Česká klimatická schizofrenie
Vláda Andreje Babiše podpořila stanovení klimatických cílů pro EU. Díky jednomyslné podpoře vlád zemí EU a podpoře Evropského parlamentu tak máme již rok Klimatický zákon, který určuje cíl pro rok 2030 a 2050. Jsem moc rád, že na tyto cílen odkazuje i Programové prohlášení, které dokonce slibuje k jejich naplnění vznik nové Klimatické politiky ČR.
V Evropském parlamentu jsme ještě před létem dokázali velkou většinou odsouhlasit parlamentní změní hlavních kamenů, na kterých dosažení těchto cílů stojí. Bylo to složité vyjednávání, a až napodruhé se u některých částí našla shoda. Hlavní části potřebné k naplnění cílů (pro rok 2030 a východska pro 2050) jsou díky schválení postupu snižování emisí v průmyslu (ETS), v ostatních sektorech (sdílené úsilí zemí) a cíle pro pohlcování emisí půdou a lesnictvím (LULUFC) parlamentem schváleny.
Výsledek je pro ČR příznivý. Parlament například jasně podpořil, aby země jako ČR získaly stovky miliard (korun) z unijních zdrojů na nezbytné investice. Vyjednali jsme změnu trajektorie snižování emisí v průmyslu, aby byl větší prostor pro vyšší emise spojené s nutným spalováním uhlí v dnešní krizi. Podařilo se "ochránit" Sociální fond, který poskytne peníze na podporu lidí, kteří budou některými změnami postiženi. Sluší se ale doplnit, že ekonomické analýzy ukazují, že pro ČR bude transformace ekonomiky cesta nikoliv k nižšímu, ale vyššímu růstu, při zlepšení "nefinančně měřené" kvality života.
Shoda se našla též na zásadním ekonomickém mechanismu (CBAM), který bude chránit evropské firmy před konkurencí, která by stála na nižším tempu poklesu emisí (i když je otázka, jak to bude časté, protože velká část zemí přijímá podobné cíle jako EU), do zavedení CBAM budou ohrožené firmy dostávat emisní povolenky zdarma.
V Parlamentu je mnoho lidí, kteří umí hledat vyvážené, dobré kompromisní řešení, a ti za dobrým výsledek, který mimochodem nezahrnuje obvyklou snahu EP navržené cíle zásadně zvýšit (což je v tomto případě dobře).
Když se podívám na výsledky hlasování, tak vidím, že za schválením stojí velmi široká podpora obvykle více než 400 poslanců. Vzhledem k postojům této i předchozí vlády mi trochu uniká, že v kolonce + chybí hlasy mnoha českých poslanců, a to třeba i u legislativy vytvářející pro nás výhodný Sociální klimatický fond.
Zajímalo by mne, co za tím stojí. Vzhledem k tomu, že někteří hlasovali i pro zamítnutí některých částí F55 legislativy jako celku (navržené extrémní frakcí ID), je to možná odmítání toho, že problém klimatu je třeba řešit. Pokud je za tím ale znalost jiných, lepších cest, jak emise snižovat, rád by si o nich přečet. A pokud odmítání stojí na víře, že bylo možno dosáhnout jiného, lepšího kompromisu, stálo by zato vysvětlit, proč ho kolegové nedokázali vyjednat. Osobně jsem se spolu s poslanci, se kterými úzce spolupracuji, pokusil výsledek ovlivnit tak, aby byl pro naši zemi i celou Evropu co nejlepší. A věřím, že takový bude i poté, co jej dojedná, aspoň v některých částech, do finální podoby naše předsednictví.
Až budete poslouchat silné výroky některých politiků o tom, jak moc špatný balíček Fit for 55 je, budu moc rád, když se jich zeptáte, co přesně udělali pro to, aby byl výsledek lepší. Já na to odpověď mám.
V Evropském parlamentu jsme ještě před létem dokázali velkou většinou odsouhlasit parlamentní změní hlavních kamenů, na kterých dosažení těchto cílů stojí. Bylo to složité vyjednávání, a až napodruhé se u některých částí našla shoda. Hlavní části potřebné k naplnění cílů (pro rok 2030 a východska pro 2050) jsou díky schválení postupu snižování emisí v průmyslu (ETS), v ostatních sektorech (sdílené úsilí zemí) a cíle pro pohlcování emisí půdou a lesnictvím (LULUFC) parlamentem schváleny.
Výsledek je pro ČR příznivý. Parlament například jasně podpořil, aby země jako ČR získaly stovky miliard (korun) z unijních zdrojů na nezbytné investice. Vyjednali jsme změnu trajektorie snižování emisí v průmyslu, aby byl větší prostor pro vyšší emise spojené s nutným spalováním uhlí v dnešní krizi. Podařilo se "ochránit" Sociální fond, který poskytne peníze na podporu lidí, kteří budou některými změnami postiženi. Sluší se ale doplnit, že ekonomické analýzy ukazují, že pro ČR bude transformace ekonomiky cesta nikoliv k nižšímu, ale vyššímu růstu, při zlepšení "nefinančně měřené" kvality života.
Shoda se našla též na zásadním ekonomickém mechanismu (CBAM), který bude chránit evropské firmy před konkurencí, která by stála na nižším tempu poklesu emisí (i když je otázka, jak to bude časté, protože velká část zemí přijímá podobné cíle jako EU), do zavedení CBAM budou ohrožené firmy dostávat emisní povolenky zdarma.
V Parlamentu je mnoho lidí, kteří umí hledat vyvážené, dobré kompromisní řešení, a ti za dobrým výsledek, který mimochodem nezahrnuje obvyklou snahu EP navržené cíle zásadně zvýšit (což je v tomto případě dobře).
Když se podívám na výsledky hlasování, tak vidím, že za schválením stojí velmi široká podpora obvykle více než 400 poslanců. Vzhledem k postojům této i předchozí vlády mi trochu uniká, že v kolonce + chybí hlasy mnoha českých poslanců, a to třeba i u legislativy vytvářející pro nás výhodný Sociální klimatický fond.
Zajímalo by mne, co za tím stojí. Vzhledem k tomu, že někteří hlasovali i pro zamítnutí některých částí F55 legislativy jako celku (navržené extrémní frakcí ID), je to možná odmítání toho, že problém klimatu je třeba řešit. Pokud je za tím ale znalost jiných, lepších cest, jak emise snižovat, rád by si o nich přečet. A pokud odmítání stojí na víře, že bylo možno dosáhnout jiného, lepšího kompromisu, stálo by zato vysvětlit, proč ho kolegové nedokázali vyjednat. Osobně jsem se spolu s poslanci, se kterými úzce spolupracuji, pokusil výsledek ovlivnit tak, aby byl pro naši zemi i celou Evropu co nejlepší. A věřím, že takový bude i poté, co jej dojedná, aspoň v některých částech, do finální podoby naše předsednictví.
Až budete poslouchat silné výroky některých politiků o tom, jak moc špatný balíček Fit for 55 je, budu moc rád, když se jich zeptáte, co přesně udělali pro to, aby byl výsledek lepší. Já na to odpověď mám.