Rozhovor pro Studentský list VŠE
Srovnávat jeden obor a vysokou školu s šesti fakultami je prakticky nemožné. Přesto se diskuse o rozdílech mezi VŠE a IES neustále vedou. Jaký je tedy podle vás hlavní rozdíl mezi zaměřením Vysoké školy ekonomické a Institutu ekonomických studií? Platí ona často používaná označení business school a university of economics?
Ne úplně. Hlavní rozdíl je v hloubce studia. Nároky, zejména v bakalářském stupni jsou na IES nepoměrně vyšší. Až drastické.
Zaměříme-li se pouze na studium ekonomie, které má IES zřejmě nejvíce společné s Národohospodářskou fakultou (NF), jaký vnímáte rozdíl v koncepci výuky?
Bakalářské studium IES má otevřít studentovi cestu ke všem dimenzím ekonomie, proto se klade důraz na technickou výbavu. Např. matematika na VŠE je v porovnání s IES víceméně symbolická. To fakticky uzavírá cestu k velkým částem moderní teorie, které bez techniky nejsou zvládnutelné. Možná proto je potom na NF v porovnání s IES tolik ideologie.
Kterými znalostmi by měli podle vás studenti jednotlivých oborů (IES a NF na VŠE) vynikat, co naopak může být jejich slabinou, nedostatkem, kterým posluchači na druhé škole netrpí?
Student IES je cvičen teoretickou přípravou pro maximální flexibilitu, schopnost řešit teoretické i manažerské úlohy. Posluchač IES nemá úzkou specializaci, orientuje se však podstatně rychleji než většina jeho konkurentů.
Jaké uplatnění očekáváte od absolventů ekonomických oborů na IES a NF?
Absolventi IES mají univerzální uplatnění. Dosahují stejných úspěchů v teorii, v bankovnictví, manažerské praxi a mezinárodních institucích. Jsou velmi úspěšní u špičkových poradenských firem.
Zatím co na VŠE mají jednotlivé obory nejméně desítky studentů, kteří se pořádně neznají ani mezi sebou, výuka na IES je komornější a individuálnější. Jakou roli podle vás hraje počet studentů a existence vazeb mezi studentem a vyučujícím?
Komornější prostředí dává dobrým studentům křídla, protože vyučující se brzy stává partnerem, který se dá snadno oslovit. Ale na druhé straně v přepočtu žáků na učitele na tom IES není nijak lépe. Řada lidí ale u nás učí fakticky zdarma, protože to pokládá za čest. Finanční zdroje má IES nižší.
Při srovnávání výuky ekonomie na VŠE a IES se často argumentuje množstvím a kvalitou výuky matematiky. Jaký by se měl podle vás na výuku tohoto předmětu klást důraz? Proč by případně měl mít student ekonomie výbornou znalost matematiky? A považujete tento ukazatel při srovnání VŠE a IES za relevantní?
Bez matematiky nemůžete otevřít moderní ekonomii Výuka matematiky je ale též dosud nejlepším testem inteligence, logiky, disciplíny a vytrvalosti. VŠE takový předmět dnes nemá. Absolvují ji proto bez problémů i studenti, kteří si myslí, že na zkoušku týden nebo i dva tři dny stačí. Martyrium čtyř zkoušek z matematiky a dalších z matematické statistiky, ekonometrie, matematické mikroekonomie a makroekonomie je proti tomu drsným sdělením pravdy, že jakákoli ekonomie je o práci. Kdo nepracuje celý semestr, má smůlu. Říkám to s přesvědčením, mimochodem bez ohledu na to, že sám nejsem matematický ekonom. Dobrá výuka matematiky se projeví, i když formálně zapomenete derivovat a integrovat. Cenou za náročnou výuku je ale to, že tři čtvrtiny uchazečů nepřijmete a polovina přijatých zátěž nezvládne. Ceny ve studentských soutěžích si ale většinou odnáší maličký IES.
