Státní maturity & facebook
Na blogu pana exministra školství Lišky je dáván průchod i takovým výrokům, jako například: "Pan předseda Paroubek zjevně cítí frustraci, že prohrál souboj o „facebookovou generaci“ a snaží se studentům podlézat prostřednictvím maturitního odkladu.“ Při prvním přečtení se zdá, že snad ani nemá cenu na podobná tvrzení reagovat, ale opak je pravdou. Žijeme v čase, kdy ten, kdo se nebrání je vystavován stále více se stupňujícím atakům. Ten, kdo nereaguje na napsané, publikované anebo jen vyslovené lži, se stává opakovaně jich obětí.
Nelze ani zapomínat na prostou lidovou moudrost, že …“ stokrát vyslovená lež se nakonec stává pravdou!“
Nechám-li proto stranou skutečnost, že sdružování či podporování narušitelů předvolebních mítinků naší strany, před volbami do Evropského parlamentu, mělo mnohem širší základnu a bylo, jak jsme zveřejněním konkrétních osob průkazně dokázali, i své organizační pozadí, pak ale nemohu nechat stranou ignoraci skutečností, že naše strana a její představitelé poukázali na problematiku státních maturit dávno před diskusí zahájenu na blogu „zachránce“ politické pověsti Strany zelených – pana Ondřeje Lišky.
Pro konkrétní tvrzení nemusím chodit daleko:
- v únoru roku 2007 zaujala naše strana zásadní stanovisko k odložení státních maturit
- stanovisko vedení ČSSD tam tehdy prezentoval i stínový ministr školství Jiří Havel, který v té době nemohl ani ještě tušit, že bude naším leaderem voleb do EU a stane se poslancem Evropského parlamentu
- s důvody i stanovisky strany jsem opakovaně seznamoval veřejnost také v průběhu roku 2008 a2009 – zcela konkrétně např. v dokumentu „Topolánkova vláda škodí vzdělanosti“ v březnu 2009
Nebudu a nechci být nespravedlivý, ale kdo chtěl znát naše stanoviska, jejich chronologii a věcná odůvodnění, musel by chtít na Internetu nejprve hledat, a pak i číst. A když bych chtěl být úplně jedovatý – „umět číst!“
Při takovém postupu není totiž těžké zjistit, že ve „střednědobém dokumentu“ ČSSD projednávaném na sjezdu v roce 2006 s názvem „Jaká je naše politika“ je vzdělání, novele školského zákona i státní maturitám věnován značně velký prostor.
A když je to dnes velmi módní, naší straně (nebo přímo mně) vyčítat, že jsme „populisté“…Nejsme! A také nezastíráme, že jsme v minulosti i podrobněji charakterizovali, v čem spatřuje naše strana přednosti státních maturit. Šlo o, řečeno „jednou větou“, o výhodu zajištění srovnatelnosti výsledků vzdělávání právě formou státní maturity.
Základním kamenem úrazu dnešních diskusí kolem státních maturit je ale skutečnost, že se nebere v úvahu kontinuita s obdobím 2005-2007 a značně rozporuplné jednání i vyjadřování jiných – konkrétně zodpovědných představitelů rezortů školství.
Vždyť to byla právě současná ministryně školství, která po „opakovaném vstoupení do stejné vody“ zaujala zcela jiné stanovisko, než když byla ministryní školství poprvé.
Tehdy prosazovala nejen odklad novely školského zákona, připravovaného několik let její téměř bezprostřední předchůdkyní Petrou Buzkovou, ale také odklad státních maturit kvůli jejich nedostatečné připravenosti její přímou (a následně i odvolanou) předchůdkyní Danou Kuchtovou.
Dnes sice ministryně školství také připouští jejich odklad (např. o 1 rok) ale současně jedním dechem uvádí, že by to, jednak snížilo důvěryhodnost celého projektu, a jednak mohlo i vést k finančním sankcím ČR a vracení asi třetiny půlmiliardové dotace Bruselu.
Zajímavé je, že ale vůbec nezmiňuje informace, které byly například zveřejněny jednou z velkých českých televizních stranic (TV Nova…) před několika dny. Namátkou uvádím různé stupně zranitelnosti systému, riziko velmi nízké informovanosti a nedostatečného proškolení pedagogických pracovníků.
Rezort, a jeho ministryně, se ani nezmiňuje o nedostatku času ve vztahu k nevyzkoušenému, povrchně realizovanému projektu - budoucím obtížím, chybám či haváriím. Dokonce zatím nikde nezveřejnila ani zjištění nebo výsledky tak zvaného „krizového štábu“, který byl kvůli státním maturitám na MŠMT na jaře zřízen.
Tedy pane Liško, zde vůbec nejde o facebook a jeho uživatele, ale o systém vzdělávání a výchovy mladé generace, nikoli o množství hlasů lidí přihlášených na facebooku. Vzhledem k našemu věkovému rozdílu bych očekával, že to budete spíše Vy, kdo bude schopen asociovat potřeby studentů a naslouchat jejich názorům.
A pokud hovoříte o prohraném souboji o facebookovou generaci, mýlíte se. Nevěřím totiž, že lidé využívající elektronické sociální sítě jsou totožní s těmi, kteří na nás fanaticky házeli vajíčka na pražském Andělu. Já i zbytek sociální demokracie jsme připraveni a budeme s mladými lidmi, kteří o to projeví zájem, diskutovat. Budeme před nimi obhajovat své názory, a pokud neuspějeme, nevadí, ale učiníme proto maximum. Protože jedině a pouze civilizovaná diskuse posouvá naší společnost kupředu.
A nakonec si neodpustím poznámku směrem k souboji o generace. Sociální demokracie zvítězila v krajských volbách v roce 2008 a výrazně navýšila zisk ve volbách evropských. Na druhou stranu Vaše Strana zelených u obou voleb zcela propadla. Přijměte proto od staršího a zkušenějšího muže jednu radu, politiku nemůžete dělat na blogu a v novinách, musíte jí dělat mezi lidmi a pro lidi. Jedině tak Vám uvěří.
Nelze ani zapomínat na prostou lidovou moudrost, že …“ stokrát vyslovená lež se nakonec stává pravdou!“
Nechám-li proto stranou skutečnost, že sdružování či podporování narušitelů předvolebních mítinků naší strany, před volbami do Evropského parlamentu, mělo mnohem širší základnu a bylo, jak jsme zveřejněním konkrétních osob průkazně dokázali, i své organizační pozadí, pak ale nemohu nechat stranou ignoraci skutečností, že naše strana a její představitelé poukázali na problematiku státních maturit dávno před diskusí zahájenu na blogu „zachránce“ politické pověsti Strany zelených – pana Ondřeje Lišky.
Pro konkrétní tvrzení nemusím chodit daleko:
- v únoru roku 2007 zaujala naše strana zásadní stanovisko k odložení státních maturit
- stanovisko vedení ČSSD tam tehdy prezentoval i stínový ministr školství Jiří Havel, který v té době nemohl ani ještě tušit, že bude naším leaderem voleb do EU a stane se poslancem Evropského parlamentu
- s důvody i stanovisky strany jsem opakovaně seznamoval veřejnost také v průběhu roku 2008 a2009 – zcela konkrétně např. v dokumentu „Topolánkova vláda škodí vzdělanosti“ v březnu 2009
Nebudu a nechci být nespravedlivý, ale kdo chtěl znát naše stanoviska, jejich chronologii a věcná odůvodnění, musel by chtít na Internetu nejprve hledat, a pak i číst. A když bych chtěl být úplně jedovatý – „umět číst!“
Při takovém postupu není totiž těžké zjistit, že ve „střednědobém dokumentu“ ČSSD projednávaném na sjezdu v roce 2006 s názvem „Jaká je naše politika“ je vzdělání, novele školského zákona i státní maturitám věnován značně velký prostor.
A když je to dnes velmi módní, naší straně (nebo přímo mně) vyčítat, že jsme „populisté“…Nejsme! A také nezastíráme, že jsme v minulosti i podrobněji charakterizovali, v čem spatřuje naše strana přednosti státních maturit. Šlo o, řečeno „jednou větou“, o výhodu zajištění srovnatelnosti výsledků vzdělávání právě formou státní maturity.
Základním kamenem úrazu dnešních diskusí kolem státních maturit je ale skutečnost, že se nebere v úvahu kontinuita s obdobím 2005-2007 a značně rozporuplné jednání i vyjadřování jiných – konkrétně zodpovědných představitelů rezortů školství.
Vždyť to byla právě současná ministryně školství, která po „opakovaném vstoupení do stejné vody“ zaujala zcela jiné stanovisko, než když byla ministryní školství poprvé.
Tehdy prosazovala nejen odklad novely školského zákona, připravovaného několik let její téměř bezprostřední předchůdkyní Petrou Buzkovou, ale také odklad státních maturit kvůli jejich nedostatečné připravenosti její přímou (a následně i odvolanou) předchůdkyní Danou Kuchtovou.
Dnes sice ministryně školství také připouští jejich odklad (např. o 1 rok) ale současně jedním dechem uvádí, že by to, jednak snížilo důvěryhodnost celého projektu, a jednak mohlo i vést k finančním sankcím ČR a vracení asi třetiny půlmiliardové dotace Bruselu.
Zajímavé je, že ale vůbec nezmiňuje informace, které byly například zveřejněny jednou z velkých českých televizních stranic (TV Nova…) před několika dny. Namátkou uvádím různé stupně zranitelnosti systému, riziko velmi nízké informovanosti a nedostatečného proškolení pedagogických pracovníků.
Rezort, a jeho ministryně, se ani nezmiňuje o nedostatku času ve vztahu k nevyzkoušenému, povrchně realizovanému projektu - budoucím obtížím, chybám či haváriím. Dokonce zatím nikde nezveřejnila ani zjištění nebo výsledky tak zvaného „krizového štábu“, který byl kvůli státním maturitám na MŠMT na jaře zřízen.
Tedy pane Liško, zde vůbec nejde o facebook a jeho uživatele, ale o systém vzdělávání a výchovy mladé generace, nikoli o množství hlasů lidí přihlášených na facebooku. Vzhledem k našemu věkovému rozdílu bych očekával, že to budete spíše Vy, kdo bude schopen asociovat potřeby studentů a naslouchat jejich názorům.
A pokud hovoříte o prohraném souboji o facebookovou generaci, mýlíte se. Nevěřím totiž, že lidé využívající elektronické sociální sítě jsou totožní s těmi, kteří na nás fanaticky házeli vajíčka na pražském Andělu. Já i zbytek sociální demokracie jsme připraveni a budeme s mladými lidmi, kteří o to projeví zájem, diskutovat. Budeme před nimi obhajovat své názory, a pokud neuspějeme, nevadí, ale učiníme proto maximum. Protože jedině a pouze civilizovaná diskuse posouvá naší společnost kupředu.
A nakonec si neodpustím poznámku směrem k souboji o generace. Sociální demokracie zvítězila v krajských volbách v roce 2008 a výrazně navýšila zisk ve volbách evropských. Na druhou stranu Vaše Strana zelených u obou voleb zcela propadla. Přijměte proto od staršího a zkušenějšího muže jednu radu, politiku nemůžete dělat na blogu a v novinách, musíte jí dělat mezi lidmi a pro lidi. Jedině tak Vám uvěří.