Věříme v kapitalismus? Díl II: kapitalismus a spravedlnost

26. 05. 2011 | 22:12
Přečteno 18502 krát
Otázka, nakolik věříme v kapitalismus, před časem vyprovokovala na tomto blogu i za jeho hranicemi živou diskuzi. Mnozí čtenáři se cítili pobouřeni a zastávali názor, že kdo se takto ptá, není duševně zdravý.

Obavy ze zpochybnění dogmatu o spravedlnosti uspořádání, do nějž jsme všichni zapleteni, doplňovaly názory těch, kteří tvrdili, že kapitalismus je věčný. Nejde mu tudíž prý věřit nebo nevěřit, protože je tu „od prvobytně pospolné společnosti“ a „je přirozeným systémem lidstva“.

Tváří v tvář českému oligarchickému politickému systému, který drží pohromadě snad už jen společné zájmy zkorumpovaných, člověka napadá, zda takové debaty o víře v kapitalismus nejsou tak trochu akademické a od života odtržené. Nejsou.

Právě rozšířený pocit, že trh, bude-li očištěn od postsocialistického marasmu a zásahů státu, nám zařídí důstojný život ve spravedlivé společnosti, má totiž zásadní vliv na to, kým a jak je tento stát v posledních letech spravován. Víra, že jakýsi „čistý“ kapitalismus vede ke spravedlivému rozdělování z naší práce vznikajícího bohatství od devadesátých let ospravedlňuje hlavně rozdělování velké části veřejných zdrojů mezi členy zhoubně bujícího politickoekonomického propletence. Tatáž důvěra občanů politikům umožnila, s heslem o obraně neomezené svobody na rtech, dlouhá léta blokovat podstatné zákony omezující některé nekontrolované formy podnikání. A je to právě s touto vírou spjatá vize „malého“ státu, která vynesla k moci „vládu rozpočtové odpovědnosti“.

Kapitalismus není věčný. Lidé si, pravda, odnepaměti vyměňují suroviny a výrobky, protože přišli na to, že taková výměna může být pro obě strany výhodná. Protože rádi soutěžíme, je i konkurence, s níž kapitalistický systém počítá, cosi celkem zdravě motivujícího. Možná, že dokonce i snaha maximalizovat zisk nadto, co člověk potřebuje k životu podle svých představ, je ukryta někde v naší přirozenosti. Zároveň ale většina civilizací a hodnotových systémů upozorňuje na to, že získá-li tato touha nad člověkem moc, zničí jeho duši. Nemusíme přitom chodit až k indiánům, pro něž bylo nepřípustné brát si z přírody víc než to, co potřebovali ke svému skromnému životu. I kultury, které tvoří pilíř moderní Evropy, jako starověké Řecko nebo křesťanský středověk, kladly důraz na uměřenost a varovaly před bezduchým hromaděním. Kapitalismus k němu nejen motivuje, je pro něj přímo životodárnou mízou.

Snad ještě podstatnější novinkou v dějinách je kapitalistickému systému vlastní přesvědčení, že se reálný přístup k různým právům a privilegiím má odvozovat od toho, kolik kdo vydělá peněz. Je to právě tato myšlenka, která z pouhých pravidel fungování hospodářství činí ideologii určující podobu našeho světa jako takového. V očích milionů „věřících“ ji ospravedlňuje nereflektovaný pocit, že to, kolik kdo vydělá, je spravedlivým měřítkem jeho odpovědnosti, schopností, množství a náročnosti odvedené práce nebo prospěšnosti zbytku společnosti.

To je jeden z největších paradoxů naší doby. V praxi totiž málokdo zažívá, že by to tak fungovalo. Je snad práce úředníka v bance o tolik odpovědnější než práce učitele nebo profesionálního hasiče? Je manažer softwarové firmy lidem o tolik prospěšnější než lékař nebo policista? Je kreativec pracující v marketingu o tolik upracovanější než sklář nebo řidič autobusu? Je snad podnikatel v oblasti reklamy něčím potřebnější než soukromý zemědělec? Peníze jsou prostě jen měřítkem schopnosti vydělat peníze, nic více. Charakter a užitečnost práce, kterou člověk odvádí, a odměna za ni, spolu nesouvisí.

Navzdory této elementární zkušenosti se řadě lidí zdá samozřejmé, že přístup k vysokému školství by měl být alespoň částečně odvozován od schopnosti rodičů studentů vydělávat peníze. Zdá se nám samozřejmé, že nadstandardní služby ve zdravotnictví by měly být zpoplatněny, aby – tak jako dosud – přístup k nim nebyl závislý na různých osobních kontaktech. Určitě nechci ospravedlňovat priviegia získaná díky osobním kontaktům, ale i ony přece svědčí o nějakých schopnostech. Proč tedy zrovna peníze (na rozdíl od kontaktů) považujeme za spravedlivé měřítko?

Omyl, který je v tak zjevném rozporu se zkušeností, alespoň u nás vznikl celkem pochopitelnou, ale chybnou myšlenkovou operací: jestliže není spravedlivé A (státní socialismus), musí být spravedlivé B (neoliberální kapitalismus). Krom toho se počátky obnoveného kapitalismu v devadesátých letech leckdy opravdu mohly jevit idylicky. Je to jako když začínáte hrát dostihy a sázky nebo monopoly, jejich západní předobraz. Zpočátku to všechny hráče baví, každý si může něco koupit, trochu si zariskovat, vyzkoušet si „podnikatelský záměr“. I pokud se hry zúčastní samí slušní lidé, kteří dodržují všechna pravidla a při házení kostkou nefixlují, končí ale koncentrací majetku a moci nad veškerými zdroji v rukou jednoho nebo dvou hráčů. Ostatní jsou dočasně odkázáni na blahosklonnost úspěšných – než definitivně vypadnou. Bodejť, jinak by to nebyla hra.

Přesně takový je ovšem svět, jehož řízení se přenechá „všeřešící“ kapitalistické soutěži. Ta sama o sobě nutně vede k nemilosrdné selekci, jež nemá nic společného s prospěšností jednotlivých aktérů ani s udržitelností života v budoucnosti. Dlouhodobě by navíc tento darwinistický výběr neuspokojil ani ty, kteří by z něj shodou okolností profitovali. Likvidace základní mezilidské solidarity totiž vede k nutnosti vydávat čím dál víc prostředků na zabezpečení luxusu před zbídačelou masou. Nakonec by se svět organizovaný bezpečnostními agenturami a omotaný elektrickými ploty zřejmě propadl do nekonečné války jednotlivých gangsterských skupin, které by si najímaly otroky z řad ožebračených. Mexičané a jiní o tom vědí své.

Jestliže neplatí, že kapitalismus vede ke spravedlivému rozdělování prostředků, nemusí to znamenat, že máme vzít do ruky dlažební kostky a vyjít do ulic. Ono totiž dost možná žádný systém není v tomto smyslu spravedlivý. Spravedlnost musíme do světa vnášet my lidé. Na základě společné reflexe a v co nejširší diskuzi formulovaných vizí musíme systém neustále upravovat a opravovat. Musíme jej ovzdušňovat hodnotami a regulovat pravidly - a ne považovat jeho primitivní mechanismus za univerzální měřítko lidské činnosti. Starost o hodnoty nikdy nebude automatickým produktem počtářského přístupu založeného na nabídce a poptávce.

Na úrovni společnosti to znamená, že budeme neustále nuceni diskutovat o podobě a míře přerozdělování a regulací. Budeme muset přemýšlet, jak zajistit dostatečně silný stát, jenž nebudou moci rozežírat lobbistické skupiny a jenž bude schopen vyvažovat největší nespravedlnosti a absurdity, které produkuje trh práce, zboží a peněz. Budeme se muset s ještě větším odhodláním spojovat do velkých nadnárodních společenství typu Evropské unie, jejichž ekonomická síla v kombinaci se sociální stabilitou a transparentními pravidly bude schopná čelit neprůhledným hrám globálního finančního kapitálu. A co je možná nejpodstatnější, budeme se muset naučit efektivně omezovat moc všeho druhu, nikoli jen tu politickou. Právě v této věci je demokracie protihráčem kapitalismu. Příběh demokracie totiž můžeme chápat jako proces postupné decentralizace a kultivace moci. Kapitalismus naopak (vzpomeňme na monopoly) ke koncentraci čím dál tím méně kontrolovatelné moci přirozeně směřuje.

I když spravedlnost je hospodářskému systému, v němž žijeme (stejně jako všem předchozím a zřejmě i budoucím), cizí, nemusí nutně být cizí lidem, kteří jej tvoří. Poměrně důstojný život v relativně spravedlivé společnosti je tak možný i s kapitalismem. Nikoli díky němu, ale jemu navzdory.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy