Je třeba zlepšit péči o nadané děti

12. 12. 2008 | 14:17
Přečteno 5786 krát
Pokud bychom měli soudit jen z dílčích zjištění České školní inspekce, patří práce s talentovanými dětmi spíše ke slabinám našeho vzdělávacího systému. Řada škol se někdy ani nezajímá o to, zda a jak konkrétně je žák nadán, v čem výrazně vyniká nad průměr. Z šetření České školní inspekce tedy vyplývá, že talenty se u náš plýtvá už v základním školství.

Osobně jsem sice přesvědčen, že situace zase tak kritická není. Určitě ale máme v dané oblasti co dohánět. Není třeba zdůrazňovat, jak významná je podpora mimořádně nadaných žáků a žákyň z hlediska malého státu bez významnějších přírodních zdrojů, jakým je Česká republika. Nemůžeme si dovolit tuto věc podceňovat.

Prvotní je samozřejmě otázka definice. Koho si představujeme pod pojmy „nadaný žák“ a „nadaná žákyně“? O jak vysokou míru nadání vlastně jde? Vzápětí nato vyvstávají otázky praktické, z nichž je nejdůležitější ta, zda máme takové děti integrovat, nebo je vzhledem k jejich zvýšeným nárokům vzdělávat zvlášť.

Mimořádně nadané děti skutečně mají speciální vzdělávací potřeby. Ty však mohou a mají být uspokojovány mezi ostatními žáky. I v rámci širšího kolektivu je přece možné rozvíjet a podporovat výjimečné nadání. Příměr o exotických květinkách, kterým se nejlépe daří ve skleníku, je zcela zavádějící. Nejcennější je naopak přístup těch škol, které si sice žáky a žákyně nevybírají, ale zároveň jsou schopné připravit takové vzdělávací programy, jež stimulují i ty nejnadanější. Osobně jsem se několikrát přesvědčil, že je možné tyto dvě věci skloubit, i když to samozřejmě není snadné. Jinou cestu ale nevidím.

V širším slova smyslu jde totiž o všechny děti s horšími výsledky, než by odpovídalo jejich předpokladům. Hlavním cílem školy by měla být likvidace tohoto rozdílu. Je třeba ocenit všechny učitelky a učitele, kteří u „svých“ dětí cíleně sledují, zda v tom či onom směru disponují výrazným nadáním, jež by stálo za podporu a rozvoj. Ani tento první krok totiž není triviální. Talent může někdy být opravdu nenápadný a nadané dítě má pak ve škole spíš problémy než výborné výsledky, které jsou vidět na první pohled.

Nepomoci při výuce handicapovaným je dnes nemyslitelné, u mimořádného nadání se to ale až tak dramaticky nebere. A to je chyba. Předpokládá-li někdo, že výjimečně talentované děti jsou vlastně ve výhodě a dokáží si poradit samy, hluboce se mýlí. I ony potřebují vysoce individuální přístup ze strany pedagoga. I kvůli nim je třeba diferencovat metody a formy práce a zajímat se o osobnost žáka. To ovšem vyžaduje zvládnutí profesních kompetencí, které to učitelům umožní.

Připravovaný standard učitelské profese, na kterém pracuje tým odborníků pod vedením prof. Karla Rýdla, bude určitě pamatovat i na tyto dovednosti. A dozajista by na ně měly pamatovat i pedagogické fakulty. Zatím to totiž zdaleka není běžné.

Článek původně vyšel v Učitelských novinách.


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Žaneta napsal(a):

Každý člověk je jedinečný a každý je na něco nadaný. Bylo by chybou dělit děti na nadané a nenadané. Všichni by měli mít šanci najít to, co jim nejlépe jde a v tom se intenzivně rozvíjet. Pak budou užiteční pro společnost všichni a ne jen hrstka vyvolených. Dle mého názoru je největší problém biflování a nedostatečný důraz na divergentní myšlení. K čemu nám budou vystudované děti, jakožto chodící encyklopedie, když nebudou schopny nic nového vymyslet. Bohužel v našem systému školství je přístupné to nejvyšší vzdělání těm, kteří divergentním myšlením moc nedisponují, zato jsou však schopní se nabiflovat cokoliv.
12. 12. 2008 | 14:39

Admirál napsal(a):

Pane Liško, s obsehem Vašeho článku se nedá než souhlasit.

Je to všechno pěkné, zlepšit připravenost škol na ptáci s talenty. Všechno, co děláte standardy, analýzy, přídou v ale niveč, pokud nebudou ti, co je mají uvádět v praxi dobře motivovaní a nebude o jejich profesi dračka.

Na to jsou ovšem třeba PENÍZE.

Sežente peníze a budete král.
12. 12. 2008 | 14:53

john2 napsal(a):

Pan ministr evidentne mezi nadane deti nepatril, protoze jinak by si pamatoval na neskutecnou nudu na klasickych ZS i prvnich stupnich vyberovych skol, kdy cloveku stacilo na same jednicky jenom poslouchat pri hodine a tu a tam napsat smesne jednoduchou pisemku, se kterou mela vetsina tridy problem. Nadani zaci narocnejsi vyuku potrebuji, protoze maji predpoklady dotahnout to hodne daleko. Bohuzel je vsak na klasickych skolach jedinou formou "specialni pece" pravidelnych par facek od tech (pod)prumernych, kteri si na neoblibenych jednickarich kompenzuji sve mindraky.

Napada me primer s fotbalisty - pokud budu chtit kvalitni ligovou soutez, vyberu do ni ty nejlepsi hrace, nebo nahodne vylosuji nekolik jedenactek ze vsech registrovanych hracu, byt by kopali sotva pralesni ligu?
12. 12. 2008 | 15:02

Duroy napsal(a):

Hezky napsáno, podobné věci čtu a poslouchám takových 15 let. A během této doby jsme se krásně propadli.
dovolím si vložit z článku Zvědavce, trošku upraveného na naše podmínky:
Rok 1990: Farmár predáva vrece zemiakov za 20 korún.Náklady na pestovanie predstavujú 4/5 ceny. Aký má farmár zisk z 1 vreca?

Rok 2000: Farmár predáva vrece zemiakov za 20 korún. Náklady na vypestovanie sú 16 korún. Buďte tak láskaví a vypočítajte zisk z 1 vreca.

Rok 2010: Farmár predáva vrece zemiakov za 20 korún. Náklady na vypestovanie sú 4/5, čo je 16 korún. Zisk je teda 4 koruny za vrece. Podčiarknite slovo zemiaky a prediskutujte v kolektíve výhody a nevýhody pestovania zemiakov.

A v tom je problém, učivo, které neučí učit, rámcové vzdělávací programy, kde si i 14 leté děti hrají. Místo množin (jak já je nenáviděl), spojování jednotlivých číslic a poté vymalování vzniklého obrázku. Čtenářský dení, kde stačí vypsat 5 knih za měsíc. Maturitu má dnes 90% absolventů SŠ, na VŠ, pokud vás nevezmou, tak si jí zaplatíte.
Chybí nám elitářství, ale né to, které chcete nastolit zaváděním školného, nýbrž takové, které podporuje motivaci a vlohy. Otočme trychtýř nabídky, a vzdělanost stanovme cílem, né prostředkem.
12. 12. 2008 | 15:07

Duroy napsal(a):

Oprava: Čtenářský deník s pěti knuhami za ROK
12. 12. 2008 | 15:08

Pocestny napsal(a):

Jeje, očekávám souboj !

nezahojení premianti a rodiče "talentovaných" jedináčků kontra "talentované" matky "průměrných" a "netalentovaných" smeček.

Panu Liškovi někdo vzkažte:
"Pane ministře, nestarejte se o naše děti, o ty se postaráme sami.
Jste první státní úředník resortu, tak se starejte o své a jestli chcete potěšit nás rodiče, abyste v politice měl nějakou budoucnost, tak
laskavě pečujte o VAŠE NADANÉ UČITELE".
12. 12. 2008 | 15:28

Sekal napsal(a):

Řeči, řeči, řeči....
Raději se podívejte, jak jsou na tom naši žáci v porovnání se světem. Stručně řečeno - mizerně(viz. také poslední průzkumy). Výuka přírodovědných předmětů upadá, dětí se čím dál víc noří do iracionality a neschopnosti opravdového chápání souvislostí.
Nikdo děti nevede k tomu, aby měly zájem o technické obory ty pak nic pořádného nechtějí dělat, chtějí jen žvanit, tlachat, kšeftovat a "mít se dobře". Tak nějak si neuvědomují, že bez pořádné práce se v budoucnu dobře mít nebudou - živit se žvaněním a spekulacemi je dlouhodobě neudržitelné.
A víte co je na tom nejsmutnější? Že za minulého režimu na tom byli absoloventi našich škol o dost lépe. To je opravdu alarmující.
12. 12. 2008 | 15:36

Petr napsal(a):

Pane ministře, zkuste si ten článek po sobě ještě jednou přečíst. Na jedné straně zde tvrdíte, že "není třeba zdůrazňovat, jak významná je podpora mimořádně nadaných žáků a žákyň z hlediska malého státu bez významnějších přírodních zdrojů, jakým je Česká republika. Nemůžeme si dovolit tuto věc podceňovat", na straně druhé pak "mimořádně nadané děti skutečně mají speciální vzdělávací potřeby. Ty však mohou a mají být uspokojovány mezi ostatními žáky".
Je smutné, že jste si toho nevšiml, ale jedno vylučuje druhé - právě proto, že tito mimořádně nadaní studenti mají specifické potřeby, nelze je vzdělávat s masou. Vaše věta o integraci těchto vyjímečně nadaných studentů je navíc odrazem českého pocitu rovnostářství, které neuznává fakt, že nadaní a schopní studenti prostě mají jiné motivace a jiné nároky, které "integrací" dojdou zcela nepochybné újmy. Není pravda, že integrace tohoto studenta do "normální" třídy tuto třídu pozvedne...bude tomu právě naopak...
12. 12. 2008 | 15:48

Martin napsal(a):

Jsi vedle jak ta jedle a vůbec tomu nerozumíš.
Jestli "péče" o nadané děti bude spočívat v tom, že bude dostávat práci navíc, tak nadané dítě velmi rychle pochopí, že když Vašek ze třetí lavice toho neumí ani polovinu a dostane jedničku, zatímco nadané dítě maká dvojnásob jako šroub na práci navíc a dostane taky tu stejnou jedničku, tak takové dítě se na nějaké vzdělávání zcela vykašle, začne se flákat, ale díky svému nadání se to na výsledkách nijak neprojeví, dostane dvojku, akorát společnost tím přišla o talent.
A jsi totálně vedle, že normální učitelka to zvládne se postarat o talent. Jenom hlupák si totiž může myslet, že normální učitelka nebude brát to vymýšlení práce navíc jako přítěž a trest za to, že má ve třídě génia, přičemž postupně "vinu" bude přenášet přímo na to dítě, které z toho získá celoživotní trauma.
Jediné správné řešení je otevřít pro nadané děti extra třídy a tam s nimi budou pracovat speciálně školení pedagogové.
12. 12. 2008 | 15:48

Artur napsal(a):

Pane ministře, ničím jste mi zatím nepřesvědčil, jde Vám jen o koryto a politický post. Permanentně probíhající reformy školství jen ničí. Proboha, držte se Komenského a nevymejšlejte další koniny. Znalost práce s PC není všechno, důležitá je znalost jazyků, ale jinak. Matematika, třebaže ji nemáme rádi, je jedním z rozhodujících předmětů. Pokud nemáte na to, aby jste situaci zlepšil, raději odstupte, než bude pozdě. Jsou i další nedostatky, naprostá nekázeň školáků, alkohol, kouření, šikany. Nikdy tak bídně ve školách nebylo jako nyní.
12. 12. 2008 | 15:49

neo napsal(a):

Promiňte ale to je hloupost.

Naštěstí existují víceletá gymnázia, kam se nadanější stěhují jak jen je to možné.

při představě, že musí trpět ve třídě s 15 dalšími , řekněme méně inteligentními....dostávajíc stejné hodnocení za více práce a poslouchajíc koktající spolužáky u tabule neschopné odečíst 12-3... až do devítky.sorry
12. 12. 2008 | 16:04

Admirál napsal(a):

Pocestný - souhlas, pan Liška se musí postarat o dostatečnou úroveň profesorů - učitelů - ředitelů. Pak takové věci nebude muset řešit toporně s hora. Dobrej kantor dokáže vycítit, odkrýt talent a pracovat s ním. Špatnej to nedokáže, ani kdyby měl tisíc manuálů.

Na to jsou ale třeba PENÍZE.

Nekladu panu Liškovi vinu za špatný stav školství. Existuje tady setrvačnost, za ten stav můžou všechny minulé vlády. Školství byla vždy priorita - a skutek utek.

Stejně tak pomalu, jako se kvalita školství zhoršovala, se bude pomalu zlepšovat. Tedy pokud budou PENÍZE a systematická práce.
12. 12. 2008 | 16:16

Habart napsal(a):

Pane ministře, jste lehce pozadu. Diskuse už se nevede o tom, zda je třeba v oblasti vzdělávání nadaných (i méně nadaných) žáků něco změnit. Diskuse už se vede o tom, co a jak je třeba změnit. Chápu, že tam k vám do nadoblačných výšin tečou informace s jistým dopravním zpožděním, ale že přece jen - nepřijde vám, že jste se svým blogem pasoval do role člověka, který na počátku 21st. objevil kolo a teď to nadšeně zděluje ostatním.....
12. 12. 2008 | 16:27

jenicek napsal(a):

Je třeba zlepšit péči o nadané děti <=> Je třeba snížit podíl slepic mezi učiteli
12. 12. 2008 | 16:29

Pokorná slepice napsal(a):

To Habart - ano.
To O. Liška - na to, abyste dělal ministra jste dost mladý a nezkušený. Přijal jste to, jste sebevědomý, ale... to není zkrátka vše.
12. 12. 2008 | 17:10

Mastodont napsal(a):

neo: Jenže pan Liška chce víceletá gymnázia zlikvidovat, viz jeden z jeho starších článků.
12. 12. 2008 | 17:13

Stařeček napsal(a):

manželka učila na základní škole skoro čtyřicet let. Už několik let doučuje děti a připravuje jiné do středních škol a na talentovky. Doučuje matematiku, výtvarku a angličtinu. Děti mají zoufalé nedostatky, někteří učitelé ještě v této době nezavedly sešity, angličtinu vyučují středoškoláci bez pedagogických znalostí a dětem pouze povídají a nezjišťují žádným způsobem jejich znalosti. Když si rodiče stěžují, že děti nic neumějí, učitel zadá písemku a pak si na dětech zgustne. Být zdravá, může si otevřít doučovací školu, tolik má zájemců. Mnozí ředitelé školu a učitele nevedou, hodnocení podřízených je podle přístupu k řediteli a ne podle výsledků ověřených na následných ročnících, kam postoupí. Mám pokračovat?
12. 12. 2008 | 17:24

Imhotep napsal(a):

Pro Pocestného:

Plný souhlas Vámi :)
Pan Liška by měl přestat plkat a přejít ke konkrétním činům, které by měly za cíl motivovat a ocenit kvalitní "nadané" učitele. Ti se nacházejí stejně na víceletých gymnáziích jako na základních školách. Pan Liška sice už jeden pokus v letošním roce provedl, ale ten skončil naprostým fiaskem.
Nadaný žák potřebuje především individulání vedení učitele, který má pojem o tom, co je to odborná práce, jak se vědecky pracuje a měl nadstandardní přehled v oboru. Je to kupodivu, ale tací jsou i na I. stupni ZŠ a své žáky připravují na odbornou práci a dávají jim ne víc práce, ale uči je myslet a řešit složité problémy. A to jde i v rámci klasického školního koletivu.
Víceletá gymnázia nejsou jednoznačné řešení. Kromě kvalitních jsou i taková, která pouze uspokojují měšťácké představy maloměsta o "dobré" rodině a jejich úroveň je zoufalá.
12. 12. 2008 | 17:43

Imhotep napsal(a):

Pro Petra:
To, co píšete, je sociální inženýrství, které neodpovídá praxi. Na jeho konci může být i Napola.
12. 12. 2008 | 17:45

iShares guy napsal(a):

Pane Lisko. Mate uplnou pravdu. Od ministra bych ale ocekaval ne uvahy, ale PROGRAM. Nevidim ve clanku ani jeden konkretni plan, co udelate. Nejlip muzete pomoci skolstvi jako politik a manazer, ne esejista. Mate za skolstvi odpovednost i pravomoc, takze neni treba kazat, kdyz byste mel konat. Takze co se ve skolach pod vasim vedenim zlepsi pro nadane deti?
12. 12. 2008 | 18:18

ventos napsal(a):

eeeeech ... jak může naše školství vypadat když ministr publikuje takovou slátaninu o ničem, a dokonce opakovaně

a mimochodem:
"jsem sice přesvědčen, že situace zase tak kritická není. Určitě ale máme v dané oblasti co dohánět."
kde jsme to jen slýchali, že ,-o))
12. 12. 2008 | 18:52

rvyskocil napsal(a):

Pro pana ministra (jen kdyby náhodou...):
Mýlíte se pokud si myslíte, že ta situace tak kritická není. Je kritická už dávno a poslední vývoj ji dělá kritičtější a kritičtější. Je to jen tak nějak poslední dobou víc a víc vidět. A vidí to i ti, kteří to doteď zvenku neviděli. Ono by ale stačilo jen v těch školách chvíli pobýt, poslouchat a ptát se. A pak zvracet...
A vzkaz pro milovníky víceletých gymnázií a elit:
Opravdu je v páté třídě tak snadné poznat na dítěti, že ono je ten správný studijní typ. Co ty navrčené holčičky? Co takhle projekce rodičů. Co ty ostatní děti, těm tu šanci nedáme? K čemu nám bude taková elita, které to navíc od jedenácti let někdo vtlouká do hlavy - že je elita?
12. 12. 2008 | 18:56

Yann napsal(a):

Pocestny:
Dnes dopadla vase ostra rana bicem naprosto presne!
....nezahojení premianti a rodiče "talentovaných" jedináčků kontra "talentované" matky "průměrných" a "netalentovaných" smeček...
Diky, to se povedlo :)
12. 12. 2008 | 19:01

IO napsal(a):

To, co uvedla značka stařeček výše, je bohužel naprostá pravda a je bohužel ještě mnohem víc tristních okolností, které ani nestačila uvést. Pane ministře, s vaším přístupem a radami se jděte nechat vycpat - nemáte o škole a o tom, co potřebuje, ani ponětí! Cituji vás: "Nejcennější je naopak přístup těch škol, které si sice žáky a žákyně nevybírají, ale zároveň jsou schopné připravit takové vzdělávací programy, jež stimulují i ty nejnadanější. Osobně jsem se několikrát přesvědčil, že je možné tyto dvě věci skloubit, i když to samozřejmě není snadné. Jinou cestu ale nevidím." Tak to jste úplně teda mimo mísu! Pokud má naši školu v jejím zoufalství ještě vůbec něco zachránit před pádem do úplného marasmu, pak jedině něco, co lze realizovat s n a d n o. Protože chtít po školách v jejich již nyní krajně nesnadné situaci ještě něco víc nesnadného je prostě úplná hovadina! Kdo vám tyhle nesmysly nosí na stůl? Nebo si je snad vymýšlíte sám? Protože jste nikdy ve škole neučil, školu neřídil, škole neinspektoroval? Děláte ministra školství jen jako přípravu na nějaké místečko s větší mocí nebo výnosnější, jak tomu v našem Kocourkově většinou bylo a je? Tak poctivě odejděte a rychle: učitelé jsou sice jako ovce, ti se proti vám asi nikdy nevzbouří, ale mohli by se dožrat rodiče a veřejnost a já bych vám tu defenestraci v Karmelitské ulici nepřál, pod okny máte žulovou dlažbu - když se nezabijete hned, vzápětí vás ještě přejede tramvaj!
12. 12. 2008 | 19:05

Vladimír napsal(a):

Věcná poznámka z Vašeho regionu - vše výše uvedené si velmi protiřečí s faktem, že v Brně se zrušila většina víceletých gymnázií. Nevím jaká je situace v ostatních krajích, ale tehdy se myslím jednalo o iniciativu exhejtmana Juránka a nečinnosti ministryně Buzkové. Odstranění tohoto nesmyslu, by mohl být dobrý začátek.
12. 12. 2008 | 19:09

češka napsal(a):

Pane ministře, co konstatujete je sice fajn, ale co dál.
V Holandsku jsou školy propustné přechodem z "horší" školy na lepí opakováním ročníku.
Tím se podchytí i děti cizinců.
Nadané děti se rodí i v sociálně znevýhodněných rodinách, pro ně se u nás nedělá vůbec nic.
12. 12. 2008 | 19:17

Heclav napsal(a):

Já prosím shrnu začarovaný kruh. Od roku 1989 všechny (zdůrazňuji) vlády jen tlachaly o prioritě vzdělání. Dokud nebude skutečně dosažené vzdělání prioritou (a to nejen vlády) a nebude se patřičně odrážet ve finančním ohodnocení, bude tento marasmus ve školství pokračovat. Co takhle vzít tabulku prestižních povolání, nastavit platy pro ta nejprestižnější ve výši současných poslaneckých a manažerských? Pak by třeba učili ve školách jen ti nejlepší (Finsko) a nebudou učit jen polovzdělanci co si dodělávají maturitu. To je ale jen jedna stránka. Školství a zdravotnictví jsou dva obrovské finanční tunely. Jsem si jist, že peněz do těchto odvětví je dostatek, jen nesmí plynout do nesmyslů, jako jsou všelijaké "rámečkové" plány, programy, projekty a podobné blbosti. Pane ministře, dejte školám peníze, stanovte standardy co musí žáci umět a už se o ně nestarejte. Jen kontrolujte jak jsou finance využívány a standardy plněny. Pak se třeba za pár let posuneme o nějaké to místečko nahoru. Heclav
12. 12. 2008 | 19:22

Láďa napsal(a):

Kecy, kecy, kecy jakych bylo od roku 1989 plno a skutek utek.
12. 12. 2008 | 20:13

sokrates napsal(a):

Přestaňme na školách biflovat vědomosti, naučte děti,kde si mají informace vyhledat,dejte jim celkový přehled o oborech, znalosti jazykové a podporujte kreativní myšlení, řešení úloh, týmovou práci
Pro to musíte vyškolit pedagogy a dobře je zaplatit.Hlavně už začít!!
12. 12. 2008 | 20:18

IO napsal(a):

Pro sokrates: téměř ve všem s vámi souhlasím, jen s tím dalším školením pedagogů, které navrhujete, to je těžké. Zatím to je nevhodná cesta, protože pedagogové přetížení - zvláště ti dobří, ti špatní, kteří se flákají, jsou jen výjimka potvrzující toto pravidlo. Už mají za sebou studia a spoustu dalšího vzdělávání. Do dalších a dalších kol vzdělávání pro další a další školské reformy už ani vzdělánímilovné učitele snadno nezískáte. Víte, je tady snazší cesta, nebo alespoň začátek rozumné cesty: za mých časů byl povinný týdenní úvazek učitele 23/21/19 hodin podle stupně školy (1. stupeň ZŠ/2. stupeň ZŠ/ střední škola). A vím z vlastní zkušenosti, že to bylo poměrně dost, tak horní mez ještě přiměřeného za tehdejších okolností. Po revoluci se ty povinné týdenní úvazky zvýšily a práce učitelů přitom není snazší, ba spíše, jak uznává i veřejnost, je obtížnější než dřív. Je tedy rozumné snížit zatím alespoň úvazky učitelů jako první krok rozumným směrem. To ovšem i při zachování stejných platů pro učitele znamená přidat do školství peníze, protože bude třeba víc učitelů. Ale situace škol se tím zklidní, nebude stále tak vypjatě prekérní jako nyní. Mobilizovat totiž učitele dalším nesnadným, krkolomným výkonům, jak si to představuje pan ministr, je skutečně blbost a drzost, která vyráží dveře z pantů. Samozřejmě, že by se potom jako druhý krok mělo učitelům pokud možno na platech přidat. Takže schůdné cesty z té šlamastyky tady jsou, jen se pan ministr nesmí zabývat úplnými blbostmi!
12. 12. 2008 | 21:14

Admirál napsal(a):

Sokrates - nechci 100% plemizovat. Ale. Určitá úroveň nabiflovaných znalostí by v hlavě měla být. Někdy člověk potřebuje při řešení složitého, mezioborového problému, aby se mu "zajiskřilo a spojilo." To nefunguje, pokud není co spojovat, protože to nebylo uloženo. V tom spočívá kreativní myšlení.

Týmovou práci nejlépe nacvičíte mimoškolně. Necht skupinu dětí vyhladovět, dejte jim kus sirového masa, aby si je upekly. A ke svému překvapení zjistíte, že týmová práce nastne (má dlouholetá zkušenost). Namotivovat děti "uměle" k týmové práci je velmi náročné, vyžaduje to vyspělého pedagoga - a takových v našm školství ubývá.

A v tomto bodě si rozumíme. Zaplaťte pedagogy. Slepice propusťte.
12. 12. 2008 | 21:38

Ada napsal(a):

Hlavně nepouštějte do základních škol poloprimitivní morgoše, zoufale ničí pokusy o získání základní gramotnosti...
12. 12. 2008 | 22:23

Ina napsal(a):

Ono se to hezky říká a čte. Ale skutečnost je jiná. Když učíte 30 dětí, máte tam chytré, ale naopak i velice slabé žáky - komu se věnovat víc? Dobrým? Slabší spadnou úplně na dno. Slabým? Dobří "zakrní". Chtělo by to menší počet ve třídách, možná pak by měl učitel na jednotlivé žáky více času. Pak by měl učit a ne dělat kdejakou administrativu (to dříve v takovém měřítku nebylo) a hlavně by neměl suplovat rodičovskou výchovu. Pak by se měl brát v potaz ten fakt, že z 5. a 7. tříd odcházejí nadaní žáci na gymnázia a na školách zůstávají jen ti, kteří chtějí na zbylé stř. školy a samozřejmě ti slabší. Ubydou tahouni a těch pár dobrých často sklouzne dolů. Je to tak dobře, ptám se? Tahle selekce se mi nelíbí.Mám 4leté gymnázium, dcera také a o nic jsme nepřišly. Spíše děti na víceletých gymnáziích přicházejí o dětství.
12. 12. 2008 | 22:51

jirizlatuska napsal(a):

Obavam se, ze problem s mimoradne nadanymi detmi je jen zastupny. Tyto deti se vicemene pomohou samy (i v minulosti si pomohly), horsi je pece o prumerne nadane - co se tyka vzdelani i motivace.

U motivace je velky problem nejen se skolou samotnou, ale i s aktivitami, ktere se odehravaji kolem skoly same.

Zehra se na nedostatek zajmu o prirodovedne a technicke obory -- zkuste ale zajit s detmi do muze u nas a v zapadni Evrope nebo Americe a porovnejte rozsah hands-on aktivit, ktere se detem poskytuji. Zkusenost u nas hovori prevazen o "nedotykat se," coz je zhruba i praxe, ktera v rade skol pretrvava.

Podora mimoradne nadanych je u nas mene dulezita, nez pece o dobry obecny standard. Diru do sveta u nas jednotlivci bez sirsiho materialniho zazemi neudelaji, ti skutecne nadani zazari az v zahranici a neni na tom nic moc divneho ani spatneho. Nemeli bychom pro ojedinele vysoke stromy nevidet prumerne rostly les, ktery urcuje obecnou uroven u nas.

Prumerne zdroje vynakladane na standard jsou u nas mnohem mensi, nez v zahranici. Zde lezi realny problem, kteremu se poukazem na ojedinele spicky nevyhneme.
12. 12. 2008 | 22:57

Bývalá učitelka napsal(a):

Pane ministře, dejte učitelům základní plat 30 000, dostaňte do škol muže, povolte tělesné tresty, i na základní škole umožněte žáky vyloučit na určitou dobu, na základní škole vypracujte systém celoživotního vzdělávání tak, aby absolvování studia jednou za pět let bylo podmínkou platového postupu, zruště nižší gymnázia a soukromé základní školy tak, aby základní vzdělání bylo pro všechny stejné, zaveďte uniformy. To by pro začátek stačilo. Místo přiblblých rámcových programů zaveďte heslo:"Škola je práce, žáci musí poslouchat učitele a musí se učit. Rodiče musí respektovat rozhodnutí školy a musí školu podporovat." Pokud to co nejdřivě neuděláte, tak z toho marasmu nikdy škola nevybředne.
12. 12. 2008 | 22:59

ententýn napsal(a):

Pane mynystr,děckám stačí občanská nauka,prdověda,prdouka a ty nadaný by se mohli chodit doučovat do nějaký ázyjský montovny jak to chodí aby měly tu prakci. taky docházku zkrátit. je to povyně moc dlouhý. stačí 5 let a předhoníme to Svécko. ale hlavně ty děcka nestresovat. na visvěčení všem jedničky a hotovo.a nějakej ten špek při hodině by měly učitelý taky tolerovat, noné? s ouctou zdravý hodně študent visoký školi v praze,budoucí mynystr. jo a menuju se,no to se brzo dozvýte
12. 12. 2008 | 23:48

F. Adamec napsal(a):

Svoboda Moravy a Slezska v EU:
Svoboda zeme > Obnovit mistnim referendem samospravne evropske regiony, na geografickem zemskem principu, European regions (http://www.wikipedia.org), Bohemia, Moravia a Silesia, bez odkladu schvalit Lisabonskou smlouvu, neutralitu Moravy a Slezska, prijmout EURo, zrusit komunisticke zakony CR, ceske a cizi okupacni vojenske zakladny.
Lidska prava > Prijmout Chartu zakladnich prav EU, nediskriminovat obyvatele podle DNA, rasy, slechtickeho stavu a kasty, narodnosti a obcanstvi, kultury a viry, jazyka a dialektu, veku a zdravi, bydliste, zpusobu a mista obzivy. Chranit zivot od poceti, zrusit potraty, zajistit peci o zdravi, zivotni prostredi, prirodni zdroje, lesy, vodni zdroje a toky, snizit emise, kontaminaci pudy, vodnich zdroju a toku podle cilu EU. Navratit kulturni pamatky, odskodnit restituenty a cirkve, navratit jim zcizeny majetek a uhradit jim financni ztratu z CNB, rust cen vody, energii a potravin, verejnych sluzeb a uroky ve vysi prumerne urokove sazby CNB 5%/r, v EURu z ceny zcizeneho, kontaminovaneho a poskozeneho majetku.
Energetika > Producentum uctovat emise, kontaminaci ovzdusi, vody a pudy, zvysit vyuziti obnovitelnych zdroju energie a utlumit jadernou energetiku, vratit nebezpecne odpady a nevyhorele jaderne palivo k recyklaci producentum. Zrusit monopoly sluzeb, umoznit domacnostem vyuziti domacich cistiren odpadnich vod, obnovitelnych zdroju, vody a energie, fotovoltaiku a vetrniky bez dani, pro cistsi produkci, energeticky usporne objekty, zarizeni, stroje a dopravni prostredky.
13. 12. 2008 | 00:15

rhea napsal(a):

Dovoluji si prekopirovat e-mail, ktery jsem poslala panu ministrovi minuly tyden :
"Vazeny pane ministre!
Vyuzivam toho, ze je verejne pristupna Vase e-mailova adresa a obracim se na Vas se starym problemem ucitelskych platu.
Muj manzel je ucitel M-Fy na ZS v Praze. Je mu 60 let a uceni ho stale bavi pres stale nove naroky, ktere pro ucitele doba prinasi. On i ja jsme byli smireni s financnim ohodnocenim, ktere v tomto zamestnani dostava. Jako kompenzaci nizkeho platu jsme videli pracovni dobu a prazdniny. Minuly mesic ovsem reditel jejich skoly oznamil, ze nema prostredky na osobni ohodnoceni ucitelu. Vyplata meho muze delala 22430 Kc zakladni mzdy, 23601 Kc s tridnictvim a prescasy, cista mzda 17934 Kc!
Jeho plat je nizsi nez pred nekolika lety navzdory inflaci i tzv. zvysovani platu.
Vazeny pane ministre, je toto plat dustojny pro vysokoskolaka, po 30 letech praxe, pred duchodem a v Praze? Podobne penize dostane maturantka po nastupu ve sporitelne nebo bance. Vy sam byste byl ochoten za tyto penize ucit?
Byt memu muzi o par let mene, zadala bych ho, aby ze skolstvi odesel. Ja sama jsem vystudovala M-Ch na PedF UK, uceni jsem ale opustila.

Pokud Vam osud Vaseho resortu neni uplne lhostejny, jak to u politiku byva zvykem, myslete, zvlast nyni pri schvalovani rozpoctu, na sve podrizene. Prestante resit reformy vyuky a udrzte kvalitni ucitele ve skolach. Kvalita vyuky pak nebude problemem.
Dekuji Vam ze Vas cas a preji Vam i nam uspechy ve Vasi praci."

Co myslite, odpovi mi?
13. 12. 2008 | 00:24

Jirka napsal(a):

Souhlasim s blogem. Par ucitelu (bohuzel skutecne jen 3 nebo 4 za celou zakladku+gympl) to dokazalo - vsichni jsme delali na maximum, ti, co to umeli, pomahali tem co to neumeli, ti, co byli hotovy, dostali nejaky dalsi zajimavy problemy, atd.

