Solární průšvih a co s ním 10 minut po dvanácté
Pokud v důsledku solárního boomu v ČR, skutečně od příštího roku stoupnou ceny elektrické energie pro domácnostmi o cca 10 % a pro podniky dokonce o cca 20 %, pak si troufám tvrdit, že nám hrozí škoda velkého rozsahu.
Byť pozorujeme známky ekonomického oživení, z pohledu perspektivy dalších let je situace v celé Evropě stále velmi křehká. Za tohoto stavu uvalení dodatečného břemene v podobě této celosvětově bezprecedentní solární daně bude pro konkurenceschopnost české ekonomiky drtivá rána.
Česká republika je silně průmyslovou zemí, živíme se významně exportem průmyslových výrobků a polotovarů. Uvedené zavedení solární daně do cen elektrické energie v rozsahu, který byl oznámen, znamená fatální oslabení české ekonomiky a zhoršení podmínek pro budoucí investice do ní.
Pro jistou část podniků, které i tak bojují se složitou situací na trhu, může být tato rána osudovou a budou muset svou činnost ukončit či radikálně omezit. To samozřejmě spustí známou negativní spirálu, vyšší nezaměstnanosti, nižších zisků, následně nižších daní, a naopak vyšších sociálních transferů a celkově slabšího výkonu ekonomiky a většího deficitu veřejných financí.
Solární daň je výsledkem špatně nastavené podpory jednoho specifického typu tzv. obnovitelné energie. Vzhledem k enormnímu riziku (téměř jistotě) škody velkého rozsahu je nutno jednat rychle a nestandardně. Svolat jednání parlamentu a v režimu legislativní nouze změnit zákon o podpoře obnovitelných zdrojů, konkrétně solární energie tak, aby výše zmíněná škoda byla maximálně zmírněna. Prostě odebrat solárním podnikatelům to co bylo slíbeno, jelikož to co bylo slíbeno je v rozporu s dobrými mravy a poškodilo by to fatálně a dlouhodobě celou společnost.
Odvrácení hrozící škody velkého rozsahu podle mého soudu ospravedlňuje tento radikální krok a tuto odpovědnost musí politická reprezentace na sebe vzít.
Riziko arbitráží a jejich důsledků pro ekonomiku ČR je, dle mého soudu, dnes podstatně nižší než potenciální důsledky výše popsané škody velkého rozsahu pokud nezabráníme vzniku negativní ekonomické spirály.
Slyším z medii o různých kreativních návrzích, které mají zatížit občany a podniky jinými druhy daní (spotřební daň na jiná energetická média, zvýšení DPH o 1 až 2 p.b.) a tím má být částečně vykompenzován růst cen elektrické energie. To považuji v naši situaci za naprosto nedostatečné a především chybné opatření. Nic to totiž nezmění na tom, že bude pokračovat nesmyslný rozsah dotace producentů solární elektrické energie, které jim slíbil špatně kalibrovaný (a především včas nekorigovaný) zákon o podpoře obnovitelných zdrojů energií.
Je 10 minut po dvanácté, přestaňme chodit kolem horké solární kaše, kousněme do kyselého jablka právní korektnosti. Neuděláme-li to, budeme toho všichni brzy a dlouho litovat.
Byť pozorujeme známky ekonomického oživení, z pohledu perspektivy dalších let je situace v celé Evropě stále velmi křehká. Za tohoto stavu uvalení dodatečného břemene v podobě této celosvětově bezprecedentní solární daně bude pro konkurenceschopnost české ekonomiky drtivá rána.
Česká republika je silně průmyslovou zemí, živíme se významně exportem průmyslových výrobků a polotovarů. Uvedené zavedení solární daně do cen elektrické energie v rozsahu, který byl oznámen, znamená fatální oslabení české ekonomiky a zhoršení podmínek pro budoucí investice do ní.
Pro jistou část podniků, které i tak bojují se složitou situací na trhu, může být tato rána osudovou a budou muset svou činnost ukončit či radikálně omezit. To samozřejmě spustí známou negativní spirálu, vyšší nezaměstnanosti, nižších zisků, následně nižších daní, a naopak vyšších sociálních transferů a celkově slabšího výkonu ekonomiky a většího deficitu veřejných financí.
Solární daň je výsledkem špatně nastavené podpory jednoho specifického typu tzv. obnovitelné energie. Vzhledem k enormnímu riziku (téměř jistotě) škody velkého rozsahu je nutno jednat rychle a nestandardně. Svolat jednání parlamentu a v režimu legislativní nouze změnit zákon o podpoře obnovitelných zdrojů, konkrétně solární energie tak, aby výše zmíněná škoda byla maximálně zmírněna. Prostě odebrat solárním podnikatelům to co bylo slíbeno, jelikož to co bylo slíbeno je v rozporu s dobrými mravy a poškodilo by to fatálně a dlouhodobě celou společnost.
Odvrácení hrozící škody velkého rozsahu podle mého soudu ospravedlňuje tento radikální krok a tuto odpovědnost musí politická reprezentace na sebe vzít.
Riziko arbitráží a jejich důsledků pro ekonomiku ČR je, dle mého soudu, dnes podstatně nižší než potenciální důsledky výše popsané škody velkého rozsahu pokud nezabráníme vzniku negativní ekonomické spirály.
Slyším z medii o různých kreativních návrzích, které mají zatížit občany a podniky jinými druhy daní (spotřební daň na jiná energetická média, zvýšení DPH o 1 až 2 p.b.) a tím má být částečně vykompenzován růst cen elektrické energie. To považuji v naši situaci za naprosto nedostatečné a především chybné opatření. Nic to totiž nezmění na tom, že bude pokračovat nesmyslný rozsah dotace producentů solární elektrické energie, které jim slíbil špatně kalibrovaný (a především včas nekorigovaný) zákon o podpoře obnovitelných zdrojů energií.
Je 10 minut po dvanácté, přestaňme chodit kolem horké solární kaše, kousněme do kyselého jablka právní korektnosti. Neuděláme-li to, budeme toho všichni brzy a dlouho litovat.