V gerových čtvrtích Ulánbátaru vznikají knihovny pro děti a mládež
Rozrůstání gerových čtvrtí (ger = jurta, dále viz níže pozn.LP), vytvářejících prstenec na okraji Ulaanbaataru, je současně doprovázen strastmi, jimiž jsou tyto komunity ovlivňovány - zejména chudoba, nezaměstnanost, alkoholismus a násilí. Takovéto prostředí působí nejen na každodenní život, ale i na vzdělávání dětí žijících v těchto částech hlavního města Mongolska. Veřejná centra volného času či studijní centra, jichž by žáci mohli využít po skončení školní výuky v Mongolsku prakticky neexistují a sociální a bytová situace mnoha rodin neumožňuje dětem navštěvovat mimoškolní zájmové kroužky, poskytnout jim vhodné školní potřeby, místo k vypracování domácích úkolů či k učení se. Svoji roli ale hraje i nízká kvalita systému veřejného základního vzdělávání, jež čelí nedostatku vhodných učebnic, vzdělávacích pomůcek a materiálů, informačních zdrojů, vyhovujících prostor pro výuku a zvláště kvalifikovaných pedagogických pracovníků.
Na tuto situaci reagovala Mongolská vzdělávací aliance (Mongolian Education Aliance – MEA), nevládní nezisková organizace, realizující programy a projekty zaměřené na podporu vzdělávací reformy v Mongolsku. Ke zlepšení veřejného vzdělávání vytvořila projekt „Nomin Ger“ (knihovna), jehož cílem je zřízení komunitních studijních center - knihoven v gerových čtvrtích Ulaanbaataru, které by nabízely znevýhodněným žákům a studentům pomoc a podporu ke zkvalitnění jejich základního i středního vzdělání. Cílem tohoto projektu není pouze poskytnut knihy různých žánrů i jazyků, čisté a klidné prostředí pro vypracování školních úloh či studiu včetně materiálního zázemí, ale také aktivity ke smysluplnému trávení volného času, jež by preventivně působily proti vzniku a rozšíření jevů patologického chování, zvláště krádeží a alkoholismu, které jsou mezi dětmi z těchto čtvrtí hojně rozšířeny.
V červnu 2007 byla v prostorách místní samosprávy městského obvodu Bayanzurkh otevřena pilotní knihovna zaměřená na děti ve věku od 4 do 12 let, poskytující více než 600 knih převážně v mongolštině a angličtině, materiály pro výtvarné a rukodělné činnosti, vzdělávací hry a pomůcky. Ačkoliv je knihovna umístěna ve zděném domě, dekorace jejího interiéru připomíná tradiční mongolské obydlí – ger (přenosný stan kočovníků střední Asie, v ČR známý spíše pod názvem „jurta“), které je použito i v názvu samotného projektu.
Na vzniku a provozu této knihovny se po dobu tří měsíců podílely i dvě účastnice mezinárodního projektu GLEN, jejichž hlavním úkolem bylo zlepšení stávajícího zázemí knihovny, příprava a realizace aktivit pro děti (např. veřejná čtení a diskuse s autory, literární soutěže, návštěvy vědeckých, univerzitních knihoven, muzeí, dramatická činnost, výuka cizích jazyků, aj.), ale také vytvoření informačních zdrojů o projektu, představení projektu široké veřejnosti a získávání finančních či materiálních zdrojů potřebných pro provoz. Do projektu se zapojilo také několik studentů ulaanbaatarské Univerzity humanitních věd (University of The Humanities), kteří díky překladům anglických knih do mongolštiny umožnili dětem seznámit se s příběhy jiných zemích.
Od svého otevření zaznamenává tato modelová knihovna velký úspěch, který dokládá nejen počet pravidelných návštěvníků (téměř 10 denně, celkem zhruba 65 návštěvníků od vzniku knihovny) a nárůst nově příchozích, ale také jejich zájem a ochota podílet se na dění, které je s knihovnou spojeno.
Budoucnost projektu „Nomin Ger“, tedy otevření podobných knihoven v dalších čtvrtích Ulaanbaataru v současné době závisí na nalezení vhodných prostor a zejména na získání nezbytných finančních a materiálních prostředků.
Autorka pracuje jako dobrovolnice programu GLEN v Ulánbátaru