ODS v minulém týdnu zažila nečekaně rychlé personální zemětřesení. Ač napětí ve straně občas probublávalo už od krajského „volebního waterloo“ na podzim 2008 a naznačovalo dlouhé vnitrostranické spory, občanští demokraté se nezvykle rychle zkonsolidovali a zapověděli si vnitřní vášně. Po dva roky měl Mirek Topolánek v zádech několik frakcí vzývajících politiku vendety, po minulém čtvrtku však po nich není památky. Upozadily se a nyní se až demonstrativně předhánějí v podpoře nového volebního lídra, Petra Nečase.
Nečas je sice známým představitelem strany již od jejího zrodu, má i vlivného stoupence v prezidentu Klausovi a nesnaží se o mocenskou konfrontaci, čímž nevyvolává obavu u konkurentů obavu. Důvody náhle disciplinovanosti spolustraníků je však nutné hledat jinde. Nad sebevědomými vnitrostranickými frakcemi lačnícími po vlivu totiž visí mnohem zásadnější korektiv – nervozita členské základny a zejména pak stranických funkcionářů a komunálních politiků. Ti vzhlíží ke vzdálenějším horizontům – podzimním volbám, nejen senátním, ale zejména k těm komunálním. Právě v nich mají občanští demokraté nejvíce vsazeno. Sněmovní volby jsou bezesporu důležité jako šance ovlivňovat směřování státu a míru štědrosti státní kasy a ty senátní jsou významné svým výběrem volitelů budoucího prezidenta a možností částečně vyvažovat sněmovní legislativní smršť. Avšak komunální volby jsou pro stranu typu ODS dlouhodobě kruciální.
Z obecních voleb totiž vzejdou nové tváře ODS. Právě skrze komunální politiku a vládu nad radnicemi se vytváří nové předivo stranických vztahů a partaj se obecně stabilizuje v české politice a přežívá díky nim i v dobách méně příznivých. Navíc tím, že se ODS tradičně formuje jako strana početného komunálu, by její náhlý volební neúspěch měl za následek velmi početnou skupinu nezaměstnaných politiků. Jejich množství a nespokojenost s „nezaviněnou prohrou“ by posléze velmi dlouho cloumala stranou.
ODS by vypadla jedna početná generace politiků a potenciálních nástupců současných stranických parlamentářů, což stranám vždy spíše uškodilo. Právě tato armáda komunálních politiků a straníků je současným nejvlivnějším spojencem nového „volebního lodivoda“, Petra Nečase. Jejich výhodou je, že jsou nejvlivnější hlasovací skupinou strany na budoucím kongresu. Kongresu, který bude rozhodovat o novém předsedovi strany a o jeho týmu zástupců. Proto se v okolí nového lídra rozhostil klid a ODS usiluje o exemplární souhru navenek.
Dokud bude šance na růst preferencí a tím i na solidní sněmovní výsledek (z něhož vyplývá i příležitost nového dynamického rozjezdu pro podzimní klání), bude i podpora těchto straníků silná. Už i proto, že každému kritikovi zevnitř modrého týmu, který by oslabil jednotu strany hrozí pomsta na nejbližším stranickém fóru.
Psáno pro deník E15
Sociální demokracie vytáhla do voleb s dlouho zvažovanou ministerskou rošádou. Symbolem těchto přesunů na kandidátní listině strany růže se stal stávající ministr vnitra Martin Pecina. Byla zvažována i další jména, například ministra české diplomacie Kohouta, avšak ve finále je do volební vřavy vyslán pouze stávají reprezentant vnitra, a to hned do čela vlivné pražské kandidátky.
Od strany, která již měsíc sebevědomě formuje budoucí vládu, včetně jmen budoucích členů a náležitě své úvahy prezentuje médiím, toto rozhodnutí mírně překvapí. ČSSD nechybí kritické ostří vůči stávajícímu Fischerovu kabinetu i přesto, že ho sama spoluvytvořila. Často nedbá předjednaných priorit „překlenovacího“ premiéra a jeho ministrů, či jim přinejmenším osladí sněmovní anabázi. O to víc zaujme rozhodná nominace jednoho z předních členů stávajícího týmu ze Strakovy akademie, navíc učiněná v samotném závěru lhůty podávání kandidátek.
Tah je to zejména marketingový a strategický. Pozice ministra silného resortu nabízí jistotu medializace až do posledního dne voleb. Druhým příslibem tohoto tahu je pacifikace a kontrola vlivné pražské frakce ČSSD. Lídr sociální demokracie, ač sám člen pražské ČSSD, byl soustavně v napětí s pražskou stranickou frakcí, navíc její personální osazenstvo mu připomínalo doby jeho magistrátního působení a „velké koalice v málem“ s Pavlem Bémem v čele Prahy. Jiří Paroubek si je velmi dobře vědom, že předvolební debaty budou i o pražské politice a některých kontroverzních rozhodnutích, proto potřeboval někoho, kdo bude v očích veřejnosti symbolizovat odstřižení.
