Dar přidané občanské hodnoty: DPoH
Jak inovovat stát, snížit prostor pro korupci, snížit veřejné výdaje a povzbudit podnikatelský sektor a ulevit na daních zároveň?
Jak inovovat předvolební kampaně, aby jejich obsahem byla politika (nikoli plytký zábavomarketing) a aby peníze na zvýšení informovanosti voličů a zlepšení kultivovanosti české demokracie během kampaně byly vynaložené transparentně a efektivně?
***
Představme si tento systém.
Stát transparentně zveřejní, kolik ho stojí ta která služba, výkon, program nebo i softwarová aplikace, jaké má technické a jiné parametry atp. A vyzve podnikatele, výzkumná pracoviště nebo jednotlivce k soutěži, kdo danou věc umí lépe a levněji, nechť se ukáže s výsledkem.
Musí platit, že nabídnutí ("vyrobená") věc bude skutečně levnější a funguje lépe.
Pokud jsou tyto dvě podmínky splněny, stát dotyčnému dodavateli (dobrovolnému sdružení firem, firmě, jednotlivcům) udělí přímou slevu na dani ve výši ceny dodané věci. (Cena je daná předem, musí být nižší než stávající. Kvalitativní spodní práh je dán předem, musí být lepší než stávající.)
Podobně motivační systém jsme si pokusily (momentálně jen samé ženy, ale uvítáme mezi sebou muže s radostí) představit - v našem nezávislém uskupení Česká prezidentka - místo tradiční předvolební kampaně. Pokusily jsme se vymyslet a navrhnout systém (Kampaň jinak: Strategické otázky pro Českou republiku), který zcela zprůhlední systém financování kampaní kandidujících a současně dá nový a smysluplný podnět voličům a voličkám, proč se do kampaní zapojit aktivněji. Zprovoznit jsme projekt nestihly včas, ale i tak si myslím zaslouží pozornost, poněvadž jde o projekt dlouhodobý a rozhodně neházíme zástěry do žita. Otázky jsou nadále platné: Jak inovovat předvolební kampaně, aby jejich obsahem byla politika (nikoli plytký zábavomarketing) a aby peníze na zvýšení informovanosti voličů a zlepšení kultivovanosti české demokracie během kampaně byly vynaložené transparentně a efektivně? Umíme si totiž představit systém, který se částečně propojí se systémem naznačeným výše a který by byl zabudován už do předvolební soutěže o voličské hlasy. Odměna pro voliče za aktivní příspěvek (vlastního rozumu a umu) je stejný - určitá daňová úleva. Je nepochybně důležité v tom nejlepším smyslu zmobilizovat voliče. A neměla by stačit jen aktivita při sběru petičních podpisů, chceme už během kampaně něco podstatného vytvářet.
Oběma způsoby by se přetnulo to mnohdy těžkopádné a nepraktické kolečko přerozdělování. Občané a voliči sami by si zvolili, do čeho investovat své zkušenosti, čas, energie a případně riziko.
Přeji všem dobré dny.
Jak inovovat předvolební kampaně, aby jejich obsahem byla politika (nikoli plytký zábavomarketing) a aby peníze na zvýšení informovanosti voličů a zlepšení kultivovanosti české demokracie během kampaně byly vynaložené transparentně a efektivně?
***
Představme si tento systém.
Stát transparentně zveřejní, kolik ho stojí ta která služba, výkon, program nebo i softwarová aplikace, jaké má technické a jiné parametry atp. A vyzve podnikatele, výzkumná pracoviště nebo jednotlivce k soutěži, kdo danou věc umí lépe a levněji, nechť se ukáže s výsledkem.
Musí platit, že nabídnutí ("vyrobená") věc bude skutečně levnější a funguje lépe.
Pokud jsou tyto dvě podmínky splněny, stát dotyčnému dodavateli (dobrovolnému sdružení firem, firmě, jednotlivcům) udělí přímou slevu na dani ve výši ceny dodané věci. (Cena je daná předem, musí být nižší než stávající. Kvalitativní spodní práh je dán předem, musí být lepší než stávající.)
Podobně motivační systém jsme si pokusily (momentálně jen samé ženy, ale uvítáme mezi sebou muže s radostí) představit - v našem nezávislém uskupení Česká prezidentka - místo tradiční předvolební kampaně. Pokusily jsme se vymyslet a navrhnout systém (Kampaň jinak: Strategické otázky pro Českou republiku), který zcela zprůhlední systém financování kampaní kandidujících a současně dá nový a smysluplný podnět voličům a voličkám, proč se do kampaní zapojit aktivněji. Zprovoznit jsme projekt nestihly včas, ale i tak si myslím zaslouží pozornost, poněvadž jde o projekt dlouhodobý a rozhodně neházíme zástěry do žita. Otázky jsou nadále platné: Jak inovovat předvolební kampaně, aby jejich obsahem byla politika (nikoli plytký zábavomarketing) a aby peníze na zvýšení informovanosti voličů a zlepšení kultivovanosti české demokracie během kampaně byly vynaložené transparentně a efektivně? Umíme si totiž představit systém, který se částečně propojí se systémem naznačeným výše a který by byl zabudován už do předvolební soutěže o voličské hlasy. Odměna pro voliče za aktivní příspěvek (vlastního rozumu a umu) je stejný - určitá daňová úleva. Je nepochybně důležité v tom nejlepším smyslu zmobilizovat voliče. A neměla by stačit jen aktivita při sběru petičních podpisů, chceme už během kampaně něco podstatného vytvářet.
Oběma způsoby by se přetnulo to mnohdy těžkopádné a nepraktické kolečko přerozdělování. Občané a voliči sami by si zvolili, do čeho investovat své zkušenosti, čas, energie a případně riziko.
Přeji všem dobré dny.