Stát?

05. 09. 2013 | 12:24
Přečteno 6452 krát
Skupina občansky citlivých lidí se více či méně usilovně zabývá otázkou, že a proč nám byl stát ukraden. A kdo nám ho vlastně ukradl.Je těžké odpovědět především to, proč jsme si ho nechali ukrást...

Jeho kredit je nízko. Jeho role je rozmazaná. Jeho představitelé jsou v roli těch, na jejichž bedrech spočívá tíha této skutečnosti. Na bedrech ostatních obyvatel spočívá jho ještě těžší - jsou to oni, kteří klíčové představitele státu - politiky zvolili, volí a asi ještě budou volit. Ti zvolení jsou lidé, kteří dostali od jiných lidí pověření jej spravovat tak, aby sloužil kvalitě života své svěřené obce. Nevyřčenou otázkou může být - Drží český stát pohromadě pouze zásluhou odevzdaného stáda voličů (i nevoličů)?

Nadávat si („můžeme si za to sami“) znamená vědomě snižovat a znehodnocovat jedno z významných občanských práv. Vidím to jako pokračující proces kolektivního sebeponižování. Voliči jsou za voly.

Nemocný stát je tedy zrcadlem toho, co jsme zde společně vytvořili.

Stát je forma správy záležitostí společného zájmu v teritoriálně vymezeném území.

Je to instituce, které je konsenzuálně svěřena role, jejíž fungování ovlivňuje i chod dalších institucí existujících v jejím rámci - podniků, organizací, spolků, rodiny… Zájmem obyvatel, jejichž život stát ovlivňuje a kteří se ke státu tak či onak vztahují, by mělo být jeho zdraví.

Paušalizace je svůdná a ošidná. Dalo by se říci, že stát v roli správce služby celku, formě a pozitivní identitě české společnosti – selhává, skomírá, zesměšňuje se. Ale zdaleka tomu tak není – úspěchy státu jsou jen téma nezajímavé. Zdraví státu je měřeno pouze úrovní politické kultury, která je použita jako běžný mediální produkt. Stát rovná se politika, politika rovná se volby. Někteří lidé k volbám nechodí vůbec, jiní „volí menší zlo“. Ale v drtivé většině voliči (i nevoliči) dobře vědí, že aktem volby (či nevolby, která sama o sobě je volbou) se tak jako tak stávají součástí beznadějně trapného koloběhu. Vědí, že život je jinde a že aby se jim žilo tak, jak si představují, musejí se - stát nestát - postarat sami o sebe a o své bližní. Vytvářejí svoje paralelní cesty, oázy, světy, struktury, systémy vztahů. Nezávisle na státu. Na principu svépomoci a kultivace důvěry. A to v zásadě třemi způsoby - egoistickým (vedeným silnou vírou, že vše je prostě o penězích a silnější vyhrává) mutualistickým (ty mně toto, já tobě tamto a něco z toho možná vzejde) a altruistickým (racionálně-idealistické úsilí lidí, pro které je samo o sobě hodnotou investovat do dobré myšlenky i přes nejisté, nevratné vklady do jejího budoucího života) Samotný stát má co dělat, aby udržel oprávněnost své existence a proto se často chová jako firma, bezohledně bojující o přežití. (hyperbola, paušaliace, vím)

Tak to zde přece je a bylo v různých podobách vždy. Česká společnost tradičně funguje na klanovém principu. Stát jako takový začíná být vnímán jako jeden z klanů, spravovaných finančně diferencovanou skupinou osob, kteří byli nejenom svobodně zvoleni těmi, kdo dosud vězí v konceptu „občanské odpovědnosti“ ale kterým stále ještě stojí za to svou spoluúčastí podporovat existenci tohoto klanu, obecně kritizovaného nebo použitelného k libovolnému výhodnému kšeftu, nebo v lepším případě skepticky tolerovaného. Chudáček stát.

To, co dělá tento klan obecně nedůvěryhodným, slabým, směšným a zranitelným, vychází z poškozené duše a potažmo vůle národa. To neznamená, že v národě nežijí zdraví lidé! Schází kolektivní vůle roli státu formulovat a spolunaplňovat její smysl. Nefungují vnitřní mentální spoje kolektivního mozku. Pokud se tato vůle nezmění, stát bude hynout na úbytě. Otázkou totiž také je, jestli stále ještě vězíme ve stereotypu, že stát má ve společnosti roli určující. Jestli nejsme svědky vědomé či podvědomé degradace státu natolik, že jsme prostě přijali tuto HRU NA STÁT pragmaticky pouze jako nutné zlo a prostředek k udržení systému jiného, skrytého a otevřeně utajeného. Jinými slovy- jestli stát se svými stávajícími nástroji netransformoval do role nepopsatelného a de facto trpěného „veřejného mimina“.

Stát má totiž taky roli partnera nejen k jiným klanům (entitám, institucím) uvnitř svého teritoria, ale i navenek. Kdyby například Češi dospěli do stavu, kdy nad státem jakožto formou správy zlomí hůl a přešli například k formě monarchie, (resp. Hry na monarchii) museli by být schopni se institucionálně vyladit v rámci světa za svými hranicemi. Aniž bych tedy chtěla horovat pro okamžité nastolení monarchie, občas si taky pohrávám s myšlenkou, jestli bychom to v té naší velké hře na odkrývání veřejných tajemství s ní neměli jednodušší i vůči světu, neřkuli vůči Evropě, kterou ve svém klopýtajícím úsilí držet fazonu a krok stále tak málo známe.


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jirka2J napsal(a):

Vždyť jsme ji v systému rozhodování státní správy ještě nezrušili, ale vážně.
Úředník rozhodne, k chytřejšímu, výše postavenému úředníkovi na kraji se odvoláte a nejchytřejšího úředníka, ministerstvo, požádáte o rozklad rozhodnutí kraje.
Cca 1,5 roku.
Jako za C a K mocnářství.
Jen náš právní stát za vlády Miloše Zemana to vylepšil, samozřejmě ve prospěch úředníků, že podání žaloby nemá odkladný účinek, tedy rozhodnutí úředníků v C a K právním státě platí a je vykonatelné. Že jej pak soud zruší, jako tolikrát u dálnic a co to znamená za finanční ztráty, to C a K úředníky a politiky nezajímá.
05. 09. 2013 | 12:57

stát je funkcí národa, monarchie je sym- napsal(a):

bolem ovládání barely dobrot shora

Paní Hradilková,
protože si vás volně asociuji se skupinou lidí, kteří o odbudování veškerých pozitivních tradic a vědomí o nich (a to bohužel zahrnuje tradice druhu "for good or wrong, my country", kterými byla vedena velká část druhého odboje, s kterými se nikdy nevyrovnáte) a usiluje opět jednou o totální odpoutání od minulosti (které tu probíhá jednou za 20 let, takže opravdu už málokdo nějaký pocit dějinné kontinuity má); přičemž vaše konstruktivní iniciativy o vytvoření náhradních hodnot zasahují nepatrné skupinky lidí žijící (možná ne zcela uvědoměle) v popření zbytků společných představ, které nás ostatní spojují; nemůžete si stěžovat na to, že stát u nás osciluje někde mezi komikou a opruzem.
Tak jste to chtěli.
Dokud jste měli spřízněného prezidenta (který, jak Jan Urban opět jednou připomněl, rozhodně nebyl váš) a některé s ním související mocenské struktury, dařilo se vám šířit kulturu popírání - už proto, že jsme v ní většinou za normalizace vyrostli.
Po oschodu toho prezidenta se ukázalo, že nemáte co pozitivního nabídnout, snad s výjimkou osobnostního naladění, které je ale vysoce selektivní. Můžete fungovat lokálně, ale nic na úrovni národa nespojujete, naopak.
Srovnal bych to se sektářstvím nebo excentricismem, kdysi oblíbeným v Británii. Na víc už to nedá.
Bohužel jste tu spojující roli přenechali Okamurám, které sice národu, jeho povaze a kultuře moc nerozumí, o to jsou ale agilnější.

