Nemožný Havlíček

05. 10. 2021 | 11:58
Přečteno 3367 krát
Pan ministr Havlíček má jasno v tom, že navrhovaná norma Euro 7 je „nemožná“. Tedy je nesplnitelná či skoro nesplnitelná. Zjevně mu přitom nevadí, že návrh normy nebyl zatím publikován. Opakuje tak, zjevně bez většího zamyšlení argumenty, které presentují, s větší znalostí problému, ale též bez znalosti návrhu, ale s velkým ohledem na své zisky, některé automobilky.

Pozoruhodné je, jak pan ministr spojuje Euro 7 a klimatický plán. Říká: „Česká republika respektuje cíle Zelené dohody, ale máme zásadní problém se způsobem jejich naplňování.“

Na tom je pozoruhodné, že celý balík regulací zvaný Fit for 55 je jen důsledkem rozhodnutí premiérů zemí a poslanců Evropského parlamentu, podstatně emise snížit. Neslyšel jsem od jediného českého kritika těchto návrhů, jakým jiným způsobem bychom měli rozhodnutí premiérů, včetně českého, naplnit (samozřejmě, že to jde, ale najít lepší mix asi úplně snadné nebude). Platí totiž, že pokud v některém sektoru snížíme emise méně, musíme je snížit jinde více, chceme-li splnit cíl, který se v EU stal již zákonem.

Ještě pozoruhodnější na tomto spojení je, že Euro 7 není primárně o klimatu, ale o zdraví škodlivých látkách. Zejména o Noxech nechvalně známých z kauzy dieselgate. Platné normy v EU jsou přitom k emisi těchto škodlivin spíše velkorysejší než úpravy v Číně či USA (i když nejsou metodologie identické) a na rozdíl od dlouhodobě a plošně působících klimatických změn ohrožují rychle a přímo ty, kteří se v okolí aut pohybují. A třeba požadavek na to, aby emise těchto látek byly pod kontrolou i při či krátce po startu auta, kdy obvykle plyny z výfuku dýchá mnoho lidí, lze jen těžko zpochybnit.

Samozřejmě, u každé regulace se musí hledat vyvážení mezi náklady a přínosy, ale v tomto případě, kdy jsou potřebné technologie dostupné a jde zjevně o zdraví lidí, moc prostoru na odpovědné „vyvážení“ není.

Pozoruhodné je, že zatímco nejhlasitější odpůrci z řad automobilistů a jejich lobbistů hovoří o nákladech ve výši tisíců eur na auto a konci levných modelů na trhu (postupují v duchu své dlouholeté praxe odmítání téměř každé změny, která se poté ukázala jako velmi dobře průchodná), naopak jiné analýzy (ale také ne nezávislé, neb jsou někdy spojeny s organizacemi podporující ochranu životního prostředí či výrobci relevantních dílů) hovoří o ceně pro slabší benzinové auto kolem 100 euro (hlavní částí je předehřev katalyzátoru) a víceciferné ceně jen pro silné dieselové motory (kolem 1 500 euro). Proto jejich odhady o navýšení ceny, zaplacené za ochranu zdraví lidí, jsou v jednotkách procent ceny auta.

Přesto ale chce cesta k Euro 7, což by možná mohla být poslední podstatná změna regulace pro spalovací auta vůbec, větší zamyšlení. Pokud se totiž naplní dnešní prognóza, plány automobilek a vyhlášení řady zemí, směřujeme ke konci prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035 (neb varianta syntetického paliva je beznadějně energeticky neefektivní), a bude tedy poměrně rychle, a to již brzy, klesat podíl spalovacích aut na prodeji.

Zavedení nové regulace pro segment, který se bude snižovat, pak není z hlediska poměru nákladů a výnosů úplně efektivní. Což platí zejména, pokud by šlo o pravidla nastupující až koncem dekády. Navíc, ačkoliv na tom mají vinu automobilky samotné tím, že prováděly těžko odpustitelné podvody, změn v regulaci, které mají zabránit opakování další dieselgate, je opravdu hodně a stres v automobilkách není malý. Musí se totiž potýkat jak s potřebou plnit postupně zaváděná „po-diesel-gatová-pravidla“, tak zejména investovat do nastupující elektromobility.

Na druhou stranu, zatím co lobbisté automobilek hovoří jazykem, který převzal ministr Havlíček, třeba od výzkumníků (a to včetně některých českých) zní konstatování, že nemalá část vyráběných modelů vykazují již dnes skutečné emise výrazně nižší, než vyžaduje dnešní regulace a s přísnějšími limity si poradí.

O přínosu zpřísnění limitů emisí v rámci Euro 7 a postupu zavedení, které nevzniká v dílně Bruselských úředníků, ale vychází z doporučení expertů z oblasti výzkumu a businessu (konzorcium CLOVE), má smysl diskutovat. Ale to je úplně jiná diskuse, než ta, kterou se snaží podnítit český ministr, kterému mimochodem nedochází, že stavět českou konkurenceschopnost na tom, že budeme chtít vyrábět automobily, které se v Evropě nebudou prodávat, není dobrý nápad.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy