Pět tipů pro manažery, co dělat pro své zaměstnance během současné krize
1. Vyjádřete touhu pomoci
Negativní smýšlení je důsledkem každé krize. Přemýšlíme, jak pomoci a zmírnit utrpení obyvatel na Ukrajině, ale i to vlastní, protože pomáhat druhým zlepšuje i naše duševní zdraví a pohodu. Je proto důležité pro své zaměstnance vytvořit seznam důvěryhodných charitativních organizací nebo sbírek, kam zaměstnanci mohou přispět. Za firmu je pak na místě zvážit možnost dorovnání jejich darů.
2. Nebojte se diskuze
I když úplně nevíte, co přesně svým zaměstnancům v takových chvílích sdělit, vyjádřete alespoň podporu. Ukažte jim, že je v pořádku o situaci mluvit. Tím vytvoříte prostor, ve kterém se zaměstnanci budou cítit bezpečněji a pohodlněji vyjadřovat se bez obav, zejména pokud se jich tato krize týká osobně. Takový prostor pro diskuzi může upevnit týmového ducha a posílit firemní kulturu.
3. Vysvětlete zaměstnancům, že je důležité se odpojit
Úzkosti nás jsou často vyeskalované tzv. „doomscrolingem“, což je obranný mechanismus zvládání krizových situací, kdy trávíme nadměrně množství času u telefonu a obrazovek konzumováním negativních zpráv. To je pro nás samozřejmě velmi frustrující a vyčerpávající, protože nejsme schopni tyto nové informaci využít k přímé akci.
4. Nezapomeňte na nejvíce ohrožené pracovníky
Pokud máte v týmu ukrajinské kolegy, tak se jim určitě pokuste pomoci. Pokud mají rodinu či známé na Ukrajině, zapojte se. Nezapomínejte ale ani na ty, kteří si v životě prošli určitou formou traumatu, což mohou být například váleční veteráni.
5. Duševní zdraví a pohoda zaměstnanců je základ
Rozhodně není od věci sjednat pro zaměstnance společnou lekci jógy nebo meditace. Zároveň můžete své zaměstnance také podpořit v terapii nebo představit své vlastní tipy, jak zvládáte krizové situace. Také pomůže zařadit do rozvrhu větší flexibilitu.