Babiš na zteči
CVVM, coby ze státních prostředků dotovaná agentura pro výzkum veřejného mínění, snad v žádných volbách v posledních deseti letech ani přibližně netrefila ve svých odhadech reálné volební výsledky. A vůbec nikoho to nevzrušuje. Zavedeným stranám to plně vyhovuje. Podle posledního průzkumu CVVM má hnutí ANO 31%, ČSSD 28% volebních preferencí. Podle tohoto průzkumu jsou pozice tradiční pravice – tedy TOP 09 a ODS – prakticky zničeny. Jsou na samé hranici volitelnosti (ODS) či pouze těsně nad ní (TOP 09). Smysl takového spektakulárního průzkumu vyprodukovaného CVVM je jasný. Uspokojit delegáty kongresů obou velkých vládních stran. Delegáty sjezdového jednání obou stran jistě nezarmoutí ani (zatím virtuální) rozdrcení pozic tradiční pravice. Hnutí ANO si podle CVVM udržuje vedení, sociální demokracii může uspokojit, že rozdíly v preferencích vůči ANO již nejsou (virtuálně) tak tragické. To uklidní některé horké hlavy v ČSSD. Loňské reálné volební výsledky ČSSD ovšem nepřesáhly 15% (evropské volby i komunální volby, ve kterých ČSSD ztratila naprostou většinu svých politických pozic ve velkých a větších městech) a najednou je v průzkumu výsledek v preferencích dvojnásobný… CVVM prostě chce vyhovět mocným tohoto světa – a finanční příspěvky dále plynou…..
A. Babiš to rozjel
Marketingoví poradci A. Babiše svému štědrému klientovi jistě vysvětlili význam dobře organizovaného a mediálně vyznívajícího sněmu strany. U sjezdů nejde vůbec o nějaké uspokojení z esoterické akce, ale o to, aby taková stranická akce co nejvíce zapůsobila na širokou veřejnost. Aby strana vypadala jako rozhodná a organizovaná síla, s charismatickými lídry a atraktivním programem. Pokud se jí tento dojem podaří vyvolat – a zdání je v politice často více nežli skutečnost – nejsou peníze investované stranou do sjezdu vůbec vyhozené.
Základní otázkou je, zda se A. Babišovi podařilo víkendovým sněmem ANO dosáhnout těchto politicko-marketingových cílů. Hnutí ANO má nové vedení. Lidé, jako jsou J. Jermanová či R. Kleslová ve vedení nepředstavují vysokou přidanou hodnotu. R. Kleslová bude mít jistě za úkol pracovat na organizaci hnutí ANO. Nicméně R. Kleslová řídí radnici v MČ Prahy 10 a vlastně ze zákulisí orchestruje za nominální pražskou primátorku Krnáčovou i radnici hl. města. To už samo o sobě je obrovský pracovní záběr. Zdá se, že tato milá a průměrná dáma má být jednou z hybných sil hnutí nejen na pražské, ale i na centrální úrovni. Spolu s Faltýnkem – ten ve sněmovně a ve vztahu k ministrům – bude Babišovou hlavní zákulisní silou. Jinak jsou místopředsedové hnutí osobnostně velmi průměrní – a až na Vokřála a snad i Faltýnka – nezajímaví lidé. Tak zhruba na té úrovni, na jaké bude po sjezdu v průměru příští vedení ČSSD.
Noví místopředsedové hnutí ANO – nové marketingové možnosti
Nepochybuji však o tom, že Babišův prvotřídní marketing - za pomoci jeho a spřátelených médií, vč. veřejnoprávní televize – udělá z nových místopředsedů mediální hvězdy. U některých (Jermanová) to sice půjde ztuha, ale velké investice nějaké plody jistě přinesou.
ANO jako alternativa pro pravicového voliče
Silná slova na adresu koaličních partnerů na sněmu ANO z úst jeho předsedy měla nepochybně nějaký význam. Byla poselstvím zejména pro městského, spíše pravicového a centristicky laděného voliče, že existují „ideologické“ rozdíly mezi hnutím ANO a sociální demokracií. Ty sice Babiš blíže nespecifikoval, až na konflikt ohledně „zvyšování daní“, ale tím lépe pro něj. Čtyři programové zásady připravené pro sněm ANO, aby vyjádřily jeho politicko-programovou platformu, jsou velmi obecné. Mohou se s nimi ztotožnit i voliči levice, kterým v čele ČSSD chybí silný lídr. A lídrovství a drive je něco, co A. Babišovi opravdu nechybí. Jeho nestrana, hnutí ANO učinilo volbou svého vedení první kroky k tomu stát se standardní politickou stranou. Byť třeba A.Babiš bude ještě po léta z pragmatických důvodů napadat standardní politické strany za vše špatné, co v této zemi existuje. Svou rétorikou na sněmu A. Babiš apeloval především na voliče stran pravého středu, jejichž část je ještě stále připravena volit tradiční pravici (ODS a TOP 09), aby se ve volbách soustředili kolem jeho osoby. Podobný manévr s úspěchem uskutečnil v Itálii před dvěma desítkami let S. Berlusconi, který se svou novou stranou (a jejími spojenci) obsadil pravý střed a stal se na dlouhé roky jednou z dominantních figur italské politiky.
Tradiční českou pravici bude v příštích letech drtit Schwarzenbergovo odcházení z politiky a v médiích stále hrané minulé korupční kauzy exponentů ODS z minulé doby projednávané českými soudy. A také se projeví trvale se zhoršující finanční zázemí stran tradiční pravice a ztráta podpory médií (ta vesměs kontroluje A. Babiš).
Právě skončený sněm Babiše jednoznačně posílil. A to, že Babiš nemá veřejně vyjádřenou vizi, kam chce českou společnost vést, lidi příliš nevzrušuje. Většina občanů to, že hnutí A. Babiše nemá program či dokonce strategii rozvoje země, vůbec nepostrádá. Stejně tak většinu voličů vůbec nevzrušuje ani to, že hlavní figurou české pravice je miliardář typický oligarcha, majitel mnoha klíčových médií a přitom ministr financí. Je to prostě rozdíl oproti zkušeným a demokracie si vážícím německým a rakouským voličům, či selským rozumem se řídícím slovenským voličům.
Pokud ČSSD marketingově nezvládne svůj vlastní sjezd na konci března, rozdíl ve volebních preferencích obou subjektů se opět prohloubí ve prospěch hnutí ANO.
A to může být důvodem pro uskutečnění předčasných sněmovních voleb. Pokud se A. Babišovi podaří do předvolební aliance pro takové volby získat hnutí Starostů, může se volebním výsledkem takové aliance stát až většina poslaneckých mandátů ve sněmovně. Hnutí Starostové možné úvahy o spolupráci zatím sice popírá, ale Babišovy „přibližovací“ signály tato „bohatá nevěsta“ české politiky vnímá jistě velmi pozorně. Bez úzké kooperace s ANO ve sněmovních volbách se Starostové již do příští sněmovny nejspíše nedostanou. V alianci s A. Babišem se Starostové stanou jedním z hybatelů české politiky také na centrální úrovni.
Závěr:
Sněm hnutí ANO tuto volební stranu nepochybně posílil. A pokud se A. Babiš vrátí ke „strategické iniciativě“, kdy on bude určovat témata dne a neustále s nimi zásobovat média, jak to dělal zejména loni v období září – prosinec, jeho hnutí ještě posílí. A nedostatky Prachařů, Válkových, Šlechtové, Krnáčové ad. eliminují vlastní a spřátelená média. Alespoň tedy na nějaký čas.
Jiří Paroubek
A. Babiš to rozjel
Marketingoví poradci A. Babiše svému štědrému klientovi jistě vysvětlili význam dobře organizovaného a mediálně vyznívajícího sněmu strany. U sjezdů nejde vůbec o nějaké uspokojení z esoterické akce, ale o to, aby taková stranická akce co nejvíce zapůsobila na širokou veřejnost. Aby strana vypadala jako rozhodná a organizovaná síla, s charismatickými lídry a atraktivním programem. Pokud se jí tento dojem podaří vyvolat – a zdání je v politice často více nežli skutečnost – nejsou peníze investované stranou do sjezdu vůbec vyhozené.
Základní otázkou je, zda se A. Babišovi podařilo víkendovým sněmem ANO dosáhnout těchto politicko-marketingových cílů. Hnutí ANO má nové vedení. Lidé, jako jsou J. Jermanová či R. Kleslová ve vedení nepředstavují vysokou přidanou hodnotu. R. Kleslová bude mít jistě za úkol pracovat na organizaci hnutí ANO. Nicméně R. Kleslová řídí radnici v MČ Prahy 10 a vlastně ze zákulisí orchestruje za nominální pražskou primátorku Krnáčovou i radnici hl. města. To už samo o sobě je obrovský pracovní záběr. Zdá se, že tato milá a průměrná dáma má být jednou z hybných sil hnutí nejen na pražské, ale i na centrální úrovni. Spolu s Faltýnkem – ten ve sněmovně a ve vztahu k ministrům – bude Babišovou hlavní zákulisní silou. Jinak jsou místopředsedové hnutí osobnostně velmi průměrní – a až na Vokřála a snad i Faltýnka – nezajímaví lidé. Tak zhruba na té úrovni, na jaké bude po sjezdu v průměru příští vedení ČSSD.
Noví místopředsedové hnutí ANO – nové marketingové možnosti
Nepochybuji však o tom, že Babišův prvotřídní marketing - za pomoci jeho a spřátelených médií, vč. veřejnoprávní televize – udělá z nových místopředsedů mediální hvězdy. U některých (Jermanová) to sice půjde ztuha, ale velké investice nějaké plody jistě přinesou.
ANO jako alternativa pro pravicového voliče
Silná slova na adresu koaličních partnerů na sněmu ANO z úst jeho předsedy měla nepochybně nějaký význam. Byla poselstvím zejména pro městského, spíše pravicového a centristicky laděného voliče, že existují „ideologické“ rozdíly mezi hnutím ANO a sociální demokracií. Ty sice Babiš blíže nespecifikoval, až na konflikt ohledně „zvyšování daní“, ale tím lépe pro něj. Čtyři programové zásady připravené pro sněm ANO, aby vyjádřily jeho politicko-programovou platformu, jsou velmi obecné. Mohou se s nimi ztotožnit i voliči levice, kterým v čele ČSSD chybí silný lídr. A lídrovství a drive je něco, co A. Babišovi opravdu nechybí. Jeho nestrana, hnutí ANO učinilo volbou svého vedení první kroky k tomu stát se standardní politickou stranou. Byť třeba A.Babiš bude ještě po léta z pragmatických důvodů napadat standardní politické strany za vše špatné, co v této zemi existuje. Svou rétorikou na sněmu A. Babiš apeloval především na voliče stran pravého středu, jejichž část je ještě stále připravena volit tradiční pravici (ODS a TOP 09), aby se ve volbách soustředili kolem jeho osoby. Podobný manévr s úspěchem uskutečnil v Itálii před dvěma desítkami let S. Berlusconi, který se svou novou stranou (a jejími spojenci) obsadil pravý střed a stal se na dlouhé roky jednou z dominantních figur italské politiky.
Tradiční českou pravici bude v příštích letech drtit Schwarzenbergovo odcházení z politiky a v médiích stále hrané minulé korupční kauzy exponentů ODS z minulé doby projednávané českými soudy. A také se projeví trvale se zhoršující finanční zázemí stran tradiční pravice a ztráta podpory médií (ta vesměs kontroluje A. Babiš).
Právě skončený sněm Babiše jednoznačně posílil. A to, že Babiš nemá veřejně vyjádřenou vizi, kam chce českou společnost vést, lidi příliš nevzrušuje. Většina občanů to, že hnutí A. Babiše nemá program či dokonce strategii rozvoje země, vůbec nepostrádá. Stejně tak většinu voličů vůbec nevzrušuje ani to, že hlavní figurou české pravice je miliardář typický oligarcha, majitel mnoha klíčových médií a přitom ministr financí. Je to prostě rozdíl oproti zkušeným a demokracie si vážícím německým a rakouským voličům, či selským rozumem se řídícím slovenským voličům.
Pokud ČSSD marketingově nezvládne svůj vlastní sjezd na konci března, rozdíl ve volebních preferencích obou subjektů se opět prohloubí ve prospěch hnutí ANO.
A to může být důvodem pro uskutečnění předčasných sněmovních voleb. Pokud se A. Babišovi podaří do předvolební aliance pro takové volby získat hnutí Starostů, může se volebním výsledkem takové aliance stát až většina poslaneckých mandátů ve sněmovně. Hnutí Starostové možné úvahy o spolupráci zatím sice popírá, ale Babišovy „přibližovací“ signály tato „bohatá nevěsta“ české politiky vnímá jistě velmi pozorně. Bez úzké kooperace s ANO ve sněmovních volbách se Starostové již do příští sněmovny nejspíše nedostanou. V alianci s A. Babišem se Starostové stanou jedním z hybatelů české politiky také na centrální úrovni.
Závěr:
Sněm hnutí ANO tuto volební stranu nepochybně posílil. A pokud se A. Babiš vrátí ke „strategické iniciativě“, kdy on bude určovat témata dne a neustále s nimi zásobovat média, jak to dělal zejména loni v období září – prosinec, jeho hnutí ještě posílí. A nedostatky Prachařů, Válkových, Šlechtové, Krnáčové ad. eliminují vlastní a spřátelená média. Alespoň tedy na nějaký čas.
Jiří Paroubek