Peníze, pokora a létání...
Zdá se mi, že v dnešním světě chybí pokora. Tedy zejména tam, kde její nedostatek může přinést peníze. A platí to i tam, kde to dříve neplatilo...
Třeba fakt, že jsme docela těžcí a nemáme křídla, vedl lidi dlouhou dobu k jisté pokoře před létáním. Ta se projevila (dnes již iracionálním) strachem a poté (již velmi racionálními) striktními pravidly pro létání a stroje, které toho jsou schopny. Zdá se, že část té pokory je dnes pryč.
Touha Boeingu rychle dát do prodeje letadlo, kterým dožene konkurenci, vedla k vypuštění nedoladěného stroje s neadekvátními pokyny pro piloty. Výsledkem je několik set mrtvých. A historicky rekordní ztráty firmy.
Nejde ale bohužel asi o náhodu. Aerolinky přebírající nové, supermoderní stroje, si občas stěžují na nedokonalou montáž a někdy dokonce na zapomenuté nástroje pracujících techniků, které tam po montáži zapomněli.
Klid nezvyšuje ani to, že firma najímá dočasné pracovníky - techniky - na to, aby desítky stojících letadel pro zákazníky (až to povolí autority) oživili.
To vše vytváří notný tlak na regulatorní autority a jejich pravidla, aby chybějící "pokoru" do hry vrátily. Pojem "vrátily" se bohužel jeví jako adekvátní, neb se zdá, že bychom mohli pokračovat na cestě k stále větším problémům...
A jeden takovýto případ čeká i českou autoritu - ÚCL (Ústav pro civilní letectví). Podivné okolnosti letu přes půlku Evropy na jeden motor totiž prošetřit bedlivě musí. Přinejmenším proto, že kapitán toto neohlásil kontrolorům zemí, které prolétal (mimochodem certifikace toho, že letadlo může třeba 180 minut letět na jeden motor, kterou letadlo, zdá se, nemělo, neslouží k tomu, aby tak létalo, ale k určení tras nad mořem). A reputaci letectví naší země neslouží ani to, že jeden z kontrolorů se na leteckém webu podělil o poznatek, že ten den přes něj údajně letěla další 2 letadla tohoto dopravce ve výškách, které se mj. používají v případech poruch.
Třeba fakt, že jsme docela těžcí a nemáme křídla, vedl lidi dlouhou dobu k jisté pokoře před létáním. Ta se projevila (dnes již iracionálním) strachem a poté (již velmi racionálními) striktními pravidly pro létání a stroje, které toho jsou schopny. Zdá se, že část té pokory je dnes pryč.
Touha Boeingu rychle dát do prodeje letadlo, kterým dožene konkurenci, vedla k vypuštění nedoladěného stroje s neadekvátními pokyny pro piloty. Výsledkem je několik set mrtvých. A historicky rekordní ztráty firmy.
Nejde ale bohužel asi o náhodu. Aerolinky přebírající nové, supermoderní stroje, si občas stěžují na nedokonalou montáž a někdy dokonce na zapomenuté nástroje pracujících techniků, které tam po montáži zapomněli.
Klid nezvyšuje ani to, že firma najímá dočasné pracovníky - techniky - na to, aby desítky stojících letadel pro zákazníky (až to povolí autority) oživili.
To vše vytváří notný tlak na regulatorní autority a jejich pravidla, aby chybějící "pokoru" do hry vrátily. Pojem "vrátily" se bohužel jeví jako adekvátní, neb se zdá, že bychom mohli pokračovat na cestě k stále větším problémům...
A jeden takovýto případ čeká i českou autoritu - ÚCL (Ústav pro civilní letectví). Podivné okolnosti letu přes půlku Evropy na jeden motor totiž prošetřit bedlivě musí. Přinejmenším proto, že kapitán toto neohlásil kontrolorům zemí, které prolétal (mimochodem certifikace toho, že letadlo může třeba 180 minut letět na jeden motor, kterou letadlo, zdá se, nemělo, neslouží k tomu, aby tak létalo, ale k určení tras nad mořem). A reputaci letectví naší země neslouží ani to, že jeden z kontrolorů se na leteckém webu podělil o poznatek, že ten den přes něj údajně letěla další 2 letadla tohoto dopravce ve výškách, které se mj. používají v případech poruch.