Trendy ze západu, které dorazí na český pracovní trh
Flexibilita a pracovní rovnováha pro zaměstnance
Západní firmy nabízejí všemožné variace flexibilní práce. Ať už vycházejí zaměstnancům vstříc z časového hlediska nebo podle místa, nabízejí více pracovních možností. Samozřejmě to neplatí pro všechny, u některých prací takové uspořádání není možné, ale kde to jde, tam lze tyto nabídky pozorovat. Každý si tak může najít svůj režim, který je pro něj nejvhodnější a zároveň je v něm nejefektivnější. Není to přínos jen pro zaměstnance, ale i pro firmu. Společnosti s tím také začaly vnímat potřeby svých zaměstnanců. Zaměřují se na jejich zdraví, odpočatost a spokojenost. Do popředí se dostávají benefity jako neomezená dovolená, čtyřdenní pracovní týden nebo programy zaměřující se na fyzické a psychické zdraví zaměstnanců.
Budování značky zaměstnavatele se stane prioritou firem
Firmy na západě dávají na stranu nejdříve rozpočet na strategické budování značky zaměstnavatele, též employer branding, a poté až na operativní nábor, a to v poměru 60:40. Díky tomu jsou firmy dlouhodobě úspěšnější v hledání nových zaměstnanců. Poukazuje to na dlouhodobou orientaci firem a strategické investování, které u nás v Česku chybí. Západní společnosti si totiž uvědomují, že atraktivní značku zaměstnavatele nelze vybudovat přes noc. Jedná se o dlouhodobý proces, který sice přináší své ovoce až po určité době, ale za to konzistentně. Firmy se silnou značkou zaměstnavatele mají více kvalitnějších kandidátů, efektivnější čas k náboru a nižší fluktuaci zaměstnanců. Oproti tomu u nás v Česku lze pozorovat, že je pro stále mnoho firem budování svého jména jakožto zaměstnavatele těžko uchopitelné.
Efektivita práce středem pozornosti
Rozdíl mezi českým a západním zaměstnancem je především v efektivitě jeho práce, která je dána modernějšími stroji, programy a tréninky. Zaměstnavatelé směrem na západ od našich hranic investují více do inovací a výbavy, protože jsou v dlouhodobém horizontu ziskovější. V Česku bohužel zatím převládá opačný přístup. Zastáváme tu názor, že „když jsme to doteď dělali takto a fungovalo to, tak proč bychom něco měnili" nebo „nebudeme kupovat nové vybavení, dokud nám ty staré stroje drží pohromadě". I díky tomuto přístupu je u nás efektivita práce mnohem nižší a nelze se pak divit, že průměrně pracujeme déle a za nižší mzdy.