Pražským pořadatelům chybí odvaha

28. 01. 2013 | 19:52
Přečteno 2522 krát
To jsou slova Václava Lukse, který svými koncertními cykly Hvězdy barokní opery a Hudební most Praha – Drážďany úspěšně plní koncertní sály. Do Dvořákovy síně pozval také Topiho Lethipuu, finského tenoristu a výraznou osobnost současné hudební scény, kde vystoupí v úterý 29. ledna. Projekty Václava Lukse - dirigenta, cembalisty, hornisty a uměleckého vedoucího barokního orchestru Collegium 1704 - dlouhodobě patří v pražské koncertní sezóně k těm nejobjevnějším. A jak říká v našem rozhovoru, zájem o ně jenom roste.

Je snadnější pořádat cyklus Hvězdy barokní opery, v porovnání s koncerty hvězd Metropolitní opery?

Svým způsobem ano. Je myslím poměrně vzácný rys koncertů hvězd barokní opery, že si můžeme dovolit koncipovat jedinečné programy pro Prahu. Snažíme se, aby každý z koncertů měl svou dramaturgickou tvář a aby ho nebylo možné slyšet nikde jinde v Evropě. To je věc, kterou v oboru romantické opery a mainstreamových hvězd dosáhnete velice těžko. Zpravidla jsou to koncerty v rámci celého turné, které jsou produktem vrcholového hudebního marketingu a mnohem víc než dramaturgie se řeší plakáty. A lidé pak jdou jen na tu známou tvář z přenosů z MET. Nám nejde na prvním místě o hvězdu, ale také o vhled do nějaké kapitoly dějin opery. Sólista je samozřejmě důležitý, ale stejně významný je orchestr a celá koncepce.

Topi Lethipuu vystupuje v programu nazvaném Benátský karneval, jak jste program sestavovali?

Topi Lethipuu je velice všestranná osobnost, zpívá repertoár od Monteverdiho až po 20. století, takže dramaturgie koncertu může být hodně rozkročená. Začínáme na úplném počátku opery, tedy u Monteverdiho, a jdeme až do doby největšího rozkvětu benátské opery, tedy k osobnosti Antonia Vivaldiho. Mimochodem, Lethipuu je zajímavý i tím, že ve Finsku začínal jako zpěvák rockové kapely, dnes žije v Paříži a vedle koncertních vystoupení má ve Finsku svůj vlastní festival. Spolupracovat s ním na přípravách programu bylo velice příjemné a inspirativní. Je to zkrátka člověk s širokým rozhledem.


Často říkáte, že tímto typem koncertů zaplňujeme mezeru v pražském hudebním životě, ale čem podle vás ty hlavní mezery spočívají?

To je širší otázka a netýká se jen určitého hudebního období. Co v Praze chybí, je odvaha pořadatelů – a to i odvaha velkých institucí. Moc si vážím toho, že Česká filharmonie udělala výjimku a šla do toho s námi. Jinak ale chybí odvaha vytvářet ambiciózní kulturní projekty. Je to samozřejmě spojeno s nespolehlivou a vágně definovanou podporou z veřejných zdrojů, která navíc neustále klesá. A pak tu přežívá představa z poloviny 90. let, že kulturní projekty buď musí být pro nejširší publikum, anebo jsou pro turisty, kteří do Prahy přijedou na Malou noční hudbu. Ale já jsem přesvědčen, že do Prahy patří i projekty, které přitáhnou náročné kulturně orientované publikum z celé Evropy. Za hodnotnými kulturními projekty se totiž budou lidé do Prahy vracet – zatímco Karlův most stačí vidět jednou nebo dvakrát. Potřebujeme věrné návštěvníky, kteří budou opakovaně přijíždět za hodnotnými zážitky. To by si samozřejmě měli uvědomit hlavně lidé, kteří o financování kultury rozhodují, protože dobré koncerty nemohou vznikat na zelené louce. Takže to není dárek rozmazleným umělcům, ale vratná investice.

A z hlediska dramaturgie, kde jsou ty největší dluhy, alespoň ve vašem oboru?

Repertoár byl po léta determinován politickou situací, což dodnes kupodivu přežívá. Týká se to samozřejmě především duchovní hudby. Přitom v baroku je to těžiště tvorby prakticky všech skladatelů. Povědomí o tomto repertoáru bylo po léta úmyslně ničeno, a dnes to mnozí svádějí na to, že publikum je konzervativní. Je zajímavé, že v Drážďanech se kontinuita podařila udržet i v prostředí komunistického „východního Německa.“ Provádět Bacha v Drážďanech pro publikum, které tu hudbu dobře zná a rozumí textu je i pro nás naprosto jedinečný zážitek. A nejenom hudební.

Ovšem s Bachovou Mší h-moll jste měli před Vánocemi úspěch i v Rudolfinu...

To je právě důkaz, že není důvod české publikum podceňovat, že stačí prostě odhalit nový repertoár a patřičně ho provést. Měli jsme vyprodáno měsíc a půl před koncertem – a dokázali bychom Rudolfinum se Mší h-moll vyprodat nejméně dvakrát, možná třikrát. Podobné to je s našimi silvestrovskými koncerty, kde také hrajeme jiný program než Rybovu Českou mši vánoční. Všichni se nejdřív divili, kdo by mohl přijít na Silvestra na Bacha – a teď už několikátým rokem jsou koncerty beznadějně vyprodané. To je radostný důkaz.

Plánujete už další ročník Hvězd barokní opery?

Přípravy na příští ročník jsou v plném proudu, na místě vánočního koncertu se chystá Händelův Mesiáš,dál jednáme s Vivicou Genaux, Bejunem Mehtou, Martinou Jankovou... a pro jaro 2014 chystáme opět provedení Bachových Matoušových Pašijí.

(psáno pro LN)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

JenTak napsal(a):

Konečně normální blog.
Prý pražským pořadatelům chybí odvaha. Zkuste Petra Novotného. Vyprodá vám jakýkoli koncert, ale musíte se smířit s tím, že mezi vašimi díly od nějakého Bacha zazní velikáni Michal David či Lucka Vondráčková. Jděte do toho. Jen si ohlídejte prachy. Nedvědi prej dostali úplný hovno. :))
Jinak hudbě zdar a té vážné zvlášť.
28. 01. 2013 | 20:28

zubatá napsal(a):

Až se divím, že nepíšete nářky nad tím, že senilní pán, který ani neví, jak volit, neuspěl.
28. 01. 2013 | 23:15

albireo napsal(a):

Nemyslím, že by dříve bylo povědomí o barokní hudbě záměrně ničeno, též tu v Čechách jsme mohli chodit na skvělé koncerty staré hudby. Nynější sedmdesátníci rádi vzpomenou na ansámbl Milana Munclingera a další soubory, jež barokní muziku hrávaly, pravda, duchovních skladeb znělo méně než těch "k tabuli" apod. Pustím-li si třeba šestý braniborský s Munclingerem, nenacházím mezi současnými provedeními půbivější...
Nesporné ovšem je, že celosvětový barokní boom se sem dostal s mírným zpožděním a to kapánek kalí optiku souborů a hráčů zaměřených na starší hudbu.
29. 01. 2013 | 02:25

rybářka napsal(a):

Nevím o ničem, co bych mohla označit za větší nádheru, než je poslech barokní hudby. Pokaždé úžas nad genialitou tvůrce. A Štědrý večer bez Michny a Českých mariánských zpěvů, to nepřichází v úvahu. J.D. Zelenka s Triem sonát, nebo jeho Raquiem, tak to je i o silvestru skvělá náplň večera. O dílech Bacha, Händela a Vivaldiho není nejmenších pochyb, že bude koncert dlouhodobě předem vyprodán. Obrovské díky všem, co připravují tyto zážitky nám, vděčným posluchačům.
29. 01. 2013 | 11:28

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy