Fandíte řidičům, anebo špeditérům?
Ministr dopravy Dan Ťok ohlásil, že bude požadovat, aby z návrhu na celoevropská pravidla o odměňování pracovníků vyslaných do jiných zemí byla vyjmuta dálková tranzitní doprava. Tj. že na kamioňáky by se neměla vztahovat povinnost jejich zaměstnavatelů platit jim po dobu jízdy v cizině tam obvyklou mzdu (která je na Západě výrazně vyšší než standardní mzda řidiče v Česku).
Podle mého soudu jsou nízké mzdy českých řidičů cosi jako dlouhodobá tržní nerovnováha daná zřejmě jejich malou odborářskou asertivitou přetrvávající i v dnešní (už docela dlouhé) době zoufalého nedostatku lidí v celé české ekonomice.
Pan ministr správně tuší, že za německé mzdy si nikdo do Německa zvát české řidiče už nebude. A proč by taky měl? Pokud Češi umějí točit volantem zhruba stejně dobře jako Němci (zrovna tady bych rozdíly v produktivitě opravdu nečekal), proč by po Německu měli jezdit v nějakém větším množství řidiči z Čech – nota bene pokud Česko už delší dobu prochází - a zatím se zdá, že ještě bude procházet - obdobím dramaticky nízké nezaměstnanosti?
Tvrdý liberál řekne, že tato tržní nerovnováha by měla být řešena přirozeným bojem nabídky a poptávky, kdežto postrkávání mzdy k rovnováze celoevropským úředním nařízením zavání nepružností, hrozivou administrativou a vznikem nových pokřiveností. Jenže zrovna v oboru, kde mají firmy často jen pár zaměstnanců, se firemní odbory zakládají docela špatně, takže v jednáních o mzdách tahají kamioňáci oproti jiným odvětvím za relativně krátký konec.
A tak je v této sporné situaci otázka, jestli máme pana ministra
(A) chválit za to, že bojuje proti přílišné regulaci tohoto konkrétního trhu,
nebo
(B) kritizovat za to, že nedopřává český řidičům blahobyt jejich západních kolegů a kope spíš za vlastníky špeditérských firem.
Možná by měl ministr ve svém boji proti regulaci pokračovat, ale zároveň nějak podpořit řidiče v tom, aby tlačili na vyšší mzdy jaksi zdola, bez regulace.
Ideální by bylo, kdyby šlo tento postup uplatnit nejen u řidičů kamionů, ale ve všech oborech, kde lidé pracují krátkodobě v cizině, ale na to už je pozdě - celounijní vyjednávání o příslušné směrnici (96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb) už pokročilo příliš daleko.