„Od morální k demokratické revoluci.“

17. 11. 2020 | 13:43
Přečteno 1874 krát
Před pár měsíci jsem v počítači našel původní verzi svého skandálního článku O mravním smyslu Charty77“, který vyšel v listopadu 2013 v Lidových novinách. V úctě k dnešnímu výročí Listopadu ji zde zveřejňuji:

Konečnou verzi jsem pojal jinak, a po úpravách redaktora Josefa Chuchmy (bez mého vědomí a svolení) to vyšlo v ještě jiné podobě a dokonce s jiným titulem. Článek vyvolal velké pobouření ze strany našich filozofických chartistů, kteří pak v LN vydávali ohlasy proti mně, na které mi nebylo umožněno odpovědět. Můj článek nebyl míněn jako žádný útok na Patočku, měl za cíl jen poukázat na osvícenské počátky sekulární morální filosofie, jelikož mi vadilo, že se u nás pořád předstírá, jako by se podobné otázky u nás objevily až s Chartou a mravním disentem. „Mravní idealismus“ a pohrdání empirickými humanitními vědami, to byla velká chyba naší polistopadové demokracie. Masaryk říkal: „Odmítám idealismus, který zapomíná na chleba.“ V úctě k dnešnímu výročí Listopadu, a také aby se to neztratilo, zde zveřejňuji původní verzi:

„Od morální k demokratické revoluci“?
„V čem spatřujete hlavní význam Charty?“, zeptali se Václava Havla v rozhovoru pro časopis Kurier roku 1978. „Já osobně považuju za nejdůležitější význam ten, který akcentoval prof. Patočka, totiž její význam mravní,“ odpověděl jim. Ale mluvili chartisté a Patočka o stejné věci? Nelišil se nějak výrazně jejich přístup k morálce?
Podívejme se nejprve na to, co konkrétně akcentoval prof. Patočka. Vyjdeme z eseje, která je považována za jeho odkaz. Je to úvaha „Čím je a čím není Charta 77“, která byla záhy přejmenovaná na „O povinnosti bránit se proti bezpráví“. Odlišnosti v obou verzích teď necháme stranou. V obou se ale vyskytuje zajímavá věta, kterou nikdo z editorů Patočkových spisů, ani dokumentů opozice nekomentoval. Filozof říká: „Signatáři si jsou však vědomi, že už před 180 lety se pomocí přesného členění pojmů osvětlilo, že všechny mravní povinnosti spočívají v tom, co může být nazváno povinnostmi člověka k sobě samému, povinnostmi, které v sobě zahrnují i nutnost bránit se proti každému utrpěnému bezpráví.“ Co bylo zjištěno před 180 lety? K této otázce se nikdo nevracel. Odečteme-li od roku 1977 zmíněné množství let, dostaneme rok 1797. V tomto roce vyšla Kantova Metafyzika mravů a jsem přesvědčen, že právě na toto dílo Patočka odkazoval.

[Stačí se odvolávat na lidská práva?]
Ale byli si toho opravdu vědomi ostatní signatáři? Patočka napsal svá stěžejní prohlášení ve vzácné době, kdy mluvil takřka sám za sebe, protože ostatní dva mluvčí Charty- tedy Havel a Hájek – byli ve vězení. Skrytý odkaz na Kanta dává Chartě i oběma mezinárodním úmluvám zcela jiný smysl, smysl, který není ani v jednom případě oprávněn. Mezinárodní úmluva o občanských a politických právech ani úmluva o hospodářských a sociálních právech totiž nevycházely z Kanta, ani z žádného jiného jednotícího principu. Ani Charta se neodvolává na žádné filozofy, ani na filozofii lidských práv. Nároky vůči státu odůvodňuje jen odvoláním na obě výše zmíněné mezinárodní úmluvy, čímž se její argumentace ocitá v kruhu... Pro pořádek dodejme, že ani v žádné z následujících velkých debat se chartisté nevěnovali filozofii lidských práv, ani osvícenské etice. Filozofii nahradili selektivním čtením obou úmluv, z nichž vybrali zejména body týkající se svobody projevu a sdružování.
Nikdy nebrali v potaz fakt, že diskutují se státem, který ve své ústavě rovněž uznává jisté pojetí občanských práv, pojetí socialistické. Jenže připuštění této skutečnosti by opozici nutilo přiznat, že lidská práva jsou jen prostředkem pro vyjádření různých politických názorů, nikoliv kritériem správnosti. Je-li možno nějaký požadavek vyjádřit jazykem lidských práv, neznamená to ještě, že jde o požadavek spravedlivý, neboť tímto prostředkem lze vyjádřit dokonce i názory velmi nemravné. Mají–li být lidská práva nástrojem k nastolení spravedlivého státu, pak je důležité, z jaké morální filozofie vycházejí. A vyvinuli chartisté takovou filozofii?

[Existovala morální filosofie Charty 77?]
Pro Patočku nebyla praktická filozofie nikdy v centru pozornosti a filozofii lidských práv se nikdy nevěnoval. V disentu se tímto tématem zabývala systematicky jen brněnská filozofka Božena Komárková, která svoje chápání zakotvila v evangelickém křesťanství. Česká veřejnost však potřebovala sekulární princip lidských práv. Patočka v eseji mluví, jako by takový mravní princip znal: „Pojem lidských práv není nic jiného než přesvědčení, že i státy a celá společnost se staví pod svrchovanost mravního cítění, že uznávají něco nepodmíněného nad sebou, co je i pro ně závazné posvátné a nedotknutelné.“ Avšak ani Kant, na něhož skrytě odkazoval, nevyjádřil svou morální filozofii jazykem lidských práv. Jeho etika byla založena na formálním principu a není zaměřena na výchovu, ani na boj za něco. Poskytuje nám jenom návod, jak zjistit, zda jsme jednali spravedlivě.

