Jak žijí Češi v rumunském Banátu
Své postřehy z letního putování po rumunském Banánu tentokrát sdělují Iva Nádvorníková, Jakub Hajný, Leona Židková a Jana Procházková, účastníci projektu Krajané: Po stopách Čechů ve východní Evropě.
Amálie Jakubovski (68let) vdova po potomkovi jedné z šestnácti rodin, které založili vesnici roku 1827 se sousedem Františkem Mičánem (87let). Jeho nepřítomný výraz nevypovídá o nezájmu, ale o jeho částečné slepotě. Paní Jakubovski svého souseda často potěší polévkou nebo šiškami (koblihy).
Mateřský jazyk zde samozřejmě procházel jiným vývojem než u nás, a tak zní dnešní banátská archaická čeština velmi roztomile – obsahuje celou řadu germanismů i staročeských slov. Dochovaly se zde i lidové tradice a zvyky (písně, kroje), svátky (Vánoce, masopust, Velikonoce, pouť, posvícení), svatby se konají ve staročeském stylu. Architektura vesnic vypadá při pohledu zvenčí typicky staročesky, interiéry jsou už vybaveny spíš v rumunském vesnickém stylu. Rovněž oblékání a strava jsou více ovlivněny rumunským okolím.
Povozy s koňmi jsou dosud často využívány. Ve velké míře jsou však místním lidem k dispozici traktory a jiné moderní prostředky. K dopravě do měst, ať už za nákupy nebo za prací, se využívají téměř výhradně tranzity pro jejich kapacitní přednosti.
Z původních deseti kolonií se dodnes zachovala šestice vesnic, které emigračním (resp. reemigračním) vlnám odolaly nejvíce: Svatá Helena, nejstarší a „nejčeštější“ vesnice Banátu, zároveň nejlépe dostupná, pokud jde o vzdálenost od důležitých rumunských komunikací (pouze pět kilometrů po nyní dokončované nové silnici). Spolu s největším Gerníkem patří mezi vesničky, kde najdete nejvíce turistů a díky tomu působí (oproti ostatním vesnicím) poměrně živým dojmem. V Gerníku mají i fungující firmu, vlastní pekárnu nebo velkou hospodu, kde noční život díky velkému množství turistů nejvíce připomene dnešní české vesnice u nás doma.
Čerstvé mléko je každodenní záležitostí. Mimo klasickou konzumaci se z něj – nejen v Gerníku – vyrábí např. vynikající domácí tvaroh nebo sýr.
Naopak Rovensko je sice krásná vesnička posazená v kopcích, ale z mladých lidí tady nezůstal téměř nikdo. Na Rovensku je vidět, jak to asi bude vypadat, až se podobně vylidní i zbylé české vesnice a zůstanou pouze staříci, za kterými občas přijedou vnoučata. Je zde už málo lidí (místní si myslí, že jich je tam asi 70). Jedna z krajanských vesnic, Cozla, již zcela zanikla. V této vesnici se nacházely doly, kam se sjížděli lidé z okolních vesnic. Po zavření dolů (před dvěma lety) v oblasti už nikdo nebydlí a v okolních vesnicích je kvůli zavření dolů neuvěřitelný nedostatek práce.
Interiér Demokratického spolku Čechů a Slováků v Rumunsku. Jediná budova v obci Liubcova, kde by bylo možné pořádat setkání krajanů. Bohužel je v dezolátním stavu a její používání je vyloučeno. V současné době je ve vlastnictví obyvatele této obce, který se zatím marně pokouší získat prostředky pro její rozsáhlou rekonstrukci, která je k další činnosti spolku nutná. Situaci komplikuje fakt, že v současné době již není obec Liubcova obývána pouze Čechy, ale většinu obyvatel zde tvoří Rumuni a Srbové. Finanční podpora pro Čechy v Rumunsku proto směřuje do okolních vesnic.
Mladí, pokud mohou, odjíždějí za prací do Temešváru nebo Oršavy, případně se stěhují do ČR. Ve vesnicích zůstávají hlavně staří, kteří žijí z důchodu nebo z políček, v Berzasce ještě z rybolovu. V Liubcové velice stojí o obnovu spolku (Demokratický svaz Čechů a Slováků), ale původní budova je v naprosto dezolátním stavu. Často zde slyší sliby o penězích, ve skutečnosti se ovšem stále nic neděje.
Vesnice Eibentál se nachází v úzkém údolí a dosahuje délky 3 kilometrů. Ebintálský hřbitov leží tedy z nedostatku místa vysoko nad vesnicí. Čeští kolonisté přišli do těchto míst již v roce 1827. Od té doby počet krajanů stoupal. V roce 1934 žilo ve vesnici 600 Čechů, dnes již méně než 300.
Eibentál je krásná vesnice s velkým množstvím výhledů do kraje a velice milými obyvateli, kteří žijí v naprosté symbióze se svými rumunskými sousedy, kterých je v této vesnici nejvíc. V nejbližším městě Oršavě žije 20 000 obyvatel, z nichž je asi 200 Čechů. Zde se už ve školách čeština neučí a mladá generace umí česky ještě méně. Přesto se ale stále někteří snaží o to, aby děti nezapomněly na české tradice, zvyky a jazyk. Češi se zde scházejí v katolickém kostele, který sdílejí spolu s Maďary, Němci a katolickými Rumuny. I zde se krajané potýkají s nedostatkem zaměstnání, protože továrny ve městě jsou skoro všechny zavřené. V Bígru mají sbírku tisíců pastelek, které jim už pět let posílá společnost Člověk v tísni. Před pěti lety se totiž objevilo na internetu, že mají akutní nedostatek pastelek. Místní teď nevědí, co s nimi.
Obyvatelé Šumice jsou silnými katolíky a nedělní mše je nepostradatelnou součástí týdne, přestože velebný pán dochází jen jednou za čtrnáct dní. Je to jediná chvilka, při které se vesničané nehoní za svým hospodářstvím a prací na poli.
Lidé jsou ve všech vesnicích přátelští a většinou rozhovor začnou sami, hlavně ti starší. Někteří krajané ovšem špatně nesou, že se na ně jezdí čeští turisté dívat jako na exponát v ZOO. Ve více navštěvovaných vesnicích se už ani k fotografování nestaví tak nadšeně. Případnou návštěvu Banátu neodkládejte – velký zájem turistů v některých vesnicích život místních docela mění.
Autory textu jsou Iva Nádvorníková a Petr Kokaisl. Fotografie a jejich komentáře jsou pak dílem Jakuba Hajného, Leony Židkové a Jany Procházkové. Více o projektu Krajané: Po stopách Čechů ve východní Evropě, v rámci něhož vznikl tento text, čtěte zde.