Souhlasíte s tím, že menší počet studentů vede automaticky k většímu tlaku na kvalitu přípravy i výuky, zatím co masovější prostředí vytváří podmínky pro nižší nároky na studenty?
Automatické to není. Matfyz nebo VŠCHT tak malé nejsou, a přesto jsou to špičkové školy. A znám naopak malé soukromé školy, které jsou proti VŠE naprosto děsivé. Možná velká škola má více na výběr mezi ekonomickou (ošizenou) variantou zabezpečení studia a tou dobrou…
Jaké výhody podle vás naopak s velikostí školy a vyšším počtem studentů i vyučujících souvisejí?
To není otázka pro srovnání IES a VŠE. IES je součástí Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity. A Karlova univerzita je podstatně větší než VŠE.
Vyšší počty vyučujících v oboru by měly umožnit specializaci, vyšší vědecký výkon a renomé. Jako člen správní rady VŠE (a absolvent), mám ale občas pocit, že i špičkoví lidé (např. z oblasti statistiky nebo finančních věd) na VŠE se snad za systematické veřejné vystupování stydí.
Jak jsou na tom podle vás studenti NF a IES s všeobecným přehledem a schopností přemýšlet v souvislostech a dávat do kontextu znalosti z různých oborů?
Nemám žádné zkušenosti s konkrétními absolventy NF v současné podobě. Absolventi IES podle údajů Alumni se dobře uplatňují ve všech ekonomických oborech, včetně těch, které mají ve studiu symbolickou váhu, jako účetnictví a audit.
Jak naopak hodnotíte hlubší znalost konkrétní problematiky? Mohou být studenti IES v tomto případě zvýhodnění?
Výhodou absolventů IES je flexibilita, rychlá schopnost orientace v novém problému. K tomu nepochybně přispívá i to, že každý posluchač tráví nejméně semestr v cizině.
Jaké vnímáte zapojení do praxe v případě studentů NF a IES?
Absolventy současné NF, žel, neznám. Většina absolventů IES má zajištěno pracovní místo dávno před skončením studia. Uspívají v personálních pohovorech díky logice, schopnosti najít rychle škálu řešení, a také díky jazykové vybavenosti.
Rozhovor vedla Tereza Holanová
Ne úplně. Hlavní rozdíl je v hloubce studia. Nároky, zejména v bakalářském stupni jsou na IES nepoměrně vyšší. Až drastické.
Zaměříme-li se pouze na studium ekonomie, které má IES zřejmě nejvíce společné s Národohospodářskou fakultou (NF), jaký vnímáte rozdíl v koncepci výuky?
Bakalářské studium IES má otevřít studentovi cestu ke všem dimenzím ekonomie, proto se klade důraz na technickou výbavu. Např. matematika na VŠE je v porovnání s IES víceméně symbolická. To fakticky uzavírá cestu k velkým částem moderní teorie, které bez techniky nejsou zvládnutelné. Možná proto je potom na NF v porovnání s IES tolik ideologie.
Kterými znalostmi by měli podle vás studenti jednotlivých oborů (IES a NF na VŠE) vynikat, co naopak může být jejich slabinou, nedostatkem, kterým posluchači na druhé škole netrpí?
Student IES je cvičen teoretickou přípravou pro maximální flexibilitu, schopnost řešit teoretické i manažerské úlohy. Posluchač IES nemá úzkou specializaci, orientuje se však podstatně rychleji než většina jeho konkurentů.
Jaké uplatnění očekáváte od absolventů ekonomických oborů na IES a NF?
Absolventi IES mají univerzální uplatnění. Dosahují stejných úspěchů v teorii, v bankovnictví, manažerské praxi a mezinárodních institucích. Jsou velmi úspěšní u špičkových poradenských firem.
Zatím co na VŠE mají jednotlivé obory nejméně desítky studentů, kteří se pořádně neznají ani mezi sebou, výuka na IES je komornější a individuálnější. Jakou roli podle vás hraje počet studentů a existence vazeb mezi studentem a vyučujícím?
Komornější prostředí dává dobrým studentům křídla, protože vyučující se brzy stává partnerem, který se dá snadno oslovit. Ale na druhé straně v přepočtu žáků na učitele na tom IES není nijak lépe. Řada lidí ale u nás učí fakticky zdarma, protože to pokládá za čest. Finanční zdroje má IES nižší.
Při srovnávání výuky ekonomie na VŠE a IES se často argumentuje množstvím a kvalitou výuky matematiky. Jaký by se měl podle vás na výuku tohoto předmětu klást důraz? Proč by případně měl mít student ekonomie výbornou znalost matematiky? A považujete tento ukazatel při srovnání VŠE a IES za relevantní?
Bez matematiky nemůžete otevřít moderní ekonomii Výuka matematiky je ale též dosud nejlepším testem inteligence, logiky, disciplíny a vytrvalosti. VŠE takový předmět dnes nemá. Absolvují ji proto bez problémů i studenti, kteří si myslí, že na zkoušku týden nebo i dva tři dny stačí. Martyrium čtyř zkoušek z matematiky a dalších z matematické statistiky, ekonometrie, matematické mikroekonomie a makroekonomie je proti tomu drsným sdělením pravdy, že jakákoli ekonomie je o práci. Kdo nepracuje celý semestr, má smůlu. Říkám to s přesvědčením, mimochodem bez ohledu na to, že sám nejsem matematický ekonom. Dobrá výuka matematiky se projeví, i když formálně zapomenete derivovat a integrovat. Cenou za náročnou výuku je ale to, že tři čtvrtiny uchazečů nepřijmete a polovina přijatých zátěž nezvládne. Ceny ve studentských soutěžích si ale většinou odnáší maličký IES.
Souhlasíte s tím, že menší počet studentů vede automaticky k většímu tlaku na kvalitu přípravy i výuky, zatím co masovější prostředí vytváří podmínky pro nižší nároky na studenty?
Automatické to není. Matfyz nebo VŠCHT tak malé nejsou, a přesto jsou to špičkové školy. A znám naopak malé soukromé školy, které jsou proti VŠE naprosto děsivé. Možná velká škola má více na výběr mezi ekonomickou (ošizenou) variantou zabezpečení studia a tou dobrou…
Jaké výhody podle vás naopak s velikostí školy a vyšším počtem studentů i vyučujících souvisejí?
To není otázka pro srovnání IES a VŠE. IES je součástí Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity. A Karlova univerzita je podstatně větší než VŠE.
Vyšší počty vyučujících v oboru by měly umožnit specializaci, vyšší vědecký výkon a renomé. Jako člen správní rady VŠE (a absolvent), mám ale občas pocit, že i špičkoví lidé (např. z oblasti statistiky nebo finančních věd) na VŠE se snad za systematické veřejné vystupování stydí.
Jak jsou na tom podle vás studenti NF a IES s všeobecným přehledem a schopností přemýšlet v souvislostech a dávat do kontextu znalosti z různých oborů?
Nemám žádné zkušenosti s konkrétními absolventy NF v současné podobě. Absolventi IES podle údajů Alumni se dobře uplatňují ve všech ekonomických oborech, včetně těch, které mají ve studiu symbolickou váhu, jako účetnictví a audit.
Jak naopak hodnotíte hlubší znalost konkrétní problematiky? Mohou být studenti IES v tomto případě zvýhodnění?
Výhodou absolventů IES je flexibilita, rychlá schopnost orientace v novém problému. K tomu nepochybně přispívá i to, že každý posluchač tráví nejméně semestr v cizině.
Jaké vnímáte zapojení do praxe v případě studentů NF a IES?
Absolventy současné NF, žel, neznám. Většina absolventů IES má zajištěno pracovní místo dávno před skončením studia. Uspívají v personálních pohovorech díky logice, schopnosti najít rychle škálu řešení, a také díky jazykové vybavenosti.
Rozhovor vedla Tereza Holanová