Život v pravdě? [Nestačí být v opozici]
Z Kantovy etiky lze také těžko odvodit přesvědčení o životě v pravdě a mravní povýšenosti, které se později staly charakteristické pro Chartu 77. Podle Kanta je totiž člověk tvor slabý, tvor, který má v sobě zakořeněný sklon ke zlu. Člověk sice má schopnost poznat správné principy jednání, ale jeho slabost mu neumožní podle nich stále jednat. K mravnímu životu určitě nestačí být v politické opozici. Kant naopak v Metafyzice mravů varuje před tím, aby člověk, který pozná, že jedná lépe než ostatní, podlehl své aroganci a začal cítit nenávist vůči ostatním za to, že žijí špatně. Propadne pak totiž zvláštnímu paradoxu: Tím, že nenávidí ostatní, se sám dopouští něčeho špatného, a tudíž už není takovým dobrákem, za jakého se považoval. Jenže není snad nesmiřitelné hledání chyb a přísná důslednost vlastním úkolem morální filozofie? Právě ve zmíněném díle, které bylo syntézou právní a morální filozofie, Kant ukazuje, že morální filozofie se nezabývá obviňováním ostatních. Morálka není právo, jejím cílem není formulovat žalobu a trestat. V morálce soudí člověk sám sebe, v právu soudím druhé. Dle Kanta má morálka dva cíle: vlastní dokonalost a cizí štěstí. Chápu to tak, že člověk se má starat o vlastní chyby, ale vůči cizím lidem se má spíše zabývat tím, co pro ně udělat dobrého. Morální úsudek je něco jiného než právní soud.
Na ty, kdo chtějí přesto ostatní morálně soudit, pak čeká ještě jiná past: Pokud ostatním ukřivdí, stanou se ze žalobců pachateli. A jelikož má v sobě každý zmíněnou slabost, již Kant nazval radikálním zlem, je nasnadě, že každý se časem dopustí něčeho špatného. Jakým právem pak může soudit ostatní? Správnost mravních principů navíc nezávisí na tom, jestli ten nebo onen žije neomylně. Zůstávají platné, i když lidé jsou slabí a nedokážou překonat svůj sklon ke zlu. Pokud bychom na příklad platnost zásady, že lhát se nemá, podmínili tím, že platí jen tehdy, pokud je někde na světě člověk, jenž nikdy v životě nezalhal, museli bychom asi tuto zásadu brzo odvolat...
Dle Kantovy etiky člověk jedná spravedlivě tehdy, pokud jedná z vlastní vůle jedná podle správných principů. Ale aby byl schopen něco takového vůbec posoudit, musí udržovat povědomí o tom, že mezi jeho vlastním jednáním a nadřazeným principem jednání existuje rozdíl. Nadřazený princip je formální, není z tohoto světa a nemění se podle toho, co se mi hodí, nebo podle toho, co dělá většina. Člověk nesmí ztratit ze zřetele rozdíl mezi formou a faktem. Ale chartista, který začal věřit tomu, že už žije v pravdě, tento rozdíl ze zřetele ztratil. Nemůže pak posoudit, zda jednal správně, protože vychází z toho, že vše, co dělá, je správné, protože to dělá on.

[Jak tomu kdo rozuměl]
Při vědomí těchto zkušeností Patočka napsal: „Účastníci Charty 77 (...) nechtějí být žádnou mravní autoritou nebo svědomím společnosti, nad nikoho se nepovyšují a nikoho se nevyvyšují a nikoho nesoudí; jejich úsilím je jedině očistit a posílit vědomí, že existuje vyšší autorita, které jsou zavázáni jednotlivci...“ Chartistické diskuze ale ukazují, že každý si pod tím představoval něco jiného. Evangelíci si byli jistí, že Patočkova slova se vztahují k rozhovoru Ježíše Krista s pilátem, Havel v tom viděl výzvu k životu v pravdě, [nechartista] Emanuel Mandler zase projev rezignace, neboť Patočka prý chtěl jen mravní a nikoliv politické vítězství... Václav Benda zase mravní závazek, jemuž však scházela náplň. Petr Uhl označil Bendovy názory za pokrytecké, a Havlův „život v pravdě“ za vulgarizaci Patočkova odkazu, ale sám se vydal hledat pravdu v lůně lidu... Ke správnému názoru máme dojít principem veřejného vystupování a demokratizace, neboť veřejné mínění samo určí, kdo má pravdu, tj. kdo je revoluční avantgarda... V reakci na prohlášení Právo na dějiny pak Uhl jasně vyjádřil, že majitelem pravdy je on sám...
Za největší nedorozumění však lze označit způsob komunikace, který Charta zvolila. Patočka mluví o tom, že Charta chce působit ryze pedagogicky. Má přesvědčovat spoluobčany. Charta se však rozhodla k jednostranné komunikaci s vládnoucí mocí. Pak už šlo těžko o morální diskuzi, ale o politický boj. K tomu přidejme skutečnost, že žádná z diskuzí Charty 77 se netýkala pojetí lidských práv, ani morální filozofie. S mravní sebejistotou chartistů to vše nikterak neotřáslo, a tak první porevoluční edice dokumentů Charty 77 dostala podtitul „Od morální k demokratické revoluci“...

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy