Občané to mají plně ve svých rukou!
V předminulém týdnu reportáž televize Nova poprvé detailně zaznamenala v plné nahotě politické praktiky současné ODS. Obrázky jejího poslance Jana Moravy při nákupu kompromitujících fotografií poslaneckého kolegy, jejich následné nabízení novinám a hlavně pak objednávka materiálů pro vydírání koaliční poslankyně byly veskrze odpornou podívanou.
Za minimálně stejně špatný a pro českou politiku možná více zničující ale považuji následný proces „očisty“ ODS. V zájmu co nejrychlejšího mediálního ukončení kauzy byl stranickým soudem okamžitě popraven poslanec Morava. Premiér Topolánek k němu přidává ještě poslance Tlustého, který to prý celé spískal. Naopak předseda poslaneckého klubu ODS Tluchoř, který jako první měl Moravu zastavit, je ve funkci potvrzen, a to přesto, že o celé akci prokazatelně věděl a nic s tím neudělal. Přitom právě Tluchoř, jako vysoký představitel parlamentního politického systému, nepochybně měl zasáhnout.
Jaký signál tím vyslala ODS mezi občany? Na koho jsou důkazy, toho vyloučíme a na koho nejsou, toho podržíme. Navíc se ještě zbavíme Tlustého, který nás všechny stejně štve. Konec příběhu, jedeme dál. Jako by ODS ani nedocházel ten hlavní problém, který tato kauza přinesla - totiž absolutní ztrátu důvěry občanů v politiky, jako jejich zástupce v parlamentu. Takže mravní ponaučení podle ODS bude odpovídat nejlepším tradicím ODS. To znamená, že poslanec Morava je přitroublý amatér, který se nechal hloupě chytit, takže napříště bude nutné dělat „věci profesionálně“ (= nenechat se chytit).
Pro Českou stranu sociálně demokratickou je tento způsob řešení zcela nepřijatelný. Budeme zásadně trvat na tom, aby byla věc řádně vyšetřena, a to jak příslušnými vyšetřovacími orgány, tak i parlamentní komisí. Je třeba, aby byla jasně pojmenována odpovědnost všech zúčastněných a zodpovězena řada otázek, na které ODS a její představitelé dosud neposkytli odpovědi. Z našeho pohledu považujeme mimo jiné za zásadní zjistit, proč předseda poslaneckého klubu ODS okamžitě nezastavil poslance Moravu a také, proč poslanec Morava okamžitě po nabídce kontaktoval pana Dalíka, který ani ve vládě, ani v parlamentu ani v ODS nezastává žádnou oficiální funkci ve státní správě. Toto jsou jen namátkou některá z tmavých míst, které by nám aktéři kauzy měli osvětlit.
Následně, a to považuji za minimálně stejně podstatné, je třeba společně hledat cestu, jak do budoucna podobným praktikám zabránit a znovu získat důvěru veřejnosti. Musí být jasně řečeno a případně legislativně ukotveno, co je v politice možné a co nikoli. ČSSD chce na vytvoření těchto pravidel spolupracovat se všemi parlamentními stranami, protože ty hlavně spoluvytvářejí názor občanů na politiku a její představitele. Musí být jasně stanoven postup pro setkání politika s lobbistou, aby bylo jasně určeno, kdo takovým lobbistou je a jaké má povinnosti. Je třeba také otevřít otázku toho, zda by politici neměli vést seznam lidí, se kterými se pracovně setkávají a o čem spolu jednají. Musíme si odpovědět, zda chceme v parlamentu praxi nepotismu, kdy jsou ženy či přítelkyně politiků umísťovány do funkcí, ve kterých jsou závislé na svých partnerech atd. Chtějí-li české politické strany vytvořit v naší zemi politickou kulturu, která je obvyklá ve vyspělých západoevropských zemích, musí uplatnit ve své praxi také princip presumpce viny (při obvinění policií z úmyslných trestných činů). Inspirací nám může být řada podobných pravidel či kodexů v zahraničí. Je ale nutné tuto diskusi okamžitě zahájit a hlavně jí dovést ke konkrétním výsledkům.
Jsem přesvědčen, že současná vláda dovedla českou politiku až na její nejpokleslejší úroveň. Zároveň je evidentní, že tato vláda není schopna důvěru veřejnosti získat zpět. Z tohoto, ale i z mnoha jiných důvodů, budeme ihned po krajských volbách iniciovat hlasování o důvěře vládě. Věřím, že kromě opozice se současnou situací nesouhlasí řada vládní poslanců a dají to při tomto hlasování najevo. Zároveň vyzývám občany, aby se k nám při hlasování připojili již tím, že v nadcházejících krajských a senátních volbách dají vládě svou nespokojenost najevo.