Bude zajímavé sledovat, co toto rozhodnutí shora udělá v sebevědomé pražské frakci i jak ministr Pecina užije svůj um k získání duše pražského voliče. Řada Pražanů sice stále uvažuje v mnohém celostátně, přesto sílí volání po ryze metropolitních tématech. Je jisté, že tým ministra Peciny do kampaně vytáhne s agendou postihu korupce a bezpečnostní problematikou, avšak jakou nabídne znalost městského klimatu, je otázkou. Ostatně to už rozsoudí sami voliči.
I v cizině se využívá viditelné tváře ministrů, avšak jejich jmenování probíhá ve značném předstihu a se znalostí místa kandidatury. Většinou i za cenu odstoupení z ministerské funkce. V případě našem, ve světle slibu stran, že žádný z ministrů nebude kandidovat a že jde o ministra policie a tajných služeb, se tato varianta nabízí o to víc. Nehledě na způsob kandidatury z ministra Martina Peciny roste výrazná a vlivná postava sociální demokracie. Pokud to přetaví i v zájmy Pražanů, může bodovat. Pokud ne, pražská frakce bude ještě roztříštěnější a vůči vedení strany neviditelnější. Obojí však současnému lídrovi ČSSD vyhovuje.
Komentář psán pro deník E15.
Doslova před očima nám startuje intenzivní a zlomová „supervolební“ kampaň. Nevyniká ale přelomovými prvky volební komunikace, novými metodami či odlišným přístupem k nám, voličům. Naopak, v mnoha ohledech je pokračováním dosavadní permanentní rétoriky stran od krajských voleb 2008.
Její výjimečnost spočívá ve faktu, že předáci několika českých partají spojují s volebním výsledkem svoji další budoucnost a politickou kariéru. Druhá atypičnost této agitace spočívá v načasování, sněmovní volby totiž startují sled celého předvolebního cyklu – komunálního klání, volební soutěže o pražský magistrát a zejména voleb senátních, v nichž se bude rozhodovat i o budoucích volitelích dalšího českého prezidenta.
Řada argumentů pro intenzivní vedení kampaní a jejich dynamické finále, řeklo by se. V sofistikovanosti metod se to však příliš neprojevuje, jak dokazují dosavadní trendy. Stále vede masáž billboardy a inzeráty, negativní kampaň a boj skrze aféry, pseudoaféry metodou spin doctoringu. Přesto je tu několik novinek, které do budoucna zásadně ovlivní další vedení politických kampaní.
Jednou z nich jsou sociální sítě a nový způsob komunikace s voliči, podporovateli, dobrovolníky a straníky. Jde o metodu efektivní a poměrně levnou vzhledem k počtu oslovených. Navíc principielně vyhledává netradiční formáty, průběžný kontakt, jistý nadhled nad politikou a zejména profesionální zacílení na jednotlivé stěžejní voličské skupiny. To vše dohromady nabízí velmi dobrou příležitost podprahově zlepšovat obrázek jednotlivých politických stran a jejich programové nabídky. Doposud však strany dostatečně těchto možností nevyužívají. Nereagují na poptávku veřejnosti, komunikují nárazově, frázovitě, příliš ideologicky a úřednicky. Přesto již několik pokusných balónků bylo vypuštěno, překvapivě spíše u menších politických stran. Velkým táborům roste zásadní konkurenční výzva. Nemluvě o propojení komunikace a systematické spolupráce s podporovateli, sympatizanty a straníky. Všechny významné kampaně v zahraničí to opakovaně potvrzují.
Další zajímavým nóvem jsou stranické e-shopy. Zatím jsou spíše libůstka, v budoucnu ale zajímavá šance, jak částečně osvobodit sevřené stranické kasy od lobbyistů, tajemných sponzorů či fixace na státním příspěvku a následně i volebním výsledku za každou cenu. Dosud zde vedou strany pravého středu.
A nelze nevzpomenout ani již vzpomínanou negativní kampaň. Letos se sází spíše na její srovnávací metodu, která je dle dlouhodobých výzkumů mnohem účinnější. V českém prostředí se oproti minulosti vyvinula, v současnosti mnohem více využívá dat, tabulek, grafů a sugestivních představitelných částek. V této metodě vedou dva největší stranické tábory.
Komentář je rozšířeným textem pro časopis Marketing a Média