Vláda se vysmívá občanům aneb další pokus o zafixování institutu anonymního vlastnictví akcií a chronické neprůhlednosti v českém obchodním právu.
Prohlášení Veřejnosti proti korupci
O protikorupčnosti současné vlády snad již nelze mluvit ani vtipem. Dalším hřebíkem do rakve naděje občanů na zvýšení průhlednosti transakcí firem při obchodním styku s veřejnou správou je podivná snaha autorů nového občanského zákoníku definitivně petrifikovat institut anonymního vlastnictví firem. Přičemž právě tato forma vlastnictví je spolehlivým korupčním vehiklem, který zde provozuje stát s vybranými „anonymními“ majiteli podivných firem.
Ve vládním návrhu nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích, které mají nahradit současný občanský zákoník a obchodní zákoník, i řadu dalších právních norem, zůstává beze změny zachován princip neprůhlednosti vlastnictví obchodních společností zejména akciových společností). V občanském zákoníku se jedná o část upravující cenné papíry (konkrétně § 506-536) a v zákoně o obchodních korporacích se jedná o ustanovení o akciových společnostech (konkrétně § 264-293, zejména § 282).
„§ 282
Akcie na majitele
(1) Akcie na majitele je neomezeně převoditelná.
(2) Práva spojená s akcií na majitele vykonává ten, kdo ji předloží, nebo ten, kdo prokáže písemným prohlášením schovatele nebo opatrovatele, že pro něho akcii opatruje; prohlášení obsahuje také účel, pro který se vydává, a datum jeho vystavení. Předložení akcie nebo prohlášení podle věty první může být nahrazeno ověřením totožnosti osoby akcionáře podle § 405 odst. 2.
(3) Schovatel nebo opatrovatel nesmí akcii, o které prohlášení podle odstavce 2 vystavil, vydat majiteli akcie ani třetí osobě do uplynutí doby stanovené pro uplatnění práva, k jehož uplatnění bylo prohlášení vystaveno.“
V důvodové zprávě je přímo uvedeno:
„Pojetí akcie na majitele a její převoditelnosti jsou nezměněny. Oproti věcnému záměru se dále nezavádí pravidlo, že akcie na majitele mohou být vydány pouze jako zaknihované cenné papíry. Důvodů pro tuto změnu je více. Především nacházíme jeden v překonání věcného záměru, přijatého v roce 2001. Další, podstatnější, pak v povaze akciové společnosti, coby společnosti soukromé, tedy s možností anonymity akcionářů - soukromá společnost, bez vlivu na kapitálový trh, může svou vlastnickou strukturu vystavit jakkoliv. Posledním důvodem pak je snaha návrhu vytvořit konkurenceschopnou regulaci, která při srovnání se zahraničím obstojí. Důvody pro zavedení regulace, tkvící v transparentnosti a snaze bránit praní špinavých peněz apod., jsou jistě legitimní, ale nejsou věcí soukromoprávní regulace. Praní špinavých peněz řeší AML směrnice a její transposice do českého práva, a je to ochrana veřejnoprávní, kterou je v případě potřeby nutné změnit. Snaha bránit umisťování prostředků do „anonymních“ struktur je snahou chybnou, když takto by se muselo bránit investicím do čehokoliv cenného, u čeho není na první pohled znám vlastník. Navíc, zaknihování cenného papíru dohledatelnost vlastníka neřeší, pouze komplikuje - vícestupňová registrace eviduje pouze vlastníky v první či druhé řadě, nikoliv možné skutečné vlastníky.“
Je evidentní, že na rozdíl o věcného záměru přijatého v roce 2001, autoři obou kodexů záměr opustili a zachovávají dosavadní neprůhlednost vlastnictví obchodních společností (zejména akciových společností), ač je to v současnosti jeden z nejvážnějších problémů provázejících veřejné zakázky, kdy není dohledatelné, zda v těchto obchodních společnostech nemají účast politici či úředníci, kteří o zakázkách rozhodují. Navíc není nijak v důvodové zprávě vysvětleno, proč autoři nedodrželi věcný záměr z r. 2001.
Přitom autoři kodexů uvádějí, že může takto docházet k praní špinavých peněz, ale přesto mají za to, že to není věcí soukromoprávní regulace. Z této chybné a naprosto mylné domněnky vyplývá i marginalizace škodlivosti samotného trestného činu praní špinavých peněz.
Lze si jen těžko představit účinný boj proti korupci za situace, kdy by v ČR přetrvávala naprostá neprůhlednost vlastnictví obchodních společností, za kterými může stát jak organizovaný zločin, tak politické či ekonomické zájmy. Sílící podezření, že tomu skutečně tak je, nebylo vyvráceno, naopak, každá kauza, která v posledním období vyplula na povrch, nese tyto znaky: neprůhledné vlastnické struktury obírají stát o stamilióny a miliardy a beztrestně! Přitom k původním principům transformace po r. 1989 patřil princip, že s vlastnictvím je spojena odpovědnost. Anonymní vlastnictví firem však vede k naprosté neodpovědnosti konkrétních osob za tyto firmy.
Problém průhlednosti vlastnictví obchodních společností, zejména akciových společností není řešitelný jednoduchou změnou v zákoně. Jde o zásadní koncepční změnu, která se musí promítnout jak do občanského zákoníku, tak do zákona o obchodních korporacích, i do dalších norem. To však není možné řešit poslaneckými pozměňovacími návrhy, neboť jde o změnu zásadní.
Jediným možným řešením je vrácení těchto kodexů k dopracování předkladateli, který by měl být zavázán zásadně zvýšit transparentnost vlastnictví obchodních společností.
Žádáme premiéra Petra Nečase, aby se konečně ujal role lídra vlády a aby začal snižovat její korupční potenciál, který byl předložením nekvalitních kodexů zase jednou potvrzen.