Lesk a bída státních maturit
Po šestnácti letech příprav a údajně ztracené miliardě korun stojíme znovu před rozhodnutím, zdali státní maturity konat, a pokud ano, tak jak. Z maturit se stala politická hříčka a pro mnohé dokonce velmi výnosná živnost. O odborném obsahu maturitní zkoušky se už moc nemluví. Není to zjevně tak zajímavé.
Maturit se bojí učitelé, žáci, politici i odborníci na školskou problematiku. Pro maturity je část ředitelů škol. Podprůměrné školy, slabé učitele a mizerné žáky jakákoli standardizovaná zkouška existenčně ohrožuje. Pro špičku je státní maturita krokem zpět. Prověřuje dětinské věci, jejich žáci jsou řádově dál.
Politici vědí, že neúspěch maturit odskáčou oni. Ve všech zemích, kde se podobná zkouška zaváděla, se otřásala ministerská křesla a plály emoce. Odtud pochopitelná snaha politiků od věci utéci a přenechat ono nepohodlné maturitní veslo svým nástupcům.
Původní myšlenka byla prostinká. Zavedli jsme svobodu v tom, co školy učí a jak to učí. Výsledky jsou leckde skličující. Nezáleží ani moc na tom, jaký mají studenti přístup ke studiu a co se naučili, důležitá je odměna za studující „hlavu." Zavedeme-li státní maturitu, získáme alespoň nějaký bič. Školy a flákači se zaleknou, maturitní vysvědčení nebudou vydávána zadarmo...
Koncept maturit ovšem za patnáct let zastaral. Nejméně sporná je standardizovaná zkouška z cizího jazyka. Je otázkou, zdali taková zkouška má být skládána v čase maturit, či během studia tak, jak v souladu s rozličnými studijními plány a samostudiem získají studenti své znalosti. Spory jsou o mateřský jazyk, zdali zkoušet jen ze základů jazyka, nebo i z hlubších literárních a uměleckých dovedností, které však jsou do značné míry subjektivně pociťované a hodnocené.
Upřímné volání po povinné maturitní zkoušce z matematiky přehlíží skutečnost, že na části středních škol se matematika neučí a na většině středních škol se učí v minimalizovaném rozsahu. Pro školy specializované na matematiku je státní maturita ústupem z dosažené úrovně.
Sociální demokracie již dva roky diskutuje o dalším rozvoji konceptu standardů středoškolské výuky: možné transformaci státních maturit na standardizované státní zkoušky, které by se staly předpokladem ke složení maturity na příslušné škole. Je připravena dát tento návrh k posouzení nové vládní koalici, která vzejde z voleb v tomto roce.
ČSSD je připravena nést plnou odpovědnost za model standardizovaných zkoušek či státních maturit, který bude novou vládou zvolen. Odmítáme nést odpovědnost za řešení, která přijal někdo jiný, nechceme pasivně plnit stamilionové smlouvy, které podepíší úředníci ministerstva školství pár dní předtím, než definitivně a s dlouhým nosem vůči veřejnosti opustí svá křesla.
Psáno pro Literární noviny
Maturit se bojí učitelé, žáci, politici i odborníci na školskou problematiku. Pro maturity je část ředitelů škol. Podprůměrné školy, slabé učitele a mizerné žáky jakákoli standardizovaná zkouška existenčně ohrožuje. Pro špičku je státní maturita krokem zpět. Prověřuje dětinské věci, jejich žáci jsou řádově dál.
Politici vědí, že neúspěch maturit odskáčou oni. Ve všech zemích, kde se podobná zkouška zaváděla, se otřásala ministerská křesla a plály emoce. Odtud pochopitelná snaha politiků od věci utéci a přenechat ono nepohodlné maturitní veslo svým nástupcům.
Původní myšlenka byla prostinká. Zavedli jsme svobodu v tom, co školy učí a jak to učí. Výsledky jsou leckde skličující. Nezáleží ani moc na tom, jaký mají studenti přístup ke studiu a co se naučili, důležitá je odměna za studující „hlavu." Zavedeme-li státní maturitu, získáme alespoň nějaký bič. Školy a flákači se zaleknou, maturitní vysvědčení nebudou vydávána zadarmo...
Koncept maturit ovšem za patnáct let zastaral. Nejméně sporná je standardizovaná zkouška z cizího jazyka. Je otázkou, zdali taková zkouška má být skládána v čase maturit, či během studia tak, jak v souladu s rozličnými studijními plány a samostudiem získají studenti své znalosti. Spory jsou o mateřský jazyk, zdali zkoušet jen ze základů jazyka, nebo i z hlubších literárních a uměleckých dovedností, které však jsou do značné míry subjektivně pociťované a hodnocené.
Upřímné volání po povinné maturitní zkoušce z matematiky přehlíží skutečnost, že na části středních škol se matematika neučí a na většině středních škol se učí v minimalizovaném rozsahu. Pro školy specializované na matematiku je státní maturita ústupem z dosažené úrovně.
Sociální demokracie již dva roky diskutuje o dalším rozvoji konceptu standardů středoškolské výuky: možné transformaci státních maturit na standardizované státní zkoušky, které by se staly předpokladem ke složení maturity na příslušné škole. Je připravena dát tento návrh k posouzení nové vládní koalici, která vzejde z voleb v tomto roce.
ČSSD je připravena nést plnou odpovědnost za model standardizovaných zkoušek či státních maturit, který bude novou vládou zvolen. Odmítáme nést odpovědnost za řešení, která přijal někdo jiný, nechceme pasivně plnit stamilionové smlouvy, které podepíší úředníci ministerstva školství pár dní předtím, než definitivně a s dlouhým nosem vůči veřejnosti opustí svá křesla.
Psáno pro Literární noviny