Posbíráno v médiích
Například: "...česká společnost celou tu záležitost s radarem velmi zjednodušuje. Díky radaru budeme prý lépe a pevněji zakotveni na Západě.... Představa, že smutné tendence naší politiky a politické kultury prolomí radar, je asi podobná, jako myslet si, že politickou kulturu v Kongu změní výroba a prodej Coca Coly... Žalozpěv by mohl ještě dlouho pokračovat: nezápadní je špína na ulicích, obsluha v restauracích, nepochopení toho, co je to veřejný prostor a péče o něj, a nezápadní je starost o školství a kulturu, které jsou po ruském vzoru považovány za nadstavbu. Kulturu si vůbec pleteme s lidovou zábavou... Ležíme geograficky tam, kde se střetává severozápadní civilizace a jihovýchodní autoritářství a korupce. Je na nás, co si vybojujeme, jaké prostředí a kultura tu převládnou."
x x x
Někdejší ředitel České televize Ivo Mathé se dnes vyjadřoval v internetovém online rozhovoru k české žurnalistice. Neminula ho otázka, co si myslí o možnosti znovuzvolení Jiřího Janečka do čela ČT, na níž odpověděl "jako obyčejný občan a poplatník": "nebyla by to dobrá volba".
x x x
Vyhledávač databáze společnosti Newtonmedia mi sdělil, že šéfredaktor deníku Právo Zdeněk Porybný se autorsky na stránkách svého listu od roku 1996 projevil pouze desetkrát, naposledy v roce 2005, když umřel jeho bývalý kolega a pozdějí ministr kultury Pavel Dostál. Své publicistické mlčení Porybný dnes prolomil glosou "Mrzačení svobody slova?", ve které si stěžuje na varování "pokud bude Právo pokračovat v dosavadním, údajně nepříznivém způsobu psaní o sociální demokracii, může přijít o inzerci firem, jejichž management je jmenován nebo ovlivňován státem." Podle Porybného "někdo zjevně sází na to, že část současných podnikatelských či politických „elit“ už najisto počítá s volebním vítězstvím soc. dem. a chce se předem nějak zavděčit krocením „neposlušných“ médií."
x x x
Zcela nedávno jsem se bavil s jedním člověkem, který má zkušenosti ze světa byznysu i médií. Přišla řeč na českou mediální scénu, v níž si čeští podnikatelé kupují nebo zřizují média, jejichž perspektiva výdělečnosti je nejistá (jedním z četných příkladů budiž J&T a zpravodajská televize Z1TV). Opakoval jsem svou tezi, podle níž tak naši podnikatelé činí hlavně kvůli tomu, aby do svých, jinak objektivních a důvěryhodných médií mohli čas od času umístit „spin“, mírné pootočení, ne-li dokonce faleš, jež vhodně umístěnou a interpretovanou zprávou nasměruje čtenáře i události žádaným směrem. Dočkal jsem se odpovědi: "Není třeba kupovat noviny, stačí kupovat novináře, přijde to laciněji."