Brutální zásah armády proti příznivcům Muslimského bratrstva v Káhiře a další krvavé střety s velkými oběťmi připomínají to, co se stalo v Alžírsku před více než dvaceti lety.
Tehdy tam armáda zasáhla proti Islámské frontě spásy, která měla po úspěšném prvním kole demokratických voleb šanci uspět i v kole druhém. Znemožnila islamistům převzít moc, nicméně výsledkem byla dlouholetá občanská válka, která si vyžádala 150 tisíc životů.
A možná že na prahu občanské války nyní stojí i Egypt. Občanská válka spojená s totálním ekonomickým rozvratem je pak i cestou k tzv. zhroucenému státu, který není schopen zajišťovat fungování ekonomiky, veřejnou správu ani bezpečnost.
Egypt normálně fungující ekonomiku nemá, až na příjmy z turistického ruchu, který zajišťuje 80–85 procent příjmů státní pokladny. Jenže bezpečnostní nestabilita tyto příjmy může rychle podetnout, což se již děje.
Začarovaný kruh pak bude pokračovat – nebudou prostředky na dotování potravin a benzínu, na které je dnes vydávána třetina rozpočtu. Jde přitom o opatření, které udržuje ceny potravin na přijatelné výši pro masy chudých Egypťanů. Bez dotací hrozí hladové bouře. S těmi nicméně počítá přední izraelský specialista na Blízký východ, bývalý zástupce ředitele izraelské vojenské zpravodajské služby a nyní ředitel Institutu politiky a strategie Centra Herzlia generál Danny Rothschild.
Zároveň dodává, že egyptská nestabilita se bezprostředně dotýká i Izraele vzhledem k tomu, že se Sinajský poloostrov stal útočištěm pro radikální islámské organizace připravující teroristické útoky. Egyptské úřady a armáda tomuto vývoji nebrání, protože jsou zcela pohlceny situací v zemi.
Především Evropa se tak bude muset vyrovnat s dalším velkým ohniskem nestability ve svém sousedství, přičemž s ohledem na strategický význam Egypta v arabském světě, resp. na Blízkém východě to může být příslovečná černá můra politiků i vojáků.
Nestabilita se ale kromě Sýrie, která se nachází ve víru občanské války, týká i Alžírska, Tuniska, Libye, Jordánska a Libanonu. Spojovacím momentem nestability je na prvním místě zhoršení sociálně-ekonomické situace a neschopnost vlád zajišťovat sociální služby, vzdělání, zdravotnictví, distribuci potravin, což vede k růstu vlivu islámského extremismu.
Naděje spojované s arabským jarem tak události v Egyptě zřejmě pohřbívají. Stejně jako oblíbenou turistickou destinaci miliónů Evropanů, včetně statisíců Čechů.
(Právo, 19.8.)
Lukáš Jelínek nazval svůj komentář k rozsáhlým výměnám na vysokých manažerských postech Rusnokovou vládou případně – Čistky jako národní sport“ (Právo, 3. 8.).
Poukázal na několik závažných dopadů opakujících se čistek na ministerstvech a ve státních podnicích spojených s příchodem nových vládních garnitur. Zmínil i v roce 2002 parlamentem schválený, ale dodnes neaktivovaný služební zákon upravující kariérní postupy a chod státní správy.
Ztratili jsme víc než jednu dekádu, po kterou se mohla zavádět pravidla pro státní správu tak, aby byla fungujícím tělesem neovlivněným a neovlivnitelným účelovými, nepřehlednými politickými zásahy. To je základem toho, proč státní správa nefunguje tak, jak má.
Problémem jsou především tzv. nekariérní vstupy, kdy dochází k nesystémovému náboru lidí, kteří nepřišli v rámci výběrového řízení a jsou dosazováni na vyšší pozice vlivem veřejnosti nesrozumitelných zákulisních tlaků a přímluv. Obvykle jde o „experty“, jejichž jedinou odbornou devízou je blízkost k politické straně nebo ministrovi, kterého strana do úřadu vyslala. Ti pak ale často způsobují svými neodbornými zásahy další chaos.
K tomu lze přičíst i další neduhy státní správy. Dva jsou asi nejzávažnější: nedostatečné finanční ohodnocení odborníků (a kteří jsou jistě překvapeni výší ročního platu Jany Nagyové 2,2 miliónu) a nesystémové škrty v početních stavech. Ty často vedou k odchodům zkušených nositelů „know-how“ organizace. Vymazává se tak „paměť organizace“, opakující se potíže jsou řešeny skrze opakující se chyby, což logicky vede i k finančním ztrátám.
K neradostnému obrazu státní správy pak můžeme přidat i neradostný obraz vládnutí. Od listopadu 1989 se u nás vystřídalo již třináct vlád, čtrnáctá žádá o důvěru. V některých resortech se již blíží „metě“ dvacátého ministra… Deficit vládnutí se pak řeší buď čistkami, které mají politické pozadí, ale mohou být i oprávněné, když je třeba se zbavit „takyexpertů“, nebo outsourcingem činností, které by normálně fungující státní správa měla bez problémů zvládat. Kam to vede, jsme viděli u minulé vlády.
V aktuální politické konstelaci u nás ale zatím není příliš šancí k tomu, aby se vládnutí vrátilo do normálu a aby skončily i čistky. Stane se to jedním z klíčových témat parlamentních voleb?
Právo, 6.8.
Alexandr Mitrofanov ve svém článku Čekání na Godota bez vlastní účasti (Právo, 26.
7.) komentoval obsáhlý výzkum Eurobarometru z května letošního roku o názorech Evropanů o problémech EU a důvěře v národní, unijní i mezinárodní instituce.
V jedné z otázek měli i Češi, kterých bylo tisíc, určit, která instituce by mohla podniknout nejúčinnější opatření na odstranění následků ekonomické a finanční krize. České odpovědi byly zajímavé: národní vláda byla poslední se čtyřprocentní důvěrou, EU předposlední s deseti, Mezinárodní měnový fond dostal procent dvanáct, USA patnáct a absolutním vítězem se staly státy skupiny G 20 se 43 procenty.
Alexandr Mitrofanov to komentoval slovy, že podobnost tohoto čekání na Godota bez vlastní účasti s vývojem vnitropolitické situace nemůže být náhodná. Nedůvěra vládě může mít samozřejmě řadu důvodů, ale hlavním důvodem bude její chronická nestabilita vedoucí k aktuálnímu poklesu HDP o 2,2 procenta. Češi nevěřící své vládě se neobracejí s nadějí ani k EU, kde je to hodně způsobeno i odtažitým vztahem minulé vlády k Unii. Má to ovšem i svoje negativní důsledky – třeba v neschopnosti čerpat finanční prostředky z unijních fondů v řádu stovek miliard korun.
Víra v G 20 je naopak překvapivá. Dokazuje totiž, že Češi kupodivu vnímají měnící se globální politickou a ekonomickou realitu, kdy o budoucnosti světa již nerozhoduje výhradně Západ v čele s USA a EU, ale také stále sílící nezápadní aktéři – Čína, Turecko, Indonésie, Jižní Afrika, Mexiko, Argentina – kteří jsou součástí G 20. Nelze pominout, že sem patří také Rusko.
G 20 přitom odvozuje svoji legitimitu z míry globálního ekonomického vlivu: ekonomiky G 20 představují 85 procent světového hrubého domácího produktu, 80 procent mezinárodního obchodu a dvě třetiny světové populace. A Češi správně tuší, že o prosperitě státu může v mnohém rozhodovat to, zda státy sdružené v G 20 budou schopny společně najít cestu z krize a krizových momentů v globální ekonomice. Nicméně G 20 skutečně těžko může bezprostředně ovlivnit vnitropolitickou situaci u nás. Třeba i proto, že na rozdíl od EU se fakticky jedná o neformální „síťovou“ organizaci. Její členové ale mohou vnímat naši politickou nestabilitu jako signál, že je třeba opatrně přistupovat k investicím či k obchodu s námi, třeba na rozdíl od Polska nebo Slovenska.
Problém je ale v tom, že dnes se v naší politice, poté co bylo odmítnuto nejčistší řešení vládní krize, tj. předčasné volby, může vlastně operovat jen s nejlepším z nejhorších řešení. Tedy mít alespoň nějakou vládu do řádných voleb, která reálně zaručí, že stát bude fungovat a nedostaneme se do politického chaosu jako v Bulharsku.
Tam už částečně svého „Godota“ našli v podobě německého a francouzského velvyslance, kteří v bezprecedentním společném článku v nejčtenějších bulharských novinách otevřeně sympatizovali s demonstranty nespokojenými s bulharskou vládou neschopnou řešit politické a ekonomické problémy země. Obsazení parlamentu nám snad nehrozí. Ale vyplatí se o tom přemýšlet.
(Právo 29.7)