Jak by mělo či nemělo vypadat vysvědčení
Nastal den předávání pololetního vysvědčení. Od letošního školního roku může však vysvědčení vypadat zcela jinak, než jsme byli zvyklí. V září začaly všechny základní školy v prvních a šestých třídách a osmiletá gymnázia v prvních ročnících vyučovat podle nových vzdělávacích dokumentů, tzv. školních vzdělávacích programů. Ty musejí mít všechny školy vypracovány na podkladě jednotného předpisu, každá však zcela svým způsobem, takže platí, co škola, to jiný vzdělávací program.
Tato skutečnost se samozřejmě může projevit i na vysvědčení, neboť obsah a názvy jednotlivých předmětů i jejich zařazení do ročníků přešly do kompetence samotných škol. Může se tedy stát, že jedna škola vytvořila např. předmět „Nauka o přírodě“, který slučuje přírodopis, fyziku a chemii, a zařadila jej do rozvrhu ve všech ročnících druhého stupně. Jiná škola zvolila členitou strukturu a nabízí svým žákům celou škálu předmětů od zoologie, botaniky, ekologie, přes mechaniku, astronomii až po základy chemické technologie, přičemž přírodopisné předměty vyučuje v šesté třídě, předměty koncipované z oboru fyzika zařadila do sedmé třídy, předměty odvozené z chemie připadnou až na třídu osmou. A deváťáci? Ti se přírodními jevy už zabývat nebudou, protože všechna předepsaná témata budou pro ně již vyčerpána.
Na vysvědčení se tedy objeví takové vyučovací předměty, které si škola sama zvolila. Prospěch žáků v jednotlivých předmětech mohou školy hodnotit buď tradičně známkou (klasifikačním stupněm), prostřednictvím slovního hodnocení nebo kombinací obou způsobů. Bližší informace o způsobu a kritériích hodnocení naleznou zájemci ve školním řádu školy. Pokud však někdo očekává, že reforma školství přinese v oblasti hodnocení výsledků vzdělávání významné změny, může se dočkat i velkého zklamání. Ani tolik vyzdvihované slovní hodnocení, není-li provedeno kvalitně, nezbaví dítě strachu. Vyjádřit hodnocení slovně tak, aby při popisu neúspěchů žákovi nezpůsobilo újmu a aby jej podpořilo k překonávání překážek, vyžaduje skutečný zájem o osobnost dítěte. A pak teprve na základě jeho poznání může vzniknout smysluplná zpráva.
Samozřejmě vyvstává otázka, je-li zapotřebí písemné formy, zda nestačí ústní sdělení a k tomu jednoduché formální ohodnocení známkou. Tady by asi měla být ponechána volná ruka jednotlivým učitelům a jejich pedagogickému citu. O způsobu hodnocení však rozhoduje ze zákona ředitel školy se souhlasem školské rady.
Jak vypadá kompletní slovní hodnocení za I. pololetí, dokládá ukázka. Jedná se o hodnocení prospěchu v povinných předmětech žáka osmé třídy základní školy, na které již vzdělávání podle nových školských dokumentů probíhá již čtvrtým rokem.
Hodnocení prospěchu je ve zdejším případě rozčleněno do tzv. vzdělávacích oblastí, takže jednotlivé předměty lze v hustém textu mnohdy stěží identifikovat. Ale hodnocení prospěchu je adresováno přímo žákovi a ten se jistě rychle zorientuje a rodičům případně pomůže. Nakolik jasná, výstižná a nerozporuplná jsou dílčí sdělení či zda se vůbec jedná o hodnocení, může posoudit očima žáka i rodiče čtenář sám. Při tom je třeba mít v patrnosti (i přes ocenění vynaloženého úsilí učitelů), že ministerská vyhláška o základním vzdělávání docela přesně stanovuje obsah slovního hodnocení: Měla by z něj být zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům, tj. předepsaným cílům, a k vzdělávacím a osobnostním předpokladům žáka. Také by slovní hodnocení mělo zahrnovat posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Rovněž by nemělo chybět zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
I. pololetí
Prospěch v povinných předmětech:
Petře,
jak už mnohokrát bylo řečeno i napsáno, Tvé výkony negativně ovlivňuje Tvé nesoustředění a to, že se věnuješ jiným činnostem, než je rozvíjení dovedností v jednotlivých oblastech učení.
Jazyk a jazyková komunikace
Za půl roku jsi postoupil o dvě skupiny, v anglickém jazyce jsi odvedl velký kus práce. Ve slovní zásobě máš menší mezery, které si jistě brzy doplníš. Základy gramatiky celkem ovládáš, jen je potřeba si je neustále opakovat a procvičovat. V hodinách pracuješ se zájmem, jen jsi často nepozorný.
Máš dobrou slovní zásobu k probíraným francouzským tématům. Správně čteš i píšeš krátké věty a texty. Konverzuješ na průměrné úrovni. Máš velké potíže s časováním sloves v přítomném čase. Důslednější domácí přípravou bys mohl mnohé zlepšit. Také bys v hodinách měl být více aktivní a hlavně méně upovídaný.
Petře, Tvé výsledky v češtině a literární výchově jsou výrazně horší než na konci minulého školního roku. Tehdy jsi na sobě zapracoval a odstranil řadu nedostatků, což se dnes konstatovat nedá. Dělají Ti problémy základní úkony při určování vět hlavních a vedlejších, tím pádem pak sám nemůžeš zvládnout rozbor celého souvětí. Až budeme v příštím pololetí pracovat se složitějšími souvětími, myslím, že nastanou velké problémy. Cesta k nápravě je však možná: je nutné neustále procvičovat jednoduchá souvětí, aby sis osvojil způsob práce s jejich částmi (větami hlavními a vedlejšími), pak se Ti podaří určovat významové poměry a druhy vedlejších vět. V literární výchově vidím tyto problémy: chybí Ti základní znalosti, které bys uplatnil při interpretaci textu. Ty můžeš získat z učebnic, slovníků a encyklopedií. Základní podmínkou úspěšné práce s textem je ale především to, že budeš mít daný titul přečtený. To se během pololetí stávalo zřídka, většinou jsi nebyl na hodiny vůbec připravený.
Člověk a společnost
V rámci výchovy k občanství jsme se v uplynulých měsících soustředili především na formování postojů a uvědomění si sebe sama. Takové aktivity by Ti měly posloužit k tomu, aby sis uvědomil, kdo jsi, jaký jsi a co bys případně mohl na sobě změnit.
Máš dobrý historický přehled, ale chybí Ti znalosti základních faktů, což způsobuje, že se jen s problémy orientuješ zejména v dějinách 19. století. Mnohdy Tě více raději zajímá Tvé okolí než vědomosti, které bys měl získat. Když ale chceš, dokážeš vytvořit třeba velmi dobrý referát. Zkvalitni domácí přípravu a začni v hodinách více komunikovat.
Ve volitelném předmětu jsi pracoval dobře. Píšeš pouze s drobnými chybami. Pravidelným procvičováním můžeš zapracovat i na rychlosti.
Dodržuješ při práci zásady bezpečnosti a hygieny. Organizuješ a plánuješ pracovní činnosti.
Člověk a příroda
Matematické a fyzikální dovednosti nemáš zatím nijak ucelené. S pomocí dokážeš řešit aplikační geometrické úlohy s využitím osvojených znalostí o rovinných a prostorových útvarech. Velký problém Ti dělají aplikace průniků množin daných vlastností při řešení konstrukčních úloh. Při konstrukčních úlohách je nutné, abys vždy s někým konzultoval svůj postup, a tak získal určitou zručnost v řešení. Nedaří se Ti popsat reálnou situaci pomocí lineární rovnice, ale zvládáš tyto rovnice řešit. Umíš provádět základní statistická šetření, pracovat se statistickými znaky a vypočítat aritmetický průměr. Ovládáš sčítání a odčítání mnohočlenů, provádíš základní rozklady mnohočlenů na součin pomocí vytýkání a aplikace vzorců. Dokážeš číst jednoduchá elektrická schémata. Zatím ses nenaučil využít Ohmova zákona při výpočtech závislostí el. proudu, napětí a odporu v sérioparalelních zapojeních. Osvojil sis základní pravidla bezpečného užívání elektrických přístrojů, orientuješ se ve štítku elektrického spotřebiče.
V tomto pololetí jsi měl zvládnout pojmenovat a najít kosti a svaly lidského těla. Dále sis měl osvojit témata, jako jsou krev, prvky periodické tabulky, chemickou vazbu, laboratorní práce a především chemické názvosloví. V tomto pololetí jsi zvládl všechna témata velice dobře, až na chemické názvosloví. Drobné mezery máš v kostech a krvi. Tvůj hlavní problém v hodinách i o přestávkách je kázeňský.
S obtížemi lokalizuješ na mapě jednotlivé kraje ČR a jejich důležitá města. Orientuješ se v účasti ČR ve světových mezinárodních organizacích, dokážeš vysvětlit význam těchto organizací.
Kultura ducha a těla
V tomto pololetí jsi měl zvládnout zpívat nové písně, osvojit si čtení z not, osvojit si zpěv v cizím jazyce, dílo Antonína Dvořáka a W. A. Mozarta. Musím Tě pochválit, že v hodinách zpíváš, ale u poznávání děl A. Dvořáka a W. A. Mozarta máš větší mezery. Zvládáš rozpoznávat základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvádíš jejich představitele a příklady významných kulturních památek.
Při pohybových aktivitách velmi mnoho záleží, jakou máš zrovna náladu. Často se velmi nedbale věnuješ strečinkovým a nápravným cvikům. Basketbal je pro Tebe sportem číslo jedna a také se Ti v něm daří. Potěšilo mne, že jsi v tomto pololetí objevil, že volejbal není tak nezáživný sport a začal ses snažit při nácviku jednotlivých prvků. Výborných výsledků jsi dosáhl i v testech fyzické zdatnosti.
Tvůj úkol pro další pololetí by měl být jednoznačný. Konečně usměrnit své chování a více se soustředit na práci. Zejména v českém jazyce máš velké problémy.
Tato skutečnost se samozřejmě může projevit i na vysvědčení, neboť obsah a názvy jednotlivých předmětů i jejich zařazení do ročníků přešly do kompetence samotných škol. Může se tedy stát, že jedna škola vytvořila např. předmět „Nauka o přírodě“, který slučuje přírodopis, fyziku a chemii, a zařadila jej do rozvrhu ve všech ročnících druhého stupně. Jiná škola zvolila členitou strukturu a nabízí svým žákům celou škálu předmětů od zoologie, botaniky, ekologie, přes mechaniku, astronomii až po základy chemické technologie, přičemž přírodopisné předměty vyučuje v šesté třídě, předměty koncipované z oboru fyzika zařadila do sedmé třídy, předměty odvozené z chemie připadnou až na třídu osmou. A deváťáci? Ti se přírodními jevy už zabývat nebudou, protože všechna předepsaná témata budou pro ně již vyčerpána.
Na vysvědčení se tedy objeví takové vyučovací předměty, které si škola sama zvolila. Prospěch žáků v jednotlivých předmětech mohou školy hodnotit buď tradičně známkou (klasifikačním stupněm), prostřednictvím slovního hodnocení nebo kombinací obou způsobů. Bližší informace o způsobu a kritériích hodnocení naleznou zájemci ve školním řádu školy. Pokud však někdo očekává, že reforma školství přinese v oblasti hodnocení výsledků vzdělávání významné změny, může se dočkat i velkého zklamání. Ani tolik vyzdvihované slovní hodnocení, není-li provedeno kvalitně, nezbaví dítě strachu. Vyjádřit hodnocení slovně tak, aby při popisu neúspěchů žákovi nezpůsobilo újmu a aby jej podpořilo k překonávání překážek, vyžaduje skutečný zájem o osobnost dítěte. A pak teprve na základě jeho poznání může vzniknout smysluplná zpráva.
Samozřejmě vyvstává otázka, je-li zapotřebí písemné formy, zda nestačí ústní sdělení a k tomu jednoduché formální ohodnocení známkou. Tady by asi měla být ponechána volná ruka jednotlivým učitelům a jejich pedagogickému citu. O způsobu hodnocení však rozhoduje ze zákona ředitel školy se souhlasem školské rady.
Jak vypadá kompletní slovní hodnocení za I. pololetí, dokládá ukázka. Jedná se o hodnocení prospěchu v povinných předmětech žáka osmé třídy základní školy, na které již vzdělávání podle nových školských dokumentů probíhá již čtvrtým rokem.
Hodnocení prospěchu je ve zdejším případě rozčleněno do tzv. vzdělávacích oblastí, takže jednotlivé předměty lze v hustém textu mnohdy stěží identifikovat. Ale hodnocení prospěchu je adresováno přímo žákovi a ten se jistě rychle zorientuje a rodičům případně pomůže. Nakolik jasná, výstižná a nerozporuplná jsou dílčí sdělení či zda se vůbec jedná o hodnocení, může posoudit očima žáka i rodiče čtenář sám. Při tom je třeba mít v patrnosti (i přes ocenění vynaloženého úsilí učitelů), že ministerská vyhláška o základním vzdělávání docela přesně stanovuje obsah slovního hodnocení: Měla by z něj být zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům, tj. předepsaným cílům, a k vzdělávacím a osobnostním předpokladům žáka. Také by slovní hodnocení mělo zahrnovat posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Rovněž by nemělo chybět zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
I. pololetí
Prospěch v povinných předmětech:
Petře,
jak už mnohokrát bylo řečeno i napsáno, Tvé výkony negativně ovlivňuje Tvé nesoustředění a to, že se věnuješ jiným činnostem, než je rozvíjení dovedností v jednotlivých oblastech učení.
Jazyk a jazyková komunikace
Za půl roku jsi postoupil o dvě skupiny, v anglickém jazyce jsi odvedl velký kus práce. Ve slovní zásobě máš menší mezery, které si jistě brzy doplníš. Základy gramatiky celkem ovládáš, jen je potřeba si je neustále opakovat a procvičovat. V hodinách pracuješ se zájmem, jen jsi často nepozorný.
Máš dobrou slovní zásobu k probíraným francouzským tématům. Správně čteš i píšeš krátké věty a texty. Konverzuješ na průměrné úrovni. Máš velké potíže s časováním sloves v přítomném čase. Důslednější domácí přípravou bys mohl mnohé zlepšit. Také bys v hodinách měl být více aktivní a hlavně méně upovídaný.
Petře, Tvé výsledky v češtině a literární výchově jsou výrazně horší než na konci minulého školního roku. Tehdy jsi na sobě zapracoval a odstranil řadu nedostatků, což se dnes konstatovat nedá. Dělají Ti problémy základní úkony při určování vět hlavních a vedlejších, tím pádem pak sám nemůžeš zvládnout rozbor celého souvětí. Až budeme v příštím pololetí pracovat se složitějšími souvětími, myslím, že nastanou velké problémy. Cesta k nápravě je však možná: je nutné neustále procvičovat jednoduchá souvětí, aby sis osvojil způsob práce s jejich částmi (větami hlavními a vedlejšími), pak se Ti podaří určovat významové poměry a druhy vedlejších vět. V literární výchově vidím tyto problémy: chybí Ti základní znalosti, které bys uplatnil při interpretaci textu. Ty můžeš získat z učebnic, slovníků a encyklopedií. Základní podmínkou úspěšné práce s textem je ale především to, že budeš mít daný titul přečtený. To se během pololetí stávalo zřídka, většinou jsi nebyl na hodiny vůbec připravený.