Za minimálně stejně špatný a pro českou politiku možná více zničující ale považuji následný proces „očisty“ ODS. V zájmu co nejrychlejšího mediálního ukončení kauzy byl stranickým soudem okamžitě popraven poslanec Morava. Premiér Topolánek k němu přidává ještě poslance Tlustého, který to prý celé spískal. Naopak předseda poslaneckého klubu ODS Tluchoř, který jako první měl Moravu zastavit, je ve funkci potvrzen, a to přesto, že o celé akci prokazatelně věděl a nic s tím neudělal. Přitom právě Tluchoř, jako vysoký představitel parlamentního politického systému, nepochybně měl zasáhnout.
Jaký signál tím vyslala ODS mezi občany? Na koho jsou důkazy, toho vyloučíme a na koho nejsou, toho podržíme. Navíc se ještě zbavíme Tlustého, který nás všechny stejně štve. Konec příběhu, jedeme dál. Jako by ODS ani nedocházel ten hlavní problém, který tato kauza přinesla - totiž absolutní ztrátu důvěry občanů v politiky, jako jejich zástupce v parlamentu. Takže mravní ponaučení podle ODS bude odpovídat nejlepším tradicím ODS. To znamená, že poslanec Morava je přitroublý amatér, který se nechal hloupě chytit, takže napříště bude nutné dělat „věci profesionálně“ (= nenechat se chytit).
Pro Českou stranu sociálně demokratickou je tento způsob řešení zcela nepřijatelný. Budeme zásadně trvat na tom, aby byla věc řádně vyšetřena, a to jak příslušnými vyšetřovacími orgány, tak i parlamentní komisí. Je třeba, aby byla jasně pojmenována odpovědnost všech zúčastněných a zodpovězena řada otázek, na které ODS a její představitelé dosud neposkytli odpovědi. Z našeho pohledu považujeme mimo jiné za zásadní zjistit, proč předseda poslaneckého klubu ODS okamžitě nezastavil poslance Moravu a také, proč poslanec Morava okamžitě po nabídce kontaktoval pana Dalíka, který ani ve vládě, ani v parlamentu ani v ODS nezastává žádnou oficiální funkci ve státní správě. Toto jsou jen namátkou některá z tmavých míst, které by nám aktéři kauzy měli osvětlit.
Následně, a to považuji za minimálně stejně podstatné, je třeba společně hledat cestu, jak do budoucna podobným praktikám zabránit a znovu získat důvěru veřejnosti. Musí být jasně řečeno a případně legislativně ukotveno, co je v politice možné a co nikoli. ČSSD chce na vytvoření těchto pravidel spolupracovat se všemi parlamentními stranami, protože ty hlavně spoluvytvářejí názor občanů na politiku a její představitele. Musí být jasně stanoven postup pro setkání politika s lobbistou, aby bylo jasně určeno, kdo takovým lobbistou je a jaké má povinnosti. Je třeba také otevřít otázku toho, zda by politici neměli vést seznam lidí, se kterými se pracovně setkávají a o čem spolu jednají. Musíme si odpovědět, zda chceme v parlamentu praxi nepotismu, kdy jsou ženy či přítelkyně politiků umísťovány do funkcí, ve kterých jsou závislé na svých partnerech atd. Chtějí-li české politické strany vytvořit v naší zemi politickou kulturu, která je obvyklá ve vyspělých západoevropských zemích, musí uplatnit ve své praxi také princip presumpce viny (při obvinění policií z úmyslných trestných činů). Inspirací nám může být řada podobných pravidel či kodexů v zahraničí. Je ale nutné tuto diskusi okamžitě zahájit a hlavně jí dovést ke konkrétním výsledkům.
Jsem přesvědčen, že současná vláda dovedla českou politiku až na její nejpokleslejší úroveň. Zároveň je evidentní, že tato vláda není schopna důvěru veřejnosti získat zpět. Z tohoto, ale i z mnoha jiných důvodů, budeme ihned po krajských volbách iniciovat hlasování o důvěře vládě. Věřím, že kromě opozice se současnou situací nesouhlasí řada vládní poslanců a dají to při tomto hlasování najevo. Zároveň vyzývám občany, aby se k nám při hlasování připojili již tím, že v nadcházejících krajských a senátních volbách dají vládě svou nespokojenost najevo.