Boys & Girls:

17. 09. 2013 | 08:29
Přečteno 5489 krát
laický pokus o svůdnou recenzi



Boys & Girls: laický pokus o svůdnou recenzi

V prostoru jeviště Malého sálu divadla Archa se jich sešlo celkem deset. Čtyři z nich pamatují časy první republiky, šest ostatních je ve věku jejich pravnuků a pravnuček. Právě dnes spolu spolu zahájí podzimní sezonu svého představení Boys & Girls. Do konce roku jich včetně toho dnešního podniknou pět: 17. a 18.9., 4.a 5.10. a 16.11.
Nápad dát je dohromady a zkusit s nimi vytvořit představení, zařazené do kategorie tzv. „dokumentárního divadla“ se zrodil v hlavách autorské dvojice představitelek „nastupující generace divadelních tvůrců“- režisérky a dramaturgyně Magdy Stojowské a scénografky Terezy Durdilové. Tyto dvě umělkyně (navíc též mladé matky) dostaly svou příležitost v rámci programu Archa.lab, jehož uměleckou vedoucí je Jana Svobodová. Svou energii se rozhodly vložit do zajímavého a nejednoduchého projektu, jehož duch tak trochu ozvání ducha Alenky v říši divů.
Alenka je v tomto případě celá skupina, která společně prožila celý rok příprav: nejprve hledáním sdělitelného a nakonec kloubením mozaiky scén a obrazů do celku, který má být sdílen s diváky. Herci jsou protagonisté sebe sama – v programu se píše: „experti na sebe sama“. Starší jsou čtyři – pan Honza je bývalý výpravčí, pan Karel fyzik. Paní Hanka pracovala jako rentgenová laborantka, paní Eva jako účetní. Děti jsou ve věku od 9ti do 12ti let - dva kluci a čtyři holky: Anička, Tonička, Ester, Lara, Mikuláš, Vincek. Všechny nejprve spojila zvědavost na to, co se bude dít dál a posléze i potřeba dotáhnout společné dílo k momentu „představení“, ke své první jevištní zkušenosti.
Sledovala jsem celý proces s napětím od samého začátku z hlediska rodiče jedenáctileté Tonky. Jak se jim podaří se stmelit? Co je zadáním? Dokumentace sama sebe v prostoru společných témat a na jevišti? Do jaké míry budou tvůrkyně projektu schopné respektovat organický proces vytváření vztahů při setkánání a společných hrách protagonistů; proces, který sám o sobě je unikátním dokumentem? Nepodlehnou pokušení vybrat z typů, charakterů a vzájemných projekcí to, co je použitelné pro divadelní show? Odolají svodům udělat ze svých deseti protagonistů pouhé loutky sloužící „dramaturgickému záměru“?Podaří se tomuto „dokumentárnímu“ divadlu vycizelovat ze zajímavého dění uvnitř něco jako poselství o fenoménech stáří a dětství, transgenerační a univerzální informaci, kouzlo jiného pohledu „za zrcadlem“? Vznikne produkt nebo nový druh procesu, vedoucí k otevření „jiné“ perspektivy?
Málokdo si dovede představit, s jakou mírou trpělivosti a disciplíny je třeba zacházet v procesu od myšlenky k tvaru v takovéto sestavě lidí, kteří se navíc teprve postupně poznávají. Prostředkem se stalo probuzení schopnosti hrát si. Na straně „seňórů“ (tak starším říkají děti) očekáváme nadhled, moudrost přirozeně danou prožitými dobami, vědomí ohraničenosti času, který je každému vyměřen. Hravost daná smířením. Setkání s mládím a dětstvím uvolňuje a probouzí zapomenutou energii, hravost, často i odšpuntovává zablokovaná témata. Není snad hravost je v podstatě vědeckou metodou, zdrojem překvapení a cestou poznávání neprošlapaných světů?.
Pak přišla premiéra, následovaná dvěma reprízami. Očekávání všech bylo hmatatelné - povede se experiment? Podaří se sdělovat a sdílet s diváky? Každé z představení bylo svým způsobem premiérou a přináší zvědavost na to, co přinese další…
Scény jsou různorodé a výběr jejich zpracování je výsledkem pečlivého ohledání možností jednotlivých protagonistů. Jejich sled je sestaven tak, aby byla udržena hladina pozornosti ke sdílení témat, které nejsou explicitně sdělovány, ale jimiž je protkán celek tak, aby se samy zjevily z prostoru mezi jevištěm a hledištěm, mezi dětmi a dospělými, skrze jejich vzájemnou interakci. To považuji na celé inscenaci za nejdůležitější - ono udržení napětí mezi já a ty mezi já a já, mezi vy a my… Jen skrze udržení tohoto druhu napětí je možné octnout se společně v přítomné hře, tvořící svou vnitřní energií prostor pro vyslovení. To, co si dámy Eva a Hanka řeknou v domečku, může být jen sranda – ale může to být vnímáno též jako spontánní a vlastně i demonstrativní odblokování komunikace o fyzické konečnosti, což v důsledku může být vnímáno jako svého druhu apel. Nikoli vědomý a dopředu naplánovaný, ale takový, který se buď podaří „vypustit“ nebo ne.
Scenografii totiž tvoří v podstatě jen ty dva transparentní „domečky“, které jsou vybaveny kamerami. Ty umožňují protagonistům být v intimitě, soukromí a zároveň sdělovat divákům. Ve chvíli, kdy se v domečku něco odehrává záleží na přesné uměřenosti prostředků, kterými je děj uvnitř převáděn ven, směrem k nám. Je tu malé riziko - princip použitého kukátka (kamery uvnitř) nám může připomenout techniku tyjátru zvaného reality show – naštěstí to celková výstavba představení nedopustí a ono „kukátko“ je naopak vynikající komunikační pomůckou.
Dalším podstatným prvkem v procesu je choreografie (Tereza Ondrová) a hudba (Johana Švarcová a Filip Míšek) - je tady cítit propojenost s děním, ale i hledání optimálního rytmu, exprese i hlasitosti…

Myslím, že v experimentu Boys & Girls dřímou možnosti, které budou postupně odkrývány. Už jen to, co se dosud odehrálo, vyžadovalo ode všech spoluúčastníků velkou odvahu. A je jasné, že kdyby vedlejším produktem nebylo dobrodružství spoluprožívané radosti, mohli bychom podlehnout strachu z nesdělitelnosti, zmatku nebo kašírky. Ostatně - co může vnést tento relativně nový žánr dokumentárního divadla nového do vnímání dokumentu jako takového? Je to snad náznak optimálního způsobu odkrytí „pravdivé skutečnosti“?
Divadlo je svého druhu laboratoř. Tvůrčím a hravým způsobem přetvořený svět, kde esence normálně nevyřčeného (a nevyslovovaného) dýchají ven i dovnitř; podvědomě od divadlo očekáváme totiž okamžik vytržení, prožitek soustředěného času proto, aby se skryté a běžně nevyslovitelné zjevilo všem, kteří sdílejí na přesně vymezenou chvíli společný prostor.
Co snad schází v tomto případě, kdy ambicí je dokumentace procesu, probíhajícího v mezigeneračním prostoru, je dotažení představení samotného formou alespoň krátkého diskusního setkání týmu představení a diváků. Formát večerního představení to bohužel nedovoluje, a je to škoda, protože moment otevřeného prostoru po skončení „show“ by mohl být nejen potřebným testem míry skutečného sdílení, ale i investicí do dalšího procesu.

Resumé: BĚŽTE NA TO !!! 





Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy