Čtyři nelogičnosti - a odpověď paní ministryně
Rychlá krizová opatření byla zprvu nutná. Nyní je na čase už nedávat vládní zákazy šmahem a černobíle. Ve Sněmovně jsem se proto tento týden konkrétních ministrů ptala, proč došlo k zákazu služeb pro nejohroženější rodiny, proč byl všude zakázán doprovod otců u porodů, jak je to s provozovnami, a nakonec, proč je tak nešťastně koordinováno testování. Jaké jsem dostala odpovědi?
![Při úterním jednání PS, odkaz na video je níže v článku Při úterním jednání PS, odkaz na video je níže v článku](https://blog.aktualne.cz/media/632/20200409-Screenshot (20).png)
1. Zákaz činnosti služeb pro ohrožené rodiny vs. ponechání terénní pomoci pro jednotlivce
SAS neboli sociálně aktivizační služby pro rodiny jsou klíčová pomoc, díky níž děti nemusí končit v ústavech. Pracovníci SAS chodí tam, kde se nedaří dobře zvládat péči o děti a proto hrozí jejich odebrání. Bohužel paní ministryně Maláčová je se značným neporozuměním označila za "převážně volnočasové aktivity" (které by skutečně nebyl problém zakázat).
![Zde si můžete přehledně prohlédnout, o co reálně jde. Zde si můžete přehledně prohlédnout, o co reálně jde.](https://blog.aktualne.cz/media/632/20200409-SAS_ol.jpg)
Z praxe zní volání o pomoc. Navíc je situace vzhledem k zavřeným školám nesmírně náročná i pro rodiny běžné. Terénní pomoc pro jednotlivce zůstala. Potřebují snad rodiny s dětmi méně podpory? Paní ministryně argumentuje tím, že zdraví je na prvním místě. A že pracovník SAS se denně setká až s 30 lidmi, proto to dočasné přerušení. S tvrzením o zdraví souhlasím. Nicméně, kde se vzalo to číslo 30, už nevím. Z terénu vyplývá, že pracovník SAS denně navštíví 2-3 rodiny. Maximálně. A to je celé. Tyto rodiny potřebují pomoc. A rychle.
Video s naší argumentační výměnou naleznete tady
2. Proč o doprovodu otců u porodu nemohou rozhodovat samotné porodnice?
K čemu je v tomto směru plošný zákaz? Nemocnice se obávají další nákazy, tomu rozumím. Pokud však rodička nemocí Covid-19 není nakažená, existuje vysoká pravděpodobnost, že otec dítěte nakažený taky nebude. Navrhuji, aby si porodnice mohly samy určit, jaká ochranná opatření jsou pro doprovod nutná - a zda ho umožní. Plošným zákazem zdravotnickým zařízením znemožňujeme využít třeba specifickou situaci (oddělené porodní pokoje, dostatečné soukromí). Detailněji jsem se o tom rozepsala v tomto blogu.
3. Uzavírání vs. otevírání provozoven. Proč vláda volí tu složitější, méně přehlednou a srozumitelnou cestu?
Ptala jsem se, proč neuvedou, kdo má mít zavřeno a proč. K čemu je dobré složitě vyjmenovávat, kdo může otevřít? Je to nepřehledné. A jak obhájit, že např. cykloprodejny mají právo být otevřené dříve než knihkupectví, která už teď volají o pomoc? Kde je vysvětlení a jasný plán? Jak mají lidé zachovat klidnou hlavu a přizpůsobit se novým podmínkám, když vůbec nevědí, podle jakého klíče budou provozovny otevírány? Nechci zlikvidovat kompletní maloobchod u nás!
4. Testování. Alfa a omega při boji s koronavirem. Daří se jeho koordinace?
Máme Ústřední krizový štáb. To je dobře. Zdá se, že i díky mým žádostem a návrhům se jeho součástí oficiálněji stala i skupina odborníků, jež má konzultovat a koordinovat testování.
Proč je taková skupina důležitá? Protože testování probíhá v celé republice, v různých místech s různou intenzitou. Je vysoce žádoucí, aby si zdravotníci mohli vypomoct a řešit nedostatek - někde chybí např. odběrové tyčinky, - jinde přebývají vzorky a není, kdo by je izoloval a analyzoval. A nakonec je třeba směřovat testy tam, kde je třeba podchytit nákazu co nejdříve. To se týká zejména LDN, domovů pro seniory a pracovníků v sociálních službách i ve zdravotnictví.
Proč bychom navíc měli vědět, kdo jsou členové takové odborné komise, jaké jsou jejich pracovní výstupy a jaké přesně jsou jejich pravomoci? V Pirátech máme opakovanou zkušenost, že transparentnost obecně pomáhá. Krom jiného zvyšuje důvěru lidí. O činnosti komise by pak měli mít přehled nejen všichni členové Ústředního krizového štábu, ale i další pracovníci odborné skupiny při Centrálním řídícím týmu COVID-19 a také odborná veřejnost. Bez konkrétních jmen a pravomocí bude jen těžko docházet k efektivní spolupráci.
Video ze Sněmovny je k vidění tady, o testování mluvím cca od 8. minuty.
Pokud vás zaujala moje práce, můžete ji sledovat zde, zakliknout lze sociální věci k odběru emailem.
![Při úterním jednání PS, odkaz na video je níže v článku Při úterním jednání PS, odkaz na video je níže v článku](https://blog.aktualne.cz/media/632/20200409-Screenshot (20).png)
Při úterním jednání PS, odkaz na video je níže v článku
1. Zákaz činnosti služeb pro ohrožené rodiny vs. ponechání terénní pomoci pro jednotlivce
SAS neboli sociálně aktivizační služby pro rodiny jsou klíčová pomoc, díky níž děti nemusí končit v ústavech. Pracovníci SAS chodí tam, kde se nedaří dobře zvládat péči o děti a proto hrozí jejich odebrání. Bohužel paní ministryně Maláčová je se značným neporozuměním označila za "převážně volnočasové aktivity" (které by skutečně nebyl problém zakázat).
![Zde si můžete přehledně prohlédnout, o co reálně jde. Zde si můžete přehledně prohlédnout, o co reálně jde.](https://blog.aktualne.cz/media/632/20200409-SAS_ol.jpg)
Zde si můžete přehledně prohlédnout, o co reálně jde.
Z praxe zní volání o pomoc. Navíc je situace vzhledem k zavřeným školám nesmírně náročná i pro rodiny běžné. Terénní pomoc pro jednotlivce zůstala. Potřebují snad rodiny s dětmi méně podpory? Paní ministryně argumentuje tím, že zdraví je na prvním místě. A že pracovník SAS se denně setká až s 30 lidmi, proto to dočasné přerušení. S tvrzením o zdraví souhlasím. Nicméně, kde se vzalo to číslo 30, už nevím. Z terénu vyplývá, že pracovník SAS denně navštíví 2-3 rodiny. Maximálně. A to je celé. Tyto rodiny potřebují pomoc. A rychle.
Video s naší argumentační výměnou naleznete tady
2. Proč o doprovodu otců u porodu nemohou rozhodovat samotné porodnice?
K čemu je v tomto směru plošný zákaz? Nemocnice se obávají další nákazy, tomu rozumím. Pokud však rodička nemocí Covid-19 není nakažená, existuje vysoká pravděpodobnost, že otec dítěte nakažený taky nebude. Navrhuji, aby si porodnice mohly samy určit, jaká ochranná opatření jsou pro doprovod nutná - a zda ho umožní. Plošným zákazem zdravotnickým zařízením znemožňujeme využít třeba specifickou situaci (oddělené porodní pokoje, dostatečné soukromí). Detailněji jsem se o tom rozepsala v tomto blogu.
3. Uzavírání vs. otevírání provozoven. Proč vláda volí tu složitější, méně přehlednou a srozumitelnou cestu?
Ptala jsem se, proč neuvedou, kdo má mít zavřeno a proč. K čemu je dobré složitě vyjmenovávat, kdo může otevřít? Je to nepřehledné. A jak obhájit, že např. cykloprodejny mají právo být otevřené dříve než knihkupectví, která už teď volají o pomoc? Kde je vysvětlení a jasný plán? Jak mají lidé zachovat klidnou hlavu a přizpůsobit se novým podmínkám, když vůbec nevědí, podle jakého klíče budou provozovny otevírány? Nechci zlikvidovat kompletní maloobchod u nás!
4. Testování. Alfa a omega při boji s koronavirem. Daří se jeho koordinace?
Máme Ústřední krizový štáb. To je dobře. Zdá se, že i díky mým žádostem a návrhům se jeho součástí oficiálněji stala i skupina odborníků, jež má konzultovat a koordinovat testování.
Proč je taková skupina důležitá? Protože testování probíhá v celé republice, v různých místech s různou intenzitou. Je vysoce žádoucí, aby si zdravotníci mohli vypomoct a řešit nedostatek - někde chybí např. odběrové tyčinky, - jinde přebývají vzorky a není, kdo by je izoloval a analyzoval. A nakonec je třeba směřovat testy tam, kde je třeba podchytit nákazu co nejdříve. To se týká zejména LDN, domovů pro seniory a pracovníků v sociálních službách i ve zdravotnictví.
Proč bychom navíc měli vědět, kdo jsou členové takové odborné komise, jaké jsou jejich pracovní výstupy a jaké přesně jsou jejich pravomoci? V Pirátech máme opakovanou zkušenost, že transparentnost obecně pomáhá. Krom jiného zvyšuje důvěru lidí. O činnosti komise by pak měli mít přehled nejen všichni členové Ústředního krizového štábu, ale i další pracovníci odborné skupiny při Centrálním řídícím týmu COVID-19 a také odborná veřejnost. Bez konkrétních jmen a pravomocí bude jen těžko docházet k efektivní spolupráci.
Video ze Sněmovny je k vidění tady, o testování mluvím cca od 8. minuty.
Pokud vás zaujala moje práce, můžete ji sledovat zde, zakliknout lze sociální věci k odběru emailem.