ODS neumí vládnout

09. 06. 2008 | 09:49
Přečteno 13025 krát
Během osmileté vlády sociální demokracie tvrdila opoziční Občanská demokratická strana, že ČSSD neumí vládnout. Zadlužovala prý nehorázně stát a odkládala reformy, bez kterých se české hospodářství mělo brzy zhroutit. Větší část českých médií pořádala pravicově-svazácké hony na vrcholné politiky ČSSD. V letech 2002 až 2006 se museli poroučet dva premiéři z řad ČSSD.

Ten třetí nakonec těsně prohrál volby, do značné míry zásluhou pamfletu zvaného Kubiceho zpráva, z něhož se dodnes nepotvrdilo téměř nic. Pomohla i „komunistická hrozba“—dnes už stejně omšelá, jako je přestárlé členské i voličské jádro KSČM.

S ponurým obrazem sociálně-demokratického vládnuti se ovšem jaksi nesrovnávala realita. Když v roce 1997 končila své vládnutí ODS, země byla v ekonomické krizi. Mnoho privatizačních projektů skončilo v bezedných tunelech. Evropská unie vystavovala České republice jedno nelichotivé vysvědčení za druhým.

Potřebné změny víceméně uskutečnila až ČSSD. Česká republika vstoupila do NATO i do EU. Vláda zprivatizovala banky, pročistila finanční trhy, a skončila klausovské blouznění o „české cestě“. Přijetí norem EU a investičních pobídek udělalo ze země žádanou destinaci pro zahraniční investory.

Když voliči dali ODS v roce 2006 znovu možnost vládnout, ekonomika „zděděná“ od ČSSD rostla tempem okolo 6 procent. A jak se ukázalo během prvního roku nové vlády, která ještě pracovala s údajně katastrofální rozpočtovou politikou vlády ČSSD, země se de facto vešla i do maastrichtských kritérií pro přijetí eura.

Ne že bychom nepotřebovali další reformy státních financí, zdravotnictví, podnikatelského prostředí, nebo školství. Jenže ODS místo reforem vyzkoušených jinde v Evropě nabídla riskantní experimenty. Navázala tím na své vládnutí v letech 1992-1997. Země se opět stala pokusnou laboratoří, čemuž v některých oblastech nezabránily ani koaliční kompromisy. Výsledkem je „reformní“ guláš, jehož dopady na české hospodářství jsou nepředvídatelné.

Česká cesta napodruhé

Z evropské cesty se opět stala česká. Vláda oddaluje přijetí eura a partnerům v EU ukazuje vztyčený prostředníček stejně často, jako ho ukazuje arogatní premiér domácí opozici. Nekompetence vlády a ideologické zanícení v otázce radarové základny USA na českém území, jež má údajně posílit trans-atlantickou vazbu, už dosáhly přesného opaku: nadělaly v postojích české veřejnosti vůči USA škody na desetiletí dopředu.

V některých aspektech se obě největší české strany příliš neliší. Obě jsou do značné míry jen nástroji k působení nejrůznějších zájmových skupin. Ani jedna si neví rady s korupcí. Je tu ale přeci jen jeden podstatný rozdíl. ČSSD už ukázala, že přes zmíněné nedostatky umí vládnout. I proto, že je ochotna naslouchat zkušené západní Evropě. Druhý vládní pokus ODS se naopak začíná řítit do stejné slepé „české“ uličky, v níž země skončila v roce 1997.

Tato slepá ulička nemusí mít stejně silný ekonomický podtext jako v roce 1997, protože ekonomický růst nastartovaný vládami ČSSD ještě nějakou dobu potrvá. Ekonomický podtext může spočívat zejména ve zdražování a nejrůznějších poplatcích, které zavedla současná vláda, jakož i v rostoucím odporu různých organizací vůči sociálním a ekonomickým dopadům—i nepromyšlenosti—vládních reforem. Můžeme zmínit obecný odpor odborů, části zdravotnické obce, i některých universit.

Zdá se, že tak končí období sociálního smíru, které trvalo v podstatě po celou dobu vládnutí ČSSD. Je přitom paradoxní, že k sociálním konfliktům se nakonec schyluje kvůli „reformám“, které jsou jen poněkud pomateným odvarem toho, co plánovala ODS. „Reformy“ totiž postrádají vnitřní konzistenci. Jejich celkový smysl zcela zmizel za kouřovou clonou poněkud byzantského vládního stylu a konfliktů uvnitř vládní koalice.

Neohlížet se na nikoho

To, co zůstává společné pro ODS z roku 1997 a ODS z roku 2008 je jen těžko stravitelná míra arogance. Projevuje se nejen lpěním na zaručené správnosti originálních českých experimentů, vymyšlených mozkovým trustem ODS, nebo lpěním na jednostranném, s Evropou příliš nekonzultovaném prosazování věcí, jako je americký radar či snah o zrušení víz pro české občany cestujících do USA.

Projevuje se i naprostou komunikační neschopností, která se mnohým jeví jako pohrdání veřejností. Takovým jednáním se často vyznačují především ideologicky zanícení jedinci a subjekty. Nepotřebují to, co dělají, nikomu příliš vysvětlovat, protože mají přece „pravdu“. A tu mají proto, že k ní mají zaručený ideologický recept. Ti, kdo takovému receptu nerozumí, jsou prosťáčci, s nimiž se netřeba bavit.

Bohužel z ODS tento postoj přímo sála, stejně jako z ní sálal během jejího prvního pobytu u moci. Tento postoj také bude jednou z hlavních příčin krachu současného pokusu ODS o vládní reparát, který začal po volbách v roce 2006.

Neevropská strana

ČSSD nakonec ve srovnání s ODS těží právě z toho, že je ideologicky mnohem volněji ukotvená. Je to levicová strana, ale vějíř levicových řešení je poměrně široký. Strana je nakonec často velmi flexibilní. I proto pro ní nebyl problém prosazovat v letech 1998 až 2006 reformy, z nichž některé mohly být viděny jako pravicové.

Sociální demokraté také mají mnohem větší zázemí, než má ODS, v sociálně demokratickém hnutí v Evropě. Mohou těžit z jeho zkušeností, a taky tak činí. I proto nemají problém s EU.

ODS se sice vymezila jako pravicová strana, ale rozhodně ne jako pravicová strana patřící k hlavnímu evropskému proudu. Ke křesťansko-demokratickým stranám, jež ovládají Evropskou lidovou stranu, má rezervovaný postoj—i kvůli svému euroskepticismu. Smíchání její původně rádoby liberálně-konzervativní identity s národnictvím a s odporem k EU z ní vytvořilo subjekt, pro který se v Evropě najde málo partnerů. Strana tak musí spoléhat na svá „originální“ řešení, jež jsou zvláštní směsí neoliberalismu v ekonomické oblasti, rádoby konzervativizmu, nacionalismu, a uspokojování neprůhledných klientských zájmů.

Neschopnost poučit se z věcí, které se osvědčily jinde v Evropě, podemílá schopnost ODS úspěšně vládnout. To, co se může jevit jako zajímavá a „moderní“ řešení, dokud je strana v opozici—zejména ve srovnání s poněkud strýcovským stylem ČSSD—se nedlouho po převzetí vládní moci začne jevit jako arogance. Navíc spojená se značnou dávkou nekompetentnosti, při níž se ukáže, že strana ve skutečnosti buď nemá úplně jasno v tom, co vlastně dělá, anebo přijímá řešení, která jsou až příliš náchylná k tomu, čím se Česká republika pod jejím vedením už jednou „proslavila“—tunelování. Viz. současná reforma zdravotnictví a vize reformy penzijního systému, které se přímo nabízejí ke zneužití.

Proč vláda ODS opět neuspěje

V roce 1997 vládnutí ODS skončilo ze dvou důvodů: kvůli vnitřním rozporům ve straně a kvůli rostoucímu znechucení koaličních spojenců. Přesně z těch samých důvodů nejspíš předčasně skončí i současná vláda ODS.

Vnitřní spory v ODS jsou nevyhnutelné, protože strana je organizována jako neslučitelná kombinace dvou aspektů: výtahu k moci pro ambiciózní pragmatiky a ideologického zanícení. Dokud je strana v opozici, mocenské ambice jsou potlačovány a ideologické zanícení činí ze strany zdánlivě jednolitý monolit. V okamžiku, kdy se ODS dostane k moci, sílí přetlak, tvořený příliš velkou masou příliš ambiciózních politiků, kteří se chtějí uplatnit.

Spokojeni nemohou být ani ideologové, protože logika českého politického systému je taková, že velké strany mohou nakonec vládnout jen v koalicích. Musí proto činit kompromisy, které ideologové považují za zradu.

Kombinace pragmatické snahy urvat si z podílu na moci co nejvíc a ideologické snahy prosadit na úkor koaličních partnerů priority ODS nakonec nejen vytvoří vnitrostranickou opozici, ale také postupně znechutí koaliční partnery. S Mirkem Topolánkem v čele ODS a vlády se sice zelení a lidovci mohou cítit méně ponižování, než se cítili být lidovci a Občanská demokratická aliance Václavem Klause v čele vlády a ODS v roce 1997, ale výsledek bude nakonec podobný. Možná částečně i proto, že Klaus nyní zastává funkci prezidenta země, a k rozporům v koalici bude připívat.

Ať už současná vláda vedená ODS skončí předčasným pádem, jako skončila druhá vláda Klausova, nebo nějak doklopýtá k volbám v roce 2010, je už nyní jasné, že se ODS pokus o vládní reparát opět nevyvedl. Mnozí analytici a komentátoři naklonění ODS to budou interpretovat jako nedostatek českého volebního systému nebo jako důsledek nějaké příčiny ležící mimo stranu. Ve skutečnosti je problém zabudován hluboko v samotné ODS. Ta, pokud se nezmění, neuspěje ani při svém příštím pokusu o vládnutí.

Vyšlo v Lietrárních novinách, 9.6.2008

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

JH napsal(a):

Myslým, že přeze všechnu kritiku, co je v blogu, má ODS potenciál k relativně "úspěšné" vládě, přesto že to tak nevypadá. Problémy současnoti v ODS lze nakonec řešit (vztah Tlustý-Topolánek, premiér ODS zarizil reformu ministra ODS Julínka, arogance premiéra atd.) a ODS má ambiciozní politiky schopné nabídnout rozumné alternativní názory... jen to ve straně nějak uklidnit a táhnout za jeden provaz...
Totéž neplatí myslím o čssd, kterou drží Strýcovskou politikou tvrdé ruky pan Paroubek na uzdě, ale z toho vyplývá stádovitost chování čssd a úzká názorová pestrost sociálních demokratů...
Pravdou zřejmě ale zůstává, že po vystavení konečného účtu po pokusech vládnout je natom o "fous" lépe na první pohled čssd...
09. 06. 2008 | 10:08

radek napsal(a):

dle mého názoru je ODS sektou (až na čestné vyjímky), která je založena především za účelem rozebrání veškerého dostupného majetku a to jakýmkoliv způsobem
09. 06. 2008 | 10:18

neo napsal(a):

Pehe ale vládnout umí...škoda že jen teoreticky:)
09. 06. 2008 | 10:20

p.cilin napsal(a):

ODS jde za svým cílem provést svoje reformy a neohlíží se přitom vpravo ani vlevo. ČSSD naproti tomu konkrétní cíl nemá a program fituje podle veřejného mínění. Co je podle Vás lepší, pane Pehe? Nabízet kontroverzní program a riskovat porážku, nebo "být prakticky ve všech otázkách ve shodě s veřejným míněním" (J. Paroubek), i pokud je nerozumné, a neriskovat přitom nic?

Lidi v ODS moc nemusím. Ale co mě opravdu odpuzuje jsou "univerzální politici."
09. 06. 2008 | 10:28

Pobo napsal(a):

Pehovina hodná opravdu jen Literárních novin. Ani Stropnický by to nenapsal "lépe". Po přečtení tohoto článku jsem nabyl pocitu, že jsem poslední roky strávil asi na Marsu. Nebo nám odtamtud (jako správný koaliční partner Paroubkovy ČSSD) spadl autor?

Nevím, neřeší, jdu robit něco užitečnějšího, než číst Peheho (slovy autora) mozkový trus.

Hezký den
09. 06. 2008 | 10:37

office napsal(a):

Ano, souhlas, budu volit soc. dem.
09. 06. 2008 | 10:41

radek napsal(a):

výčet "reforem" ODS:
-zrušení finanční policie
-občané nad 85.000 daň 15 %, ostatní 22%
-odvolání prof. Klenera
-snaha zprivatizovat FN a zdrav. pojišťovny
-likvidace divadel
-privatizace okresních nemocnic
-odmítání obec. referenda
-Klaus za 300 mld. Kč (cirk. restituce bez doložení výpočtu)
-zpochybňování lis. smlouvy
...
09. 06. 2008 | 10:43

Samota napsal(a):

Myslím, že je to velmi dobrý rozbor současné situace nejen uvnitř ODS. Vidím to velmi podobně. Největším problémem ODS je nedostatek sebereflexe a schopnosti komunikovat s okolím.
09. 06. 2008 | 10:48

JC napsal(a):

Pehe, Přeji vám Paroubka a ČSSD.Ti vládnout umí.
P.S. To se nám to hoduje, když nám lidé půjčují.
09. 06. 2008 | 10:49

Tupelo napsal(a):

Muj nazor se velmi blizi tomu co uvedl p. Pehe. Pral bych ODS aby behem dalsich osmi let v opozici vygenerovala lepsi politiky nez jsou ti soucasne vladni. Nebo aby vznikla jina pravicova strana, znacka ODS uz asi prilis tahnout nebude...
09. 06. 2008 | 11:06

Aleš napsal(a):

Souhlas , že největším problémem ODS je protlačit reformy bez potřebné diskuse- viz snaha o předání zdravot, zákonů do vlády bez projednání v koalici a způsob jakým prošel reformní batoh.
To vvolalo setrvalý odpor některých poslanců za KDU a způsob předložení 270 mld restitucí zase ODS. K tomu případ Kuchtová a politika válcování je nutně na mrtvém bodu.
09. 06. 2008 | 11:06

Opaak napsal(a):

2 Tupelo: znacka ODS bude tahnout jistou cast obyvatel vzdycky - ambicioznich je tu dost a dost. Jak Pehe pise: "V okamžiku, kdy se ODS dostane k moci, sílí přetlak, tvořený příliš velkou masou příliš ambiciózních politiků, kteří se chtějí uplatnit."
09. 06. 2008 | 11:12

Třebakarel napsal(a):

Kdysi mi řekl jeden insider , že ODS má dvě úrovně -jednu místní a komunální a tam jsou často velice schopní a skvělí lidé a tu celostátní kde jsou mimo jiné i ti co vidíme pořád dokola .Jako jednu z nejméně důstojných situací pro špičku ODS si pamatuji při letošní volbě presidenta .Vystoupila poslankyně Liana Janáčková a mluvila o vyhrožování , zastrašování ap. , načež vystoupil J.Paroubek a mluvil o tomtéž co prožívá již 2 roky on a jeho rodina .A poslanci ODS se jako jeden na povel začli smát .Možná kromě pana Bratského-doufám. To je podle mně možná horší než Julínkova reforma .Dospělí lidé co delegují svou svobodnou vůli na "silnýho "fotra- Indiana Jonese .A bez rozmyslu poslechnou jeho povely - jako dítě rodiče .Je mi to líto .
09. 06. 2008 | 11:13

Karel (taky) napsal(a):

JC: Už byste se z té ideologické díry ve své mysli měl konečně jednou vymanit a podívat se na to, která vláda si půjčovala kolik a na co. Možná byste se začal divit - jenže na to vy nemáte. Vy prostě budete do omrzení papouškovat modrá hesla - možná jim i věříte, to nevím a neodvažuji se to posoudit.

Určitě rád přispějete i na splácení těch 270 miliard, věnovaných k hodování církvím. A zajisté vás nerozhází, že po dvou letech vládnutí ODS se naše zahraniční obchodní bilance opět dostala do mínusu.
09. 06. 2008 | 11:15

p.cilin napsal(a):

Radek:
Pokud jde o Lisabonskou smlouvu, proč vlastně nechce ČSSD referendum? Čekal bych určitou názorovou konzistenci...
09. 06. 2008 | 11:22

jm napsal(a):

PEHE, ZDE ZLATOÚSTÝ VĚROZVĚST PRAVÉ OBČANSKÉ DEMOKRACIE opomíjí skutečnost, že zastupitele vyvolení přímou volbou z partajních kandidátek také tak sestavených, by předváděným vládním a opozičním tyjátrem byli účastníky společné veřejné politické sebevraždy! Takto nezapomeňme společně poděkovat soudruhovi JUDr.-ovi Jičínskému, který pracoval na Ústavě a volebním zákonu podle objednávky svého soudruha Marijána Čalfy a náčelníka protikomunistického odboje v Česku Václava Havla. Nic ve zkýmm, pane politologu Pehe.
09. 06. 2008 | 11:22

modrý tupoun napsal(a):

Výborný článek, a tak jako ve škole hodnotím 1*. Pryč s ODS!
09. 06. 2008 | 11:24

Ivan napsal(a):

Ano, vyjadřuji naprostý souhlas. Domnívám se, že arogancí moci překročila ODS únosnost svého počínámí. Navíc jsem rád, že někdo připomenul praktiky získávání vládních pozic ODS. Můj pohled je nestranný a politiku tolik nemusím, ale nechápu proč média neřeknou pravdu, připadá mi to jak pejsek a páneček. Přičemž se média chovají jako ten pejsek, co za výprask od pánečka (ODS), mu olíže ještě boty. Je to pouze retkální filosofie, zcela bezduchá, co média předvádějí.
09. 06. 2008 | 11:24

žaba napsal(a):

Velký souhlas panem Pehem, ODS opět dokazuje, že nedokáže. Je to strana bez historie, tradice kořenů, opravdu jen těžko najde nějakou evropskou stranu spřízněnou. Snad nejvíce se podobá rakouským Hiaderovcům - liberalně-könzervativně -nacionalistický mic.Strana v plenkách by potřebovala ještě nějakou dobu na vlasní vývoj, sle ne jako vládnoucí strana.
09. 06. 2008 | 11:26

stále rebel napsal(a):

Devatero důvodů proč nevolit ODS

je antiliberální
Oč více a bezohledně prosazuje ODS liberalismus ekonomický, tím méně vyznává liberálních myšlenek na poli společenském a kulturním. Tato vlastnost se zřetelně projevuje v postoji ODS k imigrantům, homosexuálům, antidiskriminačním aktivitám apod. Strana sice bývá v některých antiliberálních krocích takticky nejednotná, takže nebudí tolik pozornosti, ovšem část ODS jsou tvrdí konzervativci lidoveckého střihu (Nečas, Benda a řada dalších). V koalici s KDU-ČSL se ODS liberálních myšlenek snadno vzdá.

· je protievropská
Snaží se zamezit prohlubování evropské integrace. Bojí se, že by jí Evropa mohla zatrhnout antisociální ekonomické experimenty. Představitelé ODS si myslí, že demokracii rozumějí lépe než severské země, Francie, Německo, Benelux a jiní.

· je proamerická
Neustále zdůrazňuje "transatlantickou vazbu". Vyznává americký způsob myšlení, Evropou tolik kritizovaný. Podporuje americkou zahraniční politiku, chce být dobrým sluhou velkého pána. Nejviditelnějším příkladem z poslední doby je snaha ODS prosadit výstavbu amerického vojenského radaru za každou cenu na našem území.

· má fanatické a agresivní příznivce
Poslední dobou se mezi příznivci a voliči ODS vzmáhá fanatismus, jaký tady od roku 1989 neměl obdoby. Příznivci a voliči ODS doslova a do písmene vzali za své heslo „kdo nejde s námi, jde proti nám.“ Můžeme to názorně pozorovat prakticky na všech anonymních internetových diskuzích, kde se voliči ODS doslova předhánějí v hrubostech a vulgaritách. Nejpoužívanějším druhem „argumentace“ typického voliče ODS se staly urážky. Každý, kdo s voliči ODS nesouhlasí, je jimi okamžitě označen za „socku, příživníka, levičáckého zmetka, bolševika“ apod. Najít slušného voliče ODS, s nímž se dá i přes odlišný názor kultivovaně a věcně polemizovat, je v současné době jako hledat jehlu v kupce sena…

· je antisociální
Její ekonomické návrhy (rovná daň, rovná sociální dávka) prokazatelně prospějí bohatým, kterým se sníží daně o desítky procent. Jestliže však celá reforma bude (jak říká V. Tlustý) fiskálně neutrální, kdo na tom tedy asi prodělá? ODS chce navíc oslabit práva zaměstnanců. Není pro solidaritu. Chce placené zdravotnictví a školství, deregulaci (rozuměj zvýšení) nájmů. Rovná daň včetně aplikace na potraviny a další sociální položky by tyto položky podražila (a to až o 10%).

· je nacionalistická
Snaží se oslovit xenofobní část voličů nacionalistickým populismem (což se jí zjevně daří – viz agresivita a hulvátství příznivců ODS). Viz výše zmíněné postoje k imigrantům a evropské integraci. Často používají slova jako "národ," „národní zájmy“apod. Chce se prosazovat na úkor jiných států (viz kritika investičních pobídek zahraničním investorům).

· nahrává zlodějům
Nechce, aby se vědělo, kdo má jaký majetek a jak k němu přišel. Hlasuje proti zákonům o majetkovém přiznání, které by mohly přivést před soud zkorumpované politiky a úředníky či podnikatele, kteří kradou na daních. (Odhaduje se, že ošizené daně představují ročně až 40 miliard Kč.)

· má arogantní politiky
M. Topolánek ("Na pana Grosse už nebudu reagovat. Téměř nikdy." „Evropská ústava je shit.“ apod.), P. Bendl ("Grosstapo", výroky o původu nacismu v soc.-dem.), I. Langer („hnojomet“), V. Tlustý, M. Němcová,... Mnoho z těchto lidí se navíc nadměrně přátelí s podnikatelským prostředím (klientelismus).

· už jednou selhala

http://www.modre-bratrstvo....
09. 06. 2008 | 11:27

hihi napsal(a):

Nevím proč, ale nesmazatelně se mi vryla do paměti na první pohled zanedbatelná událost z období posledních voleb, kdy si ODS zorganizovala společenský večírek v památníku na Vítkově, kde si zatančila na hrobech. To mi stačilo k utvoření představy o stylu vládnutí v příštích letech.
09. 06. 2008 | 11:27

RA napsal(a):

ČSSD a komunisté mají vždy snažší úlohu, rozdávat a zadlužovat. S tímto "programem" se jistě vcelku v pohodě dosahuje společenského konsenzu. Paroubkova vláda dle mediálních průzkumů je jako korek, plující po vodě, hlavně po proudu, a co nejdéle se udržet u koryta. Co to přinese republice ? Tím se pan Pehe nezabývá . Euro, přecházet na euro v době, kdy je hospodářský růst ČR 5,7 % a hospodářský růst eurozony 0 procent, je holé šílenství, které připraví lidi o vklady/znehodnotí uložené peníze /. Rakušáci a Němci už by se , podle prúzkumů, eura nejraději zbavili, ale už je pozdě, byli laksní, tak ať trpí.
09. 06. 2008 | 11:36

Jos napsal(a):

Růžová "pravda a láska" opět pouští svoje moudra.Paroubkův patolízal Pehe a jeho jedovaté sliny vůči ODS zamořují už léta všechny media!Nenávist a zase nenávist tj.Pehe.
09. 06. 2008 | 11:37

Blanka napsal(a):

Pane Pehe,
klepnul jste hřebíček přímo do hlavičky.

Všichni korytáři z ODS by si měli přečíst od Mňačka Jak chutná moc, ale platí to i pro jiné korytářské strany,sekty apod.
Ač nerada, budu příště raději volit ČSSD, ale strašně bych si přála aby v čele nebyl tzv.únorový mocichtivý Paroubek.
09. 06. 2008 | 11:41

Al Jouda napsal(a):

Vše, co mne posleddní dobou naštvalo, zařídili politici ODS. Nemohu však nic jiného dělat, než je NEVOLIT !
09. 06. 2008 | 11:43

standakristal napsal(a):

Nekde jsem četl že když človšk nic kloudného nesvede tak se stane politologem. O panu Pehem to platí stoprocentně.
09. 06. 2008 | 11:46

Železnohorský napsal(a):

Člověk by řekl, že když vládnoucí strana zavádí reformu (rozměj vytváří ji zákony), má ji promyšlenou, prodiskutovanou, zanalizovanou, modelovanou, danou do souvislostí, propočítanou... Jenže ODS tu cukne, tam udělá něco jinak, tady ubere, tam to zaonačí, onde překroutí...
09. 06. 2008 | 11:54

Peterson napsal(a):

velice trefné a pravdivé.pravda se vždy špatně poslouchá.nedivím se voličům odsže se ozývají.potrfená husa se vždy ozve.
09. 06. 2008 | 12:03

Kritik napsal(a):

Pěkná a výstižná charakteristika!

Ještě jeden pohled sedí perfektně: ODS chápe stát jako svou firmu, ze které je nutné vyždímat co se dá. Pravicová ideologie je jen zástěrka, která mimo jiné není úplně pravdivá, ale využívá doposud trvající negativní reminisce vůči komunistům. A ti, jak známo, dlouho nevládnou. Ti co kdysi potřebovali KSČ jako zástěrku pro své zbohatnutí, se již právě tak dlouho honosí hlavičkou ODS.

Takže stát - to je pro ODS stále dobrý džob, ze kterého je stále možné kořistit. Nějaký ten tunel se jim také podařilo založit. A občané, nejen ti, kteří uvěřili ideologickým štvanicím, jsou zde přece proto, aby do firmy ODS přispívali a hradili vykopané tunely. Proto také ODS nevyhovuje transparentní právní prostředí, občané upínající se k morálním hodnotám, cizí supervize z Evropské unie, nebo reformní kroky zaměřené na blaho všech občanů.
09. 06. 2008 | 12:12

Hlas_z_Vysočiny napsal(a):

Pěkně shrnuto pane Pehe. Také plně souhlasím s výčtem diskutujícího "stále rebel". Komentáře zastánců ODS mluví zcela jasně: Když nemáme žádné argumenty, tak urážíme, zesměšňujeme a pomlouváme.

Neustále opakované řečičky o vládnutí "na dluh" mi přijdou směšné. Cožpak je špatné si vzít na dům hypotéku, nebo si pořídit auto na leasing? Není. Stejně tak nevidím důvod, proč by stát nemohl navýšit dluh za cenu zvýšení hospodářského růstu a posílení ekonomiky. Díky tomu po čase dokáže nejen tento dluh splatit, ale bude mít i dostatek prostředků na další růst.

Jsem pro reformy. A to reformy poměrně radikální, ke kterým se žel neodhodlá žádná strana, ale každou reformu je třeba lidem vysvětlit. Přesvědčit je o smysluplnosti takové reformy a je třeba ji také dlouhodobě promyslet a vzájemně provázat aby nevznikaly paskvily, které bude třeba po roce novelizovat, měnit nebo rušit. ODS svou arogancí a hulvátstvím u mě ztratila veškerou důvěru a bohužel už bych jí asi nedůvěřoval ani kdyby přišla s něčím rozumným.

PS. u ČSSD v současném stavu a obsazení bych také zázraky nečekal. Dle mého názoru je na čase aby se začala prosazovat nějaká nová strana.
09. 06. 2008 | 12:23

JC napsal(a):

Konec konců, bolševika si tento národ v roce 1948 také vybral svobodně, tak proč ne Paroubka v roce 2008 ?
09. 06. 2008 | 12:27

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva urážlivé texty, které byly v rozporu se zdejšími pravidly (snaha vyvolat asociace spojené s historickými nelegitimními režimy a institucemi - "ODSS, KSČSSD").

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
09. 06. 2008 | 12:28

Jan Kozina napsal(a):

Tak ty máš chlapče fakt dost.
09. 06. 2008 | 12:29

StandaT napsal(a):

stále rebel: "Najít slušného voliče ODS, s nímž se dá i přes odlišný názor kultivovaně a věcně polemizovat, je v současné době jako hledat jehlu v kupce sena…"

Rebele, tady se dá diskutovat akorát tak se Salivenem. Ten chápe, že pravdu mohou mít dvě, nebo i více stran. Obzvlášt v politice (zřejmě se v ní - narozdíl od ostatních - pohybuje). Vy ostatní levičáci sem chodíte s již hotovými názory, přes který vlak nejede. Tak proč ztrácet čas?
09. 06. 2008 | 12:35

Tupelo napsal(a):

2 Opaak: ja preci jen myslim ze jich bude ubyvat ;).
Pane zeleznohorsky, taky bych to tak videl, varujici byl uz pocatek teto vlady, kdyz ODS vymenila garanta jejiho nejvetsiho predvolebniho hitu, ekonomickych reforem, Tlusteho za Kalouska. At uz si myslim o rovne dani cokoliv.
JC: presne tak, proc ne? :))
09. 06. 2008 | 12:38

MASH napsal(a):

Prestoze znam spoustu slusnych lidi z ODS (vetsinou radovych clenu), tak musim s clankem, ktery napsal pan Pehe spise souhlasit!
Vrcholni predstavitele ODS a na ne nabaleni kamaradicci, to je opravdu k zbliti! Nechapu, jak muze prochazet "Dalik" a nebo napr. tunelovani stredoceskych nemocnic lidmi z byvaleho vedeni ODS, nebo jejich rodinnych prislusniku... Za CSSD by vychazely palcove titulky nejmene mesic. Ted ticho, jako po pesine :-(
09. 06. 2008 | 12:40

bývalý ministr napsal(a):

Za protektorátu neexistovala nezaměnstnanost!! Hitler byl jasně proevropsky orientován (na východ i na západ)!!!
09. 06. 2008 | 12:44

Dave napsal(a):

Souhlasím, ČSSD má take své chyby ale rozhodně je méně arogantní než ODS. A hlavně ji zajímá názor obyvatel ODS je to úplně jedno co si lidé myslí. Myslím že by měli jít od válu!!
09. 06. 2008 | 12:46

uplacenej modrák napsal(a):

Taky bychom neměli zapomínat na Dalíkovy kámoše Melčaka s Pohankou. Tito dva kabrnáci notujou s ODS jako by se za ně nechali zvolit. Fůůůůůj!!!
09. 06. 2008 | 12:47

syn bývalého federálního ministra napsal(a):

Všechnu moc Peheovcům! Ať vládnou filosofové! Dramatik na HRAD! Katedrálu Halíkům! Uhelné doly Bakalům! Ať již konečně zavládne vláda PRAVDY A LÁSKY! Ať mír dál zůstává s touto krajinou, slova, závist, strach, ODS, zášť ať již pominou.... Ať se do vlády vrátí osmašedesátníci z OBRODY! Dubček, Biľak, Indra, Štrougal, Černík, Kriegel na HRAD! MOHORITA na finance! Mirek Štěpán na ministerstvo zahraníčí a Vlastička Chramostová na ministerstvo kůltůry! Ať se opět na pražském hradě rozzáří neonové srdce!
09. 06. 2008 | 12:53

jarpor napsal(a):

Pane Pehe,

jako pan Pehe, ředitel New York University v Praze, jste nám sdělil, že ODS vládnout neumí.
Nepokusíte se nám sdělit, kdo podle Vás, vládnout umí ?

Jako politolog přece jistě víte, že pozitivní příklady působí na občanstvo daleko lépe, než negativní forma jakéhokoliv sdělení. Nebo se pletu ...?

Předem děkuji za Vaši odpověď.
09. 06. 2008 | 13:01

Vico napsal(a):

Poté, co tu napsal Stálerebel, nemá smysl cokoliv dodávat. ODS je opravdu neštěstím hlavně pro voliče pravicového smýšlení, neboť svou reálnou politikou doslova dehonestuje pravicovost. Nejodpornější není ani obsah reformního úsilí, které se mnohým nemusí líbit, ale jiným se zase líbí, ale způsob vládnutí. Obrazně řečeno, ODS si dala kuklu na hlavu, pistoli s tlumičem do zadní kapsy kalhot a kasařský vercajk do kufříku a diví se, že ji lidi nevěří a vzpomínají na devadesátá léta a Pepy z Hong Kongu. ODS jsem nevolil, ale i přesto jsem doufal, že se i tato strana dokázala za těch deset let trochu zkultivovat, ale to, co se děje, překročilo i ta nejpesimističtější očekávání. A to prosím vládne v období, které sám VK prohlásil za dosud nejlepší období naší historie. Je to skoro na zatáhnutí za záchranou brzdu v okamžiku, kdy strojvedoucí nejen, že nezná dopravní předpisy, ale vymizel mu i pud sebezáchovy.
09. 06. 2008 | 13:16

karel napsal(a):

Pane Pehe, moc dobrá analýza, nefanatičtí příznivci ODS by se nad ní měli zamyslet.
09. 06. 2008 | 13:17

Clint Eastwood napsal(a):

Výstižný článek. Problémem je, že lidi mají strašně krátkou paměť a při volbách v r. 2006 prostě už zapomněli, co jim tu ODS v 90.letech předvedla. Mediálním masírováním a chytře provedenou propagandou ODS nakonec volby vyhrála, i když už probleskovaly ze samotného vedení ODS, že to, co naslibovali, nejde splnit. Památný výrok je od samotného Topolánka, že kdyby lidé věděli, co bude ODS ve skutečnosti dělat, tak by je nikdo nevolil.
Lidi přesto uvěřili a pak se ve velké většině nestačili divit, jak tu ODS řádí.

To vše jen potvrzuje jednu úžasnou lidskou vlastnost. Lidi si vládu ODS prostě musí vyzkoušet v praxi, aby poznali realitu. I když nás to bude opět, jako již jednou v 90. letech, stát pak mnoho úsilí dát to tu do nějakého slušného pořádku.
09. 06. 2008 | 13:36

modrej ubožáček napsal(a):

pro agenta smithe: určitě mu platí víc než tobě na sociálce... ty jsi přesně ten, kterýho měl topol na mysli - mladej, chytrej a perspektivní :-)))))))
09. 06. 2008 | 13:37

Meňo napsal(a):

TO VICO :
S tou záchrankou je to trefné.
S tou pravicovostí u nás je to asi tak, že naše tradice historická je ovšem v "levicovosti", tedy humanismu, demokracii a sociální citlivosti.Vezměte T.G.Masaryka, to nebyl elitář, ale syn kočího a pradleny.....
09. 06. 2008 | 13:41

Milouš napsal(a):

PEHE, napsal´s to dobře. Vivat.
09. 06. 2008 | 13:42

Honza napsal(a):

jezis to je zase blabol... Nastesti se Pehe pekne odkrejva, tohle uz nejde prehlednout, spoji se treba s certem, jen aby uskodil ODS! Nevim, proc by ODS neumela vladnout, ze prosazuje reformy? No konecne!
09. 06. 2008 | 13:47

pefben napsal(a):

Jiří Pehe neumí nic.
(Vládnout samozřejmě také ne.)
09. 06. 2008 | 13:53

ota napsal(a):

Každý normální člověk, který není zaujatý a chce, abychom se všichni měli lépe ví, že ODS je i byla strana, která neuměla vládnout ani neumí. Vede nás k zániku a opět se budeme muset hrabat z toho marazmu, do kterého nás opět přivedli, jak to bylo v roce 1997. Nikdy jsem je nevolila, protože jednali nečestně a balamutili lidi. A je pravidlem, že tito lidé se mají chvíli dobře, ale vždy dopadnou špatně. Jak se říká "Boží mlýny melou pomalu, ale jistě" tak jako komunisti. Vždy jsem věřila, že komunisti jednou zaniknou, protože dělali protekční politiku, tak jako teď ODS. ODS je strana bez skorpulí a proto se derou takto za penězma i mocí. Nikdy nemohou dopadnou tito lidé dobře i když chtějí být na výsluní. A nikdy se nepoučí, protože jsou tak chtiví svého výsluní a tím vše ztratí. Plně s Vámi pane Pehe souhlasím.
09. 06. 2008 | 13:57

veverka napsal(a):

Přesný blog.Jasný ,stručný ,pravdivý.Je velmi pozoruhodné číst agresivní výlevy zdejších fanatických zastánců ODS a sledovat,jak je pan Pehe ve svém blogu přesně vystihl.
09. 06. 2008 | 14:10

Monika napsal(a):

Velmi dobrý článek. Pohled pana Pehe se shoduje s mým.

Steven Weinberg, laureát Nobelovy ceny:
"Nejlepší zbraní proti nerovnosti je progresivní daň z příjmu. Výrazně progresivní daň z příjmu společně se štědrým odečítáním dobročinných příspěvků má i tu výhodu, že zčásti nahrazuje státní dotace muzeím, symfonickým orchestrům, nemocnicím, univerzitám, vědeckým laboratořím a charitám všeho druhu, aniž by je vystavovala vládní kontrole. (...) Jde o osobitou americkou cestu, jak zajistit podporu civilizovanosti bez zvyšování vládních pravomocí."
09. 06. 2008 | 14:13

JC napsal(a):

Vážení oranžoví,
Vaše dětská najivita, že Paroubek nějak zařídí, že se bez vlastního přičinění budete mít lépe je opravdu dojemná.Těšíte se na něj jako malé děti na ježíška.
Copak bych se na vás mohl zlobit ?
09. 06. 2008 | 14:30

AAron napsal(a):

no, k tomu stale rebel (09.06.2008 11:27:06):

"je antiliberální"

Tak tento bod beru jako duvod volit. Nestojim o prilisnou imigraci, vymysleni vselijakych vyhod pro homosexualy a kdejake dalsi mensiny a hovadiny popirajici presumpci neviny jako napriklad zmineny antidiskriminacni zakon.

"je protievropska"
Jde-li o odpor proti byrokratickemu socialusmu, ktery nam sem ted pro zmenu leze ze zapadu misto z vychodu, tak opet duvod volit. Jinak proti rozumne integraci jiste neni ani ODS.

"je proamericka"
A proc ne? Evropu, a nas s ni, ve XX. stoleti vzdycky vytahly USA. Evropske staty nas bud primo okupovaly nebo se na nas jenom vykaslaly (Mnichov). Jiste to udelaji kdykoliv znova. Opet tedy spis duvod volit.

"fanaticti priznivci"
Tady nebudu polemizovat, to je asi otazka osobniho nazoru.

"je antisocialni"
Rovna dan: nevim, proc jeden ma platit nasobne vetsi dane nez jiny jenom proto, ze vic vydelava. Podle mne je to cista zlodejina. Dan s rovnou sazbou (tedy ne rovna dan, to je spatny termin) tuto svinarnu aspon castecne koriguje.
Zamestantnec ma mit takova prava, jaka si dohodne se zamestnavatelem. Nevim, proc do toho ma keceat stat.
Zdravotnictvi i skolstvi placene je uz ted, jenom je to schovane do dani. Vzdycky bude placene, otazka je jenom jak.
U tech potravin souhlasim, tam asi neni rozumny duvod proc je danit stejne jako treba elektroniku.
Vysledek tohoto bodu: volit.

"je nacionalisticka"
Narod ktery neprosazuje svoje zajmy zanikne. Maji je snad za nas prosazovat ostatni nazory?
Co se tyce imigrace apod. uz bylo receno vyse.

"nahrava zlodejum"
Tady je to zjednoduseno jenom na to, ze nahrava zlodejum odporem proti majetkovym priznanim. Takze k tomu asi takhle: myslim ze je kazdemu kulove po tom, jaky ma kdo majetek. Ma-li nekdo podezreni, ze ho dotycny nejak okradl, necht se obrati na organy v trestnim rizeni a ty necht konaji. Resit to majektovym priznanim je opet svinarna.

"ma arogantni politiky"
Otazka nazoru. Podle mne je to vsechno stejna pakaz a v soucasne dobe jsou z nich nejkrivejsi svine Paroubek s Rathem, mimo jine protoze hlasite jeci proti vecem, ktere sami zacali/planovali (Paroubek USA zakladnu v Brdech, tenkrat jeste i s raketama, Rath poplatky u lekare (tvrdil, ze se jejich zavedeni nevyhneme)).

"uz jednou selhala"
V cem?

K tomu dodam, ze jestli budu ODS volit, tak se skripanim zubu a v letosnich volbach pravdepodobne vubec. Ale porad je to lepsi nez KSCSSSD, Zeleni komunisti nebo Lidovci.
09. 06. 2008 | 14:32

Opaak napsal(a):

2 JC: Pehe někde píše "...že Paroubek nějak zařídí, že se bez vlastního přičinění budete mít lépe..."? fakt? asi špatně čtu nebo blbě vidím :-)
09. 06. 2008 | 14:41

Opaak napsal(a):

2 AAron: v čem že "už jednou selhala" (vláda ODS)?
Takové to umožnění divoké privatizace (v 90. letech) a zmizení miliard a následná sanace bank, za to jistojistě můžou rudí a oranžoví... že jste to tak myslel, trefil jsem se? :-)
09. 06. 2008 | 14:45

StandaT napsal(a):

Tak jsem si, pane Pehe, přečetl dnešní komentář pana Doležala v LN. Stejné téma, opačné závěry. Kratší, přesnější a hlavně vyvážené.
09. 06. 2008 | 14:55

AAron napsal(a):

2 Opaack> Ono po bitve je kazdy general. Proti kuponovce lze mit vyhradu, ze se nemely pripustit fondy (Klaus je pry nechtel, jak jsem nekde cetl). Na druhou stranu, nikdo nikoho nenutil to do tech fondu dat, takze kdo prodelal, jeho chyba. Tady bych zadne vyhrady nemel. Ohledne velke privatizace se hadat nebudu, tam to moc v poradku podle vysledku nebylo. Otazka je, kolik z tech fabrik bylo na novem trhu konkurenceschopnych a se slusnym vedenim by prezilo a kolik by slo do haje tak jako tak. Banky privatizovali az socani. Co do ted chybi je, ze se neudelala deregulace najmu, to je urcite chyba.

A jeste jenom dodam, ja tu ODS taky moc nemusim, treba se zakonem umoznujim vyvlastnit akcie minoritnich akcionaru mne nadzvedli, je toho takoveho vic, neni to pravicova strana, v jinych zemich "levicove" strany jsou vic napravo nez ODS, ale koho tady, proboha, volit? Rude nebo ruzove komunisty ani omylem, zeleni jsou podle mne mnohem nebezpecnejsi nez ti rudi a cerni se vzdycky ochotne priohnou tu doprava, tu doleva a ani to, co deklaruji neni nic moc.
09. 06. 2008 | 15:14

JC napsal(a):

Opaak,ani na vás se nezlobím, že špatně čtete nebo blbě vidíte.
P.S.Kdyby byl můj příspěvek adresovám pravdě a lásce Pehemu,asi bych nepoužíval množné číslo.
09. 06. 2008 | 15:20

Opaak napsal(a):

2 AAron: neskáču metr do vzduchu nad sebeznemožňováním se ODS, ani tady neslavím bitvu jako generál, jen jsem chtěl naznačit, že Vaše kategorické a rázné "v čem vláda ODS selhala?" má rázné trhliny.
A k privatizaci bank, konkrétně jen vrcholku ledovce - IPB, bych doporučil k nahlédnutí dokument ČSOB - http://www.csob.cz/WebCsob/...
ČSSD vládla od 17/7/1998 :-)
09. 06. 2008 | 15:25

Opaak napsal(a):

2 JC: to je pravda, beru zpět co jsem Vám podsunul a upřímně doufám, že oni "na Ježíška se těšící" dikutující poznali, že právě k nim promlouváte.
09. 06. 2008 | 15:31

stále rebel napsal(a):

Právní a morální nihilismus ODS v devadesátých letech vedl nejen k vytunelování firem a bank, do jejichž sanace bylo následně třeba investovat stovky miliard, ale pochopitelně vedl i k propadu ekonomiky.

ODS předávala tuto zemi i s klesajícím HDP.
Reálný růst HDP v % 1997 -0.7, 1998 -0.8.

V roce 2006 ji přebírala zpět s růstem 6.4 %.
09. 06. 2008 | 15:38

Opaak napsal(a):

2 agent Smith: je nadstranickost politologa (považte, soukromé osoby!) v relevanci s nadstranickostí řekněme nejmenované nejvyšší státní zástupkyně (zástupkyní výkonné moci státu)?
co je nebezpečnejší? stranný politolog nebo státní zástupce? :-)
09. 06. 2008 | 15:45

AAron napsal(a):

2 OPaak> Ja se zase neminim ODS nejak prehnane zastavat, asi na to ani nemam dost informaci. Treba tu souslednost ohledne IPB jsem predtim nevidel (i kdyz by se to jiste dalo z webu dohledat, na to ale nemam moc cas ...) Jak uz jsem naznacoval, beru to jako nejmene spatnou z te bidy, co tam mame. V letosnich volbach jsem skoro rozhodnut volit nejakou malou stranu, maji v nich take vetsi sanci nez v tech "velkych".

2 stale rebel> ja souhlasim, ze pravo nefungovalo jak melo (ono ostatne nefunguje doted), ale kde se treba meli vzit schopni a neuplanti soudci, kteri jsou pro vymahatelnost prava nutnou podminkou? Kdyz byly soudy plne komunistickych soudcu a nove jaksi za par vyrobit nelze, nehlede na to, ze je nemel kdo ucit. To podle mne neni chyba ODS (a zapomina se, ze nebyla jenom ODS, byli tam taky lidovci), s tim by mel problem kdokoliv.

S tim HDP to lze vylozit i tak, ze to v 90tych letech bylo nastartovano do budoucna tak dobre, ze to socani museli kazit celych 6 let, nez se jejich vliv projevil ;-) (tim spis nevazne rypu, ale k tomu recnicke otazky: kdy se na HDP pozna, ze vlada vladla dobre? Byl onen propad 1997, 1998 nutnou dani za transformaci, nebo to slo udelat lepe? A socani to zachranili, nebo se spis teprve behem jejich vlady projevil vliv transformace a jejich vliv tady mame ted?)
09. 06. 2008 | 16:01

František Kocourek napsal(a):

Zato Pehe umí všechno,
Pehe je skvělá konkurence pro brouka Pytlíka,ten taky všechno umí,všude byl,dokonce 2x a od všeho má klíče.Akorát brouk Pytlík a všeuměl,Pehe na co šáhli to zpackali.
09. 06. 2008 | 16:02

AAron napsal(a):

padron, 8 let, ne 6, ale to je detail ;-)
09. 06. 2008 | 16:04

Narrno napsal(a):

Pane Pehe, vaše blogy a úvahy by působily mnohem zajímavěji a uvěřitelněji, kdybyste také občas takto pěkně sepsul politickou konkurenci ODS. Takhle se mnohým (mně také, říkám rovnou) může zdát, že jste už tak zaslepen svou ideologickou nenávistí vůči ODS a vůči všemu jen trochu čpícímu Klausem, že nejste již vůbec schopen objektivního pohledu na věc a tudíž vaše články nemá cenu bráti vážně. Zkuste trochu vyváženosti a možná budete i působit jako politolog, ne jen jako přičinlivý horlivý pamfletář.
09. 06. 2008 | 16:12

zelený napsal(a):

Škoda, že Pehův článek nečtou mladí.
Myslím si, že dnešní mladí by uměli podpořit perspektivní stranu, co takhle stranu zelených.

Proč stále volit ty kabátníky, tzv.bývalé i kované soudruhy a soudružky a jejich novodobá kapitalistická robátka.

Je třeba ten 19letej plevel vyčistit a začít znovu, myslím, že to pořád ještě umíme a je zde mnoho slušných lidiček.

PS.
Kdo nutí stále dokola volit ty stejné zkorumpované strany a jejich náčelníky ? ? ?
09. 06. 2008 | 16:16

StandaT napsal(a):

stále rebel: Kviz:

otázka: členy které strany byly tito ministři a vysocí úředníci?

Ježek, Skalický, Češka, Havel

1./ ODA
2./ ODS
3./ to je jedno, stejně za to může ODS
09. 06. 2008 | 16:20

AAron napsal(a):

2 zeleny> No zrovna obecne zeleni jsou nebezpecnejsi jak komunisti. V jadru to same, akorat zabalene do zeleneho misto do rude tridniho a spousta lidi se na to nachyta. O komunistech uz kazdy kdo chce vi, co je to za verbez. U zelenych tu "ekologickou spolecnost vesnickych komun" zatim v realu predvedl jenom jisty Pol Pot v Kambodzi a to neni tak medialne zname.

A nasi konkretni zeleni se uporne snazi tuhle zemi privest do energeticke nesobestacnosti a zavislosti na Rusku, k tomu plosne zdrazovani energii kryte pod nazvem "ekologicka dan", shaha obecne regulovat a kecat do vseho, ve vlade typy jako Dzamila nebo Kuchta a v zaloze Kacka jau jau, Stropnicky a podobni exoti. Dekuji, nechci. Snad jenom za toho knizete jsem jim vdecny, ale zrovna ten s nimi az tak moc nepece ;-)

Jinak ale obecne s nazorem, ze je na case volit nejakou jinou stranu, nez se tam ted predvadi, vrele souhlasim ;-)
09. 06. 2008 | 16:36

Učebnice dějepisu napsal(a):

sděluje, že progresivní daň zavedl politický, sociální a ekonomický reformátor Solón, žijící v Athénách v roce 638 až 558 před Kristem ve starověkém Řecku a to nebyl žádný socialista. Zavedl ji proto, aby mu lépe fungoval městský stát, který vedl. Bylo to v době, když procházel obdobím demokracie. Bylo to proto, že dokázal hlasitě říci, že ze statků, které jsou z této daně placeny nečerpají všichni stejně. Jasně, že mu všichni netleskali. Ten, kdo jede po silnici a veze po ní zboží, které mu slouží k podnikání, této komunikace využívá s větší mírou, než ten, kdo po ní převáží jenom sebe, při cestě do práce. Hasič, který chrání můj majetek mající hodnotu 500 milionů ,chrání větší bohatství než ten, který chrání 1 milion. A tak bych mohl pokračovat dál pře policii, školství, armádu.... Negativná externality neprodukují přece všichni stejně. Dobře se podniká, a to je cílem všech podnikavců, aby je platili z veřejných prostředků především ti, kteří se na nich skoro nepodílejí. Stejná(rovná) daň by mohla platit pouze na konzumaci jídla. V množství jídla, sníme přibližně stejně(zlehčuji). Jinak je to průhledný podvod na ty, kteří se neumí, nebo nedokáží bránit. Případný argument, že čím menší daně, tím větší ochota je platit a přímá víra v tento argument je blud patřící do Obecné stupidologie. Velkým tajemstvím pravice je požadavek: Když omezíte naše právo přenášet část nákladů na druhé, je ohrožena svoboda všech, protože svoboda podnikat je nejdůležitější formou svobody ve společnosti! – volá pravice. Ti kdo se účastní u nás masově provozované společenské hry „Hop na špek“, mají co si zaslouží.
09. 06. 2008 | 16:39

JC napsal(a):

Učebnice dějepisu,
Děkujeme za exkurzi do historie ekonomie.Snad jen dvě poznámky.
1.Nikde není psáno, že to co se používá od roku 638-558 před Kristem je to pravé ořechové.
2.Rovná daň v žádném případě neznamená, že všichni platí stejně.Račte prosím doučit voliče ČSSD učební látku "procenta"/myslím tak 3 nebo 4 třída ZŠ/
3.o "ochotu" platit daně při nižší sazbě se samozřejmě nejedná, snad o neochotu platit ne-laciné daňové poradce k vymýšlení fint jak vysoké daně ošálit.
09. 06. 2008 | 17:05

AAron napsal(a):

2 Ucebnice>

Hm, no ja bych rekl, ze nejvic konzumuji ti, co do rozpoctu neprinaseji nic (duchodci, postizeni, tam je to asi i v poradku a k tomu armada ruznych parazitu). A zrovna ta silnice, je jednak pokryta docela mastnou spotrebni dani + prislusna DPH a jednak ten kdo po ni veze zbozi ho tam neveze pro sve poteseni, ale pro zakazniky, takze ti pak ten prevoz vyuzivaji prece take. Jde take o to, jestli platime existenci onech sluzeb a narok je vyuzivat, to maji vsichni teoreticky stejny, nebo jestli platime za provedene sluzby. To druhe je nesmysl resit na statni urovni a dani. A to jeste nemluvim o tom, ze je dost stanich "sluzeb", kterych bych se s velkou chuti zrekl.

A i kdyby to bylo jak pisete, tak prece pri rovne sazbe toho ten s prijmem treba 1MKC zaplati 10x tolik nez ten s prijmem 100kKc, to je Vam malo?
09. 06. 2008 | 17:07

AArron napsal(a):

I kdybych pristoupili na to, ze policie kolem baraku za 30MKc chodi 10x casteji nez kolem baraku za 3MKc a kolem auta za 3MKc 10x casteji nez kolem auta za 300kKc, tak porad by to "spravne" bylo nekde mezi dani z hlavy a dani s jednotnou sazbou (tzv. "rovna dan", i kdyz rovna je podle mne spis ta z hlavy), takze dan s degresivni sazbou. Protoze ten policajt, i kdyby se onem majetkum venoval ekvivaletne jejich hodnote, tak vzdycky bude delat nejakou cast prace, ktera je spolecna vsem majetkum, o ktere se stara.

O tom, ze to tak navic ani omylem nefunje, to je jina, policajt hlida uplne stejne (blbe) vsechny auta i baraky. Ti majetnejsi si naopak jeste sami priplati soukromou ochranu. Tak jake vesti cerpani ...
09. 06. 2008 | 17:13

Ládik napsal(a):

Pane Pehe, jako manipulátor jste docela slušný - pravděpodobně zpíváte píseň svého chlebodárce. Normální pracovité lidi ale neoblbnete. Imponujete jen nefachčenkům, vyžírkům a tupcům, kterých je podle p. Kohouta většina.
09. 06. 2008 | 17:25

charmer napsal(a):

Predesilam, ze nejsem ani nehodlam byt volicem ODS ani CSSD. A nyni nekolik duvodu, proc nevolit CSSD:

-Populizmus. Postoj vedeni se klidne zmeni o 180 st. na zaklade aktualne rozdmychaneho verejneho mineni, ktere navic v ramci politickeho boje leckdy i sama ovlivnuje.

-Zadluzovani. Okamzitou podporu verejnosti bez skrupuli meni za dluhy, ktere dopadnou az na pristi vlady.

-Amaterizmus. Ne jen z televiznich debat lze pozorovat, jak zkratkovite, libive a az naivni argumenty socialisti leckdy predkladaji. Populisticky charakter jejich strany laka amatery, kteri neumi nic nez tlachat (amatery ale laka kazda velka strana, zprvu se v ni ztrati).

-Nesystemovost a byrokracie - aby se zalibili lidem co nejvic, podporuji miliony vyjimek z kdejakeho zakona, coz ne jen u dani krmi uredniho simla nade vsechny meze. Ale hlavne to hroznym zpusobem zneprehlednuje pravni rad.

-Prilis mnoho starych struktur. V CSSD, stejne jako v KSCM a ODS je stale prilis mnoho lidi spojenych s minulym rezimem. Nekteri ze Zemanovy vlady duchodcu a ostatne i momentalni predseda jsou jen ty nejviditelnejsi pripady.

-Spojeni s klientelizmem a korupci je prakticky stejne velky problem jako u ODS, viz napr. politicke cistky ve statnich firmach za opozicni smlouvy a asi tak milion financnich skandalu.

Je jasne, ze duvodu nekoho nevolit se vzdy najde dost, ale duvodu nevolit velkou stranu, ktera ma z dob transformace za nehty tolik spiny, se najde vic. Viz treba dokument "Vladneme, nerusit".
09. 06. 2008 | 17:44

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem několik urážlivých textů, které byly v rozporu se zdejšími pravidly (viz Kodex blogera).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
09. 06. 2008 | 18:45

Desiderius napsal(a):

ODS není normální politickou stranou,ale výrobnou na peníze pro její členy a jejich kamarády.Cílem tohoto odsouzeníhodného společenství není obecné blaho(jak se ODS snaží občanům namluvit),nýbrž v intencích otce zakladatele Klause spolek zajišťující moc a peníze pro exponenty starého režimu.Stále více občanů to pomalu začíná naštěstí chápat.
09. 06. 2008 | 19:52

Narrno napsal(a):

to Desiderius: Ale no tak. ODS krade, ČSSD jsou komouši, nemůžeme o svých milých straných diskutovat i krapet sofistikovaněji? (nemluvím zdaleka jen k vám a nemluvím zdaleka jen k příznivcům oranžové)
Mimochodem osobně nemám rád fráze jako "stále více občanů" apod. Ty obvykle znamenají "já a moji kamarádi". Tak nechme občany odpočívat v pokoji a mluvme za sebe.
09. 06. 2008 | 20:20

vlk napsal(a):

Pane Pehe , to jim, tedy modrým, přece nemůžete dělat!! Chcete, aby je trefil šlak? Všechny najednou?Buďte odpovědným občanem! Nezaměstnanost je na historickémminimu - ovšemnikoliv díky ODS, a vy na ně s takovouhle arcionalitou! Navíc v parném dnu a ještě k tomu v den, kdy běží v bedně dva zápasy ME ve fotbalu! Víte jak je srdce každého pravověrného modrého zatíženo? A vy mu zjevíte a doložíte, že prostě nic neumí a jsou vlastěn packalové?
To je smrtelně nebezpečný koktejl. Napomínávám vás pane Pehe k rozumu. Tohle jim fakt nedělejte! Na pracovním trhu už není kde brát. A představte si, že by všichni najendou museli začít platit Julínkovné! Vždyť by je to mohlo zruinovat. Mějte rozum.Předem děkuji.
09. 06. 2008 | 20:38

Narrno napsal(a):

to vlk: Vida, tak na téhle výzvě se shodneme. Pane Pehe, mějte rozum :)
09. 06. 2008 | 20:46

Karel Mueller napsal(a):

Stále rebel:
Pokusím se o komentář k Vašim jednotlivým bodům:
- Je antiliberální
Spíš nesnášenlivá. Příklady, které uvádíte považuji za dost nešťastné, zrovna tohle bych jim nevyčítal
- Je protievropská
Nemyslím si to, ani to není možné. Pokud jde o rezervovanost k diktátu z Bruselu, tak v tom má president pravdu
- Je proamerická
Na tom by nebylo nic špatného, Vy ale máte na mysli, že vláda hraje světovou extraligu v devótnosti místo toho, aby se chovala jako reprezentant suverenního státu. No, absolutorium náleží pěvkyni, ale ta tuším není z ODS.
- Má fanatické a agresivní příznivce
Pokud bych to měl posuzovat podle debat na netu, tak je to tragedie, to máte pravdu. Tzv. leví debatéři hrají i o 2 třídy výš, i když tuto klasifikaci považuji za nesprávnou.
- Je antisociální
Částečně ano. Ale např. v SRN jsou proti nám úplně všechny strany vlevo, CSU/CDU je vlevo i proti naší soc. dem. Záleží na tom, kde nastavíte střed.
- Je nacionalistická
O nacionalismu nelze mluvit. Vlastenecká je z mého pohledu málo.
- Nahrává zlodějům
Pokud brání přijetí onoho zákona, tak ano
- Má arogantní politiky
Ano
- Už jednou selhala
Máte na mysli pád vlády v roce 97, předpokládám. Částečně ano.
09. 06. 2008 | 21:15

jarpor napsal(a):

Ale vlku,

nebuďte zas tak cimprlich, ti "modří" něco vydrží ... že jsou "packalové" - to se ví ..., jen není zžejmé, zda opisujete vy od pana Pehe (Peheho ?), nebo pan Pehe od Vás.
Kdo není "packal", kdo něco "umí", na to zatím pan Pehe neodpověděl. Že by čekal na Vaši "argumentační munici" ?

Hezký večer při NED - ITA 2 : 0
09. 06. 2008 | 21:24

vlk napsal(a):

ANo, oranžoví dávaj modrým pořádně do těla. Orantjes jsou absolutní jedničky.
A klidně nechám pana Peheho,aby zodpověděl i otázky těch, co žijí modře a nikdy jinak. On si s tím nějak poradí. Leč Topolánek nebo Julínek to ais nebudou...

A pro Narmo.Pana Pehehe takto vyzvat lze. Současnou vládní koalici ne. Nelze požadovat , aby měla něco, v čem je totálně deficitní.
09. 06. 2008 | 21:39

jarpor napsal(a):

Jak příznačné -
já "modře" žiju, tedy podle vlka, a vedle v blogu pana Tejce sám tahá tu politiku i do fotbalu ...
Jen tak dál, mistře ...
09. 06. 2008 | 21:44

Narrno napsal(a):

to vlk: Budu ošklivě upřímný a řeknu, že v tomto rozdíl mezi vládou a panem Pehem nevidím :) Ale třeba mě někdy v budoucnu ještě pan politolog překvapí... třeba když napíše článek, kde nebude slovo Klaus (ano, vím, takřka nesplnitelné přání).
Jestli dávají orantjes do těla blue brothers... no, tam si nejsem tak jistý. Ono do těla mi nakonec dá i debata s hospodským pijanem, který bude neodbytně opakovat "cikrtné, naval cikrtné, špíno" (tím samozřejmě nenaznačuju, že zdejší levicoví diskutéři nemají úroveň... to bych si nedovolil :) ).
09. 06. 2008 | 21:49

Tupelo napsal(a):

Narrno, proc by nemel p. Pehe psat o Klausovi a ODS? Tento clanek se mu pritom mimoradne povedl, mela by to byt doporucena cetba pred dalsimi volbami. :) Ovsem s tim ze na zacatku by melo byt uvedeno ze jeho cteni neni vhodne pro fanaticke modre volice, s tim ze jim stejne nic neda a svuj cas by mohli venovat necemu uzitecnejsimu (treba rozmnozovani majetku ;)). Oranzovi skutecne vitezi, s tim, ze tentokrat to vlk spise myslel ve vztahu k utkani Holandsko (oranz) - Italie (modr). ;)
09. 06. 2008 | 21:56

Narrno napsal(a):

to Tupelo: Já neříkám, že by pan Pehe neměl psát o Klausovi a ODS. Já říkám, že by neměl psát JEN o tomhle :)
A teď mě omluvte, jdu si zaplavat ve svých nádherných zlaťáčkách ;)
09. 06. 2008 | 22:03

Tupelo napsal(a):

Narrno, ale jo, klidne at je autor zameren jen na Klause a ODS, existuji preci jini novinari u kterych je primarni terc zase jen Paroubek a CSSD ;). Preji prijemnou plavbu a snad kdyz budete mit prestavky mezi nadechy, hodte ockem sem http://www.blisty.cz/2008/6... , nelekejte se domeny, auor je pravicove zamereny ;), myslim ze se Vam bude libit (a nejen kvuli hodnoceni SZ v zaveru)
09. 06. 2008 | 22:13

Narrno napsal(a):

to Tupelo: Děkuji za odkaz, již první věta se mi zalíbila :)
A pokračuju ve šnorchlování v peňauzích, ať se jim ještě nestýská po drahém papínkovi (my ODSáci máme k majetku opravdu velmi FYZICKÝ vztah, jak každý ví ;) ).
09. 06. 2008 | 22:21

Tupelo napsal(a):

Narrno: no zrovna Vas jsem primo za fanatickeho volice modre nepovazoval (psal jsem vyslovne o nich a rovnez ona cinnost byla uvedena jako priklad), jak to vypada, clovek musi byt porad ve strehu ;). Ale rozhodne preji prijemnou zabavu ;) PS. me se ten clanek libil taky, ovsem krome Vami zminovane 1. vety :)
09. 06. 2008 | 22:28

Sofi napsal(a):

Pro všechny ty, kteří mají "vlčí mhu": Přestaňte dělit politiky a politické strany v této zemi na červené, modré, oranžové, černé, zelené, pravicové, levicové, atd. Je to jako u lidí - někdo je bílý, někdo černý, někdo žlutý, ale podstatné je to, jestli je slušný nebo gauner. Myslet si, že ODS je jedinou zaručeně pravicovou stranou, je nesmysl. Je to naopak strana, ve které se hned na začátku soustředilo daleko více tzv. starých struktur na vysokých postech, než v jiných stranách, kromě komunistické. Příkladnou starou strukturou je její zakladatel a je to právě on, kdo tuhle partaj přizpůsobil obrazu svému. Proto také tak vypadá její politika. Je velkou chybou odborníků - politologů, sociologů, psychologů, psychiatrů, historiků a médií, že lid obecný náležitě neinformují o minulosti a přítomném počínámí tohoto "guru". Namísto toho jsou nám vnucovány banální informace o kloubech. Sakra!
10. 06. 2008 | 00:49

Václav napsal(a):

Díky za výstižný a brilantní článek.
10. 06. 2008 | 07:29

pavel napsal(a):

Trochu odjinud,
copak jste dělal pane Pehe na zasedání elitní skupiny Bilderberg v roce 2001 a o čem pak se tam asi jednalo? :))

http://en.wikipedia.org/wik...
10. 06. 2008 | 08:19

kuba napsal(a):

zelenou laskou a pravdou proti vlasti,rodine a narodnom zajmum
10. 06. 2008 | 11:04

proutkař napsal(a):

Sofi,
výborně napsáno.
10. 06. 2008 | 11:09

Kalivoda Zdeněk napsal(a):

Souhlasím s panem Pehem.
Musím ale konstatovat, že nebudu volit už nikdy ani Čssd....ani Ods....o křesťanech, zelených a komunistech ani nemluvím. Jediná možnost jak přivát nový vítr, alespoň částečně, je vytáhnou nahoru nějakou menší stranu.
Jsem totiž již dostatečně zhnusen dnršní politikou stávajících větších stran. Arogance, korupce, vlastní kapsa. Asi nic moc můj hlas nezmění, ale to neznamená, že to neudělám.
Toť můj názor.
10. 06. 2008 | 11:11

Martin Kostera napsal(a):

Těšil jsem se na rozbor. Byť zaujatý.
Toto ale je jen snůška hovadin. Pehe, jak hluboko jste klesl...
10. 06. 2008 | 11:15

tng napsal(a):

> je antiliberální

Take mi to vadi.

> je protievropská
> Představitelé ODS si myslí, že demokracii rozumějí lépe než severské země, Francie, Německo, Benelux a jiní.

Pro me plus. Ja opradu nemam zajem s nadsenim odevzdat tuto zemi do naruci obrovskeho evropskeho superstatu. Rozumne integraci se ODS nebrani. Mimochodem kam se podeli bojovnici za primou demokracii z CSSD a proc neprosazuji referendum o Lisabonske smlouve ? Proc se o teto zalezitosti, ktera ma nesrovnatelne vetsi dopad na nasi zemi nez pitomy radar, vubec nemluvi a misto toho by v tichosti prosla snemovnou, kdyby nebylo "radikalnich nacionalistu" z ODS ? Neni to tim, ze jeji minula inkarnace (Evropska ustava) v referendech pohorela a nasi evropsti vladcove se rozhodli, ze ustavu prejmenuji na Lisabonskou smlouvu a protlaci ji proti vuli evropanu bez referenda, protoze jinak by nemela sanci ? To je ta vase evropska demokracie ktere se ta oskliva autoritativni ODS brani ?

> má fanatické a agresivní příznivce

Tento bod je asi tak vyvazeny jako blog od Pehe. Myslim ze si nemame co vycitat.

> je antisociální
> Její ekonomické návrhy (rovná daň, rovná sociální dávka) prokazatelně prospějí bohatým, kterým se sníží daně o desítky procent.
> Není pro solidaritu.

Asi si neuvedomujete, co by opravdu znamenalo zrusit solidaritu - kazdy by si platil zdravotni peci, skoly a duchody ciste ze sveho. Spousta lidi by zivorila, lecila se poustenim zilou a podepisovala se tremi krizky. Solidarita je v teto zemi obrovska a mezi solidaritou CSSD a ODS neni velky rozdil. Takzvana "rovna dan" je kvuli konstantnim slevam na dani porad progresivni dani. Strop na odvody do pojisteni chce zavest i CSSD.

> Chce placené zdravotnictví a školství

... neni to v te vasi Evrope nahodou standard ?

> deregulaci (rozuměj zvýšení) nájmů.

Vy davate prednost polovicnimu vyvlastneni soukromeho majetku (domu) a jeho rozdeleni pouze *nekterym* lidem bez ohledu na jejich socialni situaci ? Me osobne je z toho na zvraceni. Skoda ze vase komunisticke manyry zaplatime vsichni v arbitrazi.

> je nacionalistická

Odkdy jsou "narodni zajmy" sproste slovo ? Za ci zajmy se ma tedy ceska vlada stavet ? Za zajmy svetlych evropskych zitrku ? Ne kazdy se chce stat zanedbatelne miniaturnim statem v budouci evropske federaci s pul miliardou obyvatel, a tomu vy chcete rikat nacionalismus ? Neni to spis pouha snaha o zachovani samostatne existence teto zeme ?

> nahrává zlodějům

Podivejte se, socansky premier nesporne dostal 80 milionovy uplatek a vy mi tu budete vypravet o zlodejich z ODS ? Neuveritelne. Kde ma v ODS toto obdoby ? Kdo konkretne v ODS provedl neco co by se Grossovi byt jen blizilo ? Az Dalik proda Topolankovi akcie za 20mio a ten je obratem proda za 100mio, tak muzete neco kecat. Donekonecna (opravnene) resite Cunka s jeho trapnymi (a nepotvrzenymi) 500tis a Standa Gross jako by nikdy neexistoval.

> má arogantní politiky

Souhlasim, ale ti druzi nejsou o moc lepsi.

> už jednou selhala

Nikdo netusi jak by se s privatizaci poprala CSSD. Jen jedno je jiste - rozhodne by to nebyla prochazka ruzovym sadem, pri ktere nic nebylo ukradeno a ze vsech starych komunistickych podniku orientovanych na RVHP se staly prosperujici moderni firmy exportujici na zapad. Po bitve jsou vsichni hrozne chytri generalove.
10. 06. 2008 | 11:27

davs napsal(a):

Muellere, vy se jdete s temi vasimi radami bodnout. Hlupaka uz jste ze sebe udelal dostatecne, kdyz jste tu prezentoval vasi marxistickou teorii o nadhodnote.
10. 06. 2008 | 11:28

Taar napsal(a):

Lépe charakterizovat ODS snad už nelze.
Jen "zažraný" optimista může chválit dosavadní "činnost" ODS v tomto státě.
Řečí klasika:
Voltaire.
"Optimismus /"modrých chlapců"/ je takový zažraný názor, že všecko je dobré i když je to zlé".

A jedno České přísloví:
"Tehdy je mu dosti, až mu zlámou kosti".
10. 06. 2008 | 11:35

Lew napsal(a):

Vážený pane,omlouvám se že jsem nečetla předchozí příspěvky a reaguji pouze na nadpis.Jak se může kdokoliv s bolševickou minulostí,především v rodině podílet v souladu s právem a morálkou na vládě po 1989 ukázalo oněch 20 let.Že morálku nemají prokázali napříč politickým spektrem skoro všichni/viz kauzy a nedomrlé zákony,jak jde o jejich Kč to lze stihnout vše/.Bohužel jde jen o moc=liz,a v kombinaci s nechopností a nerzudpovědností= skutečnou, nejen předstíranou.Zde začínáme zase po 20 letech mít výsledek -O.VCážnost situace si dovolím uchopit jinak.3 pilíře moci,beru.Justice po poslední kauze naprosto nefunkční,Vláda neschopná a národ ji už nenávidí,Parlament a senát-hejno frocků,co si hrají mocipány a skutek utek,ale co 4 roky to ukecáme, pak něco naslibujeme,hodímě špíny kolem sebe a zase to máme jistýJsem přesvědčena, že Tento model řáízení státu prostě nevyhovuje a není nadále možný.Takže ve stávající situaci změna na krokové zahrnutí prvků přímé demokracie včetně termínu pro posílení př.dem.termíny referend a v každém případě v menšinové neb po pádu Vlády prozatímní úřednické Vládě změna v zahrnutí přímé demokracie.Tady za lidi mluví všichni,ale opak je pravdou!!!!Takže je nutno onen hlas lidu zákonně posílit a zahrnout-zavčas.
10. 06. 2008 | 11:53

PEP napsal(a):

Přenáším svůj příspěvek z blogu pana Tejce - tady to více žije :).

Musím přiznat, že ač se o politiku docela zajímám, začínám být unaven a ztrácím přehled o tom, co , kdo, kdy a jak. Zdá se mi, že všechny strany jsou více či méně namočené ve všem a pouze podle pozice na scéně na sebe ty kauzy vytahují. Musím říct, že "blbá nálada" podle pana Havla už u mne skončila a začala "naprostá odevzdanost".

Modří vs Oranžoví
Zdá se mi, že ideologičnost a tím také vzýjemná animozita voličů obou stran je dána tím, že:

Modří neustále říkají, že všechno je špatně a je nutné to co nejrychleji udělat lépe, nebo přijdou na český stát útrapy nevýslovné.

Jejich volič je tedy přesvědčen o blížícím se armagedonu a z jeho úhlu pohledu je cokoliv méně razantního čekáním na jistou smrt.

Podle oranžových je všechno docela v pořádku a to co v pořádku není, se má postupně spravit. Žádný velký spěch, nějak bylo a bude, žádné katastrofy se nechystají a radši si počkat a potom hodně uvážlivě zvolit pečlivě promyšlené (ovšem politiky) řešení.

Jejich volič tedy absolutně nechápe reformní étos modrých a vždy ho bude srovnávat s tím, co tady je teď bez řešení nějakých dalších souvislostí.

Kdo má pravdu? Nevím. Obě dvě strany mají spoustu čísel a obě dvě strany mají osobnosti jejichž úsudku by bylo možno věřit.
Já osobně jsem vyřešení této otázky vzdal a budu tedy volit čistě podle mého osobního pocitu z politiků oné strany. Podle tohoto kritéria budu volit oranžové. Uznávám že Paroubkův "skorovítězný" projev byl dost silná káva, ale vzhledem ke špinavosti předchozích voleb ho jsem schopen chápat. Oranžoví na mne jinak působí jako skupina vesnických strejců (kromě Ratha, ale ten svůj styl podle mne kopl od modrých) - což mne neuráží zdaleka tak jako modrá sebejistota a arogance. Hlevními "lidskými" argumenty proti modrým je pan "po tom je ti p.." Topolánek, kterého jako premiéra prostě nezvládám a pánové "nemluvím s Vámi" Langer a Julínek. Jako bonus lze uvést pana "mám vždy pravdu" Klause, jehož volba mi v této věci také poskytla neocenitelné rady.

K ostatním stranám se nevyjadřuji. Zelení jsou nečitelní a jejich lidé, jsou s čestnou výjimkou pana Bursíka (osobní názor) pro mne nevolitelní. Černé nevolím ze zásady, jsou na mne příliš konzervativní a názorově flexibilní. Rudé volit jednoduše nebudu.
10. 06. 2008 | 11:56

Mille napsal(a):

Souhlasím s každým slovem, přesně to vystihuje i moje názory.

ODS za celou dobu své existence nikdy vládnout neuměla a to se díky lidem kteří v ní jsou v brzké době nezmění.
10. 06. 2008 | 11:57

Lew napsal(a):

A ještě něco, to co tu vládne je postbolševická chunta napříč politickým spektrem.A zaKONZERVOVANÉ STRUKTURY STÁTNÍ SPRÁVY, JSOU MNOHDE JEJÍMI SILNÝM CHAPADLY
10. 06. 2008 | 11:57

Jiraak napsal(a):

Narrno: Chtít po panu Pehe aby alespoň jednou nepoužil ve svém textu jméno Klaus je zhruba stejně představitelné, jako objektivní sebekritika nositele tohoto jména. Legrační představa. Jen houšť, pane Pehe.
10. 06. 2008 | 12:01

pje napsal(a):

->Monika
Ani jsem nevěděl, že Weinberg má na způsob použití progresivní sazby daně z příjmů stejný názor jako já - že by v USA byla také spousta podivně zbohatlých a "lůzu nepodporujících" neokonzervativců - hrabošů? Vždyť bohatství není výsada, ale závazek! Hromadění majetku bez schopnosti podpory kreativních charitativních a jinak úctyhodných projektů je nanejvýše zdanění hodné, a to silně progresivně. Kdo ale financuje kulturu v širším pojetí, má nižší daň než líný a nevzdělaný přidavač... Rovné (lineární) sazby či daně jsou vhodné tam, kde se společnost také blíží k příjmové a výdajové rovnosti, což v ČR jaksi postrádám. Jsem snad sám?

->JC: Chlapče, tvá slova na tebe prozrazují víc než si dokážeš představit :-)

->AAron: Jste si jist, že to byly USA, kdo nás v historii vždy tahal z bryndy? Možná četba méně propagandistické historie by vám neuškodila...
10. 06. 2008 | 12:25

bitner napsal(a):

Podivuhodny clanek. Zejmena tim, jak jde docela markantne proti proudu. A v podstate se naprosto shoduje s mym nazorem.
Libi se mi, ze toto neni nazor fanatika. Presto rika svoje nazory bez obalu.
CSSD neni zadna spasa, ale ve srovnani s ODS jsou to opravdu ti, kteri nas budou posunovat smerem do Evropy (kde porad jeste tak uplne nejsme) a ne do Jizni Ameriky, kam nas buldozerem hrne ODS.
10. 06. 2008 | 12:39

Realtoltek napsal(a):

Pana Pehe bylo to trefne. Popsal ste presne problemy ktere ma ODS.
Muj nazor je takovy, ze ODS je stranou karieristu myslicich jen na sebe a svuj majetek a ne na nas obcany.
10. 06. 2008 | 13:01

Narrno napsal(a):

to Jiraak: Sebekritika není zrovna silnou stránkou žádného z našich vrcholných politiků, pokud mi něco neuniklo. Takový pan Paroubek či Topolánek by mohli vyprávět... Na co sáhli, to se ve zlato proměnilo :)
A já měl pro Klause stejně vždycky slabost, protože dle mého si moc dobře uvědomuje, že tohle lidi vytáčí, a proto to ještě natruc schválně občas přehrává. A to mám rád, jen ať se nesebevědomí pěkně škvaří. Já v práci podobně krutě trápím kolegy tím, že se nepřipojuji k báchorečnému líčení jejich těžkého života plného hrozných útrap a chudoby a naopak se tvářím až nechutně spokojeně. Je legrační, kolik lidí tohle vytočí až do běla :)
10. 06. 2008 | 13:16

tng napsal(a):

PEP: mozna ze oranzovi nechapou, mozna take jen svoji nechapavost predstiraji, protoze by je nepopularni opatreni pripravila o hlasy kratkozrakych volicu, kteri chteji pokud mozno vsechno "zadarmo" a dal jejich obzor nesaha, nevidi obracenou stranu mince protoze jeji dusledky se projevi az v budoucnosti. To prirozene vede k rustu Paroubku, chlacholicich nas ze jsme jeste relativne malo zadluzeni a dluhy se vlastne platit nemusi. Tak proc se omezovat !
10. 06. 2008 | 13:18

Jan napsal(a):

to Radek
100% souhlas.
To tng: to je ideologický blábol.
Za ODS jsou daně vyšší než byly za socanů a po "reformě" je deficit rozpočtu vyšší než byl loni tedy poslední socanský.
Takže si to ujasni.
Méně ideologie a více racionality.
10. 06. 2008 | 15:12

tng napsal(a):

jan: uplny nesmysl, *prvni* faze reformy plati jak dlouho presne ? Pokud by platila rok, mel bych vas za hlupaka, takhle spis za blazna.
10. 06. 2008 | 15:31

Vladimír napsal(a):

to Jan:
daně jsou vyšší ????
rozpočtový deficit je vyšší ?????!!!!
O které zemi píšeš ?

Blbečku, přijeď se podívat k nám, do České republiky a uvidíš, jak se tyto hodnoty v posledním roce snížily.
10. 06. 2008 | 16:35

stále rebel napsal(a):

Pro Vladimír a tng.
Vy dva blbečkové, než začnete někoho napadat, tak si o věci alespoň něco přečtěte. Nechce se mi hledat čísla za leden až květen roku 2007 a 2008, ale alespoň jeden článek s hodnocením čtvrtletí těchto dvou roků.

Pár citací:
Státní kasa si po zavedení prvních reformních kroků vlády polepšila. Lidé ale žijí dráž. Vyplývá to z údajů ministerstva financí o státním rozpočtu za první čtvrtletí. Ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku stát vybral více na nepřímých daních, na druhou stranu méně vydal na řadu sociálních dávek nebo podporu v nezaměstnanosti.

Na DPH, jejíž nižší sazba stoupla z pěti na devět procent, stát vybral za letošní tři měsíce 40,5 miliardy korun, tedy o 3,4 procenta více. Ministerstvo financí počítá za celý rok s vyšším nárůstem a přiznává, že výše inkasa byla ovlivněna proti sobě působícím vyšším růstem cen a nižší spotřebou.
Překvapivě více stát vybral na dani z příjmu fyzických osob. Přitom kvůli zavedení jednotné daně ve výši 15 procent počítá letos s poklesem o 19 miliard. Od ledna do března stát takto vybral více než 27 miliard korun, tedy meziročně o čtyři procenta více.

Loni přebytek, letos schodek
Za letošní první čtvrtletí i přes lepší výběr daní hospodaření státu skončilo ve schodku 13,4 miliardy korun, zatímco loni byl rozpočet v přebytku 11,3 miliardy korun. Důvodem ovšem byl březnový převod prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji, který byl v roce 2007 převedena až v dubnu. Dalším důvodem byl převod více než 20 miliard korun na Státnímu fondu dopravní infrastruktury.
http://www.novinky.cz/clane...
Pokud máte jiná čísla sem s nimi.
10. 06. 2008 | 17:41

tng napsal(a):

stále rebel: Vam opravdu nedochazi ze na hodnoceni reformy jejiz uplne prvni cast (o tech ostatnich nemluve) zacala platit pred par mesici je "trochu" brzo ? Nebudte smesny. Nemluve o tom ze ten posledni odstavec ta vase legracni kratkodoba "cisla" zpochybnuje.
10. 06. 2008 | 18:35

Karel Mueller napsal(a):

davs:
Vy jste četl nějaké moje rady? Nebo že jsem presentoval marxistickou teorii nadhodnoty?
Nestačím žasnout ...
10. 06. 2008 | 19:11

stále rebel napsal(a):

Pro tng.
Pokud si správně pamatuji,

deficit 2007 byl 56 miliard,
plán na rok 2008 je více než 70 miliard.

Nic lepšího na srovnání nemám.
10. 06. 2008 | 19:18

tng napsal(a):

stale rebel: obavam se ze je potreba mnohem vice cisel a i tak bych rekl ze nikdo nemuze dokazat jake efekty vlastne reforma mela, vlivu je spousta a velka cast z nich je nezavisla na nasich akcich. Takze finalne nejaka cisla vylezou, ale kazdy si to stejne interpretuje jak se mu to bude hodit :) Dvakrat nevstoupis do teze reky, kazda vlada pusobi v odlisnych podminkach, takze se tu asi budeme hadat donekonecna.
10. 06. 2008 | 19:27

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem tři urážlivé příspěvky, které byly v rozporu se zdejšími pravidly (viz Kodex diskutujích).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
10. 06. 2008 | 21:06

Jan napsal(a):

to tng a vladimir
Někdy mám pocit, že nežijeme ve stejné zemi. Já platím vyšší daně než před rokem. Tedy v květnu 2007. Reforma je od 1.1.2008
A loni v květnu byla státní kasa v menším deficitu než letos. To je fakt. Žádná finální čísla, která vylezou.
Co je diskutabilní je 7% inflace a pokles růstu HDP a vliv "reformy" na tahle čísla. Ale pozitivní nebude.
Podle mě to chce míň ideologizovat.
Jestli si někdo myslí, že když přidá bohatým a vezme chudým začnou se chudí tužit a všichni dohromady strašně zbohatnou, je podle mě mimo. Realita mluví jinou řečí. Víc čtěte.
10. 06. 2008 | 21:58

Narrno napsal(a):

to Jan: Za to když se vezme bohatým a přidá chudým, to je panečku jiná. Jak se pak ty chudé vrstvy tuží... aby zase dostaly zadarmo více. Opravdu, mnohem lepší, rozhodně velice prozíravé (asi málo čtu, když se mi komunistické ideály "dej boháčovi zabrat" příliš nepozdávají).
(mimochodem vezme chudým... no nevím nevím, kolik se jim vzalo)
10. 06. 2008 | 22:36

Jochim napsal(a):

ČSSD vládla první 4 léta za utažené uzdy opoziční smlouvy a následné 2 roky se neosvědčil Špidla a Gross je tam kde je. Paroubek přišel s novou ještě nepříčetnější arogantní retorikou a tím mírně zdvihnul totálně ztracené preference u lidí tomotu stylu blízkých, protože stále máme mnoho těch,kteří by rádi vládu silné ruky. Žádný úspech postavený na výsledku vládnutí. To je překrucování. Reformy jsou nutné a že jsou při současné konstalaci pouze kompromisní je nutné zlo. Pořád nechápu proč se kritizuje česká cesta, když z vychodního bloku jsme nejúspěšněji trnsformovaná země s nejlepší ekonomickou kondici. Kverulant má jméno Pehe.
11. 06. 2008 | 12:01

Ivan Hochmann napsal(a):

Bylo mě divné pane Pehe,

Vaše podezřele nepřátelské vyjadřování vůči ODS.Dovolil jsem si tedy prostudovat Váš web,a je mi rázem jasno.Už rozumím a zároveň plně akceptuji Vaše závěry.Vyplývají z Vašeho profesního poznání a zkušeností.Nebývá zvykem v našich krajích objektivní postup padni,komu padni - bez ohledu na politickou situaci.Když nad tím tak uvažuji,je to jediné správné řešení.Stát na určité platformě a omlouvat chyby svých názorových sympatisantů k ničemu dobrému nevede.

Na druhé straně jsou tyto chyby dostatečně presentovány,ba zveličeny oposičníky,takže není zas tak nutné neustále přisírat na hromadu.

Přiznám se,že mě Vaše vývody a závěry jen utvrdily v mých laických dojmech.Nemám tolik informací a není ani mým cílem je permanentně získávat,abych mohl činit závěry podobné Vašim.Chci však být v obraze a moci vyjádřit alespoň trochu spravedlivě a objektivně svůj názor.

Po přečtení takových studií jako je tato Vaše,mohu dokonale posuzovat i obsah posledního odstavce.Totiž zdali je chyba v politické straně,či ve volebním systému České republiky.

Děkuji Ivan.
11. 06. 2008 | 13:17

Ivan Hochmann napsal(a):

A kromě toho -

jsem pročetl celý tento blog a dovolím si tvrdit,že je mi nejsympatičtější,jaký tu kdy byl.
Nicky jako tnq,Lev,PEP a další neznámí diskutéři mě mile překvapili svým nekonfrontačním přístupem i viditelnou snahou o objektivitu.

Dík Ivan.
11. 06. 2008 | 13:26

Jan napsal(a):

to narrno
"Kam paměť sahá, stanovil stát daň progresivní. Čím větší příjem, tím větší procento ze zisku se musí zaplatit do státní pokladny. Je však zapomenuto, že za "starého Rakouska /jakož ani později v Republice československé/ dělník, ani chudý úředníček neodevzdával do státní kasy vůbec žádné daně." Toulky Českou minulostí díl 11, strana 33.
Takže, Váš zvyk označovat kohokoli kdo zrovna nesouhlasí s oficiální propagandou za komunistu, mi připadá hloupý.
Na "reformě" prodělal každý kdo vydělá míň než 80000 měsíčně. zdrojem této informace je tento server. Prodělali na ní matky samoživitelky, důchodci, rodiny s dětmi. Tedy samá "líná verbež", kterou přeci ze svých daní nebudeme podporovat. "Kdo nepracuje ať nejí" říká pan Nečas společně s panem Zápotockým. Prima parta.
To Joachim: Reformy jsou nutné. To je obecná floskule , slýchával jsem ji za bolševika asi 10 let a žádné nebyly.
Je třeba definovat problemy a ty pak řešit. Podle mě je největším problemem této země všudypřítomná korupce, nevymahatelnost práva, malé investice do školství...
Podle této vlády je to podfinancování výstavby dálnic, malá spoluúčast pacientů v zdravotnictví, to že Univerzitní nemocnice nejsou akciové společnosti...
Neshodneme se ani v definici priorit, natož v jejich řešení.
Nicméně připusťme, že řešení obojího lze nazvat " reformou".
Alespoň si nebudfeme muset navzájem nadávat do reformátorů a nereformátorů.
11. 06. 2008 | 21:02

Rybář napsal(a):

12. 06. 2008 | 12:06

Karel napsal(a):

To Jan :
skvěle popsáno, hlavně ta definice "reforem", díky.
12. 06. 2008 | 18:35

Zdeňka napsal(a):

Při širším pohledu na dění je vcelku jedno, která strana v ČR vládne. Dobře to vystihuje tento dokument (ale udělejte si vlastní názor): http://in-ocean.blogspot.co...
12. 06. 2008 | 22:23

bigjirka napsal(a):

Zato Pehe vládnout umí. Dejte mu kormidlo a budete hledět.
15. 06. 2008 | 23:19

Novák napsal(a):

Měli bychom se oprostit od politických úvah a posuzovat politiky podle prospěšnosti národu.Vzor by měl být pan Stoiber,a před ním další,co tuto zaostalou agrární zemi přivedli k blahobytu. Žít a vládnout na dluh umí každý trouba! V levo nebo v pravo -ukažte že umíte vládnout bez dluhů!
16. 06. 2008 | 09:25

Kolovrátek/Dobré myšlenky třeba opakovat napsal(a):

to Pehe:
Souhlasím se vším, co jste napsal. Dobrá analýza. Ráda bych k tomu přidala ještě jeden postřeh, který je zdánlivě mimo, ale zároveň se dost dotýká problému.
Domnívám se, že velkým problémem české politiky je, že po roce 1989 nebo alespoň 1993 nebyla zakázána komunistická strana. Skoro to až zavání záměrem: neustále "čekáme" na to, až se tato strana jakoby polepší nebo snad zreformuje, ale to je úplný nesmysl, naivita, jako bychom čekali až šimpanz začne chodit a mluvit. Já si však také myslím, že na to nikdo doopravdy nečeká účel je totiž jiný. Škodlivost komunistické strany v naší politice nespočívá v jejích nebezpečných myšlenkách nebo něčem takovém, ale v tom, že jako nedemokratická strana působí v demokratickém systému, kam nepatří, jako cizorodý prvek. Urážení příslušníků této strany, nediskutování s nimi je považováno za bontón a je už běžnou součástí české politiky. Tím se stalo takové chování v politice přijatelné obecně a je možné ho proto vztáhnout i k jiným stranám... a tady se dostávám k jádru problému: nekultivované a nedemokratické chování je běžnou součástí naší politické kultury. Původní záměr, proč nerozpustit komunisty byl prvoplánově populistický: stejně by si založili jinou stranu, tak ať si tam zůstanou, aspoň budeme vědět kdo jsou a budeme si moci na ně ukázat. A protože nic není tak černobílé, jak to v životě obvykle bývá a špatní lidé jsou všude, tak se ukazuje: ti ukazují na tyhle a ti zase na tamty... a tak je to pořád dokola.
Dnes, po téměř dvaceti letech zkušeností se svobodou, už si dokonce myslím, že původní idea byla trochu jiná, ještě naivnější, ODS devadesátých let (a před ní možná i členové OF) si mysleli, že všechny další volby ve společnosti budou ve stylu my vs. Oni. Vždyť se přece také říkalo: jen ať si zůstanou kým jsou, zakazovat je nebudeme, my je porazíme ve svobodné soutěži. A to byl omyl. Způsobů, jak vést tuhle společnost, je mnoho, neexistuje jedna jediná správná cesta, to je skoro ideologický až nedemokratický předpoklad. A tím se paradoxně otrávila demokratická diskuze už samém počátku, ten tam je svěží mravní duch sametové revoluce. Ironií je, že dnes by dodatečné vylučování komunistů a jiných nedemokratických a nezodpovědných uskupení z demokratické soutěže ničemu nepomohlo: ukazování a zastrašování už je tady, zabydlelo se a nedá se na tom nic změnit. Stačí útočit na nejnižší lidské pudy, přirovnávat to k tomuhle a tamto zase k tamtomu, a jsou vyhrané volby. Že se lidé vlastně vůbec nic nedozvěděli o programu nebo o výhledech do budoucnosti téhle intelektuální"elitě národa" jedině vyhovuje.
16. 06. 2008 | 12:42

kdrnec@seznam.cz napsal(a):

Pan Pehe má v mnohém pravdu,ale v konečném důsledku svojí nekritičností vůči přehmatům ČSSD (které jsou ze stejného soudku,jako přehmaty ODS) napomáhá stádní modro-oranžové charakteristice naší politické scény. Což je úplně to nejhorší!
04. 08. 2008 | 08:44

Jindra napsal(a):

Naprostá pravda pana Peha.
24. 10. 2008 | 20:36

Jeanne35Tillman napsal(a):

freelance writer
29. 07. 2011 | 10:41

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy