Každý, kdo má dítě ve školním věku potvrdí, že nástup potomka do první třídy je pořádný nášup. Pravidelný rytmus, domácí úkoly, každodenní kontrola žákovské knížky, obsahu aktovky, příprava svačin. Se zvyšujícím se věkem dítěte také přibývají pravidelné výdaje i ty jednorázové, zvyšuje se také náročnost domácí přípravy, včetně již samozřejmého předpokladu vlastnictví PC a přístupu na internet. Když jsem se jednou žáků na nižším stupni gymnázia zeptal, zda mají vlastní pokoj, kde se mohou připravovat do školy, dívali se na mě jako na marťana. Následně jsem se jim snažil vysvětlit to, co znám z vlastní zkušenosti – že je v České republice skupina dětí, které tento komfort zdaleka zaručen nemají. Polovička či třetina učebny gymnazistů odpovídá průměrně velikosti bytu, ve kterém žije rodina v podmínkách sociálního vyloučení.