Povinné očkování ve firmách rozděluje zaměstnance. Manažeři jsou za soudce
K povinnému očkování se ale české firmy zatím nemají. Zatímco v zahraničí některé společnosti požadují po zaměstnancích očkování povinně, ty české jsou spíše zdrženlivé. Rozepřím na téma očkování se ale ani české firmy nevyhýbají. A tíha sporů padá na bedra manažerů.
Začínám pozorovat, jak se manažeři opět dostávají do složité situace, kdy řeší, jak uklidnit atmosféru v týmu a jak udržet pohodu v práci i navzdory vracející se krizi. Jsou to oni, kdo nyní musejí nastavit pravidla tak, aby se všichni cítili v práci bezpečně.
Je zajímavé pozorovat, jak otázku povinného očkování řeší velké světové společnosti. Google, Microsoft, McDonald's nebo dokonce i filmový Netflix povinně vyžadují od zaměstnanců na území USA důkaz o absolvovaném očkování. Z nedávného průzkumu společnosti Mercer vyplynulo, že až 36 % zaměstnavatelů v USA aktuálně povinně vyžaduje po svých zaměstnancích očkování. Bez něj zaměstnanci musí odejít na neplacené volno, či jim dokonce hrozí i propuštění. A to vede k vlně sporů mezi zaměstnanci a vedením.
České firmy oproti zahraničí ale stále nemají jasno. Přístupy ke zhoršující se situaci jsou různé. Nabízí se povinně po všech zaměstnancích vyžadovat očkování. To však způsobuje mnoho sporů nejen na úrovni zaměstnavatel-zaměstnanec, ale i mezi kolegy. Pokračovat v pravidelném testování všech zaměstnancům se zase může prodražit. Některé firmy v Česku začaly neočkovaným zaměstnancům nabízet za očkování odměny i finanční bonusy. To je ale podle mého názoru špatně. Dávat finanční odměnu není spravedlivé ani etické. Otázka očkování je o osobní zodpovědnosti každého z nás.
Jak by se tedy manažeři měli k nelehké situaci postavit?
Prvním krokem by měla být schůzka se zaměstnanci nebo dotazník, ve kterém společnost zjistí postoj zaměstnanců k očkování. U těch jedinců, kteří mají obavy, je vhodné citlivě zjistit důvody. Je to celé o komunikaci a pro dobro atmosféry v týmu je třeba zůstat nezaujatý.
Dalším možným řešením je opětovný přechod celofiremní home office, po kterém už mnoho společností sahá. Pro zaměstnance je to po optimistickém létě ale mnohdy nepříjemná rána. V takových případech je potřeba zajistit, aby zaměstnavatelé neztratili se svými zaměstnanci kontakt. To totiž společně s pocitem izolovanosti podle našeho březnového průzkumu trápilo pracovníky na home office nejvíce.
Alternativou může být i rozdělení týmu na směny tak, aby se střídali očkovaní s neočkovanými. Z hlediska dopadu na vztahy uvnitř firmy ale takové řešení bude mít spíše negativní efekt.
Spousta neočkovaných zaměstnanců si teď raději volí plný home office, než aby chodili pravidelně na testy a museli si je hradit. Manažeři by si proto měli pohlídat, aby přistupovali stejně k zaměstnancům v kanceláři i k těm na home office. Je potřeba dbát na to, aby se pracovníci na home office necítili izolováni a aby neztratili kontakt s ostatními kolegy. Pro manažery bude složitější udržet stejný kontakt s těmi pracovníky, se kterými se nepotkávají osobně. Pokud se ale od začátku nastaví spolupráce dobře, může i hybridní pracovní režim fungovat ke spokojenosti obou stran, aniž by jedni byli v nevýhodě.
Jan Klusoň, CEO Welcome to the Jungle