Elektronický veřejný diář – nástroj dohledu občanů nad politiky
Přijme-li jakákoli osoba dobrovolně veřejnou funkci, je zcela legitimní, aby zveřejňovala, v zájmu jakých osob jedná a sdílela omezení s tím spojená. Občané mají právo vědět, na základě čeho držitelé veřejné moci činí rozhodnutí a kdo se jejich rozhodnutí snažil ovlivnit.
Elektronický veřejný diář
Prostředkem ke kontrole politiků občany by se mohl stát elektronický veřejný diář. Do tohoto elektronického veřejného diáře by politici zaznamenávali veškeré pracovní schůzky. O každé proběhlé pracovní schůzce by politik pořídil velmi krátký zápis (údaj o místě a datu konání schůzky, osobách, předmětu schůzky a jednu větu o jejím obsahu). Aby se s elektronickým veřejným diářem nešvindlovalo, politikem deklarovaný záznam v diáři by bylo možné ověřit například u osoby, se kterou se v uvedený čas sešel.
Vedle povinnosti zapisovat a zveřejňovat své schůzky by měl každý politik povinnost popsat, co každý den dělal. Popis pracovních činností by na konci každého dne doplnil do elektronického veřejného diáře vedle již zde zveřejněných schůzek.
Výhody elektronického veřejného diáře
Pokud by se ukázalo, že politiky nelze přimět k používání elektronikcého veřejného diáře, mohli by někteří politici začít používat elektronický veřejný diář dobrovolně. Dobrovolné používání elektronického veřejného diáře u svých kandidátů by politická strana mohla velmi dobře zúročit u voličů. Získala by tím oproti jiným stranám nepřehlédnutelnou „konkurenční výhodu.“
Kdyby politici z některé strany začali důsledně zveřejňovat informace o tom, s kým se scházejí a kolik času denně čemu věnují, jejich důvěra u občanů by okamžitě stoupla. Naproti tomu důvěra v ostatní politiky, kteří by o sobě informace nezveřejňovali, by se automaticky propadla. Politici, kteří by o sobě informace občanům nepodávali, by vypadali nedůvěryhodně a nepoctivě vedle transparentních politiků používajících elektronický veřejný diář.
Legislativní stopa
Aby bylo u každého zákona nebo u rozhodnutí o věci veřejného zájmu vidět, kdo ho připravoval a kdo a jak se jeho výslednou podobu snažil ovlivnit, informace z elektronického veřejného diáře by mohly být shromažďovány do zvláštního dokumentu, který by mohl být přílohou návrhu zákona nebo rozhodnutí veřejné správy. Díky této legislativní stopě by bylo možno do hledat, kdo se na přípravě návrhu zákona nebo rozhodnutí podílel.
Pokud by například poslanec předložil návrh zákona, aniž by bylo možné dohledat, že jeho přípravě věnoval určitý počet hodin či že tento návrh zákona diskutoval na schůzkách s těmi a těmi podnikatelskými či občanskými asociacemi, bylo by to okamžitě podezřelé. Stejně tak by bylo podezřelé, pokud by z legislativní stopy vyplývalo, že určitý návrh zákona nikdo nevytvářel nebo se kolem něho nekonaly žádné schůzky.
Jde to a ne že ne - úspěšný příklad používání elektronického veřejného diáře
Že by zavedení elektronického veřejného diáře nebylo technicky možné? Že politik není s to zveřejňovat své schůzky? V době komunikačních technologií – chytrých telefonů, ipadů, facebooku, twitteru – kdy lze vše zveřejnit během několika sekund s minimálním úsilím dvou až tří dotyků obrazovky? Mohou-li politici denně tweetovat a posílat občanům přes chytré telefony bonmoty, proč by jim nemohli stejným způsobem posí lat výkaz svých kontaktů a pracovní činnosti? A nemají k tomu náhodou již dnes placené asistenty?
Mladý starosta Černošic ukazuje, že to jde a k používání elektronického diáře ani žádného asistenta nepotřebuje. V komunálních volbách si díky transparentnosti poradil s konkurencí „bratrstva kočičí pracky“ a žádný „politický podnikatel“ se s ním neodváží sejít z obavy před zveřejněním. Funkci starostování tak navrátil její původní smysl péče o veřejné záležitosti s pomocí lidí, kterým osud jejich obce není lhostejný.
Jeho elektronický veřejný diář lze na jít zde: http://www.mestocernosice.cz/mesto/mesto-cernosice/vedeni-mesta/starosta/ (Pokud se po rozkliknutí odkazu zobrazí jen žluté políčko, zkuste stránku s elektronickým veřejným diářem jednou či dvakrát aktualizovat. Některým internetovým prohlížečům trvá načtení elektronického veřejného diáře déle.)
(Podrobný návod, jak kontrolovat politiky prostřednictvím elektronického veřejného diáře, je popsán v Receptu 2 - Monitoring lobbovaných politiků pomocí elektronického veřejného diáře na www.korupcejakoparazit.cz)
Elektronický veřejný diář
Prostředkem ke kontrole politiků občany by se mohl stát elektronický veřejný diář. Do tohoto elektronického veřejného diáře by politici zaznamenávali veškeré pracovní schůzky. O každé proběhlé pracovní schůzce by politik pořídil velmi krátký zápis (údaj o místě a datu konání schůzky, osobách, předmětu schůzky a jednu větu o jejím obsahu). Aby se s elektronickým veřejným diářem nešvindlovalo, politikem deklarovaný záznam v diáři by bylo možné ověřit například u osoby, se kterou se v uvedený čas sešel.
Vedle povinnosti zapisovat a zveřejňovat své schůzky by měl každý politik povinnost popsat, co každý den dělal. Popis pracovních činností by na konci každého dne doplnil do elektronického veřejného diáře vedle již zde zveřejněných schůzek.
Výhody elektronického veřejného diáře
Pokud by se ukázalo, že politiky nelze přimět k používání elektronikcého veřejného diáře, mohli by někteří politici začít používat elektronický veřejný diář dobrovolně. Dobrovolné používání elektronického veřejného diáře u svých kandidátů by politická strana mohla velmi dobře zúročit u voličů. Získala by tím oproti jiným stranám nepřehlédnutelnou „konkurenční výhodu.“
Kdyby politici z některé strany začali důsledně zveřejňovat informace o tom, s kým se scházejí a kolik času denně čemu věnují, jejich důvěra u občanů by okamžitě stoupla. Naproti tomu důvěra v ostatní politiky, kteří by o sobě informace nezveřejňovali, by se automaticky propadla. Politici, kteří by o sobě informace občanům nepodávali, by vypadali nedůvěryhodně a nepoctivě vedle transparentních politiků používajících elektronický veřejný diář.
Legislativní stopa
Aby bylo u každého zákona nebo u rozhodnutí o věci veřejného zájmu vidět, kdo ho připravoval a kdo a jak se jeho výslednou podobu snažil ovlivnit, informace z elektronického veřejného diáře by mohly být shromažďovány do zvláštního dokumentu, který by mohl být přílohou návrhu zákona nebo rozhodnutí veřejné správy. Díky této legislativní stopě by bylo možno do hledat, kdo se na přípravě návrhu zákona nebo rozhodnutí podílel.
Pokud by například poslanec předložil návrh zákona, aniž by bylo možné dohledat, že jeho přípravě věnoval určitý počet hodin či že tento návrh zákona diskutoval na schůzkách s těmi a těmi podnikatelskými či občanskými asociacemi, bylo by to okamžitě podezřelé. Stejně tak by bylo podezřelé, pokud by z legislativní stopy vyplývalo, že určitý návrh zákona nikdo nevytvářel nebo se kolem něho nekonaly žádné schůzky.
Jde to a ne že ne - úspěšný příklad používání elektronického veřejného diáře
Že by zavedení elektronického veřejného diáře nebylo technicky možné? Že politik není s to zveřejňovat své schůzky? V době komunikačních technologií – chytrých telefonů, ipadů, facebooku, twitteru – kdy lze vše zveřejnit během několika sekund s minimálním úsilím dvou až tří dotyků obrazovky? Mohou-li politici denně tweetovat a posílat občanům přes chytré telefony bonmoty, proč by jim nemohli stejným způsobem posí lat výkaz svých kontaktů a pracovní činnosti? A nemají k tomu náhodou již dnes placené asistenty?
Mladý starosta Černošic ukazuje, že to jde a k používání elektronického diáře ani žádného asistenta nepotřebuje. V komunálních volbách si díky transparentnosti poradil s konkurencí „bratrstva kočičí pracky“ a žádný „politický podnikatel“ se s ním neodváží sejít z obavy před zveřejněním. Funkci starostování tak navrátil její původní smysl péče o veřejné záležitosti s pomocí lidí, kterým osud jejich obce není lhostejný.
Jeho elektronický veřejný diář lze na jít zde: http://www.mestocernosice.cz/mesto/mesto-cernosice/vedeni-mesta/starosta/ (Pokud se po rozkliknutí odkazu zobrazí jen žluté políčko, zkuste stránku s elektronickým veřejným diářem jednou či dvakrát aktualizovat. Některým internetovým prohlížečům trvá načtení elektronického veřejného diáře déle.)
(Podrobný návod, jak kontrolovat politiky prostřednictvím elektronického veřejného diáře, je popsán v Receptu 2 - Monitoring lobbovaných politiků pomocí elektronického veřejného diáře na www.korupcejakoparazit.cz)