Evropu stále málo známe kulturně. Na úrovni vztahů v EU víme, že
každý hraje tak dvrdě a důrazně, jak může.
Proto byl scestný už náš submisivní vstup do ní. Nemluvě o zcela falešném zhodnocení naší pozice vůči BRD v období těsně po privatizačním puči.
Neexistuje nic takového jak smírné kompromisní řešení a dobrá vůle.
Kdo nedá s vyceněnými zuby (třeba v úsměvu) najevo své životně důležité pozice a nároky, je nadále považován za troubu, s kterým lze zahrát cokoli.
05. 09. 2013 | 13:06

Gustáv Kočí napsal(a):

Nemá cenu každých 20-40 let měnit státní uspořádání, zvlášť ne v Čechách. Protože za dvacet let začne "většina" skučet, že chtěla něco jiného.
Monarchie je v první řadě tradice. To tady nemá cenu ani zkoušet. Volnost, Rovnost, Soudružství.
05. 09. 2013 | 13:16

David napsal(a):

"...Kdyby například Češi dospěli do stavu, kdy nad státem jakožto formou správy zlomí hůl a přešli například k formě monarchie, (resp. Hry na monarchii) museli by být schopni se institucionálně vyladit v rámci světa za svými hranicemi. Aniž bych tedy chtěla horovat pro okamžité nastolení monarchie, občas si taky pohrávám s myšlenkou,..."

------------------------

Já si už s myšlenkou monarchie nepohrávám! Už jsem přestal.

I když byla doba, kdy jsem si myslel, že nějaký Ferdinand I. Dobrotivý (1835-1848) by to tady mohl u nás vyřešit. Ale i toho se dnes po tom všem co jsem zažil bojím. Co kdyby tím panovníkem se stal Klaus nebo Kalousek nebo Drábek? Těch bychom se pak nezbavili po generace.

Vidina Klause, jako panovníka mě vyléčila na dosmrti!

Jak se i dnes ukazuje vybrat si své poslance také neumíme. Proč vybíráme pořád dokola jen staré mediálně známé a nevybíráme takové, jakým je např. komentátor Deníku a spolupracovník Českého rozhlasu Ivan Hoffman? Chytrý a charakterní.

Ani takového Schwarzenberga bych už nechtěl mít za našeho panovníka. Ten mne už několikrát velmi, velmi zklamal. Když se objevil na politické scéně, tak jsem mu hodně věřil. O to je teď moje zklamání větší.

-------

Přehled panovníků na Českém území

http://kikushe003.blog.cz/1012/prehled-panovniku-na-ceskem-uzemi

--------

Takže neztrácejme čas planým koketováním s nějakou monarchií, napněme síly jak vylepšit tu naši stále křehkou demokracii. Velká šance, jak to změmnit k lepšímu tady stále ještě je.
05. 09. 2013 | 13:22

Miláno z Děčína napsal(a):

Autorce článku!
Moc hezké a čtivé.Jenže?
80% i blogerů,nechci urážet,však nebude bráti tato slova k tomu,že je nutno s tímto vším při psaní čehokoliv - "POČÍTAT"!Strašná škoda!!!
Strašně Vám děkuji,že potvrzujete mé přesvědčení a neměnný názor i jak se dle něho chovám,že:
/Psal jsem to tu již nesčíselněkrát/ - nevyučovat,nepoužívat kategorie:
- Stát
- Národ
- Rodina
- Morálka
- Mravy
Jen to zaznamenat v regionálních muzeích,pro případné příští generace!!?
05. 09. 2013 | 13:26

babočka napsal(a):

Paní Hradílková, základ státu je rodina. Nechápu proč urážíte voliče, že jsou stádo. Máme vynikající lékaře, vědce,sportovce a řadu dalších. Řadu dalších , kteří na sobě musí tvrdě makat aby z nich něco bylo. To, že komunisti zlikvidovali naše válečné hrdiny, včetně lidí jako byl Emil Zátopek a lidé komunisty stále volí, je o něčem jiném. V rodinách se mlčelo a ve škole lhalo.
05. 09. 2013 | 13:38

Monarchie? napsal(a):

Není paní náhodou Čirůvka? Na čírovce měl velice vyhraněný názor jistý K.H. Borovský. Já bych tedy na hradě nechtěl v zastoupení krále Kalouska a cizáckého maskota, kterému vůbec nejde o české zájmy.
05. 09. 2013 | 13:41

ščastný euroobčan napsal(a):

Je to stejná oblbárna, jako že rodina je základ státu, a majitelé EU dělají vše proto, aby se rozbíjely všechny vazby a individualizovalo vše, nejen stát a rodina, a s individualizovaným stádem spotřebitelů a nevolníků mohlo lépe manipulovat.
05. 09. 2013 | 13:46

Marie napsal(a):

Byl-li by neúplatným zástupcům lidu v parlamentu nabídnut ke zvolení za jásání médií nějaký kandidát na monarchu, posunulo by nás to někam?
Co by se stalo pak s parlamentem? Byl by novým monarchou rozpuštěn nebo rovnou eliminován?
05. 09. 2013 | 13:48

jahrad napsal(a):

TO Stát je funkcí národa...: díky za vaši naštvanost. Osobně si to moc neberu, ale chápu, o čem mluvíte.(excentrismus, elitářství apod.) Co je pro mne na tom nejzajímavější, je váš výrok o popření zbytku společných představ, které nás spojují. Možná cesta je v jejich rekultivaci? Můžete ty "zbytky společných představ" trochu více pojmenovat?děkuji.
05. 09. 2013 | 14:02

šašek z Jihlavy napsal(a):

Tak mě napadlo, že nebýt 1.světové války, trvala by konstituční monarchie RU dodnes. Nebyla by 2.světová, nebyl by holocaust, nebylo by sovětizace, normalizace, restitucí, privatizací a zhroucení morálních hodnodt, na kterých stojí každý zdravý stát. Ale stalo se. Návrat k monarchii je nereálný, demokracii neumíme, pamětníků zlatých šedesátých ubývá, pohrobci normalizace obsadili většinu důležitých postů v politice, ekonomice i justici, školství jede setrvačně ve vyjetých kolejích(čest vyjímkám). Asi se budeme muset obrnit trpělivostí a smířit se s pomalým pokrokem v mezích zákona, neboť každá radikální změna nahrává té horší části populace. Že se toho kýženého blahobytu naše generace nedožije, je smutnou skutečností. Takže hlavně zdraví a ať nám dupou králíci.
05. 09. 2013 | 14:04

Martin1 napsal(a):

Jana Hradílková
"Skupina občansky citlivých lidí se více či méně usilovně zabývá otázkou, že a proč nám byl stát ukraden. A kdo nám ho vlastně ukradl.Je těžké odpovědět především to, proč jsme si ho nechali ukrást..."
xxxxxxxxxxxxx
Já se domnívám, že nám byla nejdříve ze všeho ukradena demokracie, na povrchu to vše vypadá, že vše správně funguje, ale to je jen slupka, ve skutečnosti nepracují naše zvolené orgány, ale jejich vodiči a my vidíme jen jejich loutky. Všechno funguje jak na správném loutkovém divadle, jako v Národním divadle (zatím oficiálně tuto scénu nemá, ale už jsme viděli, že s novým ministrem už něco nacvičují, dokonce tam sehráli konečně i pozitivní roli komáři) a občas je to naštěstí provedeno jen ochotnickou partou a tak to na chvíli zahlédneme. Jako příklad z tisíců to bylo v případu primátora - horolezce - kolibříka pana Béma a podnikatele (správněji podnikavce) Janouška a nebo z opačné barikády pana Rátha, který tak rád posílal blesky spravedlivého o miliónech voltů na stranu pravice za korupci v jejich řadách, až tu infekci chytil taky. Ten je už naštěstí v teplácích a do saka chodí jen k soudu.
Ukrást stát asi nejde, ale lze ho pěkně ovládat těmito vodiči buď domácími, nebo i ve spolupráci se zahraničními na dálkové ovládání.
Protože nebylo (podle mne) nic ukradeno, tak jsme to nemohli ani bránit. Můžeme se jen pokusit přestříhat ty nitky mezi loutkami a jejich vodiči tím, že zvolíme jiné lidi, možná taky jen herce, ale budou snad hrát jen za sebe a pro nás a ne s vodiči jen pro ně a pro sebe.

O vás jsem moc nevěděl (omlouvám se), to co jsem si všechno o vašem počínání přečtl vás šlechtí, máte moji úctu.
05. 09. 2013 | 14:05

antisoudruh napsal(a):

Tady se nám pani Hradilková snaží namluvit hned dva nesmysly v první větě.
1) že nám (všem?) byl ukraden stát
2) že ti co jsou jiného názoru, nejsou občansky citliví (ať už huráheslo "občanská citlivost" má znamenat cokoliv.)
Na těchto dvou nesmyslech založila pani Hradilková celý svůj blog. Jeho úroveň tomu odpovídá. Tak trošičku demagogie.
05. 09. 2013 | 14:26

Martin1 napsal(a):

antisoudruh
Vy jste prakticky ale taky soudruh, tak trochu mi připomínáte skřítka jménem Grynč, patřil ke stejným skřítkům, ale z důvodů nešťastné lásky v mládí zanevřel na druhé a dělal všechno jinak, aby jim zkazil i Vánoce (anti-jolku,).Vy tím, že jste si tam přidal to "anti" před soudruh.
Snad vás taky někdy zase vezmou mezi své a .....
Slovo soudruh je slovanského původu a znamenalo nejprve společník, druh ve společné věci. Teprve pak to začali používat i komunisté.
Je to stejné, jako by někdo říkal antikamarád, protože Němci si zase říkali kamarádi. Nebo antibratr.
To byl všechno jen pokus o vtip, říkejte si dál jak chcete. Ale pozor na přísloví: "Odříkaného chleba největší krajíc". To abyste nakonec nebyl v životě odkázán na pomoc nějakého, soudruha, kamaráda, bratra, atd.
05. 09. 2013 | 15:00

jk-jiny napsal(a):

Stát je tady proto, aby za peníze střední třídy udržoval v poslušnosti třídy nižší, to vše pro větší zisky horních několika desítek tisíc.
Nic víc.
Až už nebude zisk pro ty nahoře podstatný, může začít hra na nějakou demokracii.
Už ta Pravda a Láska zvítězila, nebo to bude ještě horší?
05. 09. 2013 | 15:04

JC napsal(a):

"Jeho kredit je nízko. Jeho role je rozmazaná."

Hradílková, zkuste jet 200 km/hod po dálnici a po záchytu poslat "stát" tam
kde končí záda.

Uzříte kredit, a tak jasné kontury, že se vám bude o čertu zdát : -))))

P.S. čerte sorry.
05. 09. 2013 | 15:05

stát čim nestát toť otázka napsal(a):

stát.
Rozhodně!
Co to je za výtvor, milá Jahrazád?
Jako ode Pehe.
On jim někdo ukradl stát? Ztráty a nálezy byly v Kaprovce.
Zkuste se zeptat.

A nejsou náhodou přátelé-spolomudrlanti- právě ti, kteří nás vydatně masírovali celá leta mudrováním, že národní stát je reliktem 19.století?
Že matička EU vše vyřeší, všichni se v ní rozpustíme a budeme happy.

Formanovi šlohli tlačenku, kamarádům Hradílkové-panečku-stát.
:-)
A že jsem tak smělý...kdopa? Klaus, Bimbo?
A komu pa? Pithartovi, Karlovi nebo snad i Kalouskovi?
Bakalovi? Aby mu neukradlo OKD
A copa dělali okradení? Oni byli mimo politiku, nehlídali?

Mně zase 2x ukradlio popelnici a nestrěžuju si.
05. 09. 2013 | 15:26

JC napsal(a):

stát čim nestát toť otázka napsal(a):

Řepný Pepík, podle stylu, řekl bych....nazdar.
05. 09. 2013 | 15:31

Marie napsal(a):

Stát je opravdu rozmlžený jen pro ty, co nechtějí, aby byl vidět, JC to napsal výstižně.
Vždyť občané přicházejí na svět ve státních zdravotních zařízeních, když to náhodou někdo nestihne a narodí se doma, je mela.
Druhá věc je, že stejná pravidla, jako si lidé stanovili v dopravě, nestanovili politikům. To platí celosvětově, jen u nás jsme jaksi byzantinštější.
Také nám nesvědčí, že v Poslanecké sněmovně necháme zasedat nevzdělané lidi s minimálním rozhledem, třeba knihkupkyni či bývalého traktoristu, i když vcelku jinak nic proti knihkupkyním se zemědělskou školou a traktoristům nemám.
05. 09. 2013 | 15:34

Luba napsal(a):

Paní Hradílková
zapomněla ukončit svůj článek optimistickým zvoláním:

Volte Barela a jeho monarchistický TOP-management!
05. 09. 2013 | 15:39

šašek z Jihlavy napsal(a):

Martin 1

;-)))
05. 09. 2013 | 15:40

Irena I napsal(a):

Monarchii? To si dela pani autorka legraci.
Ostatne si myslim, ze Cesko na tom neni tak spatne jak to popsala v clanku. Staci se podivat na jih Evropy. Zadny stat neni 100-procentni. Nespravedlnost se najde vsude. Je to v nas lidech. Kdyz mame moznost, tak se snazime ziskat co nejvice. Lide, kteri byli vychovani k poctivosti jsou jen zklamani realitou a vetsinou se prizpusobi nebo jsou cely zivot vyuzivani ve vsech zemich sveta a za kazdeho zrizeni. K cemu jeste slechticke parazity k tomu vsemu? Zvysit nespravedlnost? Francouzi to vyresili po Francouzske revoluci. Pokud chteji lide vice spravedlnosti, tak jedine vhodnymi zakony a duslednou kontrolou.
05. 09. 2013 | 16:30

Martin1 napsal(a):

Jó - jó někdo se má a někdo se stále vleče historií jako Fantoci! Ať se jedná o dobu Adama a Evy, . . . . . nebo až po dnešní "moderní" dobu.(k tomu musíte znát ty filmy)
Stát nestát, hlavně že já zatím ještě na nohou i jinak můžu stát.
05. 09. 2013 | 16:47

kasparek napsal(a):

aspon jednou obsahuje nadpis relevantni informaci, zatimco zbytek je omacka, bez faktu. Co se rozkladu společnosti týče, hledal bych primární důvody úplně jinde. Politici jsou tací jako jsou lidé, že si z toho pár z nich udělalo ještě něco navíc je chybou systému, který ale lidé chtějí!
Chceme vypustit kapříkům a šibalům rybník? Pak omezme množství peněz, které jim mohou protékat mezi prsty. Opusťme postupně a plynule ideu sociálního státu, který se stará o občany od kolébky do hrobu. Jsem bezvýhradně přesvědčen, že 95% obyvatel by se bez toho měla mnohem lépe. I když sami raději zaplatí státu 1000Kč, aby pak mohli ohnout hřbet a s díky žádat o 500 zpět.
05. 09. 2013 | 16:48

Martin1 napsal(a):

kasparek 16:48
"Chceme vypustit kapříkům a šibalům rybník? Pak omezme množství peněz, které jim mohou protékat mezi prsty."
xxxxxxxxx
Už brzy se dočkáte, pak zase začneme výměnným obchodem a pazourkem.
05. 09. 2013 | 16:52

Rudi Koutek napsal(a):

Mam pocit, ze uz tomu statu neni pomoci. Stacilo malo. Hned v roce 1990 prevzit nemecke zakony, urcite by byl vysledek jiny nez je dnes. Anebo se plete a Cechum neni pomoci?
05. 09. 2013 | 17:09

tytyty napsal(a):

z české kultury politické.

Marné touhy a sny lásky šalebné.
Hra DÍLKOVÁ aneb opera od pračky
Stručný obsah:
Předehra: Stát? Mohl by.
Milostný kuplet: I mladému monarchovi.
Balada: Ovšem, pokud je starý ....
Finále: Jeho kredit je nízko.
05. 09. 2013 | 17:14

Martin1 napsal(a):

Rudi Koutek 17:09
1) Příliš složité
2) Po oddělení Slovenska vytvořit spolkovou republiku Čechy v spolku NSR
3) Po oddělené Slovenska vytvořit spolkovou republiku Morava v spolku NSR
4) Povinný druhý jazyk od první třídy němčina
5) Dnes by už byla NSR rozložená na prach (1. varianta)
6) Dnes by jsme na tom byli stejně jako v bývalé NDR blbě?, dobře? (2.varianta)
7) Ales gutes
05. 09. 2013 | 17:43

stát je funkcí národa napsal(a):

to jahrad
Společné vědomí začíná mýty, pohádkami a legendami. Tím, co vám máma čte večer u postýlky, než usnete. Co vám vypráví babička (o věcech tak vzdálených, že se musíte ptát na každé druhé slovo), co si někde na půdě přečtete ve stozích starých novin (děda měl sesbíraný kompletní prvorepublikový tisk od večerníků po Pestrý týden a Ilustrovaný pražský zpravodaj).
Vždycky mě fascinoval předěl mezi drobnou inzercí dvacátých a třicátých let. Ve dvacátých každý chtěl k filmu, nabízel zastřeně sexuální služby, potraty, otevřeně pak prezervativy, zaručené zvětšení prsou a odstranění červeně nosu. Ve třicátých se lidé většinou nabízeli s různou prací, ale nikdo po nich nepátral. Museli jet s referencemi do Zlína a tam si stoupnout do fronty.

A samozřejmě to vědomí vytvářejí věci, ti tiší soudruzi (jak by neopomněl přičinit Dr. Honzák, který básníka nesnáší), architektura, atmosféra měst a vesnic, dokud přežívají nápor odpoutaných sil kasínového kapitalismu.

Všechno je to spoutáno dohromady vírou, že většina vašich spoluobčanů jsou rozumní lidé, kteří vás nenechají chcípnout u cesty, přijedou budovat hráze, když vám dům odnáší voda nebo vyjedou se stříkačkou, když vám hoří střecha.
Že na rozdíl od politiků a grázlů nebudou decimovat společné hodnoty a uvrhávat lidi do nezasloužené a zbytečné bídy.

A samozřejmě jsme spojeni historickým vědomím cílů, které naše předky na jejich cestě sem vedly.
Uvědomte si, že na falešný signál, daný navíc představiteli okupační velmoci vyšli do ulic všichni, nakonec i ti dělníci z ČKD (fotil jsem si je na Poříčí).
Nějaké společné cíle tu musely být a ti, kdo vydávali hesla, museli mít přibližnou představu, které to jsou

Všimněte si prosím, že jako protestantský agnostik nemluvím o víře a jako konzervativní liberál (což pro členy některých zdejších "pravicových " stran může vypadat jako levičáctví) nechávám stranou politické přesvědčení. Obojí je čistě privátní věc.

Pokud mi nikdo na veřejnosti neprozpěvuje, že není Boha kromě Boha a Mohamed je jeho prorok nebo že Beneš rozpoutal světovou válku, nemám potřebu se k těmhle věcem vyjadřovat.
Pro mě je primární svoboda, nenásilí a stavění hrází zbytečné expanzi donucovacích mechanizmů.
Možná se vám to zdá jako negativní vymezení na hranici anarchismu, ale podívejte se na Ahrendtovou, kterou mi často připomínáte (tedy, v propagaci absolutního barelismu ne).
Vlastně se také stále vymezuje proti negativním věcem. Což je problém její generace.
Velmi se snažím, aby to nebylo mým problémem.
05. 09. 2013 | 17:54

stát je funkcí národa napsal(a):

pardon, Arendtovou, při kontrole jsem přeskakoval
05. 09. 2013 | 18:01

Martin1 napsal(a):

"Opusťme postupně a plynule ideu sociálního státu, který se stará o občany od kolébky do hrobu. Jsem bezvýhradně přesvědčen, že 95% obyvatel by se bez toho měla mnohem lépe. I když sami raději zaplatí státu 1000Kč, aby pak mohli ohnout hřbet a s díky žádat o 500 zpět."
1) skvělé
2) nesmíte ale pak patřit k těm 5% (třeba uklouznout na schodech a čumět jen do stropu)
3) ty v bodě 2 někam "humanitárně" uložit k spánku. Co tak Kašpárku před tím by jste jim mohl zahrát na rozloučenou se Šmidrou něco veselého z táborových příběhů režiséra Adolfa Eichmanna.
05. 09. 2013 | 18:05

Martin1 napsal(a):

to v 18:05bylo pro kašpárka
05. 09. 2013 | 18:08

aga napsal(a):

stát je funkcí národa

těžko co dodat.
05. 09. 2013 | 19:21

Jícha napsal(a):

O stát nás připravila skupina privatizérů, kterou každý dobře zná.
Tak si nehrajme na záhady a na otazníky.
Tahle hloupá hra se tady tak zakořenila, že je z toho smutno.
Dnes například hlasatelka zpráv jedné televize položila otázku policii,
jak že se jí podařilo chytit lupiče, jehož dokonalou podobiznu z kamerového záznamu včera tato tv předložila cirka dvěma milionnům občanů.
Hrajeme tady pokryteckou hru, ptáme se proč eskaluje odpor k některým rasovým menšinám. Zato se vůbec nedivíme, proč naopak k jiným ne.
V zemi, kde jsou hájeni zločinci a zavírány jejich oběti se novináři "diví" proč například nikdo nepomůže na ulici napadenému skupinou grázlů. Snad se to dozvěděli z dnešních záběrů jednoho brněnského obětavce, jehož zmalovaný obličej byl promítnut v detailu. Snad jen díku tomu, že byl tak zřízen, nebyl považován sám za agresora.
05. 09. 2013 | 20:27

jahrad napsal(a):

Díky za s pecifikaci společného vědomí (a hodnot), potěšila mne. To všechno tu zaplaťpánbůh stále funguje - jen trochu nechápu, jak a čím jsem si vysloužila nálepku někoho kdo toto popírá. podstatou projektu, kterému se už téměř tři roky "na koleně" věnuji a kterému říkám "JIná mapa" aneb cesty za radostí a hrdostí - je pátráním po hmatatelných důkazech existence tohoto společného vědomí.
Já jsem ale v tom svém výronu psala o stavu instituce zvané STÁT, tedy o tom, v jakém je dnes tato instituce stavu, který se projevuje vztahem lidí němu. Nehodnotila jsem s tav společosti. Věřím, že je v ní hodně dobrého a snažím se na to se soustředit. A -
Co se týče propagace absolutního barelismu - no, co k tomu dodat. je to trochu legrační. Absolutní barelismus. To je nějaké dada, ne?
05. 09. 2013 | 21:23

aga napsal(a):

jahrad

Stát je forma správy .....je to instituce, které je konsenzuálně svěřena role, jejíž fungování ovlivňuje i chod dalších institucí existujících v jejím rámci - podniků, organizací, spolků, rodiny… Zájmem obyvatel, jejichž život stát ovlivňuje a kteří se ke státu tak či onak vztahují, by mělo být jeho zdraví."

Na základě týhle definice se moc daleko nedostanete. Stát není žádná ideální či pevná forma, stát jsou lidi, kteří tu formu hnětou. Měli jsme vzácnou příležitost vidět to v historicky krátkém čase několikrát za sebou - jak se s konkrétními lidmi (a jejich ideologiemi) ta forma razantně změnila.

A to, že je státu konsenzuálně světena role správce, je jen obecné prohlášení vztahující se pouze ke státu jako ideálnímu pojmu. Konkrétní provádění oné role v reálném čase a místě, konkrétní zákony a pravidla, zajišťující chod institucí až po rodinu, už zase ovlivňují konkrétní lidé a jejich ideologie či zájmy - je jich vždy relativně málo, a jejich moc už není dána všeobecným konsenzem, a to ani v případě současných tzv. svobodných voleb.

Pokud vezmete třeba právě rodinu, vezměte pro názornost třeba posledních sto let a promítněte si, jak se v běhu doby střídaly různé státy a různá pojetí rodiny - až třeba po současné registrované partnerství. A za každým z těch pojetí stála určitá ideologie a určité zájmy, zdaleka ne vždy většinové a konsenzuální.

A ani společnost, kterou stavíte do určitého protikladu se státem, není homogenní skupina s převládajícími zájmy. Její jednotlivé frakce si evidentně představují "pozitivní identitu české společnosti" každá jinak, některým by dokonce vadilo samo slovo "české". A o nějaký konsenzus zřejmě ani není zájem, spíše převládá válcování většinových názorů "lůzy" menšinovými názory občansky citlivých intelektuálů, za nimiž ovšem často vykukují zájmy těch, kteří konsenzus nahradili hrubou ekonomickou (a vojenskou) silou, a české či jiné národní identity jim narušují jejich kruhy.
05. 09. 2013 | 22:57

stát je funkcí národa napsal(a):

Ano, přesně. Dada.
Stejně jako monarchie.
05. 09. 2013 | 23:11

hlavně ne pod německou knutu napsal(a):

Ano, přesně. Dada.
Stejně jako monarchie.
05. 09. 2013 | 23:12

hlavně ne pod německou knutu napsal(a):

už mi to defaultní pamatuj si mě začíná pít krev.
kazí to nám, multinickům choreografii.
kdy si děláme srandu a kdy ne.
05. 09. 2013 | 23:16

Yosif K napsal(a):

Co so kdo stěžuje?
1) Prezident je zastáncem plebejů a dolních deseti milionů.
2) President je zároveň zastáncem i mocných podnikatelských kruhů - rudých velkoburžujů a rudých velkostatkářů (Toman, Koníček, Čuba, Cienciala....).
3) Ergo kladívko nastává smír mezi dělníka a velkopodnikateli - zázrak který se podařil například i Benitu Mussolini.
4) V příštím parlementu budou mít převahu zastánci plebejů kteří jsou mnohdy zároveň i rudými velkoburžuji a rudými velkostatkáři.

Suma sumárum nastává ráj proletářů ne zemi!
06. 09. 2013 | 00:56

Luba napsal(a):

To jsou mi perly ...

Hradílková napsala:

"... Česká společnost tradičně funguje na klanovém principu. Stát jako takový začíná být vnímán jako jeden z klanů ..."

No,
barelisté tak asi fungují. Ale proč to vztahovat na celek?
Je to tu snad promořeno mafiány jako v Itálii?
Pak bychom si z tohoto státu mohli vzít příklad.

Oni si prošli fašismem. My jsme si prošli komunistickým feudalismem ... Paralely by se možná našly.

Což takhle srovnat suchara Giulia Andreottiho (vulgo "Božský", "Belzebub") se žoviálním Miroslavem Kalouskem ("Al-Kalous", "Kradousek", "Cisterna")? Ač obalu různého, nitro mají podobné.

Nuže: "Italská cesta k většinové demokracii" se nějak podezřele podobá té naší:

"... Už jeden z italských otců zakladatelů moderní sociologie Vilfredo Pareto napsal, že existují dva extrémní modely změn - model britský a italský. Britové mění podstatu při zachování formy, zatímco Italové mění formy při zachování podstaty: všechny změny tu nakonec vyúsťují v pouhé přejmenování starých institucí.

... dva důvody ... jmenujme hned na počátku.
Za prvé útěk od minulosti spíše než analýza role, kterou jsme v ní hráli, hledisek, které nám vnutila a lstí, kterými se snaží vynutit si skrze nás nějaké "pokračování".

Jak můžeme věřit, že Andreotti, přítel všech poválečných papežů a protagonista evropské politiky po čtyřicet let, je zločincem, mafiánem a mandantem vražd, jak vyplývá z obžaloby?

Sama figura "kajícníků" (pentiti), jak si říká ex-mafiánům spolupracujícím se soudci na odkrývání minulosti, patří do kontextu ... zombiovské metafory: vtrhují na scénu náhle z temného zákulisí, o komsi slavném a významném začnou tvrdit, že byl také mafiánem, ale je to jen hypotéza kajícníků, kteří se vynořili z hlubin legendami opředené minulosti. ...

Dopad těchto rozporů na veřejné mínění je silný, a velmi ztěžuje především politickou socializaci mládeže.

Druhým důvodem je deficit občanských ctností v Itálii, který není než důsledkem toho, že Itálie nebyla nikdy jednotným národním státem.

Nazývám "občanskými ctnostmi" ty postoje a přesvědčení, které legitimují "demokratický systém jako soustavu abstraktních principů", jejichž respektování umožňuje soutěž jednotlivců za (přijatelně) rovných podmínek.

Legitimnost obecných principů je v Itálii vždy nižší než loajálnost jednotlivců vůči skupinám, které jim poskytují ochranu při dosahování jejich cílů.

Leonardo Sciascia hovořil o ”sicilianizaci Itálie”, která spočívá v tom, že lidé nevěří v moc idejí a principů v dějinách, ale jen v účinnost organizací a mafií. ...

To, co nazýváme "přechod od první italské republiky k druhé" nebo "italská transformace" ... Je ... tragedie plná mystifikací a zbabělosti ve vztahu k minulosti, plná přejmenovávání a kamuflování starých institucí a postojů. ...

Důležitým cílem reformy volebního systému je zamezit tomu, co italština označuje slovem "ribaltoni", tedy přebíhání skupin politiků zvolených v kontextu jedné koalice do kontextu koalice druhé, za nějakou výhodu přirozeně.

Takto pojednává kořeny tohoto fenoménu výjimečný svědek italských osudů v tomto století, stále publikující nestor italských novinářů a autor nejčtenějších dějin moderní Itálie, devadesátiletý Indro Montanelli:

"Transformismem nazýváme to, o čem nás politická kronika neustále informuje: přebíhání jednotlivců a politických skupin z jednoho tábora do druhého, které nikdy dosud u nás nemělo tak masové a nestoudné formy jako nyní.

Nejedná se nicméně o fenomén dnešní. Naopak, vznikl současně s národním sjednocením, byl, v jistém smyslu, jeho předpokladem.

Zrodil se jako "connubio" - klanový a rodinný svazek, byl vlastně dědictvím turínských šlechtických salónů, do nichž patřil hrabě Cavour; fenomén původně salonní dnes se stal fenoménem hospodským a říkáme mu lidově "ribaltone".

Je to ale virus, který nenakazil jen italskou politiku.
Máme jej v krvi a působí i v soukromých vztazích. Jsme mistři transformismu za všech okolností, a ten není než nahrážkou charakteru, který nám chybí" (Corriere della Sera, 6/3/99). "

Více zde:
http://www.multiweb.cz/hawkmoon/strana34.htm

Zeptám se,
v které straně je těch českých "transformers" asi nejvíc?
Není to ta Kalouskova a Schwarzenbergova TOP-09?
06. 09. 2013 | 01:06

jahrad napsal(a):

Luba: Já nevím, možná ano. Nejsem expert na TOPku. Pro mne jsou ale právě "transformers" neboli asi ti, kteří šmahem budou ocejchováni jako "přeběhlíci" jedním z projevů pokusů o svého druhu ozdravení vnitřní komunikace v politice. Jakkoli nesmyslné se to může zdát. Většinou jsou tu nakonec naprosto znemožněni, což je jiná věc. Jinak ale - když jsem psala o "klanovosti" nemyslela jsem tm pouze politiku. Ostatně ta hra na "stranickou politiku" - to je také bič, který si na sebe tato společnost upletla. Ale budiž, přijali jsme ji jako asi jedinou možnou, a jsem daleka zlehčovat občas se ještě vyskytnuvší skálepevnou víru některých lidí v její nezastupitelnost. Ale skutečně a svobodně komunikovat o tom společném (tj. např. o státě) začneme teprve v momentě, kdy bude zde ona klanovost rozpoznána a akceptována ve své rozmanitosti a vrstevnatosti.
Ale Lubo, moc děkuji za výborný a zajémavý příspěvek!
06. 09. 2013 | 06:13

jahrad napsal(a):

Aga: Ano, samozřejmě! Obecnými prohlášeními si jen pomáháme, pokud chceme nějakou otázku otevřít. Máte naprostou pravdu, že stát dělají lidé. Právě proto je tak zajímavé to sledovat, protože vytvářejí ho lidé, kteří němu mají nějaký vztah, ovšem stát jako takový NENÍ JEDINÁ INSTITUCE VE SPOLEČNOSTI, KTE KTERÉ LIDÉ ZAUJÍMAJÍ VZTAH. Mezi státem a lidmi, kteří ho tvoří též i tím že užívají/zneužívají jeho služeb existuje permanentní napětí s celou škálou podob.Vždyť si jen vemte, jaké rpocento lidí zde stále ještě vězí ve stereotypu "kdo neokrádá stát, okrádá rodinu"? Je toto někde statisticky nebo sociologicky zdokumentováno?
Neřekla bych, že stavím společnost do PROTiKLADU se státem - spíše ten vztah mezi ní a státem mi připadá velice hodný pozornosti, rpotože v něm se zrcadlí to, jde sme a co jsme i třeba v tom evropském kontextu. Jinak díky moc za příspěvek.
06. 09. 2013 | 06:26

Luba napsal(a):

Paní Hradílková,
no to snad ne!?

Napsala jste: "Pro mne jsou ale právě "transformers" neboli asi ti, kteří šmahem budou ocejchováni jako "přeběhlíci" jedním z projevů pokusů o svého druhu ozdravení vnitřní komunikace v politice."

Transformers jsou hlavně projevem úpadku politické kultury, zradou na voličích, zradou programu, projevem neschopnosti vést produktivní dialog a existovat byť jako rebelující menšina v rámci jedné strany - což je pro tu stranu tak potřebné.

Vy zřejmě předpokládáte, že ze stran vystupují ti čistší, ti lepší, a zůstávají ti zoufalci, co se bojí stát na vlastních nohou. A bez strany byli by ničím.

Jistě - stranu může ovládnout nějaký diktátor, který opozici nepřipustí - ale to by se stávat nemělo.

Strana založená na autoritativním vůdcovství asi nebude produkovat politiky s demokratickým cítěním a jednáním.
06. 09. 2013 | 06:50

jahrad napsal(a):

Luba: Promiňte, dovolila jsem si malou provokaci:-)- ano, žvaním tu o něčem, s čím nemám pražádnou zkušenost (nikdy jsem v žádné straně nebyla) nicméně to, co píšete, mi též zní jako trochu ideál.Ano, rozlišujme mezi "stranickou politikou" "politickou kulturou" a "hrou na politiku" a ad. transformers: nehodnotím je osobně neb je neznám. Dívám se na tzv. přeběhlictví ako na jev, produkt české politiky.
06. 09. 2013 | 07:36

offce napsal(a):

Co drží tento stát ještě pohromadě...
Přece STÁDNOST!
06. 09. 2013 | 07:40

aga napsal(a):

jahrad

Já bych (jak píšu vždy při podobných příležitostech) rozlišoval silně mezi pojmem stát a vlast. Stát vidím právě jenom jako nástroj určité mocenské skupiny, jak prosadit svou vůli a zájmy na určitém území (a to už od jeho vzniku, panovník si prostě pořídil stát, aby prosazoval SVÉ zájmy), a proto si k němu "lůza" hledá vztah těžko. Vztah zaujímáme k vlasti, to je ke konkrétnímu místu, kde jsme se narodili, kde máme kořeny a hroby předků, a kde by měly vyrůstat naše děti. A tady platí slova básníka:

Země, země, stokrát pokoušená
kolikrát vídala jsi z věna svého lidu cáry rvát...
06. 09. 2013 | 07:48

čumil napsal(a):

Onehdy jsem přicházel k našemu rodinnému domku a již zdáli jsem monitoroval naši popelnici, která byla v onen den připravena venku, poněvadž jezdili popeláři a duševně jsem se připravoval na úkon přemístění prázdné popelnice domů na dvorek. Avšak světa běh mne zaskočil. Pár kroků přede mnou vykonával za dozoru svého sympatického pána statný pes svoji potřebu, následně byl psí exkrement páníčkem vzorově šoupnut do normalizačního pytlíku a oním sympaťákem bleskurychle vhozen do mé vyprázdněné popelnice. Ani jsem se nezmohl na žádnou verbální reakci. Uvědomil jsem si, že pokud bych mu česky vynadal, on by mě logicky řekl, že jde o odpad a ať nevyšiluji. Mlčky jsem popelnici i s cizím ho..em dal na vlastní dvorek. Pozor příběh nekončí. Až do odvozu za týden jsme se doma smířili s tím, že při otevření popelnice k vysypání koše s odpadky budeme průběžně nuceni snášet cizí smrad. Po týdnu popeláři popelnici opět vyvezli avšak ono lejno zůstalo přilepeno na dně a dále smrdělo. I pustil jsem se aktivně do řešení, lejno jsem vydoloval škrabkou na led (původně nářadí vhodné na zimní období), zabalil jej do více vrstev papíru a opět umístil do popelnice s nadějí, že příště už budeme bez cizího lejna. Možné poučení? V dnešním globálním světě řešíte cizí h.....
06. 09. 2013 | 07:49

aga napsal(a):

PS

Když si to chci rozebrat a ujasnit, nepřemýšlím teoreticky, ale rozhlédnu se po příkladech z praxe. Vezmu národy jeden po druhém a přemýšlím, k čemu se vztahují a kde hledají svou identitu. Samozřejmě, nejlépe to vynikne na těch nejstarších - dejme tomu Židé (Izraelci).
06. 09. 2013 | 07:55

Fred napsal(a):

to David:
Ivan Hoffman se chystá kandidovat ve volbách?
06. 09. 2013 | 09:02

Otokar Löbl napsal(a):

Stát je společenský útvar, či zeskupení, který má zajistit lidem štěstí a dobrý život. K tomu vytváří ústavu, zákony a pravidla spolužití. Základem státu je právo a jeho vymahatelnost a podíl na soudnictví a vytváření těchto výše jemenových stanovených základních prvků státu. Tím je vytvořen prostor pro vývoj společnosti a svobody v rámci těchto pravidel. Občané státu mají svobodu v rámci ústavy, zákonů a předpisů tohoto státu a povinost se podle těchto pravidel se řídit. Tento prinzip fungování státu byl ve své jasnosti poznán již před 2.500 lety Aristotelem ve svém pojednání o státu a platí do dnes. V podstatě by měl fungovat stát jako zábradlí na schodišti v budově labyrintu vývoje lidstva (jehož skutečnou podobu nikdo nezná) a případně provádět korektůry zásahy pro dobro člověka. Nici víc a nic méně.
06. 09. 2013 | 09:08

Hlásání napsal(a):

Tjamtadadá
obecní vysílámí
všíchni obyvatelé našeho malého státu střediskové Evropy se žádají, aby ten vejlupek, který ukradl známé perlorodce- matce olympijských vítězů- Janě Hradílkové stát, nechť ho neprodleně vrátí -do dne voleb-na Pražský Hrad.

Nepoškozený, ve formě monarchie, nejlépe knížectví, které bude řízeno z Čimelic.

Při této příležitosti, žádáme i chovatele drobné drůbeže, aby vrátili kdysikuře Mendelssohna.

Jakmile se vláda věcí tvých-milý státe- do čimelických rukou navrátí, spustíme zase tu svou:
- o nepotřebnosti státu....máme přece EU

- o hrdosti.....a ihned Diágo zformuje každoměsíční omluvná procesí k Berndtíkovi

- o nepotřebě národního uvědomění.....máme přece multikulturalismus

- o zaprděných čecháčcích jako haňbě zeměkoule

- o tom, že bába v Hornídolní vzala při odsunu Helmuta, který vyvraždil půl Evropy hráběma.....musíme se omluvit

- o nutnosti PC a AA, pan Pehe poukáže na skvělé zítřky GG a NWO

- o potřebě vypít každý den litr somy-pravdy, lásky a něhy- a komu se to nelíbí toho zabanujeme nebo mu-ve jménu tolerance-urazíme palici
etc, etc.

Dále vyhodíme pár miliard na sci.fi projekty kocábovitých na začlenění nezačlenitelných, a náš guru vysvětlí i čtenářům německého vydání Mateřídoušky, jak mají vzdělat blbé Čechy.

Na závěr objede Petr Pithart všechny kraje s přenáškou o dvacetisedmidomkařství pod názvem Mám to uhlí koupit nebo nemám.

Ozve se pan Bakala, že by prodal, ceny klesly
Štětináč založí první středoevropský chalífát pro místní Čečence a Dage

To je opravdu nejlepší cesta k navázání na tradice předků získání hrdosti a sebevědomí těch, kteří a které tyto hodnoty potratili/y.

Konec hlásání obecního rozhlasu
tjamtadadá
06. 09. 2013 | 09:11

Hlásání napsal(a):

Tjamtadadá
obecní vysílámí
všíchni obyvatelé našeho malého státu střediskové Evropy se žádají, aby ten vejlupek, který ukradl známé perlorodce- matce olympijských vítězů- Janě Hradílkové stát, nechť ho neprodleně vrátí -do dne voleb-na Pražský Hrad.

Nepoškozený, ve formě monarchie, nejlépe knížectví, které bude řízeno z Čimelic.

Při této příležitosti, žádáme i chovatele drobné drůbeže, aby vrátili kdysikuře Mendelssohna.

Jakmile se vláda věcí tvých-milý státe- do čimelických rukou navrátí, spustíme zase tu svou:
- o nepotřebnosti státu....máme přece EU

- o hrdosti.....a ihned Diágo zformuje každoměsíční omluvná procesí k Berndtíkovi

- o nepotřebě národního uvědomění.....máme přece multikulturalismus

- o zaprděných čecháčcích jako haňbě zeměkoule

- o tom, že bába v Hornídolní vzala při odsunu Helmuta, který vyvraždil půl Evropy hráběma.....musíme se omluvit

- o nutnosti PC a AA, pan Pehe poukáže na skvělé zítřky GG a NWO

- o potřebě vypít každý den litr somy-pravdy, lásky a něhy- a komu se to nelíbí toho zabanujeme nebo mu-ve jménu tolerance-urazíme palici
etc, etc.

Dále vyhodíme pár miliard na sci.fi projekty kocábovitých na začlenění nezačlenitelných, a náš guru vysvětlí i čtenářům německého vydání Mateřídoušky, jak mají vzdělat blbé Čechy.

Na závěr objede Petr Pithart všechny kraje s přenáškou o dvacetisedmidomkařství pod názvem Mám to uhlí koupit nebo nemám.

Ozve se pan Bakala, že by prodal, ceny klesly
Štětináč založí první středoevropský chalífát pro místní Čečence a Dage

To je opravdu nejlepší cesta k navázání na tradice předků získání hrdosti a sebevědomí těch, kteří a které tyto hodnoty potratili/y.

Konec hlásání obecního rozhlasu
tjamtadadá
06. 09. 2013 | 09:12

aga napsal(a):

Otakar Loebl

Prosím, rozlišujte pečlivěji mezi "MĚL BY" a "JE". Co by stát měl ideálně být může být předmětem teoretických diskuzí třeba po tisíciletí, ovšem po tisíciletí se stát fakticky nikdy nestaral o blaho svých občanů, pouze o blaho svého panovníka nebo elit. Občané to pouze umožňovali placením daní. Dobrý panovník se své lidské stádečko alespoň snažil chránit a nevyssávat do mrtě - špatný panovník, zejména takový, který neměl osobní vztah k zemi, které vládl, jednal způsobem "po mne potopa" - asi tak, jak toho jsme svědky dnes.
06. 09. 2013 | 09:23

antisoudruh napsal(a):

Martin1,
milý Martine jedničko,
má "přezdívka" antisoudruh vznikla někdy v posrpnové normalizaci, kdy si na správě střední dráhy aktivní soudruzi napsali na dveře: "Zde pracují soudruzi a jako soudruzi se zdravíme pozdravem
ČEST PRÁCI!!!
Pokaždé, když jsem těm kolaborantům vlezl do kanceláře, pozdravil jsem dobrý den. Na dotčené pokárání, jestli neumím číst, jsem odpovídal, že soudruh nejsem. Do té doby, než mne vyhodili. Jako odůvodnění mi napsali do posudku, že jsem antisoudruh a chovám se antisoudružsky. Ohrožoval jsem totiž slibnou kariéru těchto hlupáků, pardon, soudruhů.
Nějak vám má přezdívka vadí Martine jedničko. Nejste náhodou jeden z těch tří uvědomělých soudruhů kolaborantů?
06. 09. 2013 | 10:15

jahrad napsal(a):

Pepařepa - blbě čtete,MNĚ nikdo stát neukradl. Jedna věc je myslet ve vztazích a druhá myslet vztahovačně. Pane, býval jste vtipným kořením těchto diskusí. Vaše řečění se ale někde zaseklo. Snad vyměnit přehrávač? Humor a zatrpklost není dobrá udržovávací kombinace...:-)
Otakar Loebl - " V podstatě by měl fungovat stát jako zábradlí na schodišti v budově labyrintu vývoje lidstva (jehož skutečnou podobu nikdo nezná) a případně provádět korektůry zásahy pro dobro člověka" - TO JE MOOC HEZKÝ...
06. 09. 2013 | 10:28

stejskal napsal(a):

Také jste si toho všimla? :-)

Hezký den.

Libor Stejskal
06. 09. 2013 | 11:17

Avanti napsal(a):

Zkuste s tím zajít na Hrad. :-) Miloš I, dost dobrý :-D
06. 09. 2013 | 11:52

opisovat se nemá napsal(a):

Drahá Jahrazád
neopisovala od sousedů:-)
Na flašinet kolektivní štafeta s výživným sdělením nezabírá.
Zřejmě jsem ťal do živého dřeva.

ale ruku na srdce -milá dámo- která skupina obyvatel, než zbrusu noví evropané,majitelé pravdy, lásky a něhy, tady celá desetiletí masíruje obyvatele, že národní uvědomění je reliktem 19 století či majetkem holých hlav.

Kdo sem s nadšením implantoval výdobytky západní polokoule od džendrtetismu, po politickou korektnost a pozitivní diskriminaci?
Já vím, bylo to myšleno dobře a nějak se to vymklo:-)

A teď máte jakýsi metafyzický pocit, ž Vám kdosi ukradl stát?
Myslel jsem, že Váš život je pevněji ukotven, že Vás tyto úvahy minou a ustojíte vládu jiných a ne svých.
Ani tu nikdo neukradl, je pouze střídání. Přijdou ti, kteří mě po chuti nejsou, ale mám si dát mašli?
Byli snad ti-okolo barelu dobrot-lepší?
Budu si dělat srandu z nich, když bude třeba ale nebudu kvičet.

Stát můžou ukrást jen těm, kterým byly tradice předků ukradené !

Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly.
06. 09. 2013 | 16:46

Martin1 napsal(a):

antisoudruh 06. 09. 2013 | 10:15
"Nějak vám má přezdívka vadí Martine jedničko. Nejste náhodou jeden z těch tří uvědomělých soudruhů kolaborantů?"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
1) Nějak vám to neladí. Přece kdybych byl jedním z těch, co vás tak označili, tak bych byl vrcholně spokojen, že i tolik let od té doby jste si ponechal mé označení.
2) Do jaké míry jste "antisoudruh" nevím, ale podle toho, co jsem o vás napsal v bodě 1) budete dozajista "antilogik"
3) Mějte se pěkně, užívejte si života a hlavně humoru, aby jsem vás nemusel označit také za "antihumoristu". Já jsem totiž z té trojce přece vždy ten čtvrtý, vždyť jsem vám tam také napsal, že je to vtip. To jste nepoznal, i když jsem to tam napsal? Já mám na svých imaginárních dveřích vždy nápis :"Zde pracuje člověk se smyslem pro humor a tak se prosím také usmívejte - život je krátký, neberte ho tak vážně, zaslouží si to."
07. 09. 2013 | 08:40

Martin1 napsal(a):

Otokar Löbl 06. 09. 2013 | 09:08
"V podstatě by měl fungovat stát jako zábradlí na schodišti v budově labyrintu vývoje lidstva (jehož skutečnou podobu nikdo nezná) a případně provádět korektůry zásahy pro dobro člověka. Nici víc a nic méně."
xxxxxxxxxxxxxx
1) A já myslel, že se tu konečně naučím pravopys
2) Stát bi neměl zasahovat ani do pravopysu
3) Já chcy absoulutní pocyt svobody.
Nic se neděje, jede se dál, článek je jinak skvělý.
07. 09. 2013 | 11:23

Jitka napsal(a):

Hlásání
děkuji,vtipné.A si,ale jinak (to už je k paní Hradílkové),nemám pocit,že by můj stát někdo ukradl. I když to tomu spěje.Jsem už hodně velký pamětník a pamatuju si, jak jsem jako předškolní dítě těsně po válce v duchu řešila, jestli se mám při poslechu hymny Kde domov můj postavit do pozoru, i když jsem sama a slyším ji jem z rozhlasu. A jako mladá holka (a čerstvá matka) si vzpomínám na srpen 68. A na tu úžasnou soudržnost tenkrát. Jsem Češka a nestydím se za to. A jsou mi ukradené úvahy o tom, jestli to všechno mělo být jinak. Asi určitě mělo - to rozčarování bylo děsné - ale teď už je to všchno někde jinde. Já svůj stát mám,i když uznávám, že v něm není všechno,jak by mělo být. Jistěže jsem taky Evropanka. Nic jiného mě ani nikdy nenapadlo. Ale ne především. A monarchie musí mít tradici. Která tu není.Tu habsburskou neberu.
P.S. Strašně mě mrzí,jak se u nás kašle ná státní svátky. To se snad nikde jinde nevidí, i když třeba pád Bastilly mi nepřijde jako k velký důod k oslavě s tím, co všechno následovslo. Ale je to tak. A proč ne,když to tak vnímají.Plivat na své dějin nikomu neprospěje
08. 09. 2013 | 00:32

argun napsal(a):

Milá Křištanko,

možná by s monarchií leccos jednodušší opravdu bylo. Leč daleká touha má, marné volání... Monarchu dozajista mít nebudeme. Má pak smysl o tom mudrovat?

"To neznamená, že v národě nežijí zdraví lidé!"

"Nefungují vnitřní mentální spoje kolektivního mozku."

Ty dva výroky se vylučují, zdá se mi. Kolektivní mozek zdravých lidí zdravého národa obvykle funguje. A hle - máte pointu. Je třeba léčit lidi.

A Pepu řepného nesudte tak příkře. Tím zdejším kořením pořád je, bohužel jediným, jen už ty jeho tanečky nejsou tak koloraturní jako dřív a jde přímo věc. A proč by nešel? Slov je všude kolem jako sr...

Jestliže napsal "Stát můžou ukrást jen těm, kterým byly tradice předků ukradené !", má naprosto recht. Skoro bych řekl, že ty naše dvě pointy dohromady dávají smysl.
10. 09. 2013 | 22:58

Lama napsal(a):

To je vtip nebo výplod prosťáčka? Proč na ten blábol někdo reaguje? Smutné.
27. 09. 2013 | 01:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy