Auto na vodík, plyn nebo elektřinu? Vyplatí se (i u nás)?
Jakkoliv byl test redaktorů portálu fdriver ovlivněn "vyšší mocí" (u nás ne zase tak neobvyklými problémy na dálnici), přesto porovnání cesty z Prahy do Ostravy (a zpět) na "alternativní paliva" dává zajímavou ilustraci. Takže, co jsem vyčetl?
1. Využití lehce čistšího "fosilního paliva" ve formě CNG umožnilo zvládnout cestu v čase jen o 25 minut rychlejším než u BEV, přičemž většina z rozdílu šla na úrok horší dopravy. Rozdíl v tankování dělal 6 (!) minut - zde pomohla velmi rychlá architektura zvoleného vozu.
2. Vodíkové auto otočku zvládlo (i při dálniční rychlosti, navíc snížení rychlosti vždy umožní prodloužit dojezd), ale při "tankování" o poněkud "substandarní" stanice, ze opravdu hodně peněz a ztratilo obrovské množství času. Celková cesta tak trvala o hodinu více než u BEV.
3. Strávit 21 minut u nabíječky při absurditou zavánějící non-stop cestě Praha-Ostrava-Praha snad považuje za velké omezení málokdo. Co je ale varující je zcela nedostatečná infrastruktura pro delší cesty v ČR. Dokonce i při cestě autem s velmi dlouhým dojezdem neexistuje aspoň přijatelná nabídka alespoň trochu rychlých nabíječek (řekněme 150 kW) ani u hlavní dálnice, a tak si elektromobil I6 musel udělat výlet z dálnice.
Odpůrce elektromobility jistě potěší výpočet redaktorů ohledně ceny, kdy Oktávka na CNG porazila konkurenci. Pokud pomineme to, že do vzduchu vypouští jak (zde nezpoplatněné) skleníkové plyny, tak i životu nebezpečné škodliviny (včetně Noxů), použití ceny 13 Kč za kWh u BEV sice odpovídá tomu, co redaktoři platili, ale moc representativní není. Především, díky poklesu cen elektřiny klesají ceny nabíjení včetně toho rychlého (já nyní platím na Ionity pod 10 Kč, při paušálu 365 kč za měsíc) a odhadem něco méně, než polovinu elektřiny by si zřejmě většina řidičů vezla "z domu" za nízkou cenu.
Protože v textu nejsou uvedená plná data o spotřebě, porovnání není snadné. Nicméně, pokud cesta trvala 760 km, při spotřebě BEV řekněme 23 kwh/100 km (mé dálniční průměry jsou pod 20, ale jezdím mírně pod rychlostním limitem) musí BEV nakoupit cca. 175 kWh elektřiny. Aby se dostal na cenu fakticky dotovaného CNG (neb v jeho ceně nejsou zahrnuty náklady na externality) a energeticky velmi neúčinného ICEV, musela by cena kWh vyjít na 4,9 koruny. Což je dnes cena při nákupu (bez nezúčtované samospotřeby) nedosažitelná.
Jak patrno, kombinace vysokých nákladů spojených s rozvojem infrastruktury pro e-mobilitu (u nás v oblasti rychlého nabíjení zoufale chybějící) a faktické podpory špinavé fosilní technologie, stále funguje :-(
Naopak, dokonce při pomyslné spotřebě naftového auta jen 6 l nafty na 100 km, se dostáváme k potřebě necelých 46 litrů benzínu. Díky tomu, že u něj je externalita částečně zohledněna ve spotřební dani, by toto "nabíjení" vyšlo při dnešní ceně o necelou čtvrtinu dráže než cesta BEV.
1. Využití lehce čistšího "fosilního paliva" ve formě CNG umožnilo zvládnout cestu v čase jen o 25 minut rychlejším než u BEV, přičemž většina z rozdílu šla na úrok horší dopravy. Rozdíl v tankování dělal 6 (!) minut - zde pomohla velmi rychlá architektura zvoleného vozu.
2. Vodíkové auto otočku zvládlo (i při dálniční rychlosti, navíc snížení rychlosti vždy umožní prodloužit dojezd), ale při "tankování" o poněkud "substandarní" stanice, ze opravdu hodně peněz a ztratilo obrovské množství času. Celková cesta tak trvala o hodinu více než u BEV.
3. Strávit 21 minut u nabíječky při absurditou zavánějící non-stop cestě Praha-Ostrava-Praha snad považuje za velké omezení málokdo. Co je ale varující je zcela nedostatečná infrastruktura pro delší cesty v ČR. Dokonce i při cestě autem s velmi dlouhým dojezdem neexistuje aspoň přijatelná nabídka alespoň trochu rychlých nabíječek (řekněme 150 kW) ani u hlavní dálnice, a tak si elektromobil I6 musel udělat výlet z dálnice.
Odpůrce elektromobility jistě potěší výpočet redaktorů ohledně ceny, kdy Oktávka na CNG porazila konkurenci. Pokud pomineme to, že do vzduchu vypouští jak (zde nezpoplatněné) skleníkové plyny, tak i životu nebezpečné škodliviny (včetně Noxů), použití ceny 13 Kč za kWh u BEV sice odpovídá tomu, co redaktoři platili, ale moc representativní není. Především, díky poklesu cen elektřiny klesají ceny nabíjení včetně toho rychlého (já nyní platím na Ionity pod 10 Kč, při paušálu 365 kč za měsíc) a odhadem něco méně, než polovinu elektřiny by si zřejmě většina řidičů vezla "z domu" za nízkou cenu.
Protože v textu nejsou uvedená plná data o spotřebě, porovnání není snadné. Nicméně, pokud cesta trvala 760 km, při spotřebě BEV řekněme 23 kwh/100 km (mé dálniční průměry jsou pod 20, ale jezdím mírně pod rychlostním limitem) musí BEV nakoupit cca. 175 kWh elektřiny. Aby se dostal na cenu fakticky dotovaného CNG (neb v jeho ceně nejsou zahrnuty náklady na externality) a energeticky velmi neúčinného ICEV, musela by cena kWh vyjít na 4,9 koruny. Což je dnes cena při nákupu (bez nezúčtované samospotřeby) nedosažitelná.
Jak patrno, kombinace vysokých nákladů spojených s rozvojem infrastruktury pro e-mobilitu (u nás v oblasti rychlého nabíjení zoufale chybějící) a faktické podpory špinavé fosilní technologie, stále funguje :-(
Naopak, dokonce při pomyslné spotřebě naftového auta jen 6 l nafty na 100 km, se dostáváme k potřebě necelých 46 litrů benzínu. Díky tomu, že u něj je externalita částečně zohledněna ve spotřební dani, by toto "nabíjení" vyšlo při dnešní ceně o necelou čtvrtinu dráže než cesta BEV.