Člověk a společnost
V rámci výchovy k občanství jsme se v uplynulých měsících soustředili především na formování postojů a uvědomění si sebe sama. Takové aktivity by Ti měly posloužit k tomu, aby sis uvědomil, kdo jsi, jaký jsi a co bys případně mohl na sobě změnit.
Máš dobrý historický přehled, ale chybí Ti znalosti základních faktů, což způsobuje, že se jen s problémy orientuješ zejména v dějinách 19. století. Mnohdy Tě více raději zajímá Tvé okolí než vědomosti, které bys měl získat. Když ale chceš, dokážeš vytvořit třeba velmi dobrý referát. Zkvalitni domácí přípravu a začni v hodinách více komunikovat.
Ve volitelném předmětu jsi pracoval dobře. Píšeš pouze s drobnými chybami. Pravidelným procvičováním můžeš zapracovat i na rychlosti.
Dodržuješ při práci zásady bezpečnosti a hygieny. Organizuješ a plánuješ pracovní činnosti.
Člověk a příroda
Matematické a fyzikální dovednosti nemáš zatím nijak ucelené. S pomocí dokážeš řešit aplikační geometrické úlohy s využitím osvojených znalostí o rovinných a prostorových útvarech. Velký problém Ti dělají aplikace průniků množin daných vlastností při řešení konstrukčních úloh. Při konstrukčních úlohách je nutné, abys vždy s někým konzultoval svůj postup, a tak získal určitou zručnost v řešení. Nedaří se Ti popsat reálnou situaci pomocí lineární rovnice, ale zvládáš tyto rovnice řešit. Umíš provádět základní statistická šetření, pracovat se statistickými znaky a vypočítat aritmetický průměr. Ovládáš sčítání a odčítání mnohočlenů, provádíš základní rozklady mnohočlenů na součin pomocí vytýkání a aplikace vzorců. Dokážeš číst jednoduchá elektrická schémata. Zatím ses nenaučil využít Ohmova zákona při výpočtech závislostí el. proudu, napětí a odporu v sérioparalelních zapojeních. Osvojil sis základní pravidla bezpečného užívání elektrických přístrojů, orientuješ se ve štítku elektrického spotřebiče.
V tomto pololetí jsi měl zvládnout pojmenovat a najít kosti a svaly lidského těla. Dále sis měl osvojit témata, jako jsou krev, prvky periodické tabulky, chemickou vazbu, laboratorní práce a především chemické názvosloví. V tomto pololetí jsi zvládl všechna témata velice dobře, až na chemické názvosloví. Drobné mezery máš v kostech a krvi. Tvůj hlavní problém v hodinách i o přestávkách je kázeňský.
S obtížemi lokalizuješ na mapě jednotlivé kraje ČR a jejich důležitá města. Orientuješ se v účasti ČR ve světových mezinárodních organizacích, dokážeš vysvětlit význam těchto organizací.
Kultura ducha a těla
V tomto pololetí jsi měl zvládnout zpívat nové písně, osvojit si čtení z not, osvojit si zpěv v cizím jazyce, dílo Antonína Dvořáka a W. A. Mozarta. Musím Tě pochválit, že v hodinách zpíváš, ale u poznávání děl A. Dvořáka a W. A. Mozarta máš větší mezery. Zvládáš rozpoznávat základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvádíš jejich představitele a příklady významných kulturních památek.
Při pohybových aktivitách velmi mnoho záleží, jakou máš zrovna náladu. Často se velmi nedbale věnuješ strečinkovým a nápravným cvikům. Basketbal je pro Tebe sportem číslo jedna a také se Ti v něm daří. Potěšilo mne, že jsi v tomto pololetí objevil, že volejbal není tak nezáživný sport a začal ses snažit při nácviku jednotlivých prvků. Výborných výsledků jsi dosáhl i v testech fyzické zdatnosti.
Tvůj úkol pro další pololetí by měl být jednoznačný. Konečně usměrnit své chování a více se soustředit na práci. Zejména v českém jazyce máš velké problémy.