Ankety na webu - ještě horší než průzkumy
Pěkná infografika, jak ani odpovědi od sta tisíců lidí nemusí být ani trochu relevantní. Ani ty v prezidentských anketách na Aktuálně, Novinkách a Idnes.
Martin Vančura napsal blog, že nemáme až tak moc věřit průzkumům před prezidentskými volbami. Což je jistě pravda, ze zkušenosti nemáme. Ale ještě méně bychom měli věřit anketám na webu (a je dobře, že třeba ČT již zrušila tu svoji v Hyde Parku).
Kolegové zrovna včera zveřejnili infografiku, která vysvětluje, proč odpovědi i od sta tisíců nenáhodně vybraných lidí nemusí vůbec dobře odhadovat výsledky voleb, apod.
Můj názor nyní je, že u seriozních průzkumů v ČR můžeme očekávat (dle zkušenosti) pro kandidáta s podporou kolem 20 % reálnou chybu tak +-5 (až 10) % (reálnou, nikoliv jen statistickou!). Také víme, že i tyto seriozní firmy tak trochu podvádějí (počítají i tu statistickou chybu z 1000 lidí, přitom do výpočtu jde třeba jen 500). Ale nic lepšího v ČR asi není a pro hrubý odhad to je lepší než nic.
(Mimochodem, ČRo už zveřejnilo data z průzkumů před krajskými volbami (firma ppm factum). ČT (firmy SCaC a STEM) je vytrvale tají.)
Potom jsou zde ankety na internetu, které, pokud to dobře dopadne, odrážejí názor „čtenářů, kteří se chtějí zúčastnit“. K tomuto lepšímu případu již řekla více ta infografika.
V horším případě je to názor lidí, kteří to mohli:
Chápu, proč ankety komerční média používají, ale dle mě neříkají nic. A kdyby je zrušily, udělaly by krok vpřed v objektivitě.
Podrobněji jsem se tématu "proč ankety na webu nejsou důvěryhodné" věnoval v blogu zhruba před rokem.
A nakonec je zde Sanep, který vydává "průzkumy", ale jsou to sotva ankety. kdo chce, ať mu věří. Ale ti nedodržují ani základní metodiku, je to velký black-box, některé výsledky jsou „zajímavé“ a dle mě žádné médium, co chce být aspoň trochu seriozní, by jejich výsledky nemělo přejímat.
Martin Vančura napsal blog, že nemáme až tak moc věřit průzkumům před prezidentskými volbami. Což je jistě pravda, ze zkušenosti nemáme. Ale ještě méně bychom měli věřit anketám na webu (a je dobře, že třeba ČT již zrušila tu svoji v Hyde Parku).
Kolegové zrovna včera zveřejnili infografiku, která vysvětluje, proč odpovědi i od sta tisíců nenáhodně vybraných lidí nemusí vůbec dobře odhadovat výsledky voleb, apod.
Infografika 1
Infografika 2
Infografika 3
Seriozní průzkumy
Můj názor nyní je, že u seriozních průzkumů v ČR můžeme očekávat (dle zkušenosti) pro kandidáta s podporou kolem 20 % reálnou chybu tak +-5 (až 10) % (reálnou, nikoliv jen statistickou!). Také víme, že i tyto seriozní firmy tak trochu podvádějí (počítají i tu statistickou chybu z 1000 lidí, přitom do výpočtu jde třeba jen 500). Ale nic lepšího v ČR asi není a pro hrubý odhad to je lepší než nic.
(Mimochodem, ČRo už zveřejnilo data z průzkumů před krajskými volbami (firma ppm factum). ČT (firmy SCaC a STEM) je vytrvale tají.)
Ankety na webu
Potom jsou zde ankety na internetu, které, pokud to dobře dopadne, odrážejí názor „čtenářů, kteří se chtějí zúčastnit“. K tomuto lepšímu případu již řekla více ta infografika.
V horším případě je to názor lidí, kteří to mohli:
- - ovlivnit počítačově (vizte Hyde Park s profi ovlivněním ve prospěch p.Drábka a nejspíš i dalších; nebo jak ovlivnit anketu na blogu idnes)
- - ovlivnit koordinovaným postupem fanoušků, členů strany apod. (což klidně může být nyní případ dobrých výsledků p. Franze v anketách, neboť ten má za sebou aktivní komunitu - nemusí tedy jít hned o "podvod").
- - ovlivnit tak, že celou anketu přímo pořádali (což snad není případ velkých médií)
Chápu, proč ankety komerční média používají, ale dle mě neříkají nic. A kdyby je zrušily, udělaly by krok vpřed v objektivitě.
Podrobněji jsem se tématu "proč ankety na webu nejsou důvěryhodné" věnoval v blogu zhruba před rokem.
Ostatní
A nakonec je zde Sanep, který vydává "průzkumy", ale jsou to sotva ankety. kdo chce, ať mu věří. Ale ti nedodržují ani základní metodiku, je to velký black-box, některé výsledky jsou „zajímavé“ a dle mě žádné médium, co chce být aspoň trochu seriozní, by jejich výsledky nemělo přejímat.