Metr v metru
Chystáte se do muzea? Máte mít k dispozici 10 metrů čtverečních tj. zhruba 3,16x3,16 metru. Chystáte se do nákupního centra? Zde musíte dodržet odstup 2 metry. Chystáte se do restaurace nebo hospody na zahrádku? Zde má být odstup 1,5 metru.
Nelze vyloučit, že během následujícího týdne proběhne ještě několik dalších tiskových konferencí. Jedna třeba na odstupy v autobusech a vlacích, další na odstupy v trolejbusech a v tramvajích. V Praze bude asi nejvíce sledovaná tiskovka k odstupům v metru.
Jeden nakažený na jednu soupravu
V Praze bylo prokázáno asi 1800 případů nakažení koronavirem. 80 pacientů zemřelo, 40% se uzdravilo, v Praze tedy máme zhruba 1 nakaženého na 800 obyvatel. To je super statistika. V New Yorku připadají na 800 obyvatel 2 mrtví v souvislosti s COVID-19.
Na straně druhé: V ranní špičce bývá běžně v jednom vagóně kolem 160 lidí (často i více). To máme 800 lidí na jednu soupravu metra. 1 nakažený v jedné soupravě metra je už riziko. Chtělo by to odstup aspoň 1 metr v metru tj. max. 60 lidí v jednom vagónu.
Ale tady můžeme narazit. Ve špičkách jezdí metro zhruba každé 3 minuty. Pokud by měly soupravy přepravit standardní počet cestujících a přitom zajistit metrové odstupy, musely by soupravy jezdit ve špičce KAŽDOU MINUTU. Tolik souprav nemáme.
Závod, kdo v EU otevře více škol
Dánsko otevřelo školy, Rakousko otevírá školy a i u nás zaznívají hlasy, ať se k evropskému závodu přidáme. Nebuďme blázni. Omezení výuky je jedna z nejúčinnějších strategií, jak omezit počet cestujících v MHD v ranních i odpoledních špičkách.
V médiích se stále omílá, jak 15 žáků ve třídě není problém, jak není problém, aby studenti seděli každý v jedné lavici. Možná, že Asociace školních jídelen připraví ve spolupráci s účastníky schůzky v Lánech vzdělávací program, jak konzumovat drobné občerstvení jen s částečně odchlípnutou rouškou… :-)
Ale co doprava žáků a studentů do škol? Zvýší i příměstské vlaky frekvenci spojů na dvojnásobek, aby mohl být jen jeden žák na dvojsedadle? Bude jezdit dvakrát více autobusů?
Nebuďme jak malé děti
Viděli jste někdy dítě v autě, jak na zadním sedadle při rychlosti 130km/hod. radostně poskakuje, že jej táta ve snaze vychovat k hodnotám svobody nepřipoutal do sedačky? Viděli jste někdy cestující v letadle, kteří by si stěžovali na omezení svobody, když se museli připoutat při turbulencích? Znáte někoho, kdo podal žalobu na omezení svobod, když musel být připoután na horské dráze?
Znám senátory, kteří připravovali žalobu proti opatření omezující cestování do ciziny. Možná se chtěli jet podívat do Belgie, kde je 700 mrtvých v souvislosti s nákazou COVID-19 na 1 milion obyvatel (v Česku 24), jak se dbá o práva nemocných. Bývalý prezident dokonce nabádal ke vzpouře davů kvůli tomu, že se nepřípustným způsobem omezují svobody…
Svoboda je jistě důležitá hodnota. Má ale své limity. Nemohu jednat tak, abych ohrozil ostatní. Ochrana životů je důležitější priorita. Většina malých dětí chápe, že musí být v autě připoutaná v sedačce. Kéž by i většina dospělých chápala, že přirovnávat současná omezení k restrikcím v době komunismu je dětinské, nechci-li použít slovo ztřeštěné.
Trpělivost nebo druhá vlna?
