Náhlý dramatický pokles podpory ČSSD - realita či mystifikace?
Přečetl jsem si se zájmem článek Jiřího Hanáka v sobotním Právu, který vyjadřuje názor redakce tohoto významného deníku. Voliči – na základě zkušenosti s Věcmi veřejnými – by měli pečlivě vážit, zda budou ve sněmovních volbách za necelý týden volit politické hnutí A. Babiše. Vzpomínám si velmi dobře – a na stránkách portálu Vaše věc jsem to již několikrát uvedl – jak zejména J. Hanák v Právu (a nebyl zdaleka sám) před třemi a půl lety, tedy před minulými sněmovními volbami, doporučoval občanům volbu menších politických stran. Tedy Věcí veřejných, SPOZ a TOP 09.
Nebylo to tehdy právě prozíravé doporučení. Pan Hanák dnes doporučuje voličům přesný opak toho, co před třemi a půl lety. To je jistě pozitivní změna přístupu.
Mám k hnutí A. Babiše mnoho výhrad, ale šmudlík typu Johna či Bárty A. Babiš opravdu není. Výsledkem rafinovaného postupu a štvaní médií před třemi a půl lety bylo, že významná část voličů se nechala přesvědčit k jiné volbě, nežli k volbě autentické levice. Tedy k volbě sociální demokracie a komunistů.
Proč Češi nevolí podle tradiční škály pravice – levice?
Poslední průzkumy veřejného mínění, provedené agenturou TNS AISA, ukazují, že tradiční pravice (TOP 09, ODS a také lidovci) plus „nová pravice“ (ANO 2011 a Úsvit) prý mají ve veřejnosti větší podporu nežli strany tradiční levice (ČSSD + KSČM).
Ptám se, je to vůbec možné anebo je to jen velkolepá mystifikace, pokus o manipulaci veřejnosti prostřednictvím vlivného televizního pořadu OVM a dalších mediálních prostředků? Je vůbec možné, aby předvolební preference ČSSD během dvou týdnů dramaticky poklesly o 6 procentních bodů, tedy z 29% na 23%? Mohu mít a mám k vedení této strany mnoho výhrad. Jsou pasivní, mezi jejich lídry nepanuje právě soulad, nemají originální nápady, ani zajímavou volební kampaň, sociální demokracie je ale momentálně nejkonsolidovanější politickou silou v zemi a žádnou opravdu fatální chybu neudělala. A občané – voliči to přece musí vnímat. Tak obrovský pokles podpory veřejnosti není tedy vůbec logický. Kdo je vlastně agentura TNS AISA? Jakou má vůbec kompetenci k provádění průzkumů veřejného mínění? Pan Kvasnička, šéf společnosti, je marketingový odborník a v „branži“ (průzkumech) pracuje jen rok a půl (!).
Cílem určitých mimořádně vlivných zájmových skupin je teď úplně stejný, jako byl před minulými sněmovními volbami. Manipulací získat část levicových voličů k podpoře zjevně pravicových politických projektů a zájmů. Anebo je vybídnout, aby volili nohama. Tedy, aby nešli k volbám vůbec.
Politická změna u nás nemá probíhat po obvyklé ose pravice-levice, nebo chcete-li lib-lab, jako probíhá ve všech vyspělých demokraciích světa, ale zjevně jinak. Již po druhých volbách za sebou tak může v zemi dojít k vytvoření silně nestandardní, především však pravicové vlády. A. Babiš skrývá pečlivě své pravé záměry za umně vytvářenou maskou přítele lidu – miliardáře altruisty, blahosklonně rozdávajícího lidu koblihy.
Věrohodnost celé mystifikační operace mají potvrdit články, které se začínají objevovat v Babišových novinách, pod názvem „Vyhrát a být v opozici. ČSSD děsí „Paroubkův syndrom“ (sobotní MFD, na 1. a 2. straně). Logika tohoto postupu je jasná. Když se to mohlo stát ve volbách v roce 2010, proč by se to nemohlo stát znova. Ukazuje se, že instrumentálně používané výzkumy veřejného mínění a monopol pravice v médiích – vč. veřejnoprávní televize – mohou udělat divy. Ke škodě většiny občanů.
Uvidíme, zda tento dobře připravený pokus o mystifikaci tentokrát vyjde či nikoliv. Vedení ČSSD musí v této chvíli především zachovat klid, nedat najevo nervozitu, stupňovat kampaň a nedělat velké chyby. Musíme věřit, že vedení této strany má k dispozici průzkumy vlastní, které budou spolehlivější než ty Tvrdíkovy, které v květnu 2010 dávaly ČSSD těsně před volbami šanci získat zhruba 30% hlasů (přesněji: ve dvou průzkumech 30% a ve třetím 29%).
Nebylo to tehdy právě prozíravé doporučení. Pan Hanák dnes doporučuje voličům přesný opak toho, co před třemi a půl lety. To je jistě pozitivní změna přístupu.
Mám k hnutí A. Babiše mnoho výhrad, ale šmudlík typu Johna či Bárty A. Babiš opravdu není. Výsledkem rafinovaného postupu a štvaní médií před třemi a půl lety bylo, že významná část voličů se nechala přesvědčit k jiné volbě, nežli k volbě autentické levice. Tedy k volbě sociální demokracie a komunistů.
Proč Češi nevolí podle tradiční škály pravice – levice?
Poslední průzkumy veřejného mínění, provedené agenturou TNS AISA, ukazují, že tradiční pravice (TOP 09, ODS a také lidovci) plus „nová pravice“ (ANO 2011 a Úsvit) prý mají ve veřejnosti větší podporu nežli strany tradiční levice (ČSSD + KSČM).
Ptám se, je to vůbec možné anebo je to jen velkolepá mystifikace, pokus o manipulaci veřejnosti prostřednictvím vlivného televizního pořadu OVM a dalších mediálních prostředků? Je vůbec možné, aby předvolební preference ČSSD během dvou týdnů dramaticky poklesly o 6 procentních bodů, tedy z 29% na 23%? Mohu mít a mám k vedení této strany mnoho výhrad. Jsou pasivní, mezi jejich lídry nepanuje právě soulad, nemají originální nápady, ani zajímavou volební kampaň, sociální demokracie je ale momentálně nejkonsolidovanější politickou silou v zemi a žádnou opravdu fatální chybu neudělala. A občané – voliči to přece musí vnímat. Tak obrovský pokles podpory veřejnosti není tedy vůbec logický. Kdo je vlastně agentura TNS AISA? Jakou má vůbec kompetenci k provádění průzkumů veřejného mínění? Pan Kvasnička, šéf společnosti, je marketingový odborník a v „branži“ (průzkumech) pracuje jen rok a půl (!).
Cílem určitých mimořádně vlivných zájmových skupin je teď úplně stejný, jako byl před minulými sněmovními volbami. Manipulací získat část levicových voličů k podpoře zjevně pravicových politických projektů a zájmů. Anebo je vybídnout, aby volili nohama. Tedy, aby nešli k volbám vůbec.
Politická změna u nás nemá probíhat po obvyklé ose pravice-levice, nebo chcete-li lib-lab, jako probíhá ve všech vyspělých demokraciích světa, ale zjevně jinak. Již po druhých volbách za sebou tak může v zemi dojít k vytvoření silně nestandardní, především však pravicové vlády. A. Babiš skrývá pečlivě své pravé záměry za umně vytvářenou maskou přítele lidu – miliardáře altruisty, blahosklonně rozdávajícího lidu koblihy.
Věrohodnost celé mystifikační operace mají potvrdit články, které se začínají objevovat v Babišových novinách, pod názvem „Vyhrát a být v opozici. ČSSD děsí „Paroubkův syndrom“ (sobotní MFD, na 1. a 2. straně). Logika tohoto postupu je jasná. Když se to mohlo stát ve volbách v roce 2010, proč by se to nemohlo stát znova. Ukazuje se, že instrumentálně používané výzkumy veřejného mínění a monopol pravice v médiích – vč. veřejnoprávní televize – mohou udělat divy. Ke škodě většiny občanů.
Uvidíme, zda tento dobře připravený pokus o mystifikaci tentokrát vyjde či nikoliv. Vedení ČSSD musí v této chvíli především zachovat klid, nedat najevo nervozitu, stupňovat kampaň a nedělat velké chyby. Musíme věřit, že vedení této strany má k dispozici průzkumy vlastní, které budou spolehlivější než ty Tvrdíkovy, které v květnu 2010 dávaly ČSSD těsně před volbami šanci získat zhruba 30% hlasů (přesněji: ve dvou průzkumech 30% a ve třetím 29%).