Tučňák v horký sauně – rozhovor s Hellou Wenders, režisérkou filmu Berg Fidel
„Myslím, že o tom nemusíme dlouho diskutovat. Daniela dostane varování a tím to skončí.“ Nudně znějící schůze je ve skutečnosti fascinující setkání osmiletých dětí, které každý týden samy vedou porady, aby probíraly situaci ve třídě a samy nacházely dohodu při řešení problémů.
Děje se tak na základní škole v Berg Fidelu, čtvrti německého Münsteru, kde se spolu čtyři roky vzdělávají děti bez rozdílu věku, národnosti nebo hendikepu. Výjimečně nadaný David, který chce být astronomem, se tu učí společně s bratrem Jakobem, který má Downův syndrom. Lukas, jenž si plánuje kariéru automobilového závodníka, má problémy se sluchem a motorikou a budoucí topmodelka Anita trpí poruchou učení. Portrét několika dětí, které v této škole získávají znalosti i sociální dovednosti, ukazuje, co znamená moderní vzdělávání a co se stane, když i znevýhodněné dítě dostane šanci.
Tato anotace výstižně charakterizuje snímek Všichni spolu (Berg Fidel), který byl letos promítán na festivalu Jeden svět (ukázka filmu zde). Dokument uvedla v Lucerně přímo jeho režisérka Hella Wenders a kameramanka Merle Jothe. Paní Wenders jsem položil několik otázek:
Co vás přimělo k tomu natočit dokument zrovna o škole Berg Fidel? Je tato škola ve srovnání s jinými školami v Německu výjimečná?
Hella Wenders:
Měla jsem možnost se v roce 2007 účastnit jedné třídní rady a byla jsem nadšená tím, jak tam děti samostatně řeší své problémy. Rovněž jsem ve škole našla zcela smíšené třídy, ve kterých byly děti různého původu, různých náboženství a s různými omezeními. Má vlastní školní docházka byla charakterizována frontální výukou a ve třídě se mnou nebyly ani děti imigrantů, ani děti s nějakým postižením. Proto jsem chtěla natočit film o této škole, která je pro mne velmi neobvyklá. Škola je neobvyklá také proto, že přijme opravdu každé dítě z dané městské části.
V závěru filmu naznačujete budoucí osudy čtyř hlavních postav. Lukáš plánoval přestoupit na běžnou školu. David byl naopak dvěma školami odmítnut a měl přestoupit na Montessori školu. Jeho bratr Jakub, stejně jako Anita, měli nastoupit do speciální školy. Máte informace o tom, jak se daří hrdinům dokumentu dnes?
Hella Wenders:
David a Jakob jsou šťastně na Montessori škole, ačkoliv škola po 10. třídě končí a David musí přejít na gymnázium, aby udělal maturitu. Lucas opakoval na reálce jeden rok a je nyní spokojený. Byl by ale rád zůstal ve škole Berg Fidel. Anita chce ukončit reálku zkouškou, neví ale, jestli zvládne přestup ze speciální školy. Ráda by bývala zůstala ve škole Berg Fidel.
Jak velká část škol v Německu se snaží podobným způsobem vzdělávat všechny děti ze svého okolí?
Hella Wenders:
Inkuze je nyní velmi rozšířená a školy se musí stát více inkluzivními, ale často ještě chybí skutečná proměna. Je ale mnoho škol, které se otevírají a zvažují nové metody.
Vede se v Německu debata o tom, nakolik by měly děti se speciálními vzdělávacími potřebami chodit do běžných škol? Očekáváte v dohledné době výraznou změnu situace?
Hella Wenders:
Zhruba do pěti let by mělo být zrušeno mnoho speciálních škol, ale stále to zní jako hudba budoucnosti.
Více informací o filmu naleznete zde
Pokud by Vás zajímalo, jakou souvislost se školou má tučňák a horká sauna, doporučuji blog Tomáše Feřteka Všichni spolu v jednom světě jako tučňák v horký sauně
Autor: Tomáš Habart, Varianty.
Děje se tak na základní škole v Berg Fidelu, čtvrti německého Münsteru, kde se spolu čtyři roky vzdělávají děti bez rozdílu věku, národnosti nebo hendikepu. Výjimečně nadaný David, který chce být astronomem, se tu učí společně s bratrem Jakobem, který má Downův syndrom. Lukas, jenž si plánuje kariéru automobilového závodníka, má problémy se sluchem a motorikou a budoucí topmodelka Anita trpí poruchou učení. Portrét několika dětí, které v této škole získávají znalosti i sociální dovednosti, ukazuje, co znamená moderní vzdělávání a co se stane, když i znevýhodněné dítě dostane šanci.
Tato anotace výstižně charakterizuje snímek Všichni spolu (Berg Fidel), který byl letos promítán na festivalu Jeden svět (ukázka filmu zde). Dokument uvedla v Lucerně přímo jeho režisérka Hella Wenders a kameramanka Merle Jothe. Paní Wenders jsem položil několik otázek:
Co vás přimělo k tomu natočit dokument zrovna o škole Berg Fidel? Je tato škola ve srovnání s jinými školami v Německu výjimečná?
Hella Wenders:
Měla jsem možnost se v roce 2007 účastnit jedné třídní rady a byla jsem nadšená tím, jak tam děti samostatně řeší své problémy. Rovněž jsem ve škole našla zcela smíšené třídy, ve kterých byly děti různého původu, různých náboženství a s různými omezeními. Má vlastní školní docházka byla charakterizována frontální výukou a ve třídě se mnou nebyly ani děti imigrantů, ani děti s nějakým postižením. Proto jsem chtěla natočit film o této škole, která je pro mne velmi neobvyklá. Škola je neobvyklá také proto, že přijme opravdu každé dítě z dané městské části.
V závěru filmu naznačujete budoucí osudy čtyř hlavních postav. Lukáš plánoval přestoupit na běžnou školu. David byl naopak dvěma školami odmítnut a měl přestoupit na Montessori školu. Jeho bratr Jakub, stejně jako Anita, měli nastoupit do speciální školy. Máte informace o tom, jak se daří hrdinům dokumentu dnes?
Hella Wenders:
David a Jakob jsou šťastně na Montessori škole, ačkoliv škola po 10. třídě končí a David musí přejít na gymnázium, aby udělal maturitu. Lucas opakoval na reálce jeden rok a je nyní spokojený. Byl by ale rád zůstal ve škole Berg Fidel. Anita chce ukončit reálku zkouškou, neví ale, jestli zvládne přestup ze speciální školy. Ráda by bývala zůstala ve škole Berg Fidel.
Jak velká část škol v Německu se snaží podobným způsobem vzdělávat všechny děti ze svého okolí?
Hella Wenders:
Inkuze je nyní velmi rozšířená a školy se musí stát více inkluzivními, ale často ještě chybí skutečná proměna. Je ale mnoho škol, které se otevírají a zvažují nové metody.
Vede se v Německu debata o tom, nakolik by měly děti se speciálními vzdělávacími potřebami chodit do běžných škol? Očekáváte v dohledné době výraznou změnu situace?
Hella Wenders:
Zhruba do pěti let by mělo být zrušeno mnoho speciálních škol, ale stále to zní jako hudba budoucnosti.
Více informací o filmu naleznete zde
Pokud by Vás zajímalo, jakou souvislost se školou má tučňák a horká sauna, doporučuji blog Tomáše Feřteka Všichni spolu v jednom světě jako tučňák v horký sauně
Autor: Tomáš Habart, Varianty.