FRAUD není vídeňský psychoanalytik, část 2.
PORG je díky vyhazovu Václava Klause ml. Martinem Romanem opět na titulních stranách novin.
Graffiti v lůně vzdělanosti…
Vaclav Klaus mladší, nejvyšší představitel akademického vedení PORGu, byl beze všech cirátů vypoklonkován Martinem Romanem, nejvýznamnějším sponzorem a faktickým vlastníkem zmíněné školy. Neslavný konec obchodního partnerství, které trvalo dobrých patnáct let.
Příčina srážky není zcela zřejmá, ačkoli jako pravděpodobné se jeví, že šlo o neshody ohledně peněz či politiky – pokud ovšem kterýkoli ze zúčastněných pánů dokáže obě tyto věci od sebe oddělit. A co jste čekali? Umí si někdo z vás představit, že něco tak těsně spojeného s klany Romanů a Klausů by mohlo být nedotčeno politikou? Sotva bychom hledali lepší příklad toho, jaké výhody systém státního kapitalismu skýtá těm, kdo ho protežují.
A přesto anglická mutace marketingového materiálu školy bez mrknutí oka popisuje PORG jako „vpravdě nezávislou – věž ze slonoviny, jíž politické turbulence neotřesou“ (a truly independent school: an ivory tower unbuffeted by the gales of politics). Takové tvrzení je směšné a lživé zároveň. Právě tato věž ze slonoviny si za posledních pár let užila otřesů politických turbulencí až až.
Nejprve se v Blesku objevila zpráva, že Kačenka Zemanová, takto dcera Miloše Zemana, školu opustila poté, co „nedala“ zkoušku z matematiky. Pak se pan ředitel postavil po bok svých rodičů, kteří se veřejně pošklebovali prezidentským aspiracím Karla Schwarzenberga. O několik týdnů později ozdobila fasádu pražského PORGu rudá hvězda v doprovodu hákenkrajcu jako drzá připomínka kostlivce v rodinné skříni paní Klausové. A teď ředitel Klaus pokládá funkci poté, co se poštěkal s jedním z nejbližších rodinných poradců – a investorů.
Někdo by si měl dát tu práci a spočítat, kolik peněz Roman do Klausova klanu nalil. Oba Klausovi synové byli na Romanově výplatní listině celá léta – jeden v PORGu, druhý v ČEZu. A rodiče? Docela by mě zajímalo, kolik Romana stála kariéra pana a paní Klausových od okamžiku, kdy se v roce 2000 dostal poprvé k velkému lizu jako ředitel státní Škody Plzeň, kterou pak v roce 2003 koupil Appian.
PORG tvrdí, že jeho příjmy jsou kombinací školného, státních dotací a sponzorských darů peněžních i nepeněžních. V roce 2004 prodala Škoda Plzeň (tehdy již ve vlastnictví Appianu) svou jadernou divizi Škoda JS prostřednictvím OMZ ruskému státu. Škoda JS je jedním z nejštědřejších sponzorů PORGu a patří také mezi nejoblíbenější dodavatele ČEZu. Nepeněžní dary (ty veřejně přiznané) zahrnují právní služby poskytované osobním právníkem rodiny Martina Romana Radkem Pokorným.
PORG uvádí, že tyto jeho příjmy jsou používány k vyplácení učitelů a ke zvelebování školních budov. No pochopitelně, za co jiného by asi tak škola měla tyto peníze utrácet? No… třeba za billboardy. Brzy poté, co loni skončila prezidentská kampaň, PORG odstartoval masivní reklamní kampaň v ulicích Prahy a Ostravy. Ty billboardy se nedaly přehlédnout: dětské tváře zubící se nad dětinskými hrátkami s českou výslovností anglických slovíček typu ‚BOOK není listnatý strom‘ či ‚WOLKER není skotská whisky‘. Jeden z mých pravidelných čtenářů přišel s mnohem lepším sloganem: ‚FRAUD není vídeňský psychoanalytik‘.
Pročpak taková škola, která má zjevně mnohem více uchazečů, než kolik jich dokáže uspokojit, utrácí milióny korun za venkovní reklamní kampaň? Možná bylo hlavním účelem této kampaně odvrátit pozornost od oné rudé hvězdy a hákového kříže; nebo je prostě mecenáš PORGu jenom marnotratný a chce vyhazovat ‚své‘ peníze. Pravděpodobnější ovšem může být, že billboardy PORGu ve skutečnosti byly splátkou billboardové kampaně někoho jiného – možná Miloše Zemana.
Reflex přišel s tvrzením, že Martin Roman je tichým společníkem v BigBoardu, největší billboardové agentuře v ČR. Podle časopisu má Roman ve firmě třetinový podíl, druhou třetinu drží Roman Janoušek, a o zbývající třetinu se dělí Richard Fuxa a J&T Banka. Pokud jsou tato tvrzení pravdivá, začíná být jasné, proč PORG přišel se svou absurdní billboardovou kampaní.
Ať tak či onak, je ironií osudu, že tato ‚soukromá škola‘ je zčásti dotována českým státem, zčásti státem ruským a zčásti člověkem, jenž vděčí za veškeré své bohatství sinekurám ve státem vlastněných společnostech jako ČEZ a Škoda Plzeň.
Je-li PORG výkladní skříní čehokoli, pak je to státní kapitalismus. A ukazuje-li srážka mezi Romanem a Klausem něco, pak je to skutečnost, že státním kapitalistům v okamžiku, kdy jsou odstaveni od struku, z něhož vysávali veřejné rozpočty, náhle docházejí peníze.
PS. Srdečné díky Burbankovi za inspirativní slogan. Možná byste se měl přihlásit u té agentury, která dělá PORGu PR, o práci!
Graffiti v lůně vzdělanosti…
Vaclav Klaus mladší, nejvyšší představitel akademického vedení PORGu, byl beze všech cirátů vypoklonkován Martinem Romanem, nejvýznamnějším sponzorem a faktickým vlastníkem zmíněné školy. Neslavný konec obchodního partnerství, které trvalo dobrých patnáct let.
Příčina srážky není zcela zřejmá, ačkoli jako pravděpodobné se jeví, že šlo o neshody ohledně peněz či politiky – pokud ovšem kterýkoli ze zúčastněných pánů dokáže obě tyto věci od sebe oddělit. A co jste čekali? Umí si někdo z vás představit, že něco tak těsně spojeného s klany Romanů a Klausů by mohlo být nedotčeno politikou? Sotva bychom hledali lepší příklad toho, jaké výhody systém státního kapitalismu skýtá těm, kdo ho protežují.
A přesto anglická mutace marketingového materiálu školy bez mrknutí oka popisuje PORG jako „vpravdě nezávislou – věž ze slonoviny, jíž politické turbulence neotřesou“ (a truly independent school: an ivory tower unbuffeted by the gales of politics). Takové tvrzení je směšné a lživé zároveň. Právě tato věž ze slonoviny si za posledních pár let užila otřesů politických turbulencí až až.
Nejprve se v Blesku objevila zpráva, že Kačenka Zemanová, takto dcera Miloše Zemana, školu opustila poté, co „nedala“ zkoušku z matematiky. Pak se pan ředitel postavil po bok svých rodičů, kteří se veřejně pošklebovali prezidentským aspiracím Karla Schwarzenberga. O několik týdnů později ozdobila fasádu pražského PORGu rudá hvězda v doprovodu hákenkrajcu jako drzá připomínka kostlivce v rodinné skříni paní Klausové. A teď ředitel Klaus pokládá funkci poté, co se poštěkal s jedním z nejbližších rodinných poradců – a investorů.
Někdo by si měl dát tu práci a spočítat, kolik peněz Roman do Klausova klanu nalil. Oba Klausovi synové byli na Romanově výplatní listině celá léta – jeden v PORGu, druhý v ČEZu. A rodiče? Docela by mě zajímalo, kolik Romana stála kariéra pana a paní Klausových od okamžiku, kdy se v roce 2000 dostal poprvé k velkému lizu jako ředitel státní Škody Plzeň, kterou pak v roce 2003 koupil Appian.
PORG tvrdí, že jeho příjmy jsou kombinací školného, státních dotací a sponzorských darů peněžních i nepeněžních. V roce 2004 prodala Škoda Plzeň (tehdy již ve vlastnictví Appianu) svou jadernou divizi Škoda JS prostřednictvím OMZ ruskému státu. Škoda JS je jedním z nejštědřejších sponzorů PORGu a patří také mezi nejoblíbenější dodavatele ČEZu. Nepeněžní dary (ty veřejně přiznané) zahrnují právní služby poskytované osobním právníkem rodiny Martina Romana Radkem Pokorným.
PORG uvádí, že tyto jeho příjmy jsou používány k vyplácení učitelů a ke zvelebování školních budov. No pochopitelně, za co jiného by asi tak škola měla tyto peníze utrácet? No… třeba za billboardy. Brzy poté, co loni skončila prezidentská kampaň, PORG odstartoval masivní reklamní kampaň v ulicích Prahy a Ostravy. Ty billboardy se nedaly přehlédnout: dětské tváře zubící se nad dětinskými hrátkami s českou výslovností anglických slovíček typu ‚BOOK není listnatý strom‘ či ‚WOLKER není skotská whisky‘. Jeden z mých pravidelných čtenářů přišel s mnohem lepším sloganem: ‚FRAUD není vídeňský psychoanalytik‘.
Pročpak taková škola, která má zjevně mnohem více uchazečů, než kolik jich dokáže uspokojit, utrácí milióny korun za venkovní reklamní kampaň? Možná bylo hlavním účelem této kampaně odvrátit pozornost od oné rudé hvězdy a hákového kříže; nebo je prostě mecenáš PORGu jenom marnotratný a chce vyhazovat ‚své‘ peníze. Pravděpodobnější ovšem může být, že billboardy PORGu ve skutečnosti byly splátkou billboardové kampaně někoho jiného – možná Miloše Zemana.
Reflex přišel s tvrzením, že Martin Roman je tichým společníkem v BigBoardu, největší billboardové agentuře v ČR. Podle časopisu má Roman ve firmě třetinový podíl, druhou třetinu drží Roman Janoušek, a o zbývající třetinu se dělí Richard Fuxa a J&T Banka. Pokud jsou tato tvrzení pravdivá, začíná být jasné, proč PORG přišel se svou absurdní billboardovou kampaní.
Ať tak či onak, je ironií osudu, že tato ‚soukromá škola‘ je zčásti dotována českým státem, zčásti státem ruským a zčásti člověkem, jenž vděčí za veškeré své bohatství sinekurám ve státem vlastněných společnostech jako ČEZ a Škoda Plzeň.
Je-li PORG výkladní skříní čehokoli, pak je to státní kapitalismus. A ukazuje-li srážka mezi Romanem a Klausem něco, pak je to skutečnost, že státním kapitalistům v okamžiku, kdy jsou odstaveni od struku, z něhož vysávali veřejné rozpočty, náhle docházejí peníze.
PS. Srdečné díky Burbankovi za inspirativní slogan. Možná byste se měl přihlásit u té agentury, která dělá PORGu PR, o práci!