Separace do zvlastnich skol povede k tomu, ze clovek nadanej na matiku, bude delat jen matiku a nebude umet cestinu, clovek nadanej na plavani nebude umet pocitat, a clovek nadanej na jazyky nebude umet fotbal.

To ale vsechno vyzaduje supr sikovny ucitele. Takovy lidi urcite existujou, ale pochybuju, ze pri soucasnych platech se zenou do skolstvi.
13. 12. 2008 | 03:12

Pavla napsal(a):

bývalá učitelka: souhlasím s vámi ve všem. Na školách chybí učitelé - chlapi, děcka si dělají co chtějí, nemají absolutně žádný respekt a rodiče mnohdy učitele podrážejí. Ikdyž musím říci, že se někdy nedivím, protože staré struktury se nechtějí kolikrát učit novým věcem a pokud si žáci dovolí oponovat, je zle.Navíc mnohdy nervově nezvládají.
Víceletá gymnázia - no nevím, jaký užitek pro žáky mají. Pokud nebude v návaznosti na ně taky kvalitnější další studium, jsou nanic. Studenti na VŠ pak zase studují stejně náročné učivo jako ti z normálních středních škol. Navíc dle zkušeností s dětmi mnoha mých známých vidím, že na víceletá gymnázia chodí žáci i ti, kteří se jen trochu dobře učí, a to jen z důvodu prestiže, jak bylo již výše zmíněno. Na vysokou školu pak ani nejdou.
Spíše mně připadá, že se chovají hodně namyšleně a považují se za nadřazené.
I mezi učiteli jsou velké rozdíly, je třeba je ocenit dle vykonané práce, tak jako všude jinde. S těmi talentovanými dětmi to asi jednoduché nebude, protože jak pro ně zajistit speciální pedagogy, když každé dítě vyniká věšinou jen v určitém oboru, v ostatních zase může být podprůměrné. Jak by se v takové třídě s mnoha směry učilo? Jak navrhuje ministr Liška, tj.nechat žáky v běžných třídách, se mi nezdá moc vhodné, protože některé děti mají daleko větší vědomosti než samotní učitelé. Protože málokterý učitel denně sedí např.u internetu a vyhledává pořád nové a nové poznatky, ale děti, zajímající se o obor, ano.
Jen mě mrzí, že prestiž učitele je na takové úrovni, jaké dnes je. Ale čí je to vina? Příkladem by měl být Igor Hnízdo. Klidně bych zavedla tělesné tresty. Protože pokud učitel pomalu nebude smět na žáka ani zvýšit hlas, pak naše školství bude pořád upadat.
13. 12. 2008 | 03:42

Student napsal(a):

Ani nadaní žáci nás nezachrání, pokud budeme trpět nenadaného ministra.
13. 12. 2008 | 09:39

Imhotep napsal(a):

Pro Bývalou učitelku a Pavlu:

Ano škola je práce a studium není jenom odříkávání zpaměti naučených vět. To bych také zavedl, ale potom hodně velké procento studentů a hlaně studentek pedagogických fakult nemá šanci dosáhnou na vysokoškolské vzdělání. Když si vzpomenu, za jaké "diplomové práce" se tam dává diplom, tak se nedivím, že prestiž učitelů je tam, kde je.
Možná by bylo také dobré zavést, že učitel musí mít vždy pravdu. To pro inteligentní žáky, aby se zbytečně nedohadovali s učiteli, kteří už např. 20 let učí podle jedněch příprav a obor, kterému vyučují, se posunul dál.
13. 12. 2008 | 09:42

Hans napsal(a):

Jsem proto, aby se děti rozdělily ne podle talentu, ale podle toho, čí jsou. Děti politiků (pí Buzkové a pod.) by chodily do soukromých škol s vynikajícími učiteli a ty ostatní do nekvalitních státních škol.
13. 12. 2008 | 09:44

zajda napsal(a):

Nadaný žák

Naprosto ujetá idea. Je to stejné jako yste požadoval, aby praktický lékař léčil specifické onkologické onemocnění sám.

Se skutečně nadaným žákem se učitel na ZŠ setká jednou možná dvakrát za celou svou kariéru. Přesto pan ministr chce, aby se o něho staral praktik místo specialisty.
Takže se vyučující, který má ve třídě 20 žáčků, bude na vyučování jednoho žáčka připravovat asi tak 5x déle než mu zabere příprava pro zbylých 19 lidí. A v samotné hodině - kolik času věnuje tomu talentovanému na úkor ostatních.
Rodiče těch průměrných určitě budou mít skvělý pocit z toho, že jejich dítěti se pedagog nevěnuje.
13. 12. 2008 | 10:03

zajda napsal(a):

Co má dělat rodič s dítětem, které ve škole bez sebemenší námahy získává jedničky?
1. To dítě se nenaučí učit - jde mu to samo. 2. Přestává se snažit - za provedení úlohy "levou zadní" má pochvalu.
3. Přestává věřit ve spravedlnost - soused v lavici dostal za poloviční výkon taky za jedna.
4. Nesnáší ty "blbce" kvůli nimž se dokola procvičuje dlouhé bidlo i 32 děleno 4.
5. Stává se cílem šikany oněch "blbců".
Jediná cesta ven je přechod na náročnější školu, jinak bohužel vidíte vlastní dítě inteligenčně chátrat.
13. 12. 2008 | 10:23

zajda napsal(a):

Plat učitele

Jak chcete zaplatit učitele v 1. třídě, kterému se ve třídě sešel 1 talent, 2 dis-žáci, 1 hyperaktivní klučina, 3 cikáňata s minimální znalostí češtiny a hygienických návyků a zbylých 15 dětí je od víceméně průměrných. Tento učitel by měl umět a v hodině stihnout:
- individuálně pracovat s talentovaným žákem
- individuálně pracovat dis- žáky
- zabránit cikáňatům čurat či kálet v koutě či bodat spolužáky tužkou
- ohlídat hyperaktivního, aby nevyskočil z okna nebo běháním po čtyřech a štěkáním nerušil ostatní
- vyložit a procvičit standardní látku s tím průměrem
Dostane 30 tisíc hrubého? a předplacené hodiny u psychiatra? implantaci druhé hlavy a dalšího páru rukou zdarma?
13. 12. 2008 | 10:35

007 napsal(a):

Nejvetsi problem neni tolik ve skolach, jako v rodinach. Rodice extremne schopnych deti se o ne casto neumi, ci nechteji postarat, protoze nestihaji, a zodpovednost svaluji na skoly. Skola vychovu v rodine ale suplovat neumi a z principu ani nemuze. Tohle je celospolecensky problem. Deti maji vse, co potrebuji, vse ziskavaji jednoduse, nic (krome penez) je nezajima, nemaji motivaci. Proc se snazit? Proto celkem casto jsou uspesnejsi deti z chudsich rodin.

Separace deti na schopne a neschopne je naprosty nesmysl, protoze se pak rozeviraji socialni nuzky - treba deti z elitnich skol pak nejsou schopny pochopit uvazovani tech "blbcu", coz se jim v praktickem zivote muze tezce vymstit. Ti podprupmerni pak ztrati i tu malou motivaci, kterou diky prikladu nadprumernych meli.

Navic je potreba si uvedomit, ze inteligence by nemelo byt jedine meritko. Ve spolecnosti jsou a budou potreba take lide, kteri jsou zrucni (uz dnes je nedostatek schopnych specializovanych remeslniku) a dale pak jsou potreba lide, kteri se o vas ve stari, nebo nemoci postaraji (tam je potreba zase socialni inteligence - ta se s logickou casto nepotkava).
13. 12. 2008 | 10:54

Martin napsal(a):

Pane ministře.
Oba dva jsme vystudovali stejnou střední školu a proto jsme tzv.ze stejné líhně.Obecně u nás bylo zvykem,že každému studentovi byl věnován individuální přístup.Každý student bez rozdílu nadání byl osobností v pravém slova smyslu.Studenti s nadáním a následnými ambicemi se vždy prosadí sami.Zásadním rozdílem je tedy motivace,která u většiny chybí.Ve vysokém školství vzniklo tolik pochybných bakalářských směrů jejichž praktické využití v životě rovná se nulový impact.Pakliže bych měl jako student střední školy navazovat na takovýto program,už z počátku bych žádnou motivaci neměl.Školství a investice do budoucí generace odráží společenskou situaci.I budoucí vize v této společnosti postrádám.Carpe diem a living day by day nahradilo tak pověstné čelit horším zítřkům.Školství potřebuje radikální změnu a to od základů.Dodnes chybí vzory paternality a ve školství zvláště.V čas světové krize mají problémy tendenci akcelerovat.Národ Komenského by se měl problémům postavit čelem a státníci především.Nebo snad i jim chybí motivace?
13. 12. 2008 | 11:28

klarasamkova napsal(a):

Pane Zlatuško, tak ony si nadané děti pomohou samy?? Ale nepovídejte! vy jste si také pomohl sám nebo Vám svého času pomohla vaše matka a mně ta moje?? Nadané děti si NEPOMOHOU samy: moje dcera chodí do 4. třídy soukromé školy pro nadané děti, jejímuž vzniku slavné Ministerstvo školství bránilo a pí. Buzková na nás křičela, že jsme elitáři. Ve třídě chodí s dariou dalších 9 talentovaných dětí, VŠECHNY byly šikanované... Dodneška je obrovský rozdíl v tom, když do školy pro nadané děti nastoupily děti do první třídy - ty rozkvétaly jako kytičky - a ty, které přestoupily z jiných škol a další rok se jen vzpamatovávaly z utrpěných psychických ran.

