Ještě jednou ke konceptu penzijní reformy.
Penzijní reforma vzbuzuje v posledních týdnech bouřlivé diskuse a někdy až vášně. Je jistě dobře, že tak zásadní téma, které na dlouhodu dobu ovliňuje naše životy, je předmětem široké veřejné i odborné debaty. Na druhé straně emoce nevedou často k racionálnímu myšlení a tedy též optimálním závěrům.
V následujících tezích se pokusím nabídnout několik svých aktuálních poznámek k věci a snad i východisek ze zdánlivě zablokované situace pokud jde o dosažení širší společenské shody nad tímto tématem.
Nebudu se již dále vracet k popisu důvodů, které vedou k potřebě dalších zásadních úprav dnešního důchodového systému v ČR. Byly mnohokrát opakovány a na jejich relevanci se nic nezměnilo. Odkažu snad jen na závěry Poradního expertního sboru (dále jen PES ,neboli 2. "Bezděková" komise, s jejímiž závěry se v podsatě ztotožnil i NERV v prosinci 2010.) Kompletni dokumentaci práce a závěrů PES lze najít např. zde: http://www.mpsv.cz/cs/8895. Pro aktualizaci a doplnění argumentace doporučuji serii zásadních článků, které publikovaly Hospodářské noviny v týdnu od 14.3. do 17.3. t.r.
http://hn.ihned.cz/c1-51131930-experti-z-nervu-duchodova-reforma-ocima-nervu
http://hn.ihned.cz/c1-51154960-prilis-drahe-duchodove-fondy
http://hn.ihned.cz/c1-51183510-zmatene-penzijni-manevrovani
http://hn.ihned.cz/c1-51208220-reformy-i-bez-populismu-to-jde.
Kriteriem správnosti jednotlivých kroků reformy má, podle mého názoru, být to jak tyto kroky naplňují cíle reformy.
PES potažmo NERV definoval cíle penzijní reformy následovně:
1) doplnit do povinného důchodového systému vedle průběžně financovaného pilíře i pilíř kapitálový;
2) zajistit fiskální udržitelnost;
3) spravedlivěji rozložit mezigenerační břemena;
4) zlepšila zásluhovost povinného důchodového systému.
K těmto cílům se plně hlasím a považuji je za stále relevantní. Pro podporu moji argumentace viz např. rozhovor deníku E15 s prof.Janem Švejnarem ze dne 17.3. viz zde: http://zpravy.e15.cz/nazory/rozhovory/jan-svejnar-primlouvam-se-za-zrizeni-statniho-penzijniho-fondu-2
Na základě výše citovaného a podle svého nejlepšího svědomí a vědomí navrhuji následující alternativu uspořádání nového systému:
1. k existujícímu I. Pilíři přidat II. Pilíř ve výši 3 % z vyměřovacího základu pro sociální pojištění. Účastníci II. Pilíře tak budou odvádět 25 % do I. průběžného Pilíře a 3% do II. fondového pilíře.
2. tento II. pilíř bude povinný pro osoby mladší 40 let věku. Starší občané se budou moci i nadále účastnit spoření se státní podporou ve transformovaném dobrovolném III. Pilíři.
3. individuální účty účastníků ve II. Pilíři povede stejně jako dnes v I.pilíři ČSSZ. Bude zřízen jeden případně více fondů, jejichž správcem bude ČNB. Tento fond (fondy) budou investovat do širokého portfólia světových i domácích akcíí a dluhopisů s invetsičním ratingem.
a. Půjde o pasívní správu tak, aby náklady této správy mohly být co nejnižší. Investiční riziko bude sníženo maximalní odvětvovou a regionální diverzifikací pořizovaných aktiv. Inspirovat se lze např. Norským státním fondem (více zde: http://www.nbim.no/en/) či AP7 fondy ve II. Švédském pilíři více zde: http://www.ap7.se/en.
b. V počátečním období stačí aby tento fond byl pouze jeden.
c. Později, kdy aktiva fondu narostou lze vytvořit další fondy či portfólia tak, aby investování pro účastníky mohlo být optimální z hlediaska řízení rizik v rámci jejich životního cyklu.
d. Tímto řešení snad padne tradovaný a neustále se prohlubující mýtus o výnosném kšeftu pro penzijní fondy o podpovodu století a podobných nesmyslech.
4. toto řešení bude legislativně rychlé a lze ho i v krátkem čase připravit kvalitně. O tom naopak v našich podmínkách pochybuji v případě multifondového komerčního řešení.
5. dněšní penzijní připojištění se státním příspěvkem 3. pilíř bude transformováno víceméně podle principů, které předpokládal návrh zákon o penzijním spoření z roku 2009.
a. V zásadě to znamená, že stávající penzijní fondy se přemění na penzijní správcovské společnosti,
b. Dnešní klienti a jejich prostředky, které fond spravuje se převedou do tzv. transformovaného fondu. V tomto fondu zůstanou účastníkům zachovány veškeré nároky tak jak je mají ve stávajících smlouvách, vč. garance nenulového výnosu v horizontu jednoho roku.
c. Do transformovaného fondu již nebudou moci vstupovat noví účastníci.
d. Současně penzijní společnost založí nové účastnické fondy s různými investičními profily s tím, že jeden z těchto fondů (konzervativní) bude nabízet plnou garanci vložených prostředků v době výplaty.
e. I nadále bude pokračovat podpora dobrovolného spoření na stáří formou státního příspěvku a daňových úlev pro zaměstnavatele. Její parametry budou uparaveny tak, aby podporovaly vyšší úložky a dlouhodobé spoření.
V následujících tezích se pokusím nabídnout několik svých aktuálních poznámek k věci a snad i východisek ze zdánlivě zablokované situace pokud jde o dosažení širší společenské shody nad tímto tématem.
Nebudu se již dále vracet k popisu důvodů, které vedou k potřebě dalších zásadních úprav dnešního důchodového systému v ČR. Byly mnohokrát opakovány a na jejich relevanci se nic nezměnilo. Odkažu snad jen na závěry Poradního expertního sboru (dále jen PES ,neboli 2. "Bezděková" komise, s jejímiž závěry se v podsatě ztotožnil i NERV v prosinci 2010.) Kompletni dokumentaci práce a závěrů PES lze najít např. zde: http://www.mpsv.cz/cs/8895. Pro aktualizaci a doplnění argumentace doporučuji serii zásadních článků, které publikovaly Hospodářské noviny v týdnu od 14.3. do 17.3. t.r.
http://hn.ihned.cz/c1-51131930-experti-z-nervu-duchodova-reforma-ocima-nervu
http://hn.ihned.cz/c1-51154960-prilis-drahe-duchodove-fondy
http://hn.ihned.cz/c1-51183510-zmatene-penzijni-manevrovani
http://hn.ihned.cz/c1-51208220-reformy-i-bez-populismu-to-jde.
Kriteriem správnosti jednotlivých kroků reformy má, podle mého názoru, být to jak tyto kroky naplňují cíle reformy.
PES potažmo NERV definoval cíle penzijní reformy následovně:
1) doplnit do povinného důchodového systému vedle průběžně financovaného pilíře i pilíř kapitálový;
2) zajistit fiskální udržitelnost;
3) spravedlivěji rozložit mezigenerační břemena;
4) zlepšila zásluhovost povinného důchodového systému.
K těmto cílům se plně hlasím a považuji je za stále relevantní. Pro podporu moji argumentace viz např. rozhovor deníku E15 s prof.Janem Švejnarem ze dne 17.3. viz zde: http://zpravy.e15.cz/nazory/rozhovory/jan-svejnar-primlouvam-se-za-zrizeni-statniho-penzijniho-fondu-2
Na základě výše citovaného a podle svého nejlepšího svědomí a vědomí navrhuji následující alternativu uspořádání nového systému:
1. k existujícímu I. Pilíři přidat II. Pilíř ve výši 3 % z vyměřovacího základu pro sociální pojištění. Účastníci II. Pilíře tak budou odvádět 25 % do I. průběžného Pilíře a 3% do II. fondového pilíře.
2. tento II. pilíř bude povinný pro osoby mladší 40 let věku. Starší občané se budou moci i nadále účastnit spoření se státní podporou ve transformovaném dobrovolném III. Pilíři.
3. individuální účty účastníků ve II. Pilíři povede stejně jako dnes v I.pilíři ČSSZ. Bude zřízen jeden případně více fondů, jejichž správcem bude ČNB. Tento fond (fondy) budou investovat do širokého portfólia světových i domácích akcíí a dluhopisů s invetsičním ratingem.
a. Půjde o pasívní správu tak, aby náklady této správy mohly být co nejnižší. Investiční riziko bude sníženo maximalní odvětvovou a regionální diverzifikací pořizovaných aktiv. Inspirovat se lze např. Norským státním fondem (více zde: http://www.nbim.no/en/) či AP7 fondy ve II. Švédském pilíři více zde: http://www.ap7.se/en.
b. V počátečním období stačí aby tento fond byl pouze jeden.
c. Později, kdy aktiva fondu narostou lze vytvořit další fondy či portfólia tak, aby investování pro účastníky mohlo být optimální z hlediaska řízení rizik v rámci jejich životního cyklu.
d. Tímto řešení snad padne tradovaný a neustále se prohlubující mýtus o výnosném kšeftu pro penzijní fondy o podpovodu století a podobných nesmyslech.
4. toto řešení bude legislativně rychlé a lze ho i v krátkem čase připravit kvalitně. O tom naopak v našich podmínkách pochybuji v případě multifondového komerčního řešení.
5. dněšní penzijní připojištění se státním příspěvkem 3. pilíř bude transformováno víceméně podle principů, které předpokládal návrh zákon o penzijním spoření z roku 2009.
a. V zásadě to znamená, že stávající penzijní fondy se přemění na penzijní správcovské společnosti,
b. Dnešní klienti a jejich prostředky, které fond spravuje se převedou do tzv. transformovaného fondu. V tomto fondu zůstanou účastníkům zachovány veškeré nároky tak jak je mají ve stávajících smlouvách, vč. garance nenulového výnosu v horizontu jednoho roku.
c. Do transformovaného fondu již nebudou moci vstupovat noví účastníci.
d. Současně penzijní společnost založí nové účastnické fondy s různými investičními profily s tím, že jeden z těchto fondů (konzervativní) bude nabízet plnou garanci vložených prostředků v době výplaty.
e. I nadále bude pokračovat podpora dobrovolného spoření na stáří formou státního příspěvku a daňových úlev pro zaměstnavatele. Její parametry budou uparaveny tak, aby podporovaly vyšší úložky a dlouhodobé spoření.