bez ohledu na to, že pár hráčů vypískali. Snahu o změnu uvěřím prvnímu ministrovi zdravotnictví, který neobsadí posty náměstků, významnějších ředitelů a zástupců ve správních radách pojišťoven stranicky, ale vypíše na ně konkurz s kritérii odbornosti a zkušeností,“ domnívá se JUDr. Ondřej Dostál.
Trestní stíhání
Redakce MT se oslovených zeptala také na to, zda by podle nich mohl být Šnajdr trestně stíhaný i za další kauzy z dob, kdy působil jako náměstek MZ či jako šéf správní rady VZP.
„Odpověď na tuto otázku nám snad dají orgány činné v trestním řízení, které mají nástroje, jak si ověřit skutečný stav věcí. Pokud by ale byla pravdou jen část toho, co se o působení pana Šnajdra na ministerstvu a ve funkci předsedy Správní rady VZP vypráví, pak nepochybně ano,“ říká prezident ČLK Milan Kubek.
„Pokud by se dopustil trestného jednání jako náměstek MZ, pak ano - ovšem společně by bylo třeba patrně stíhat i spoustu dalších lidí za spolupachatelství či tzv. účastenství, tedy organizátorství, návod či pomoc. Jen obtížně si totiž lze představit významnější ekonomické delikty náměstka, ke kterým by nebylo třeba účasti někoho dalšího, např. z nemocnice, z distribučního řetězce či zdravotní pojišťovny. Pokud by šlo o trestné činy úplatku či podplacení, okruh potenciálně stíhaných by byl ještě širší, neboť jde o trestné činy tzv. překažovací i tzv. oznamovací, trestné je tedy i jen vědět a nenahlásit,“ říká JUDr. Dostál a dodává:
„Stíhání za činnost šéfa SR VZP vidím jako nepravděpodobné, tyto osoby mají sice faktickou moc, ale žádnou odpovědnost (snad s výjimkou otevřené korupce), neboť mezi nimi a "průšvihem" stojí zpravidla bariéra v podobě ředitele pojišťovny, který sice od správní rady přijímá pokyny a může být správní radou odvolán, avšak za konkrétní kroky odpovídá on. To je další chyba v "pravidlech hry" hodná rychlé nápravy.“
„V minulosti byl již obviněn z vícero činů, ale stíhání bylo zastaveno. Takže by bylo dobré se podívat i na tyto kauzy,“ domnívá se senátorka Dernerová…
…nebo Šnajdr opět mezi námi?
Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že Marek Šnajdr v současnosti není stíhán za žádný z deliktů, který by souvisel s jeho působením na ministerstvu zdravotnictví nebo v čele správní rady VZP. A je otázka, zda v brzké době nebude z vazby propuštěn.
V sobotu přinesl server iDNES zprávu, o tom, že exposlanci ODS Petr Tluchoř, Ivan Fuksa a Marek Šnajdr, kteří sedí kvůli obvinění z korupce ve vazbě, mají naději dostat se v dohledné době na svobodu. Policie a žalobci se snaží co nejrychleji vyslechnout všechny svědky, aby mohli nechat obviněné politiky propustit z cel. Server iDNES zároveň citoval olomouckého vrchního státního zástupce Ivo Ištvana: "Až dokončíme nezbytné úkony, budou dotyční z vazby propuštěni."
Marek Šnajdr je současné době stále členem správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny. „Dokud tuto funkci bude mít, vliv na zdravotnictví si zachová,“ poznamenává RNDr. Vlastimil Král.
Do jaké míry Marek Šnajdr ovlivňoval české zdravotnictví za posledních sedm let, kdy v rezortu působil? Byl jeho vliv na zdravotnictví skutečně tak velký, jak se o něm psalo? Jak se bude zdravotnictví vyvíjet, pokud v něm již nebude? Redakce Medical Tribune požádala o odpověď na tyto dotazy několik představitelů zdravotnictví.
Všichni oslovení se shodují, že Marek Šnajdr byl ve zdravotnictví velkým hráčem. Zastával pozici prvního náměstka ministra, poté byl místopředsedou Zdravotního výboru poslanecké sněmovny a stál včele správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny. Z těchto funkcí vyplývá řada značných pravomocí.
JUDr. Ondřej Dostál, který působí jako právník se zaměřením na zdravotnictví, uvedl pro MT zajímavý postřeh: „Když se v letech 2004-2005 tvořil plán reforem, jejímiž hlavními autory byli pánové Hroboň, Macháček a Julínek, zúčastňoval jsem se některých diskusí, byli tam i odborníci ze zahraničí. Nepamatuji si však, že by se těchto prací účastnil pan Šnajdr. Po volbách 2006 se však stává hlavní postavou MZ, které se sice i nadále zaštiťuje při svých krocích reformním plánem připraveným "experty z Harvardu", tomuto plánu však skutečně činěná opatření neodpovídala. Zatímco "předvolební" autoři reforem, kteří dostali nějakou funkci, veskrze odešli spolu s ministrem Julínkem a odnesli si jen spoustu negativní publicity, pan Šnajdr naopak povýšil do Parlamentu a na šéfa správní rady VZP.“
Za vším hledej Šnajdra
V uplynulých letech platilo ve zdravotnictví nepsané pravidlo „za vším hledej Šnajdra.“ Byla toto pověst pravdivá, nebo novináři Šnajdrův vliv přeceňovali?
„Myslím si, že většina novinářů vliv pana Šnajdra, respektive zájmových skupin, kterým zřejmě pomáhal, naopak spíše podceňovala a podceňuje i nadále,“ odpovídá na dotaz MT
prezident České lékařské komory Milan Kubek. Stejného názoru je imunolog RNDr. Vlastimil Král: „Nemyslím si, že byla jeho moc přeceňována. Spíše naopak. Věřil bych i tomu, ze zveřejňované případy mohly byt jen špičkou ledovce.“
„Moc prvního náměstka MZ nemusejí média přeceňovat, pod tuto funkci spadají mj. investice, dotace včetně evropských fondů a přímo řízené nemocnice včetně "fakultek", což znamená kontrolu nad obrovskými toky peněz. Tím spíše v čase slabých nebo často se střídajících ministrů,“ poznamenává Ondřej Dostál.
Vliv přes prosazování zákonů
Šnajdrův velký vliv spočíval především v tom, že přímo ovlivňoval tvorbu zákonů, které umožnily odklon státních peněz do soukromých firem. Známým příkladem je například prosazení legislativy o zrušení zdravotních ústavů. Před dvěma lety, kdy tento klíčový zákon sněmovna schvalovala, redakce MT informovala o tom, jak se Marek Šnajdr snažil prosadit změnu co nejrychleji a bez povšimnutí veřejnosti. Jako poslanec využil toho, že sněmovna otevřela zákon o ochraně veřejného zdraví kvůli implementaci evropských norem ohledně hodnocení kvality vod. Místopředsedkyně Odborového svazu zdravotnictví ing. Ivana Břeňková k této kauze poznamenává:
„Měla jsem možnost se setkat s Markem Šnajdrem v době, kdy působil jako náměstek ministryně Juráskové. V té době došlo k faktickému zrušení několika zdravotních ústavů. Díky velké iniciativě odpůrců rušení ústavů se podařilo, že byl zachráněn alespoň Zdravotní ústav v Ústí nad Labem. Pamatuji si, jak Marek Šnajdr jako poslanec na jednání výboru pro zdravotnictví vůbec nedovolil mé vystoupení na obranu zdravotních ústavů,“ říká pro MT Břeňková.
Také JUDr. Ondřej Dostál poukazuje na to, že Šnajdr byl mistrem v prosazování tzv. přílepkových zákonů: „Panu Šnajdrovi je nutno přiznat nadstandardní znalosti ekonomiky a reálného fungování zdravotnictví, což ve spojení s vyjednávací silou politika nejsilnější vládní strany a množstvím kontaktů v oblasti lékového trhu vytvářelo velký díl faktické moci. Pan Šnajdr byl jedním ze tří nebo čtyř poslanců zdravotního výboru, jejichž souhlas byl nutný pro schválení všech významnějších zákonů. Sledovat jeho "přílepkovou aktivitu" bylo bezmála důležitější než sledovat samotné návrhy zákonů vycházející z ministerstva.“
Za jeden z „přílepků“ lze považovat i odstátnění Tkáňové banky v Brně, který Topolánkova vláda schválila čtyři dny před koncem svého mandátu.
Zdravotnictví bez Šnajdra….?
Jak se bude vyvíjet zdravotnictví v éře po Marku Šnajdrovi? Dojde k "odstřižení" vlivových skupin? Oslovení se shodují v tom, že spíše nikoliv. „Nevěřím, že odchodem jednoho člověka se zhroutí celá vlivová síť.“ říká RNDr. Vlastimil Král.
„Marek Šnajdr se v současné době pohyboval jen v rámci Správní rady VZP a na chod ministerstva zdravotnictví podle mne již neměl valného vlivu. Přesto jsou v našem zdravotnictví stále obrovské problémy. Nelze tedy vinu svalovat pouze na Marka Šnajdra. Vždyť i některé současné zákony, které předkládá pan ministr Heger jsou obdobně špatné, jako ty, které byly prosazovány předchozí garniturou ministrů z ODS,“ míní senátorka Mudr. Alena Dernerová.
„Ty skutečně mocné lobby si pravděpodobně pouze najmou mezi politiky jiné dosud neprovařené ´Šnajdry´ a vše pojede dál ve starých kolejích,“ odpovídá na dotaz prezident ČLK Milan Kubek.
„Když se touto optikou podíváme na současné dění, opět jen klíčová slova - tvorba úhradové vyhlášky, tvorba sítě center, nákupy pro ministerské nemocnice, pozitivní listy pojišťoven, komise pro HTA - vidíme, že pravidla se nemění a hra vlivových skupin zůstává stejná bez ohledu na to, že pár hráčů vypískali. Snahu o změnu uvěřím prvnímu ministrovi zdravotnictví, který neobsadí posty náměstků, významnějších ředitelů a zástupců ve správních radách pojišťoven stranicky, ale vypíše na ně konkurz s kritérii odbornosti a zkušeností,“ domnívá se JUDr. Ondřej Dostál.
Trestní stíhání
Redakce MT se oslovených zeptala také na to, zda by podle nich mohl být Šnajdr trestně stíhaný i za další kauzy z dob, kdy působil jako náměstek MZ či jako šéf správní rady VZP.
„Odpověď na tuto otázku nám snad dají orgány činné v trestním řízení, které mají nástroje, jak si ověřit skutečný stav věcí. Pokud by ale byla pravdou jen část toho, co se o působení pana Šnajdra na ministerstvu a ve funkci předsedy Správní rady VZP vypráví, pak nepochybně ano,“ říká prezident ČLK Milan Kubek.
„Pokud by se dopustil trestného jednání jako náměstek MZ, pak ano - ovšem společně by bylo třeba patrně stíhat i spoustu dalších lidí za spolupachatelství či tzv. účastenství, tedy organizátorství, návod či pomoc. Jen obtížně si totiž lze představit významnější ekonomické delikty náměstka, ke kterým by nebylo třeba účasti někoho dalšího, např. z nemocnice, z distribučního řetězce či zdravotní pojišťovny. Pokud by šlo o trestné činy úplatku či podplacení, okruh potenciálně stíhaných by byl ještě širší, neboť jde o trestné činy tzv. překažovací i tzv. oznamovací, trestné je tedy i jen vědět a nenahlásit,“ říká JUDr. Dostál a dodává:
„Stíhání za činnost šéfa SR VZP vidím jako nepravděpodobné, tyto osoby mají sice faktickou moc, ale žádnou odpovědnost (snad s výjimkou otevřené korupce), neboť mezi nimi a "průšvihem" stojí zpravidla bariéra v podobě ředitele pojišťovny, který sice od správní rady přijímá pokyny a může být správní radou odvolán, avšak za konkrétní kroky odpovídá on. To je další chyba v "pravidlech hry" hodná rychlé nápravy.“
„V minulosti byl již obviněn z vícero činů, ale stíhání bylo zastaveno. Takže by bylo dobré se podívat i na tyto kauzy,“ domnívá se senátorka Dernerová…
…nebo Šnajdr opět mezi námi?
Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že Marek Šnajdr v současnosti není stíhán za žádný z deliktů, který by souvisel s jeho působením na ministerstvu zdravotnictví nebo v čele správní rady VZP. A je otázka, zda v brzké době nebude z vazby propuštěn.
V sobotu přinesl server iDNES zprávu, o tom, že exposlanci ODS Petr Tluchoř, Ivan Fuksa a Marek Šnajdr, kteří sedí kvůli obvinění z korupce ve vazbě, mají naději dostat se v dohledné době na svobodu. Policie a žalobci se snaží co nejrychleji vyslechnout všechny svědky, aby mohli nechat obviněné politiky propustit z cel. Server iDNES zároveň citoval olomouckého vrchního státního zástupce Ivo Ištvana: "Až dokončíme nezbytné úkony, budou dotyční z vazby propuštěni."
Marek Šnajdr je současné době stále členem správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny. „Dokud tuto funkci bude mít, vliv na zdravotnictví si zachová,“ poznamenává RNDr. Vlastimil Král.