Zcela souhlasím s výšediskutujícím, který připomenul, že s nadanými dětmi ze sociálně slabých rodin není pracováno vůbec.

P.S. Imhotepe:
přírodní škola, na kterou jste mne svého času upozornil, se nebude další rok - tedy pro nás - otevírat, ale viděla bych to na gymnázium Stodůlky, zaměřené
na média, komunikaci a živé jazyky. Víte o této škole něco?? Díky, KVS
13. 12. 2008 | 14:30

Imhotep napsal(a):

pro KVS

Omlouvám se, ale o té škole bohužel nic nevím.
13. 12. 2008 | 16:16

SuP napsal(a):

Paní KVS -
Dariou...!
To jen abych si rejpnul (mně taky SHIFT často blbne).
Se mnou taky v dětství nikdo nepracoval a dneska se živím jako vynálezce. Stačilo, že mi starší brácha pučoval Merkur....
13. 12. 2008 | 18:48

prirodovedec napsal(a):

zajda: Bravo. Nejen sympaticky nick :), ale i napadite psani. :)

SuP: Zdravim. Brilantni. :) A co z Vas mohlo byt, kdyby mohl pujcovat i Lego ... :)
14. 12. 2008 | 00:14

vlk napsal(a):

Projel jsem blog i celou diskusi.
Osoběn si myslím, že blog pana ministra je bohužel opět ujetý. Ne , že by problematika nadanýc dětí nebyla tématem.
Nicméně ve světle naprosto katastrofálních mezinárodních srovnávacích testů , zveřejněných právě minulý týden, bych od ministra školství očekával úplně jiný blog.
Takže zopakuji zjištění. Jestliže osmáci ještě kaž takž nějak vegetují mezi srovnávanými národy/ jsem velkorysý a použil jsme dost velkého eufemismu/, pak čtvrťáci s e propadli někam na úroveň rozvojového s věta. Jak v přírodních vědách, tak zejména v matematice.
A jakkoliv z nadaných d ětí může vypadnout budoucí úzká elita, v hospodářské soutěži globálně může uspět pouze a jen ten, kdo bude mít co nejvyšší průměr. Z vysokého průměru se elita zcel a nepochybně vygeneruje sama.

Čekal bych , a myslím, že plným právem, od ministra školství něco ve smyslu-CO s tím udělám. Ne on se věnuje , paní KVS promine, okrajovému problému.

A pikantní rpo mne bylo, že jsme v tom srovnávacím materiálu oněch mezinárodních testů zahlédl i výsledky , které ve stejných testech dosáhli čeští školáci někd y v roce 92. Tehdy prostě byli v některých disciplinách v první světové pětce.
Každému, kdo má alespoň nějaký přehled, co se v českých školách od té doby odehrálo, je vše naprosto jasné.
Píše o tom stařeček a není potřeba nic dodávat.
Hlavně, že ministerstvo dává prostor, je jedno pod jakým ministrem, prostor, kde jakému experimentátorovi, kvalit kdysi vědce vědců Lysenka. Bohužel tihle Lysenkové s e envybíjí v experimentech s podestýlkou krav, nýbrž na vzdělání dětí!
Netvrdím, že za to může Liška. Ale tvrdím, že s e ani nepokusil o nápravu.
A svým blogem se pro mne dostal po pozice kapitána Titaniku, který byť je informován o dířě do lodi , dohaduje s kapelmajstrem, co že budou nejbližší čtvrthodinku hrát.
14. 12. 2008 | 18:31

IO napsal(a):

Pro SuP: jste zářným příkladem stálé platnosti zásady nezdolného pedagogického optimismu, která praví: opravdu nadaného žáka nezkazí ani sebehorší učitel!
14. 12. 2008 | 20:29

sedi napsal(a):

Pane ministre, misto takoveho clanku radeji zajdete s nejakym ucitelem na caj. Dle meho nazoru to bude uzitecnejsi vyuziti vasi pracovni doby.

Mnoho pravdy zde v reakcich.

Pritelkyni rikam dlouho, at se na to vyprdne. Prestoze ji maji zaci i jejich rodice velmi radi a davaji ji to najevo, ty reci doma jak jim ta komunisticka megeraz vedeni, ktera se v duchodu evidentne nudi, naplanovala na dny volna bezvyznamne skoleni o nicem, to mi nestoji za to poslouchat :)

Za komunizmu se s nadanymi detmi nijak nepracovalo a presto nyni jezdime po svete a hasime problemy na cizich 'projektech'...
15. 12. 2008 | 00:07

Skogen napsal(a):

Tak především by bylo chybou redukovat perspektivu vzdělávání na školu - a dost.. Škola, bavíme-li se o základní, má poskytnout ve vzdělání metodu, koncepční rozvoj vědomostí a schopnotí. Tedy základy. Na ty musí perspektivní individualita navázat vlastní iniciativou. A k vlastní iniciativě musí existovat podmínky. Škola v pojetí našeho kulturního okruhu je masovou záležitostí, nikoliv individuální, kdy by si mistr určitého oboru vybíral několik málo svých žáků a těm na úkor zbylých nevyvolených předával intenzivní formou své dílo.

Nadaný, superiorní či dokonce geniální žák se bude vždy realizovat především individuálně, škola mu příliš nepomůže. To nejlepší, co škola může učinit, je rozpoznat takové, správně je zařadit a neházet jim klacky pod nohy. Zbytek je mnohem komplexnější povahy, zahrnuje mimojiné to, na co se po listopadu krutě rezignovalo, což je mimoškolní práce s mládeží. Klíčový je pak sociální status nadaného dítěte. Chceme-li podporovat nadané jedince, musíme jim umožnit dosahování potřeb. Potřebujeme společnost, která něco takového bez problémů v nejširší možné míře umožní. Nesmíme dopustit rozmach chudoby.
15. 12. 2008 | 01:22

harem napsal(a):

Liška zraje jako hermelín,mladý starý mužík,čeká jej hnusný život.
15. 12. 2008 | 03:46

klarasamkova napsal(a):

Skogene... neházet klacky pod nohy...neprudit... Bože, to by byl život!!
Vlku, jasně, že se jedná o okrajový problém: ale i ten okrajový problém bezpečně ukazuje, v jakém srabu (pardon) ve školství jsme... Opačným koncem škály jsou romské děti a zvláštní školy....taky na...
KVS
15. 12. 2008 | 10:18

Imhotep napsal(a):

pro Kláru Veselou

Co se dotýká byť jednoho žáka není okrajový problém. Ten systém se skutečně sype celý - a již dlouho.
Rozklad začal nacistickou okupací, rok 1948 a následná léta byla drtivá a pak normalizace. Následoval skok do pseudodemokracie "dělej si ci chceš".
Svádět dlouhodobý rozklad českého školství pouze na reformu je milosrdná lež, skrze kterou se k pravdě ale nedobéřeme.
Přitom řešení existuje a je i v ČR dlouhodobou praxí ověřené s dobrými výsledky. Bohužel je školství politikum a byznys, který znemožňuje zjednat nápravu.
15. 12. 2008 | 14:14

Marina napsal(a):

Mno teď jsem četla článek, že chcete eliminovat víceletá gymnázia!!!! Tak se chcete starat o talentované a nadané žáky?!?!?!?

Právě na víceletých gymnáziích se koncentrují kvalitní učitelé. A není to jenom o učitelích. Je to i o kontaktu se stejně chytrými dětmi!

Osobně jsem vyrůstala na vesnici. Mí spolužáci ze základní školy dneska dělají u pásu, holičky, dělníky, sem tam někdo si udělal maturitu. To, že jsem se po páté třídě dostala na gympl bylo pro mě vysvobození!!! Nejenom intelektuálně (hned první rok jsem dostala pěkné kapky), ale i společensky.

Momentálně studuji magisterské studium v zahraničí - v angličtině. A vím, že jsem toho dosáhla jen díky osmi letům na gymnáziu, kde jsem měla výbornou učitelku a tři zájezdy do Anglie!!!

Mým spolužákům na ZŠ se pravidelně měnili učitelé AJ. A o úrovni jejich znalosti jazyka by se opravdu dalo hóóódně diskutovat. Holt protože na dědině sehnat učitele angličtiny je problém.

A vy místo toho abyste zkvalitnil učitele na ZŠ a pak teoreticky snížil počet míst na gymnáziích, tak to uděláte tak, že rovnou zrušíte gymnázia?????

KOCOURKOV!!!!!!
17. 12. 2008 | 17:29

Imhotep napsal(a):

pro Marinu:

Vážená slečno, lepší důkaz zhůvěřilé arogantní namyšlenosti některých studentů víceletých gymnázií jste podat nemohl. Dělníci a řemeslníci Vám smrdí. Vesnice je intelektuální utrpení.... Možná budete velmi inteligentní, ale nejsem si jist, že jste i moudrá.
17. 12. 2008 | 20:24

MarekKobera napsal(a):

Vážený pane ministře,
jak už bylo v diskusi uvedeno, jdete na to opět špatně. Mezi staršími pedagogy a pedagožkami je integrace neochvějným heslem.
Stala se bohužel i Vaší mantrou, čímž s nimi můžete vydržet. Ve skutečnosti ovšem je integrace spíš horší řešení. Můžete se poučit ze zahraničních zkušeností, třeba z USA, UK o tom, že speciální školy, třídy, nebo hodiny jsou vhodnější.
20. 12. 2008 | 01:44

Michal Špaček napsal(a):

Dobry den pane Ministře,
pokud si jako budoucí pedagog dokažu představit to, že bych speciálně pracoval s nadanou mládeží, pochází to patrně z toho, že já sám jsem takové zacházení, coby dítko nadané, zažil. Co mě ale trápí je nevhodným způsobem vedená školní příprava a vůbec školství ve kterém učí několik málo "šílenců" a velké množství lidí, které by už nikde jinde nezaměstnali. Tito lidé, kteří vzdělávají současnou mládež mají významný vliv na to, že se schopnosti jednotlivců projevují, jako čím dál tím menší. Předpokládám, že požadavek vnitřně diferencované jednotné základní školy je asi přehnaný, ale přesto vám doporučuji nechte si přinést knihu Václava Příhody: Racionalisace školství : funkcionální organisace školské soustavy z roku 1930. V této knize je velmi dobře popsáno jak by mohlo a mělo fungovat školství, které se dokáže postarat nejen o talenty Akademického, či sportovního typu, ale i o lidi, kteří se hodí například na řezníka, či jsou talentováni k profesi opraváře aut. Dovolte mi jeden příměr, nechceme školství, které by fungovalo jako vlak do kterého nastoupí lidé na různých stanicích, ale všichni vystoupí až na konečné, protože by konečná byla přecpaná lidmi a nikdo by se ani nadechnout nemohl. Chceme školství, které doveze každého do stanice na kterou chce, na které mu bude dobře dařit. s pozdravem Michal Špaček student PedF UK
29. 12. 2008 | 01:52

Michal Špaček napsal(a):

oprava: na které se mu bude dobře dařit.
29. 12. 2008 | 01:56

Jirka napsal(a):

jirizlatuska: Plne souhlasim. Stoji za to porovnat treba americke COSI (http://www.cosi.org; mimochodem narvane kazdy den) a nase muzea. Kde se toho asi deti vic nauci...
14. 01. 2009 | 06:19

hovorka11 napsal(a):

Jak je možné že na srazu absolventů ZDŠ po 30 letech byla nejúspěšnější kategorie průměrných žáků, z kterých se leckdy stali úspěšní a logicky uvažující lidé a zaměstnávají ty nadanější, kteří nejsou nadaní v jiných parametrech ?
Ve školství by měl mít každý žák možnost se uplatnit i podle toho, jak se mění v průběhu studia jeho schopnosti (např. změnou přístupu žáka. To jenom na doplnění, jinak:
S ČLÁNKEM PANA LIŠKY BEZ VÝHRAD SOUHLASÍM!
14. 01. 2009 | 11:41

hovorka11 napsal(a):

Ještě k soukromému školství.
Je všeobecně známo, že rodiče chtějí kvalitní vzdělání pro své děti. V mnoha případech však tito děti nezvládají výuku na státních gymnáziích a další řešení se nachází u soukromých středních škol, které jsou ochotni tyto děti přijmout a z hlediska zachování této školy jim i prominout vědomostní nedostatky a "poskytnout jim maturitu". Ovšem je to pro rodiny, které můžou stipendium zaplatit. Rodiče uvažují logicky: hlavně ať mají pro život papír o maturitě třeba jakékoliv.
I soukromé školství musí mít určitou kontrolu úrovně. Zaměstnavatel nemůže! mít přehled o úrovních všech škol, takže tam nepůsobí zpětná vazba.
Jinak můžu upozornit, že konkurenci soukromých škol narušují lobbystické příspěvky jak je u zřejmé u školy pana Klause ml. Doporučuji Vám na blogu pana Václava Klause ml.přečíst si jeho poslední příspěvek o žirafách a porovnat ho s uváděným odkazem na pořad televize v diskusi.
Jeho příspěvky v blogu považuji za nesmírně hrubé zkreslující až často lživé, považuji ho za nejhorší ze všech. Tento člověk reprezentuje naše školství. Jak pak může vypadat další konkurence ?
14. 01. 2009 | 12:21

mirek napsal(a):

Doporučuji podívat se na starší rozbory školství. Pak zjistíte, že to tzv. moderní už dávno někdo objevil. A že ti pseudoodborníci, kteří údajně reformují školství už víc než dvacet let, pouze přežvykují prázdnou slámu.
školství je někde, kde být nechtělo.Zůstává zde málo slušných a nadšených učitelů. Většina už utekla jinam a ostatní rezignovali, protože zdraví je přednější, než neustálé útoky médií a ministerstva.
Znám spoustu vynikajících a u žáků oblíbených učitelů, kteří ze školství byli nuceni odejít buď ze zdravotních, nebo osobních důvodů.
Co se týká žactva jsou to jen řeči. Školství nepomáhá ani handicapovaným, ani nadaným. Pouze uměle zakrývá skutečný problém. Tak jako žádný soudný ředitel nepřizná, že má na škole šikanu, protože by ho média roznesla, tak bude vždy zastírat skutečný stav věci u handicapovaných a nadaných žáků. Gymnázia se handicapovaných zbaví, protože mají žáků dost a učiliště to nezvládnou, protože ve třídě s třiceti žáky, kde polovina je dis není v silách učitele dělat zázraky(pokud to někde dokáží tak se rád přiučím, ale všichni ví jak se to má dělat, ale nikdo to tak nedělá). Radši se jim dá 4, aby se na nás z kraje dívali špatně, protože přece učeň nemůže propadnout ze všeobecně vzdělávacího předmětu ať je důvod jakýkoli.Takže přibývá flákačů, co ukončí školu z milosti a k ničemu se nehodí.
Někteří žáci prostě na to, aby byli kvalitními řemeslníky,vědci, doktory, atd. prostě nemají.
Pokud si tohle neuvědomíme, pak vyhazujeme peníze oknem, ubíjíme talentované v průměru a likvidujeme handicapované mezi zdravými. Snažíme se aby soutěžili zdraví s jednonohými a beznohými za stejných podmínek. Místo toho, aby se školství diferencovalo snaží se ministerstvo o utopickou unifikaci. Aspoň k tomu to zatím vede.
Každý se bojí říct, že lidé jsou různí. Že rovné příležitosti není totéž jako stejné schopnosti. Každý by měl mít možnost se !kvalitně! vzdělávat úměrně svým schopnostem. Ale ve skutečnosti se vzdělávají !mizerně! všichni aby měli maturitu nebo VŠ pro světové statistiky.
26. 01. 2009 | 15:02

jirka napsal(a):

