Smartwings a státní peníze: ne, ne, ne a ne, anebo vlastně ano
Po návštěvě pana „dvojministra“ Havlíčka u pana presidenta se údajně cesta čínsko-česko-holandské firmy Smartwings ke státním penězům otevřela.
Zda za tím stojí strach pana presidenta o čínské peníze, celostránkové inzeráty, nebo údajně blízké vztahy miliardářů (z nichž jeden je premiér), to nevíme.
Nevíme ale podstatnější věci:
- Kde se vzal odhad "škod" pro stát v rozsahu 1,2 miliardy při jejím bankrotu?
- Jak si stojí kapitálově slabá firma po roce ‘groundingu‘ (uzemnění) MAXů (letadel 737 MAX) a několika měsíční totální stopce? Má vůbec kladný kapitál?
- Jakou přesně formu má výpomoc od akcionáře, a co pomůže vyřešit?
- Jak se firma vyrovná s tím, že návrat "do minulého normálu" je zcela mimo diskusi?
Z toho plynou nepříjemné důsledky:
- Platí-li to, že firma má minimální kapitál (pokud nějaký) a prakticky všechna letadla na leasing, tak je spíše pod kapitalizovanou finanční korporací než leteckou společností. Čím bude státu ručit (bez cenné akcie jsou bezcenné)?
- Z čeho vytvoří peníze na splátky úvěrů, když si navíc půjčuje i od akcionářů (a za jakých podmínek si půjčuje)?
- Nedojde k tomu, že jistý (ani ne přes miliardu vysoký) účet za její krach se zvýší ještě o nesplacený úvěr?
A pár drobností k tomu:
- Má stát riskovat stovky milionů pro firmu, jejíž podstatnou část vlastní akcionáři z geograficky i mentálně vzdálené "ciziny", kteří nemají s naší státní pokladnou nic společného?
- Má stát podporovat firmu, jejichž domácí vlastnící "odkládají akcie" do "daňových rájů" a obcházejí i jinými cestami domácí daně (pomocí FKI)?
Na rozdíl od paní ministryně si dovedu představit ad hoc podporu velké firmě v situaci, jako je ta dnešní. Ale musí být transparentní, bezpečná a pro stát pravděpodobně zisková. A stát musí mít nad transakcí velkou kontrolu.
Zdá se mi, že třeba vztah "německá vláda – Lufthansa" se o to docela úspěšně snaží. Ale z toho, co zatím víme o operaci Smartwings, se to vůbec nezdá být "smart".
Vypadá to zcela netransparentně, "umaštěně" a enormně riskantně. Konec konců, jako hodně věcí, které tato vláda dělá. To, že pan premiér půjde při projednání "za dveře" to nijak nezmění. Nese za to, co se stane, plnou odpovědnost.
Blog je reakcí na článek: "Hamáček je pro pomoc Smartwings. Státní záruka prý bude levnější než dávky".
Zda za tím stojí strach pana presidenta o čínské peníze, celostránkové inzeráty, nebo údajně blízké vztahy miliardářů (z nichž jeden je premiér), to nevíme.
Nevíme ale podstatnější věci:
- Kde se vzal odhad "škod" pro stát v rozsahu 1,2 miliardy při jejím bankrotu?
- Jak si stojí kapitálově slabá firma po roce ‘groundingu‘ (uzemnění) MAXů (letadel 737 MAX) a několika měsíční totální stopce? Má vůbec kladný kapitál?
- Jakou přesně formu má výpomoc od akcionáře, a co pomůže vyřešit?
- Jak se firma vyrovná s tím, že návrat "do minulého normálu" je zcela mimo diskusi?
Z toho plynou nepříjemné důsledky:
- Platí-li to, že firma má minimální kapitál (pokud nějaký) a prakticky všechna letadla na leasing, tak je spíše pod kapitalizovanou finanční korporací než leteckou společností. Čím bude státu ručit (bez cenné akcie jsou bezcenné)?
- Z čeho vytvoří peníze na splátky úvěrů, když si navíc půjčuje i od akcionářů (a za jakých podmínek si půjčuje)?
- Nedojde k tomu, že jistý (ani ne přes miliardu vysoký) účet za její krach se zvýší ještě o nesplacený úvěr?
A pár drobností k tomu:
- Má stát riskovat stovky milionů pro firmu, jejíž podstatnou část vlastní akcionáři z geograficky i mentálně vzdálené "ciziny", kteří nemají s naší státní pokladnou nic společného?
- Má stát podporovat firmu, jejichž domácí vlastnící "odkládají akcie" do "daňových rájů" a obcházejí i jinými cestami domácí daně (pomocí FKI)?
Na rozdíl od paní ministryně si dovedu představit ad hoc podporu velké firmě v situaci, jako je ta dnešní. Ale musí být transparentní, bezpečná a pro stát pravděpodobně zisková. A stát musí mít nad transakcí velkou kontrolu.
Zdá se mi, že třeba vztah "německá vláda – Lufthansa" se o to docela úspěšně snaží. Ale z toho, co zatím víme o operaci Smartwings, se to vůbec nezdá být "smart".
Vypadá to zcela netransparentně, "umaštěně" a enormně riskantně. Konec konců, jako hodně věcí, které tato vláda dělá. To, že pan premiér půjde při projednání "za dveře" to nijak nezmění. Nese za to, co se stane, plnou odpovědnost.
Blog je reakcí na článek: "Hamáček je pro pomoc Smartwings. Státní záruka prý bude levnější než dávky".