Horský speciál

09. 09. 2011 | 18:02
Přečteno 5061 krát
Ze sedla Taldyk sjíždíme pomalu prašnou cestou do Alayského údolí. Zde se setkávají dvě pohoří: ze severu Ťan Šan a z jihu Pamír. Zastavujeme v Sary Taši. Odtud vedou cesty na východ do 60 km vzdálené Číny, na jih přes hory 40 km do Tádžikistánu a na západ údolím kolem Pik Lenina. V krámku doplňujeme zásoby a zjišťujeme cestu do základního tábora. Prodavač zhodnotí naše auto a prozíravě nás nasměruje na delší trasu přes Kashka-Suu. Mají tam most přes řeku Kyzyl Suu. Kamazy a offroady ji brodí už o 20 km dříve v Sary-Mogulu, ale my malou projížďkou nepohrdneme.

Za mostem jsou již pouze polňačky, které se navíc neustále větví a i když Lenina vidíme pořád před sebou, nevíme kudy kam. Naštěstí potkáváme pastevce krav, který nám za cigaretu prozradí správnou trasu. Postupně míjíme několik osad s jurtami. Brodíme několik menších potoků, cesty jsou místy tak špatné, že se točíme u volantu vždy po pár set metrech. Ten kdo neřídí, si mezitím dává běžeckou rozcvičku vedle auta.

Nedaleko tábora nám to chcípne. Pěkný pruťák a motor stávkuje. Ideální čas, dát si konečně snídani. Mezitím se z vrchu přivalí maršrutka. Řidič naštvaně vyřvává a partička ruských horolezců, která vyskočí z dodávky, nás akorát odtlačí na bok. Popřejí nám hodně štěstí a vesele odjíždějí. Všimneme si, že nám zapadlo kolo. Vyskládáme celé auto a pomalu se nám daří žigulíka vyprostit. Na relativní rovině to pořádně rozjedeme a s prázdným autem kopec konečně zdoláme. Pak už zbývá vynosit všechnu bagáž a můžeme pokračovat do lágru.

Na planině ve výšce 3700m má každá cestovka svůj stanový tábor. My kempíme na druhé straně potoka, kde je opuštěná dřevěná osada. Někdo měl megalomanský projekt, nevyšel…. Seznamujeme se s Mamatazízem. Pracuje jako koňák, vozí náklad do C1 . Bydlí v maringotce vedle této neobydlené vesničky a nabízí se, že nám za úplatu pohlídá auto, když budeme nahoře. Poprvé během našeho výletu potkáváme Čechy. Vědí o nás z internetu, to nám udělá radost. Konečně také rozbalujeme stany, a hned se zlomí tyčka. Zrovna u toho, který máme v plánu si vzít na sníh. V rámci aklimatizace si dáváme jeden a půldenní výlet na Pik Pětrovskego.

Další den se chystáme do C1. Mamatazíz nabízí odvoz materiálu – kilo za dolar. Němcům prý dává kilo za dvě eura. Přemýšlíme, že si necháme něco vyvézt, nicméně vyráží v sedm ráno, to máme ještě hlubokou půlnoc. Do C1 se vydáváme až odpoledne, nestíháme to s nákladem na zádech dojít a tak spíme v sedle Poutníků. Je tu plošinka s krásným výhledem. Společnost nám dělá Jarda se Standou, dva Češi, které jsme potkali cestou.

V C1 si rozbalíme stany vedle dalších Čechů, kteří tu jsou s našimi kolegy ze sedla. Štěpán se následující den vrací do základního tábora. Dalších pár dnů sněží. Vyčkáváme tedy zde. Ze stanu skoro nevylézáme, všechno hned mokne. Dlouho chvíli si krátíme hraním piškvorek a sněním o jídle, které nás čeká v civilizaci. Jeden den na večer přijde páreček ze Sibiře s vodkou. Dostojí ruské pověsti a v chumelenici připíjíme ze stakanů. Konečně trochu zábavy v těchto dnech.

Jakmile se spraví počasí, skoro všichni vyráží hned ráno o tábor výš. Nám se to podaří až po poledni. Na ledovci poprvé poznáváme nedostatky našeho vybavení, které je z větší částí starší než my sami. Nejhorší je to s botami, do kterých nám v rozbředlém sněhu solidně zatéká. Když docházíme do C2, zuří bouřka. Rychle ve svahu vykopeme místo pro stan a zaléháme. Odpoledne se vracíme do C1, potkáváme tu Juru, Ukrajince, který si vyrazil na půl roku s mopedem po Střední Asii. Chtěl vylézt i Pik Lenina, ale výbavu si posílal poštou a ta mu ji ztratila.

Další den odpočíváme, v noci nás pak překvapí Štěpán, když se ve tři ráno přiřítí se zásobami jídla. Mamatazíz potřeboval být ráno v C1, před půlnocí tedy spolu vyrazili. Štěpán střídavě běžel a vezl se s ním na koni. Povídá nám, co se dělo v základním táboře. Moc se nenudil, jelikož tam zrovna probíhal festival Kyrgyzské hudby a tradičních her, spolupořádaný francouzskou vládou. Ráno si zase dáváme na čas a do C2 vycházíme odpoledne, slunko už tolik nepere a nemusíme čekat v kolonách u fixů.

Večer v C2, když Pavel zavírá stan, rozpadne se mu v ruce jezdec zipu venkovních dveří. Užíváme si tedy ve výšce 5400m trochu toho svěžího větříku. Ráno se rozhodujeme jak dál. Předpověď na následující čtyři dny je špatná. Samé sněžení a potom se neví. Nabalíme si věci na spaní, ale po chvíli si to rozmyslíme a všechno zase z batohů vytaháme, jdeme se projít nahoru jen na lehko. Opět razíme až tak kolem jedné.
Na Pik Razdělnaje pobudeme asi hodinu. Uděláme fotky a pokocháme se výhledem na Tádžickou stranu Pamíru. Dolu do C1 je to závod se zapadajícím sluníčkem. Nechceme překonávat trhliny za tmy. Po setmění docházíme k našemu stanu, kde nás ještě čeká Štěpán.

Počasí se zlepšovat nemá, proto se loučíme s vrcholem a scházíme dolů. Brodíme potok, který bývá odpoledne dost rozvodněný. Když si Pavel přenese skelety a vrací se pro batoh, koryto se ještě trošku rozšíří a botky si vyrazí na průzkumnou plavbu. Nakonec jsou ale zachráněny.

V basecampu se rozloučíme s Mamatazízem, který nám ještě připraví pohoštění a odjíždíme zpátky do civilizace.

Pavel Michalec, Ondřej bednář

C2
C2

Pik Razdělnaja, v pozadí Tádžikistán

s Mamatazízem u jeho a našeho mobilního domečku

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy