Kdo resuscituje právní stát? Ústavní soud nebo odpor občanů?
Pokud Ústavní soud nezruší čl. II amnestie, státní instituce tím definitivně prokáží, že nejsou schopny či ochotny ochránit základní práva svých občanů. A tím zároveň legitimizují jejich právo na odpor.
Amnestie prezidenta (respektive její článek II. – zastavení stíhání závažných hospodářských deliktů včetně těch s velmi vysokou škodou pro poškozené občany i stát) a její kontrasignace premiérem, který svojí odpovědnost omezil na roli notáře, vzbudila právem velký rozruch. Ten neutichá ani po třech týdnech a nepřerušily ho – k velké nelibosti autorů – ani prezidentské volby. Právem. Jde opravdu „o všechno“.
Nechci zde uvádět všechny indicie, které vedou k důvodnému podezření, že celá věc byla připravena dlouho dopředu včetně toho, že prvním viditelným krokem tohoto zločinného spolčení bylo odvolání ministra spravedlnosti Pospíšila. Bylo o tom napsáno hodně. A v kontextu této úvahy to ani není podstatné.
Stížnosti směřující na Ústavní soud (dále ÚS) staví soudce a celou instituci bez pardonu do pozice „poslední linie obrany“ demokracie a právního státu. Třicet senátorů navrhuje zrušit článek II. amnestie z pozice ústavnosti, nikoliv napadením v konkrétní kauze. Aby se to stalo, musí ÚS rozhodnout, že:
1) Amnestie je „právním předpisem“, kterým se může zabývat.
2) Ústavní akty prezidenta republiky či obecně akty ústavních institucí, které významným způsobem zasahují do základních práv a svobod občanů, jsou ÚS přezkoumatelné.
3) Článek II. amnestie nepřiměřeně zasahuje do práv poškozených a jejich postavení v trestním řízení nebo svým nepřiměřeným rozsahem nahrazuje činnost soudů (a tím brání soudní moci v jejím výkonu dle Ústavy) nebo svými dopady ohrožuje základní principy právního státu.
Vezměme to odzadu. Pokud by ÚS stížnost projednal a ani jeden z výše uvedených důvodů neshledal dostatečně závažným, aby článek II. amnestie zrušil, v podstatě by všem tunelářům, konkurzní a justiční mafii vzkázal: děláte to dobře a dělejte to klidně dál. A na poškozené udělal dlouhý nos: čekali jste na odškodnění? Zapomeňte! Že chcete spravedlnost? Právní stát? Zapomeňte! A příště si běžte stěžovat třeba na nádraží.
To vše za situace, kdy BIS ve své výroční zprávě za rok 2011 uvádí, že organizovanou trestnou činností, která zasahuje i složky veřejné a státní moci, dochází „k narušování legality výkonu státní moci a legitimity rozhodování státních orgánů. Takové případy přispívaly k podrývání důvěry občanů ve veřejné instituce, což v konečném důsledku ohrožuje samy demokratické základy právního státu.“
Pokud by se ÚS zadrhl na bodu 1), byla by to docela pěkná blamáž. V kauze Melčák v roce 2009 totiž rozhodl, že vyhlášení voleb (též kontrasignované premiérem a tedy patřící do stejné škatulky) je právním předpisem (podrobně viz strana 4 – 8 stížnosti) a jak si všichni pamatujeme, volby zrušil. Neprojednání stížnosti z důvodu nepřezkoumatelnosti ústavních aktů prezidenta (bod 2) by bylo také zajímavé. Je pravda, že k tomu u nás není zatím judikatura. Ale takové rozhodnutí by bylo neslýchaným aktem právního formalismu, bylo by proti duchu a smyslu Ústavy, zdravému rozumu a také aktem zbabělosti. Každopádně neprojednáním stížnosti by ÚS vystavil pěkně kulaťoučké razítko, že na hradě sedí Monarcha dlící mimo zákony a Ústavu. Nad vstupní branou Hradu by pak mohlo stát třeba: „Vítejte v totalitě!“
Ale jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. Existuje totiž článek 23 Listiny základních práv a svobod: „Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod, založený Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny“.
Amnestie (čl. II) je významný a nepřiměřený zásah do základních práv a svobod poškozených, je tedy aktem odstraňování řádu lidských práv a svobod garantovaných Listinou (viz strana 14 – 22 stížnosti) a to i bez předpokladu, že se jednalo o připravené zločinné spolčení justiční mafie, kanceláře prezidenta a některých obžalovaných (kdo tomu ale věří?). Pokud stížnost senátu, soudců a případně dalších institucí nebude vyslyšena, bude účinné použití zákonných prostředků znemožněno. ÚS tedy buď čl. II. zruší, nebo nám zamítnutím dá razítko, že nežijeme v právním státě. Stát definitivně prokáže, že není schopen ochránit základní práva svých občanů. A tím zároveň legitimizuje jejich právo na odpor.
Toto není výzva k revoluci. Jsem mírumilovný tvor. Jen řvu: „Haló, kde jste skutečné (morálně nepoškozené) elity vědomé si (spolu)odpovědnosti za budoucnost této země? Není čas konečně vylézt z ulity, zorganizovat se a říci DOST?“
Pokud to tak necháme, nezačneme se účinně bránit, v dalším kroku čeká oponenty stupňující se perzekuce. A pád do skutečné totality. Rozbít monopol moci skrze volby lze totiž jen v právním státě. V opačném případě jsou volby fraškou, což nakonec známe jak z historie, tak i ze současnosti. Jsme na hraně pádu do totality:
Seznamy nepohodlných čítající stovky jmen už jsou vytvořeny. Telefony mnohých odposlouchávány. Má snad Honza Hnízdil pravdu? Necháme to dojít až sem?
Amnestie prezidenta (respektive její článek II. – zastavení stíhání závažných hospodářských deliktů včetně těch s velmi vysokou škodou pro poškozené občany i stát) a její kontrasignace premiérem, který svojí odpovědnost omezil na roli notáře, vzbudila právem velký rozruch. Ten neutichá ani po třech týdnech a nepřerušily ho – k velké nelibosti autorů – ani prezidentské volby. Právem. Jde opravdu „o všechno“.
Nechci zde uvádět všechny indicie, které vedou k důvodnému podezření, že celá věc byla připravena dlouho dopředu včetně toho, že prvním viditelným krokem tohoto zločinného spolčení bylo odvolání ministra spravedlnosti Pospíšila. Bylo o tom napsáno hodně. A v kontextu této úvahy to ani není podstatné.
Stížnosti směřující na Ústavní soud (dále ÚS) staví soudce a celou instituci bez pardonu do pozice „poslední linie obrany“ demokracie a právního státu. Třicet senátorů navrhuje zrušit článek II. amnestie z pozice ústavnosti, nikoliv napadením v konkrétní kauze. Aby se to stalo, musí ÚS rozhodnout, že:
1) Amnestie je „právním předpisem“, kterým se může zabývat.
2) Ústavní akty prezidenta republiky či obecně akty ústavních institucí, které významným způsobem zasahují do základních práv a svobod občanů, jsou ÚS přezkoumatelné.
3) Článek II. amnestie nepřiměřeně zasahuje do práv poškozených a jejich postavení v trestním řízení nebo svým nepřiměřeným rozsahem nahrazuje činnost soudů (a tím brání soudní moci v jejím výkonu dle Ústavy) nebo svými dopady ohrožuje základní principy právního státu.
Vezměme to odzadu. Pokud by ÚS stížnost projednal a ani jeden z výše uvedených důvodů neshledal dostatečně závažným, aby článek II. amnestie zrušil, v podstatě by všem tunelářům, konkurzní a justiční mafii vzkázal: děláte to dobře a dělejte to klidně dál. A na poškozené udělal dlouhý nos: čekali jste na odškodnění? Zapomeňte! Že chcete spravedlnost? Právní stát? Zapomeňte! A příště si běžte stěžovat třeba na nádraží.
To vše za situace, kdy BIS ve své výroční zprávě za rok 2011 uvádí, že organizovanou trestnou činností, která zasahuje i složky veřejné a státní moci, dochází „k narušování legality výkonu státní moci a legitimity rozhodování státních orgánů. Takové případy přispívaly k podrývání důvěry občanů ve veřejné instituce, což v konečném důsledku ohrožuje samy demokratické základy právního státu.“
Pokud by se ÚS zadrhl na bodu 1), byla by to docela pěkná blamáž. V kauze Melčák v roce 2009 totiž rozhodl, že vyhlášení voleb (též kontrasignované premiérem a tedy patřící do stejné škatulky) je právním předpisem (podrobně viz strana 4 – 8 stížnosti) a jak si všichni pamatujeme, volby zrušil. Neprojednání stížnosti z důvodu nepřezkoumatelnosti ústavních aktů prezidenta (bod 2) by bylo také zajímavé. Je pravda, že k tomu u nás není zatím judikatura. Ale takové rozhodnutí by bylo neslýchaným aktem právního formalismu, bylo by proti duchu a smyslu Ústavy, zdravému rozumu a také aktem zbabělosti. Každopádně neprojednáním stížnosti by ÚS vystavil pěkně kulaťoučké razítko, že na hradě sedí Monarcha dlící mimo zákony a Ústavu. Nad vstupní branou Hradu by pak mohlo stát třeba: „Vítejte v totalitě!“
Ale jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. Existuje totiž článek 23 Listiny základních práv a svobod: „Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod, založený Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny“.
Amnestie (čl. II) je významný a nepřiměřený zásah do základních práv a svobod poškozených, je tedy aktem odstraňování řádu lidských práv a svobod garantovaných Listinou (viz strana 14 – 22 stížnosti) a to i bez předpokladu, že se jednalo o připravené zločinné spolčení justiční mafie, kanceláře prezidenta a některých obžalovaných (kdo tomu ale věří?). Pokud stížnost senátu, soudců a případně dalších institucí nebude vyslyšena, bude účinné použití zákonných prostředků znemožněno. ÚS tedy buď čl. II. zruší, nebo nám zamítnutím dá razítko, že nežijeme v právním státě. Stát definitivně prokáže, že není schopen ochránit základní práva svých občanů. A tím zároveň legitimizuje jejich právo na odpor.
Toto není výzva k revoluci. Jsem mírumilovný tvor. Jen řvu: „Haló, kde jste skutečné (morálně nepoškozené) elity vědomé si (spolu)odpovědnosti za budoucnost této země? Není čas konečně vylézt z ulity, zorganizovat se a říci DOST?“
Pokud to tak necháme, nezačneme se účinně bránit, v dalším kroku čeká oponenty stupňující se perzekuce. A pád do skutečné totality. Rozbít monopol moci skrze volby lze totiž jen v právním státě. V opačném případě jsou volby fraškou, což nakonec známe jak z historie, tak i ze současnosti. Jsme na hraně pádu do totality:
Seznamy nepohodlných čítající stovky jmen už jsou vytvořeny. Telefony mnohých odposlouchávány. Má snad Honza Hnízdil pravdu? Necháme to dojít až sem?