Společná porozvodová péče o děti pod nadvládou střídavky
Třebaže již čtvrt století v České republice mají rodiče možnost v průběhu rozvodu rozhodnout o společné nebo střídavé péči, je stále informovanost veřejnosti o společné péči téměř nulová. Málokdo dokáže rozlišit tyto dva zcela rozdílné modely.
Společné znaky dvou odlišných modelů existují. Oba tyto modely umožňují zachovat kontakt s oběma rodiči, rodiče nejsou tolik zatíženi ekonomickým napětím výhradní péče a mohou budovat profesní kariéru i trávit svobodně volný čas. V čem je tedy rozdíl a proč by měla být zlepšena informovanost veřejnosti o společné péči? Proč v jednom modelu může dítě prospívat a ve druhém, jak ukazují praktické zkušenosti především učitelů a psychologů, velmi často strádá?
Hlavní příčina ohrožení vývoje a duševního zdraví dítěte ve střídavé péči tkví v tom, že rodiče nemusí spolupracovat. Nikdo je k tomu totiž nenutí. Soud určí přesnou hodinu, den i místo předání dítěte a již se dál nikdo nestará o to, zda si i rodiče vzájemně sdělí důležité informace o dítěti. Tragickým důsledkem je přežívání dítěte jeden týden v rodině, která nenávidí otce, a druhý týden v rodině, která nenávidí matku. K naprosté dokonalosti střídavé péče docházejí ti rodiče, kteří si vzájemnou nenávist sdělují veřejně na sociálních sítích. V České republice jsme dokonce došli tak daleko, že nikomu nevadí, když dítě týden určený jednomu z rodičů žije v péči profesionální chůvy.
U těchto dětí dochází zákonitě k nemožnosti dosáhnout na uspokojení potřeby bezpečí a dalších potřeb. Dítě se nemůže cítit milováno. Na rozdíl od střídavky je model společné péče mnohem efektivnější. Rodiče se totiž bezpodmínečně musí dohodnout na způsobu péče a výchovy dítěte. Již samotná komunikace mezi rodiči přináší dítěti důležitou informaci. A to zkušenost s tím, že je pro oba rodiče důležité, a že rodiče mají o něj zájem. Současně dítě tolik netrpí steskem, jako je to v případě střídavky, protože dochází k téměř každodennímu kontaktu s oběma rodiči. Společná péče může dokonce zachovat pro dítě jeden domov.
Model společné péče je také charakteristický tím, že rodiče se přizpůsobují dítěti. Variant společné péče je nekonečné množství a dovoluje rodičům kontakt upravovat podle aktuální situace (například nemoc, pracovní vytížení). Rodiče se také mohou dopředu dohodnout na tom, kdo bude o dítě pečovat v době nemoci a kdo uhradí finanční ztrátu spojenou s péčí o nemocné dítě. Není tedy nezbytně nutné přesouvat dítě ve velmi špatném zdravotním stavu z jedné domácnosti do druhé, někdy i stovky kilometrů daleko.
Střídavka je jednoznačně model péče, který vyhovuje výhradně dospělým rodičům. Dítě nemůže prožívat pozitivní emoce a nedokáže nic změnit. Rozhodl soud a nikdo se nestará o to, zda dítě prospívá či nikoliv, zda dítěti termíny přesunu vyhovují či ne.
Zastánci střídavky, kteří v plné zbroji mávají zahraničními výzkumy, zapomínají na to, že tyto výzkumy probíhají v zemích, kde je zcela jiné rodinné právo, než v České republice. Sice jsme ratifikovali Úmluvu o právech dítěte, ale o skutečné ochraně dětí si můžeme jen nechat zdát hezký sen. V zemích s přísným rodinným právem se rodič nemůže chovat tak, jak je tolerováno v naší zemi. Například rodič je velmi přísně trestán za porušení zákona. U nás se něco takového děje jen v případech zcela mimořádných či spíš tragických.
Zdeněk Matějček, nejvýznamnější a nejznámější český psycholog, nedoporučoval střídavou porozvodovou péči u malých dětí. Zřejmě jsme na jeho varování před deprivací dětí úplně zapomněli. Neustálá masáž veřejnosti o smysluplnosti střídavé porozvodové péče, jako by neexistovala další alternativa, může vést jedině k nárůstu deprivantů vyhledávajících v dospělosti psychoterapeutickou pomoc a odmítajících převzít rodičovskou roli. Strach ze selhání při plnění rodičovské role může být i jednou z příčin naší nízké porodnosti.
Odborníci, především sociologové a psychologové, by se měli víc věnovat populárně naučné problematice porozvodové péče. Přesvědčování dospělé populace o nezbytnosti kooperativního výchovného stylu nám stále chybí. Bohužel. Střídavá porozvodová péče ke spolupráci mezi znesvářenými rodiči nevede. Dítě se ve sporu rodičů zcela vytratí. Nikdo se v naší zemi nezabývá tím, kolik dětí ve střídavé péči patří do kategorie psychicky týraných dětí. A přitom vtažení dítěte do konfliktu mezi rodiče je jedna z častých příčin emocionálního trýznění dětí. Je nastaven náš stát k ochraně psychicky týraných dětí?
Dítě si sice dokáže zvyknout na to, že rodiče žijí odděleně, ale nikdy si nemůže zvyknout na to, že rodiče se navzájem nenávidí.
Společné znaky dvou odlišných modelů existují. Oba tyto modely umožňují zachovat kontakt s oběma rodiči, rodiče nejsou tolik zatíženi ekonomickým napětím výhradní péče a mohou budovat profesní kariéru i trávit svobodně volný čas. V čem je tedy rozdíl a proč by měla být zlepšena informovanost veřejnosti o společné péči? Proč v jednom modelu může dítě prospívat a ve druhém, jak ukazují praktické zkušenosti především učitelů a psychologů, velmi často strádá?
Hlavní příčina ohrožení vývoje a duševního zdraví dítěte ve střídavé péči tkví v tom, že rodiče nemusí spolupracovat. Nikdo je k tomu totiž nenutí. Soud určí přesnou hodinu, den i místo předání dítěte a již se dál nikdo nestará o to, zda si i rodiče vzájemně sdělí důležité informace o dítěti. Tragickým důsledkem je přežívání dítěte jeden týden v rodině, která nenávidí otce, a druhý týden v rodině, která nenávidí matku. K naprosté dokonalosti střídavé péče docházejí ti rodiče, kteří si vzájemnou nenávist sdělují veřejně na sociálních sítích. V České republice jsme dokonce došli tak daleko, že nikomu nevadí, když dítě týden určený jednomu z rodičů žije v péči profesionální chůvy.
U těchto dětí dochází zákonitě k nemožnosti dosáhnout na uspokojení potřeby bezpečí a dalších potřeb. Dítě se nemůže cítit milováno. Na rozdíl od střídavky je model společné péče mnohem efektivnější. Rodiče se totiž bezpodmínečně musí dohodnout na způsobu péče a výchovy dítěte. Již samotná komunikace mezi rodiči přináší dítěti důležitou informaci. A to zkušenost s tím, že je pro oba rodiče důležité, a že rodiče mají o něj zájem. Současně dítě tolik netrpí steskem, jako je to v případě střídavky, protože dochází k téměř každodennímu kontaktu s oběma rodiči. Společná péče může dokonce zachovat pro dítě jeden domov.
Model společné péče je také charakteristický tím, že rodiče se přizpůsobují dítěti. Variant společné péče je nekonečné množství a dovoluje rodičům kontakt upravovat podle aktuální situace (například nemoc, pracovní vytížení). Rodiče se také mohou dopředu dohodnout na tom, kdo bude o dítě pečovat v době nemoci a kdo uhradí finanční ztrátu spojenou s péčí o nemocné dítě. Není tedy nezbytně nutné přesouvat dítě ve velmi špatném zdravotním stavu z jedné domácnosti do druhé, někdy i stovky kilometrů daleko.
Střídavka je jednoznačně model péče, který vyhovuje výhradně dospělým rodičům. Dítě nemůže prožívat pozitivní emoce a nedokáže nic změnit. Rozhodl soud a nikdo se nestará o to, zda dítě prospívá či nikoliv, zda dítěti termíny přesunu vyhovují či ne.
Zastánci střídavky, kteří v plné zbroji mávají zahraničními výzkumy, zapomínají na to, že tyto výzkumy probíhají v zemích, kde je zcela jiné rodinné právo, než v České republice. Sice jsme ratifikovali Úmluvu o právech dítěte, ale o skutečné ochraně dětí si můžeme jen nechat zdát hezký sen. V zemích s přísným rodinným právem se rodič nemůže chovat tak, jak je tolerováno v naší zemi. Například rodič je velmi přísně trestán za porušení zákona. U nás se něco takového děje jen v případech zcela mimořádných či spíš tragických.
Zdeněk Matějček, nejvýznamnější a nejznámější český psycholog, nedoporučoval střídavou porozvodovou péči u malých dětí. Zřejmě jsme na jeho varování před deprivací dětí úplně zapomněli. Neustálá masáž veřejnosti o smysluplnosti střídavé porozvodové péče, jako by neexistovala další alternativa, může vést jedině k nárůstu deprivantů vyhledávajících v dospělosti psychoterapeutickou pomoc a odmítajících převzít rodičovskou roli. Strach ze selhání při plnění rodičovské role může být i jednou z příčin naší nízké porodnosti.
Odborníci, především sociologové a psychologové, by se měli víc věnovat populárně naučné problematice porozvodové péče. Přesvědčování dospělé populace o nezbytnosti kooperativního výchovného stylu nám stále chybí. Bohužel. Střídavá porozvodová péče ke spolupráci mezi znesvářenými rodiči nevede. Dítě se ve sporu rodičů zcela vytratí. Nikdo se v naší zemi nezabývá tím, kolik dětí ve střídavé péči patří do kategorie psychicky týraných dětí. A přitom vtažení dítěte do konfliktu mezi rodiče je jedna z častých příčin emocionálního trýznění dětí. Je nastaven náš stát k ochraně psychicky týraných dětí?
Dítě si sice dokáže zvyknout na to, že rodiče žijí odděleně, ale nikdy si nemůže zvyknout na to, že rodiče se navzájem nenávidí.