Jeden věřící člověk se modlil: „Bože, nauč mě trpělivosti. Teď hned!“ Dětinské myšlení prostě nemají jen někteří liberálové, ale i lidé s konzervativním přístupem k životu. Pravdou ale je, že země, které zvolily konzervativní přístup při boji proti nákaze koronavirem, mají podstatně lepší výsledky, než země s liberálním přístupem typu Švédska.
Naše vláda šlápla na brzdu včas. Za konzervativní přístup v prvních týdnech pandemie jí patří pochvala. Současný plán, aby 25. května 2020 bylo otevřeno téměř vše, se ale jeví jako hazardní šlápnutí na plný plyn před zatáčkou nebo v samotné zatáčce.
Nemusíme za každou cenu dohnat v počtu nakažených na 1 milion obyvatel Švédsko (2100), Nizozemí (2350), Švýcarsko (3450) nebo dokonce Belgii (4260). Nepokazme to, co se nám díky Bohu v posledních 7 týdnech podařilo a zkusme ještě několik týdnů vydržet.
Ambiciózní, ne benevolentní cíle
Pan Prymula avizoval, že by vláda znovu zpřísnila opatření, pokud by počet nakažených rostl o 400 za den. Takové tempo nebylo ani při vrcholu pandemie (260 osob). Troufám si tvrdit, že šlápnout na brzdu za této benevolentní podmínky by mohlo být pozdě.
Od 27. dubna, kdy byl počet nově nakažených jen 41 se za 4 dny zvýšil počet nově nakažených za den na 103. Takový byl vývoj v polovině března! Pokud by podobný trend pokračoval i příští týden, mělo by se přehodnotit otevírání nákupních center!
Za 4 týdny se počet uzdravených zvýšil na 10násobek (z 338 na 3378 osob). Aktuálně je tedy podíl uzdravených osob asi 44% celkového (kumulativního) počtu nakažených. Přistupme k významnému uvolnění opatření, až bude činit podíl uzdravených např. 88%!
Nepolevíme-li v disciplíně, můžeme být na dvojnásobném podílu uzdravených osob již za měsíc. Pokud se však poženeme do nákupních center, do restaurací nebo do MHD jen o pár týdnů dříve, než je rozumné, můžeme za měsíc plakat nad tím, že začala druhá vlna.
Nelze vyloučit, že během následujícího týdne proběhne ještě několik dalších tiskových konferencí. Jedna třeba na odstupy v autobusech a vlacích, další na odstupy v trolejbusech a v tramvajích. V Praze bude asi nejvíce sledovaná tiskovka k odstupům v metru.
Jeden nakažený na jednu soupravu
V Praze bylo prokázáno asi 1800 případů nakažení koronavirem. 80 pacientů zemřelo, 40% se uzdravilo, v Praze tedy máme zhruba 1 nakaženého na 800 obyvatel. To je super statistika. V New Yorku připadají na 800 obyvatel 2 mrtví v souvislosti s COVID-19.
Na straně druhé: V ranní špičce bývá běžně v jednom vagóně kolem 160 lidí (často i více). To máme 800 lidí na jednu soupravu metra. 1 nakažený v jedné soupravě metra je už riziko. Chtělo by to odstup aspoň 1 metr v metru tj. max. 60 lidí v jednom vagónu.
Ale tady můžeme narazit. Ve špičkách jezdí metro zhruba každé 3 minuty. Pokud by měly soupravy přepravit standardní počet cestujících a přitom zajistit metrové odstupy, musely by soupravy jezdit ve špičce KAŽDOU MINUTU. Tolik souprav nemáme.
Závod, kdo v EU otevře více škol
Dánsko otevřelo školy, Rakousko otevírá školy a i u nás zaznívají hlasy, ať se k evropskému závodu přidáme. Nebuďme blázni. Omezení výuky je jedna z nejúčinnějších strategií, jak omezit počet cestujících v MHD v ranních i odpoledních špičkách.
V médiích se stále omílá, jak 15 žáků ve třídě není problém, jak není problém, aby studenti seděli každý v jedné lavici. Možná, že Asociace školních jídelen připraví ve spolupráci s účastníky schůzky v Lánech vzdělávací program, jak konzumovat drobné občerstvení jen s částečně odchlípnutou rouškou… :-)
Ale co doprava žáků a studentů do škol? Zvýší i příměstské vlaky frekvenci spojů na dvojnásobek, aby mohl být jen jeden žák na dvojsedadle? Bude jezdit dvakrát více autobusů?
Nebuďme jak malé děti
Viděli jste někdy dítě v autě, jak na zadním sedadle při rychlosti 130km/hod. radostně poskakuje, že jej táta ve snaze vychovat k hodnotám svobody nepřipoutal do sedačky? Viděli jste někdy cestující v letadle, kteří by si stěžovali na omezení svobody, když se museli připoutat při turbulencích? Znáte někoho, kdo podal žalobu na omezení svobod, když musel být připoután na horské dráze?
Znám senátory, kteří připravovali žalobu proti opatření omezující cestování do ciziny. Možná se chtěli jet podívat do Belgie, kde je 700 mrtvých v souvislosti s nákazou COVID-19 na 1 milion obyvatel (v Česku 24), jak se dbá o práva nemocných. Bývalý prezident dokonce nabádal ke vzpouře davů kvůli tomu, že se nepřípustným způsobem omezují svobody…
Svoboda je jistě důležitá hodnota. Má ale své limity. Nemohu jednat tak, abych ohrozil ostatní. Ochrana životů je důležitější priorita. Většina malých dětí chápe, že musí být v autě připoutaná v sedačce. Kéž by i většina dospělých chápala, že přirovnávat současná omezení k restrikcím v době komunismu je dětinské, nechci-li použít slovo ztřeštěné.
Trpělivost nebo druhá vlna?
Jeden věřící člověk se modlil: „Bože, nauč mě trpělivosti. Teď hned!“ Dětinské myšlení prostě nemají jen někteří liberálové, ale i lidé s konzervativním přístupem k životu. Pravdou ale je, že země, které zvolily konzervativní přístup při boji proti nákaze koronavirem, mají podstatně lepší výsledky, než země s liberálním přístupem typu Švédska.
Naše vláda šlápla na brzdu včas. Za konzervativní přístup v prvních týdnech pandemie jí patří pochvala. Současný plán, aby 25. května 2020 bylo otevřeno téměř vše, se ale jeví jako hazardní šlápnutí na plný plyn před zatáčkou nebo v samotné zatáčce.
Nemusíme za každou cenu dohnat v počtu nakažených na 1 milion obyvatel Švédsko (2100), Nizozemí (2350), Švýcarsko (3450) nebo dokonce Belgii (4260). Nepokazme to, co se nám díky Bohu v posledních 7 týdnech podařilo a zkusme ještě několik týdnů vydržet.
Ambiciózní, ne benevolentní cíle
Pan Prymula avizoval, že by vláda znovu zpřísnila opatření, pokud by počet nakažených rostl o 400 za den. Takové tempo nebylo ani při vrcholu pandemie (260 osob). Troufám si tvrdit, že šlápnout na brzdu za této benevolentní podmínky by mohlo být pozdě.
Od 27. dubna, kdy byl počet nově nakažených jen 41 se za 4 dny zvýšil počet nově nakažených za den na 103. Takový byl vývoj v polovině března! Pokud by podobný trend pokračoval i příští týden, mělo by se přehodnotit otevírání nákupních center!
Za 4 týdny se počet uzdravených zvýšil na 10násobek (z 338 na 3378 osob). Aktuálně je tedy podíl uzdravených osob asi 44% celkového (kumulativního) počtu nakažených. Přistupme k významnému uvolnění opatření, až bude činit podíl uzdravených např. 88%!
Nepolevíme-li v disciplíně, můžeme být na dvojnásobném podílu uzdravených osob již za měsíc. Pokud se však poženeme do nákupních center, do restaurací nebo do MHD jen o pár týdnů dříve, než je rozumné, můžeme za měsíc plakat nad tím, že začala druhá vlna.