Auta a daňový populismus
Občas mám pocit, že v diskusi již byly vyčerpány racionální argumenty a nyní se všichni soustředí na ty iracionální. Ne, že bych snad chtěl popírat svou vlastní politickou orientaci. Nicméně každý prosazovaný názor by měl mít alespoň nějakou logiku a měl by být elementárně hajitelný. V politické a hospodářské diskusi nám už o nic podobného zjevně nejde.
Příkladem by mohla být současná diskuse o šrotovném proti možnosti odpočtu DPH na auta u podnikatelů. Sama diskuse byla otevřena krajně nevhodně. Už vyslovená úvaha o zavedení nějaké velké slevy totálně zmrazí trh. Od chvíle, kdy ministr financí začal veřejně mluvit o změnách, trh s auty kolaboval v řadě segmentů.
Ačkoli ČSSD i někteří členové NERV doporučili šrotovné, trvalo Kalouskovo ministerstvo na uplatnění odpočtu DPH pro podnikatele. Šrotovné ve výši 25 000 Kč za vyřazené auto bylo označeno za drahý populismus. Naopak odpočet DPH byl bohulibý, rozpočtově odpovědný, podnikání podporující přístup.
Není nic snazšího než porovnat náklady a výsledky. Šrotovné plní tři úlohy. Za prvé odstraňuje vraky a nebezpečná auta starší deseti let, které vlastníci mají déle než dva roky. Stimuluje nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí stanovením emisních limitů. Konečně stimuluje poptávku. Při očekávaném zájmu mezi dvaceti až čtyřiceti tisíc aut by šrotovné zatížilo rozpočet 0,5 až 1 miliardou Kč.
Odpočet DPH nestimuluje vyřazení starších vozů ani nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí. Samo ministerstvo odhaduje dopad na státní kasu asi 3 miliardy korun. Ministerstvo zapomnělo, že uplatněním pravidla ovšem zvýhodní leasing pro fyzické osoby. Zde zůstane vůz ve formálním vlastnictví firmy uplatňující odpočet a DPH bude placena až postupně, takže se inkaso roztáhne na tři až čtyři roky. To znamená miliardový výpadek příjmů.
Vyplatí se každopádně zakládat fiktivní firmy nebo poskytovat zaměstnancům (a kamarádům) služební vůz místo odměny. Tím se dále „ušetří“ na daních z příjmu a sociálním pojistném (daňový únik, pokud je vůz užíván „výlučně“ ke služebním jízdám). Fingovaný služební vůz v ceně 600 tisíc korun pak zlevní málem o sto tisíc na DPH, a dále tak oberete rozpočet o dalších více než sto tisíc na daních z příjmu a pojistném! Náklady opatření proto ministerstvo podcenilo, a lze je ročně odhadovat spíše kolem 4-6 miliard.
Tvrdí se mysticky, že opatření zvýší zaměstnanost. V současné době se ovšem upravují vozy pro podnikatelské účely pracovně poměrně náročnou individuální úpravou (instalací mřížky). Na těchto úpravách desetitisíců aut jsou zaměstnány stovky lidí. Zainteresovaní podnikatelé odhadli, že zavedením odpočtu DPH tak přijde o práci dalších čtyři sta lidí. Může nás těšit, že mřížkám by stejně za dva měsíce díky EU odzvonilo, takže by ti lidé byli na dlažbě stejně. Šrotovné by ale naopak o nějakou stovku zvýšilo zaměstnanost v likvidaci vraků u nás doma.
Srovnání obou variant ukazuje, že šrotovné je proti prosazenému odpočtu DPH asi pětkrát levnější variantou, která zjevně umožňuje zaměstnat stovky lidí navíc. Chápu, že logika je pro hospodářská opatření zbytečná. Bojovat proti krizi zlevněním českých mercedesů je jistě originální. Dovolte mi aspoň vyjádřit drobné politování…
Příkladem by mohla být současná diskuse o šrotovném proti možnosti odpočtu DPH na auta u podnikatelů. Sama diskuse byla otevřena krajně nevhodně. Už vyslovená úvaha o zavedení nějaké velké slevy totálně zmrazí trh. Od chvíle, kdy ministr financí začal veřejně mluvit o změnách, trh s auty kolaboval v řadě segmentů.
Ačkoli ČSSD i někteří členové NERV doporučili šrotovné, trvalo Kalouskovo ministerstvo na uplatnění odpočtu DPH pro podnikatele. Šrotovné ve výši 25 000 Kč za vyřazené auto bylo označeno za drahý populismus. Naopak odpočet DPH byl bohulibý, rozpočtově odpovědný, podnikání podporující přístup.
Není nic snazšího než porovnat náklady a výsledky. Šrotovné plní tři úlohy. Za prvé odstraňuje vraky a nebezpečná auta starší deseti let, které vlastníci mají déle než dva roky. Stimuluje nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí stanovením emisních limitů. Konečně stimuluje poptávku. Při očekávaném zájmu mezi dvaceti až čtyřiceti tisíc aut by šrotovné zatížilo rozpočet 0,5 až 1 miliardou Kč.
Odpočet DPH nestimuluje vyřazení starších vozů ani nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí. Samo ministerstvo odhaduje dopad na státní kasu asi 3 miliardy korun. Ministerstvo zapomnělo, že uplatněním pravidla ovšem zvýhodní leasing pro fyzické osoby. Zde zůstane vůz ve formálním vlastnictví firmy uplatňující odpočet a DPH bude placena až postupně, takže se inkaso roztáhne na tři až čtyři roky. To znamená miliardový výpadek příjmů.
Vyplatí se každopádně zakládat fiktivní firmy nebo poskytovat zaměstnancům (a kamarádům) služební vůz místo odměny. Tím se dále „ušetří“ na daních z příjmu a sociálním pojistném (daňový únik, pokud je vůz užíván „výlučně“ ke služebním jízdám). Fingovaný služební vůz v ceně 600 tisíc korun pak zlevní málem o sto tisíc na DPH, a dále tak oberete rozpočet o dalších více než sto tisíc na daních z příjmu a pojistném! Náklady opatření proto ministerstvo podcenilo, a lze je ročně odhadovat spíše kolem 4-6 miliard.
Tvrdí se mysticky, že opatření zvýší zaměstnanost. V současné době se ovšem upravují vozy pro podnikatelské účely pracovně poměrně náročnou individuální úpravou (instalací mřížky). Na těchto úpravách desetitisíců aut jsou zaměstnány stovky lidí. Zainteresovaní podnikatelé odhadli, že zavedením odpočtu DPH tak přijde o práci dalších čtyři sta lidí. Může nás těšit, že mřížkám by stejně za dva měsíce díky EU odzvonilo, takže by ti lidé byli na dlažbě stejně. Šrotovné by ale naopak o nějakou stovku zvýšilo zaměstnanost v likvidaci vraků u nás doma.
Srovnání obou variant ukazuje, že šrotovné je proti prosazenému odpočtu DPH asi pětkrát levnější variantou, která zjevně umožňuje zaměstnat stovky lidí navíc. Chápu, že logika je pro hospodářská opatření zbytečná. Bojovat proti krizi zlevněním českých mercedesů je jistě originální. Dovolte mi aspoň vyjádřit drobné politování…