Nikdy jsem nechtěl maturitu bez češtiny…
Komentátor Práva pan Hanák má mou úctu a je pro mne jedním z arbitrů morálky. Když o mně tedy 13. 6. napsal, že mé úvahy v Lidových novinách o maturitě z češtiny vykazují známky náhlého pominutí smyslů, zděsil jsem se. Ale potom jsem si přečetl ty LN a málem se opravdu pominul. Kdyby psaly pravdu, měl by samozřejmě recht i pan Hanák. Kdyby…
Lidové noviny 11. 6. uveřejnily článek, že maturita podle ČSSD má být bez českého jazyka. Text, bohužel, zkresluje programový dokument sociální demokracie a mé uveřejněné výroky v něm nebyly autorizovány. Nikdy jsem pochopitelně ani na okamžik neuvažoval o maturitě bez českého jazyka, nikdy jsem nic takového veřejně nevyhlásil a nic podobného není a samozřejmě ani nikdy nebylo v programu ČSSD. V tomto ohledu jsem se nepominul.
Jediné o čem mám pochybnost, stejně jako řada českých pedagogů a studentů, je tvar současné státní maturity z českého jazyka. Český jazyk podle mého názoru má být především výchovou k tvůrčí práci a porozumění literárnímu či filosofickému uměleckému sdělení. Obávám se, že právě tuto dimenzi výchovy koncipovaná maturita omezuje ve prospěch méně rozvíjejících prvků.
Mou případnou alternativou k uspořádání podle nyní platného zákona je jednak standardizovaná zkouška již během studia, zaměřená na prověření znalostí z jazykovědy, schopnosti logického porozumění textu, případně z dalších elementárních požadavků. Tedy zejména znalostí, která má generace musela znát na základní škole. Tato opakovatelná zkouška, skládaná během druhého ročníku studia jako test u neškolní instituce, by pak byla nutným předpokladem k připuštění k maturitní zkoušce z českého jazyka. Ta by pak byla organizována podle obecně závazných předpisů školou s přihlédnutím ke školnímu vzdělávacímu programu.
Pokud jde o povinné maturitní předměty, trvám vždy právě na českém jazyku a jednom cizím jazyku. Plošné zavedení maturity z matematiky v rozporu s tvrzením LN pokládám za nemožné, a naopak jsem za to v diskusích některými kolegy často kritizován. Maturita z matematiky na konzervatořích či zdravotních školách by dle mého názoru byla kontraproduktivní. Každý středoškolák by však podle mého názoru během studia měl vykonat standardizovaný test z elementárních matematických znalostí. Na každé střední škole by měly být povinně studovány dva cizí jazyky stejně jako na škole základní. Povinnou maturitu ze dvou cizích jazyků ale v rozporu s tvrzením LN nenavrhuji.
Příprava státních maturit, obeznámenost a připravenost učitelů i žáků je nyní horší než v roce 2006. Ministerstvo hrubě podcenilo přípravu a zejména komunikaci s pedagogy a žáky. Chyba je zjevně nenapravitelná, a navíc ODS vytáhla odložení maturit jako politickou kartu. Odpor vůči státním maturitám je silný a mocenský diktát ho může sotva zlomit. Může jen nadělat víc škody než užitku. ČSSD podpoří odklad maturit z věcných důvodů, ale také proto, aby se koncepční otázka nestala předmětem předvolební demagogie. Zároveň se ovšem nabízí otázka, zdali celý koncept, který byl navržen původně ODS v roce 1996, již nezastaral.
Psáno pro Právo
Lidové noviny 11. 6. uveřejnily článek, že maturita podle ČSSD má být bez českého jazyka. Text, bohužel, zkresluje programový dokument sociální demokracie a mé uveřejněné výroky v něm nebyly autorizovány. Nikdy jsem pochopitelně ani na okamžik neuvažoval o maturitě bez českého jazyka, nikdy jsem nic takového veřejně nevyhlásil a nic podobného není a samozřejmě ani nikdy nebylo v programu ČSSD. V tomto ohledu jsem se nepominul.
Jediné o čem mám pochybnost, stejně jako řada českých pedagogů a studentů, je tvar současné státní maturity z českého jazyka. Český jazyk podle mého názoru má být především výchovou k tvůrčí práci a porozumění literárnímu či filosofickému uměleckému sdělení. Obávám se, že právě tuto dimenzi výchovy koncipovaná maturita omezuje ve prospěch méně rozvíjejících prvků.
Mou případnou alternativou k uspořádání podle nyní platného zákona je jednak standardizovaná zkouška již během studia, zaměřená na prověření znalostí z jazykovědy, schopnosti logického porozumění textu, případně z dalších elementárních požadavků. Tedy zejména znalostí, která má generace musela znát na základní škole. Tato opakovatelná zkouška, skládaná během druhého ročníku studia jako test u neškolní instituce, by pak byla nutným předpokladem k připuštění k maturitní zkoušce z českého jazyka. Ta by pak byla organizována podle obecně závazných předpisů školou s přihlédnutím ke školnímu vzdělávacímu programu.
Pokud jde o povinné maturitní předměty, trvám vždy právě na českém jazyku a jednom cizím jazyku. Plošné zavedení maturity z matematiky v rozporu s tvrzením LN pokládám za nemožné, a naopak jsem za to v diskusích některými kolegy často kritizován. Maturita z matematiky na konzervatořích či zdravotních školách by dle mého názoru byla kontraproduktivní. Každý středoškolák by však podle mého názoru během studia měl vykonat standardizovaný test z elementárních matematických znalostí. Na každé střední škole by měly být povinně studovány dva cizí jazyky stejně jako na škole základní. Povinnou maturitu ze dvou cizích jazyků ale v rozporu s tvrzením LN nenavrhuji.
Příprava státních maturit, obeznámenost a připravenost učitelů i žáků je nyní horší než v roce 2006. Ministerstvo hrubě podcenilo přípravu a zejména komunikaci s pedagogy a žáky. Chyba je zjevně nenapravitelná, a navíc ODS vytáhla odložení maturit jako politickou kartu. Odpor vůči státním maturitám je silný a mocenský diktát ho může sotva zlomit. Může jen nadělat víc škody než užitku. ČSSD podpoří odklad maturit z věcných důvodů, ale také proto, aby se koncepční otázka nestala předmětem předvolební demagogie. Zároveň se ovšem nabízí otázka, zdali celý koncept, který byl navržen původně ODS v roce 1996, již nezastaral.
Psáno pro Právo