Ach bože, zase to socialistické rovnostářství. Kdy už konečně na to ministersvo přijde člověk, který pochopí, že na výběrových školách není nic špatného, právě naopak. A který pochopí, že společnost potřebuje humanitní obory...
26. 01. 2009 | 16:01

Otec napsal(a):

V některých komentářích se to už tady objevilo, nicméně ze zkušenosti mých dětí jednoznačně plyne: - vyučujícími na středních školách jsou buď starší až hodně staří kantoři vyučující podle toho co se naučili před desítkami let, nebo velmi mladí lidé bez jakýchkoliv životních a kantorských zkušeností, pro které je pobyt za katedrou jen odrazovým můstkem.
- Na vysokých školách naopak vyučují resp. přednášejí natolik zkušení lidé, že kromě školství mají ještě další zdroje příjmu, další zaměstnání a na studenty pak nemají čas.
Speciálně na státních vysokých školách mají přednášející až takovou svobodu, že nemusí docházet ani na předem ohlášené a avizované konzultace, cvičení a dokonce ani na přednášky. Práce ve školství je pro ně jen jakýsi "vedlejšák" na přilepšenou. Doby kdy pan Profesor byl "NĚKDO" jsou dávno pryč. Otázkou tedy je jestli finančně pomáhat studentům aby mohli platit školné na soukromých školách 50 až 150 tisíc za semestr, nebo udělat pořádek ve státních školách? Co z toho bude mít pane ministře větší efekt a co bude levnější?
26. 01. 2009 | 18:10

Jirka napsal(a):

Vážený pane ministře!Bohužel ve školách jsou i děti takzvané nenadané.A těch je většina!Problém nadaných je však zástupný problém,školství není v dobré situaci a tu je třeba konečně řešit.Myslím,že ještě je čas,máme hodně dobrých kantorů - neotrávených! Zatím....
26. 02. 2009 | 07:47

Bisnis Online napsal(a):

Thanks, Very interesting read, you should be proud of your blog. I’ve been really enjoying checking up your posts from time to time. Looking forward to see your future posts
11. 06. 2009 | 13:29

omega watches napsal(a):

Many lassie get married, they will choose omega watches as their own wedding ring.omega watches can great interpretation of the mysterious sea. it is Very romantic.http://www.omegawatchessale...
30. 06. 2009 | 07:31

hrzbq napsal(a):

无名<a href="http://www.sz-hrzbj.cn">深圳搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn">深圳搬家</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/lhbj...">深圳罗湖搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/ftbj...">深圳福田搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/nsbj...">深圳南山搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/ytbj...">深圳盐田搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/babj...">深圳宝安搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/szlh...">深圳龙华搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/lgbj...">深圳龙岗搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/bjbj...">深圳布吉搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/gcbj...">深圳装卸公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/szdc...">深圳吊车公司</a>
<a href="http://www.wumingbanjia.cn">深圳搬家</a>

<a href="http://www.hrzbq.com">深圳搬家公司</a>
<a href="http://www.sz-hrzbj.cn/szdc...">深圳吊车公司</a>
<a href="http://www.hrzbq.com/szwbcs...">深圳尾板车出租</a>
<a href="http://www.hrzbq.com/szdzgs...">深圳吊装公司</a>
<a href="http://www.hrzbq.com/szbcgs...">深圳搬厂公司</a>
<a href="http://www.wumingbanjia.cn/">深圳搬家公司</a>

万利<a href="http://www.ktwx.cn/">深圳空调维修</a>,提供<a href="http://www.ktwx.cn/ktjxz.htm">深圳空调加雪种</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/ktaz.htm">深圳空调安装</a>、<a href=http://www.ktwx.cn/ktcz.htm">深圳空调拆装</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/hrktwx.htm">深圳海尔空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/LGktwx.htm">深圳LG空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/xkktwx.htm">深圳新科空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/zgktwx.htm">深圳志高空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/slktwx.htm">深圳三菱空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/dbxwx.htm">深圳澳柯玛空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/glktwx.htm">深圳格力空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/dsjwx.htm">深圳春兰空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/ysqwx.htm">深圳大金空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/wxfw.htm">深圳日立空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/wxbj.htm">深圳松下空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/ktcs.htm">深圳三星空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/khyj.htm">深圳索尼空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/zyktwxcz...">深圳中央空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/xyjwx.htm">深圳奥克斯空调维修</a>、<a href="http://www.ktwx.cn/mdktwx.htm">深圳美的空调维修</a><a href="http://www.ktwx.cn/ktxd.htm">深圳空调清洗</a>....<a href="http://www.ktwx.cn/">空调维修</a>
16. 07. 2009 | 08:38

Omega Rolex Watches napsal(a):

<p><a href="http://www.newstyleomega.com/">Rolex</a>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <a href="http://www.newstyleomega.com/">Rolex Watches&nbsp;</a>&nbsp;&nbsp; <a href="http://www.newstyleomega.com/">Omega</a>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <a href="http://www.newstyleomega.com/">Omega Watches</a></p>

<p>&nbsp;</p>

<p><a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Yatchmaster </a>| <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Turn O Graph</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Submariner</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Seadweller</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex President White gold</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex President</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Perpetual</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Pearlmaster</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Oyster Watches</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Oyster Perpetual</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Oyster Day Date</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Oyster</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Jubilee Datejust</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex GMT Master II</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex GMT Master</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Milgauss</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Explorer II</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Explorer</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Daytona</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Datejust</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Antimagnetic</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Rolex Air King</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Constellation</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Constellation Double Eagle</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega De Ville</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega De Ville Co-Axial</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega De Ville Prestige</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Olympic</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega seamaster</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Seamaster Aqua Terra</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Seamaster Planet Ocean</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega seamaster professional</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Speedmaster</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega speedmaster professional</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Aqua Terra</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Constellation</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Omega Constellation Double Eagle</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega Constellation Quadra</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Omega De Ville Co-Axial</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Omega De Ville Prestige</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">omega seamaster</a> | <a href="http://newstyleomega.com/ca...">Omega Speedmaster</a> |</p>
05. 09. 2009 | 11:15

kaos napsal(a):

Thanks for sharing, I like your great post.
16. 12. 2009 | 19:46

distro napsal(a):

I Like your topic, Nice post
09. 02. 2010 | 14:10

distro-online napsal(a):

I like
09. 02. 2010 | 14:18

kaos napsal(a):

I like your topic, nice post. Thanks for share
09. 02. 2010 | 14:35

szjxbq napsal(a):

<a href="http://www.szjxbq.com">深圳搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com">深圳顺发搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com/index...">深圳罗湖搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com/index...">深圳福田搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com/index...">深圳南山搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com/index...">深圳宝安搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com/index...">深圳龙岗搬家公司</a>
<a href="http://www.szjxbq.com/index...">深圳盐田搬家公司</a>
<a href="http://www.szbq668.cn">深圳吊装公司</a>
<a href="http://www.szbq668.cn">深圳搬厂公司</a>
<a href="http://www.szbq668.cn">深圳搬迁公司</a>
07. 05. 2010 | 08:01

cheap designer bags napsal(a):

<a href="http://www.handbagspub.com/">cheap designer bags</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-jokes-c-1_16.html">Louis Vuitton Monogram Jokes</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-leopard-c-1_22.html">Louis Vuitton Monogram Leopard</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-mini-lin-c-1_13.html">Louis Vuitton Monogram Mini Lin</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-miroir-c-1_15.html">Louis Vuitton Monogram Miroir</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-motard-c-1_27.html">Louis Vuitton Monogram Motard</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-perfo-c-1_12.html">Louis Vuitton Monogram Perfo</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-suede-c-1_29.html">Louis Vuitton Monogram Suede</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-vernis-c-1_18.html">Louis Vuitton Monogram Vernis</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-monogram-watercolo-c-1_28.html">Louis Vuitton Monogram Watercolo</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-nomade-c-1_20.html">Louis Vuitton Nomade</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-paris-souple-c-1_24.html">Louis Vuitton Paris Souple</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-paris-speedy-c-1_26.html">Louis Vuitton Paris Speedy</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-stamped-leather-c-1_34.html">Louis Vuitton Stamped Leather</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-stephen-sprouse-c-1_31.html">Louis Vuitton Stephen Sprouse</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-suhali-leather-c-1_17.html">Louis Vuitton Suhali Leather</a>
<a href="http://www.handbagspub.com/louis-vuitton-handbags-louis-vuitton-surya-c-1_23.html">Louis Vuitton Surya</a>
02. 04. 2011 | 03:22

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy