Rumcajsova pravda a dík
Když jsem si minule vybral k obsáhlejší pichlavé odpovědi lehce jedovatý komentář pana Rumcajse, vsadil jsem na to, že adresáta znám z diskuse jako chlapa, který se umí postavit za svůj názor. Ale bere věci s nadhledem a sám pro vtip nejde daleko. Jsem rád, že se můj odhad splnil. Pan Rumcajs to vzal s humorem a zároveň si s přehledem podržel jádro svého pohledu. Tak to má být. Nejde o to, abychom spolu ve všem souhlasili, jde o to, abychom si dokázali rozumět.
Na základě připomínky pana Rumcajse (a pana Germanica) jsem si to své povídání ještě jednou přečetl. A uvědomil jsem si, že mé líčení světlých zítřků automobilního průmyslu vyznělo přece jen příliš jednostranně. Můj závěr v tom smyslu, že v tomto ani v příštím roce nám zřejmě nehrozí pokles výroby osobních aut, je zřejmě pravdivý. I kdyby došlo k výraznějšímu výpadku výroby v Boleslavi, bude zjevně kompenzován rozjíždějící se výrobou Hyundai v Nošovicích. Potud by tedy v produkci osobních aut nemělo dojít k propadu. Letos se vyrobí skoro o sto tisíc vozů více, růst příštího roku by mohl být aspoň v desítkách tisíc.
Pokud se příliš nemýlí běžné úsudky o odvětví osobních aut, měla by zde být případná krize kratší než v jiných odvětvích. Pak by měl světový propad vrcholit v příštím roce a v roce 2010 by už měly být vidět známky oživení. To jistě neplatí, pokud by krize měla mimořádné rozměry.
Následující období ale určitě nebude žádnou procházkou růžovým sadem. V tom mají Rumcajsové pravdu. Přestože v letošním roce v Boleslavi vzroste výroba z 630 tisíc aut na 690, půjde o téměř desetiprocentní rozdíl proti ambiciózním plánům. Podnik proto snížil zaměstnanost asi o 1500 agenturních pracovníků, vysazuje směny (dřív se dělaly přesčasy) a čeká výrazně nižší zisk. Díky tomu byla přehodnocena plánovaná investice ve Vrchlabí, kde se plánovala vyrábět od roku 2011 miniauta VW. Rozšíření závodu je teď u ledu. Zřejmě se to vejde do stojící bratislavské fabriky.
Také dodavatelské firmy musí přehodnotit výrobu a částečně i zaměstnanost. Určité problémy včetně propouštění zaznamenaly další podniky, jako třeba český Bosch Diesel, Saar Gummi Czech, Brano a Visteon Autopal. Mění se závažně objemy zakázek, přicházejí nové drsné cenové požadavky. Na dveře klepe konkurence. Autoprůmysl jako celek ale popřel, že by celková úroveň propouštění měla dosáhnout až 10 000 osob. Některá místa zaniknou, jiná se otevírají.
Tak, jak jsem minule upozornil, tradičně hlubší propad nás čeká ve výrobě nákladních aut. Avia (Ashok Leyland) zastavuje dočasně výrobu, Tatra přes částečnou stabilizaci vojenskou zakázkou omezuje výrobu, a také krátí zaměstnanost cca o 800 osob.
Celá věc je trochu složitější a pan Rumcajs bambitkou nestřílí zas zbůhdarma Pánubohu do oken. Mějte se pěkně, pane Rumcajsi. Kdybyste měl cestu kolem Hybernské, zvu Vás na kafe. Do Lidového domu…
PS. Jo, a tu daňovou progresi chce zvyšovat kromě ČSSD docela festovně Obama a Brown. Měli bychom za nimi snad poslat Tlustýho s daňovým kolečkem.
Na základě připomínky pana Rumcajse (a pana Germanica) jsem si to své povídání ještě jednou přečetl. A uvědomil jsem si, že mé líčení světlých zítřků automobilního průmyslu vyznělo přece jen příliš jednostranně. Můj závěr v tom smyslu, že v tomto ani v příštím roce nám zřejmě nehrozí pokles výroby osobních aut, je zřejmě pravdivý. I kdyby došlo k výraznějšímu výpadku výroby v Boleslavi, bude zjevně kompenzován rozjíždějící se výrobou Hyundai v Nošovicích. Potud by tedy v produkci osobních aut nemělo dojít k propadu. Letos se vyrobí skoro o sto tisíc vozů více, růst příštího roku by mohl být aspoň v desítkách tisíc.
Pokud se příliš nemýlí běžné úsudky o odvětví osobních aut, měla by zde být případná krize kratší než v jiných odvětvích. Pak by měl světový propad vrcholit v příštím roce a v roce 2010 by už měly být vidět známky oživení. To jistě neplatí, pokud by krize měla mimořádné rozměry.
Následující období ale určitě nebude žádnou procházkou růžovým sadem. V tom mají Rumcajsové pravdu. Přestože v letošním roce v Boleslavi vzroste výroba z 630 tisíc aut na 690, půjde o téměř desetiprocentní rozdíl proti ambiciózním plánům. Podnik proto snížil zaměstnanost asi o 1500 agenturních pracovníků, vysazuje směny (dřív se dělaly přesčasy) a čeká výrazně nižší zisk. Díky tomu byla přehodnocena plánovaná investice ve Vrchlabí, kde se plánovala vyrábět od roku 2011 miniauta VW. Rozšíření závodu je teď u ledu. Zřejmě se to vejde do stojící bratislavské fabriky.
Také dodavatelské firmy musí přehodnotit výrobu a částečně i zaměstnanost. Určité problémy včetně propouštění zaznamenaly další podniky, jako třeba český Bosch Diesel, Saar Gummi Czech, Brano a Visteon Autopal. Mění se závažně objemy zakázek, přicházejí nové drsné cenové požadavky. Na dveře klepe konkurence. Autoprůmysl jako celek ale popřel, že by celková úroveň propouštění měla dosáhnout až 10 000 osob. Některá místa zaniknou, jiná se otevírají.
Tak, jak jsem minule upozornil, tradičně hlubší propad nás čeká ve výrobě nákladních aut. Avia (Ashok Leyland) zastavuje dočasně výrobu, Tatra přes částečnou stabilizaci vojenskou zakázkou omezuje výrobu, a také krátí zaměstnanost cca o 800 osob.
Celá věc je trochu složitější a pan Rumcajs bambitkou nestřílí zas zbůhdarma Pánubohu do oken. Mějte se pěkně, pane Rumcajsi. Kdybyste měl cestu kolem Hybernské, zvu Vás na kafe. Do Lidového domu…
PS. Jo, a tu daňovou progresi chce zvyšovat kromě ČSSD docela festovně Obama a Brown. Měli bychom za nimi snad poslat Tlustýho s daňovým kolečkem.