Dočkáme se generace šetrných řidičů?
Ve světě roste zájem o elektromobily. Zatímco v Česku jezdí na elektřinu jen pár stovek aut, v severském Norsku jich jen za loňský rok přibylo přes čtyři tisíce. Aby však využití elektřiny v dopravě bylo opravdu čisté, je třeba přemýšlet o zdroji této energie, a to se ostatně netýká jen aut.
Z české ekonomiky ročně odtečou stovky miliard korun do Ruska za dovoz ropy. Emise a mikročástice polétavého prachu pak dusí naše města. Postupný nástup elektromobilů je tak jednou z možností, jak si udržet pohodlí a vylepšit prostředí ve městech. Jenže klíč spočívá v tom, odkud vezmeme elektřinu, kterou baterie v elektromobilech dobíjíme. V Česku je to momentálně bohužel hlavně uhlí. Znečištění ovzduší tak sice nebude ve městě, ale dál zůstane na severu Čech.
Automobilky přicházejí na chuť solárním řešením
Ve světě můžeme najít řadu studií, ale také již fungujících příkladů, jak lze zkombinovat elektromobilitu s nejdostupnější energii – sluneční. Německá společnost juwi je pověstná svým pevným přístupem k naprosto udržitelnému konceptu. Společnost sídlí ve Woerrstadtu v plusovém domě poháněném místními obnovitelnými zdroji. Přes devět set metrů fotovoltaických panelů na střeše garáží produkuje 97 tisíc kilowatthodin elektřiny ročně, které jsou využity pro provoz firemních aut. Pokud v budově náhodou dojde k výpadku proudu, je budova pomocí pokročilého IT systémů schopna sama využít baterie v elektromobilech pro nouzové osvětlení prostor a další bezpečnostní systémy. Další německá společnost Sunovation se nabízí vybudování solárních nabíjecích stanic nad parkovišti supermarketů nebo firem.
Řešení, které sníží závislost na ropě, hledají také v Japonsku. Progresivní přístup zvolilo město Miyakojima. Již dnes pokrývá okolo třiceti procent spotřeby ze solárních nebo větrných zdrojů. Představitelé města spadajícího pod prefekturu Okinawa se ve spolupráci se společností Toshiba a automobilkou Honda rozhodli postavit městské solární dobíjecí stanice pro elektromobily. Vzhledem k tomu, že dojezdová vzdálenost je na ostrově velmi malá, jsou elektromobily pro přepravu ideálním řešením. Dobíjecí solární stanice tak budou dobíjet elektrovozítka Honda MC-β (Micro Commuter Beta), která mají dojezd 80 kilometrů.
Pro solární panely se logicky také nabízí prostor přímo na střeše auta. Takovou cestu zkouší automobilka Ford, která loni představila nový model hybridního automobilu. Technické řešení C-MAX Energi Concept upravené Fordem na C-MAX plug-in Hybrid zatím pochopitelně nezvládne každodenní provoz jako běžná auta. Zajímavý je však nový koncept řídicího systému, který pomáhá zaparkovanému auto hledat ideální sluneční svit. Auto sleduje dráhu Slunce po obloze, takže ve chvíli, kdy je auto zaparkováno, motor je stále dobíjen díky střešnímu solárnímu panelu, jenž absorbuje koncentrované solární záření. Momentálně nelze, vzhledem k velkým nákladům, očekávat uvedení tohoto modelu do masové výroby. Jde však o zajímavou studii, která může posunout využívání moderních technologií pro automobilovou dopravu o krok dál.
Neomezujme se na automobilovou dopravu
Kritici automobilové dopravy mohou pochopitelně namítnout, že i přes čistý solární pohon jde stále jen o auta, která zabírají místo ve městech. Obdobný koncept lze pochopitelně využít i pro elektrokola. Možnost solárních nabíjecích stanic pro e-kola nabízí například německá společnost Donauer Solartechnik.
A nakonec perlička na závěr: podobný blog si můžete příště přečíst na solárním laptotu poháněném čistě slunečním zářením. Baterii laptopu lze nabíjet pomocí solárního záření a vydrží 8-10 hodin provozu. Solární panely, kterými je laptot obložen, mají výkon přes 20 wattů. Model od společnosti WeWi Telecommunications nazvaný prozaicky SOL bude k dostání okolo 350 dolarů. Ročně vám sníží účet za elektřinu o pár stovek a nebudete muset zakopávat o šňůru. Užitečné spojené s příjemným.
autoři textu: Kristýna Vobecká a Martin Sedlák
Z české ekonomiky ročně odtečou stovky miliard korun do Ruska za dovoz ropy. Emise a mikročástice polétavého prachu pak dusí naše města. Postupný nástup elektromobilů je tak jednou z možností, jak si udržet pohodlí a vylepšit prostředí ve městech. Jenže klíč spočívá v tom, odkud vezmeme elektřinu, kterou baterie v elektromobilech dobíjíme. V Česku je to momentálně bohužel hlavně uhlí. Znečištění ovzduší tak sice nebude ve městě, ale dál zůstane na severu Čech.
Automobilky přicházejí na chuť solárním řešením
Ve světě můžeme najít řadu studií, ale také již fungujících příkladů, jak lze zkombinovat elektromobilitu s nejdostupnější energii – sluneční. Německá společnost juwi je pověstná svým pevným přístupem k naprosto udržitelnému konceptu. Společnost sídlí ve Woerrstadtu v plusovém domě poháněném místními obnovitelnými zdroji. Přes devět set metrů fotovoltaických panelů na střeše garáží produkuje 97 tisíc kilowatthodin elektřiny ročně, které jsou využity pro provoz firemních aut. Pokud v budově náhodou dojde k výpadku proudu, je budova pomocí pokročilého IT systémů schopna sama využít baterie v elektromobilech pro nouzové osvětlení prostor a další bezpečnostní systémy. Další německá společnost Sunovation se nabízí vybudování solárních nabíjecích stanic nad parkovišti supermarketů nebo firem.
Řešení, které sníží závislost na ropě, hledají také v Japonsku. Progresivní přístup zvolilo město Miyakojima. Již dnes pokrývá okolo třiceti procent spotřeby ze solárních nebo větrných zdrojů. Představitelé města spadajícího pod prefekturu Okinawa se ve spolupráci se společností Toshiba a automobilkou Honda rozhodli postavit městské solární dobíjecí stanice pro elektromobily. Vzhledem k tomu, že dojezdová vzdálenost je na ostrově velmi malá, jsou elektromobily pro přepravu ideálním řešením. Dobíjecí solární stanice tak budou dobíjet elektrovozítka Honda MC-β (Micro Commuter Beta), která mají dojezd 80 kilometrů.
Pro solární panely se logicky také nabízí prostor přímo na střeše auta. Takovou cestu zkouší automobilka Ford, která loni představila nový model hybridního automobilu. Technické řešení C-MAX Energi Concept upravené Fordem na C-MAX plug-in Hybrid zatím pochopitelně nezvládne každodenní provoz jako běžná auta. Zajímavý je však nový koncept řídicího systému, který pomáhá zaparkovanému auto hledat ideální sluneční svit. Auto sleduje dráhu Slunce po obloze, takže ve chvíli, kdy je auto zaparkováno, motor je stále dobíjen díky střešnímu solárnímu panelu, jenž absorbuje koncentrované solární záření. Momentálně nelze, vzhledem k velkým nákladům, očekávat uvedení tohoto modelu do masové výroby. Jde však o zajímavou studii, která může posunout využívání moderních technologií pro automobilovou dopravu o krok dál.
Neomezujme se na automobilovou dopravu
Kritici automobilové dopravy mohou pochopitelně namítnout, že i přes čistý solární pohon jde stále jen o auta, která zabírají místo ve městech. Obdobný koncept lze pochopitelně využít i pro elektrokola. Možnost solárních nabíjecích stanic pro e-kola nabízí například německá společnost Donauer Solartechnik.
A nakonec perlička na závěr: podobný blog si můžete příště přečíst na solárním laptotu poháněném čistě slunečním zářením. Baterii laptopu lze nabíjet pomocí solárního záření a vydrží 8-10 hodin provozu. Solární panely, kterými je laptot obložen, mají výkon přes 20 wattů. Model od společnosti WeWi Telecommunications nazvaný prozaicky SOL bude k dostání okolo 350 dolarů. Ročně vám sníží účet za elektřinu o pár stovek a nebudete muset zakopávat o šňůru. Užitečné spojené s příjemným.
autoři textu: Kristýna Vobecká a Martin Sedlák