Heterogenní prostředí je pro děti to nejlepší

12. 03. 2013 | 11:14
Přečteno 3454 krát
Jsme rádi, že v současné debatě o možnostech společného vzdělávání dětí s různými potřebami zaznívají i hlasy pedagogů, kteří se tuto vizi snaží naplňovat v každodenní praxi. Na toto téma jsme hovořili s ředitelem pražské ZŠ Vratislavova Mgr. Bc. Jiřím Trundou a ředitelem ZŠ Poběžovice Mgr. Vladimírem Foistem. Zkrácená verze rozhovoru byla publikována v časopise Moderní vyučování, č. 1-2/2013.

Ministr školství před několika dny uvedl, že považuje za důležité, abychom v České republice vytvořili dostatečné záruky, že vzdělávací systém bude poskytovat rovné šance. Jinými slovy, školy by se měly otevřít všem dětem ze svého okolí. Právě tímto směrem se snažíte vést Vaši školu i Vy. Co Vás k tomu vede a jakými prostředky tento cíl naplňujete?

Jiří Trunda:
Skutečnost, že je škola otevřena všem dětem stejně, považuji za samozřejmost, kterou netřeba zdůvodňovat. Podle mého přesvědčení by mělo být povinné zdůvodnění stavu, kdy tomu tak není. To, že škola plní v současné společnosti vedle funkce vzdělávací ještě řadu jiných funkcí (např. socializační, integrační, personalizační), je fakt. Škola, jejíž žáci nereprezentují celé spektrum dané generace, nemůže tyto funkce naplňovat kvalitně. A jak se ukazuje z nedávno zveřejněného porovnání výsledků plošného testování, nemusí taková škola dosahovat ani lepších výsledků ve funkci vzdělávací.

Co se týče používaných pedagogických nástrojů, o těch se na takto malém prostoru dá stručně říct, že musí být pestré, v maximální možné míře individualizované. Stereotyp selhává. Bez pedagogické diagnostiky to nejde, přizpůsobování žáků učivu a metodě je nesmysl už od Komenského. Výběr strategie, metody i organizační formy s ohledem ke specifikům žáků je nezbytnost. To jsou ovšem fakta, která jsou velmi dobře známá, nic z gruntu objevného nečekejte.

Klíčovým faktorem je ovšem učitel, profesionál, který je vedle oborových znalostí a pedagogických vědomostí i schopností, vybaven také profesními postoji, které mu umožní jednat i v těžkých situacích ve prospěchu žáků. Ne, nedomnívám se, že by učitelé měli být dokonalými, takřka nadpozemskými bytostmi. Každá profese vyžaduje větší míru některých vlastností a já se domnívám, že v případě učitelů jsou to ony zmíněné. Jde o to mít trpělivost ony všeobecně známé pedagogické nástroje uplatňovat – den za dnem, rok za rokem. A už vůbec se nedomnívám, že je v zájmu žáků nedůslednost, či rezignace na náročnost.

Vladimír Foist:
Nevidíme jinou možnost, jak do budoucna stabilizovat vývoj společnosti v regionu, než poskytnout rovné šance na vzdělání všem dětem. Naše škola se nachází v pohraniční oblasti, kde složitý historický vývoj velmi dramaticky ovlivnil složení obyvatelstva a společné vzdělávání dětí s komunikačními a etnickými rozdíly představuje jedinou možnou cestu. Chceme zamezit dalšímu prohlubování společenské netolerance a segregaci. Věříme, že z hlediska budoucnosti je nutné, aby mladí lidé dokázali tolerovat vzájemné odlišnosti a aby se dokázali naučit žít v pospolité, vzájemně se respektující komunitě.

Rádi bychom upevnili vazbu mezi dětmi z různých společenství a zahrnuli do našich aktivit i rodiny dosud žijící na okraji společnosti tak, aby se postupně úspěšně zařadily do života města i jeho okolí. Výchova a vzdělání hrají v tomto procesu klíčovou úlohu a proto se snažíme vytvořit ve škole programy, které dokáží zapojit co nejvíce dětí, bez ohledu na původ nebo sociální či zdravotní handicap, do hlavního vzdělávacího proudu. Pomáháme najít jim obor, v němž mohou dosáhnout úspěchu. Snažíme se využívat a vyhledávat veškeré dostupné formy asistence, integrace i individuální podpory, věnujeme velkou pozornost nastavení klimatu školy a spolupráci s rodinami. Abychom získali co nejvíce prostoru pro navázání kontaktu se žáky i rodinou, hledáme všechny možnosti k posílení volnočasových aktivit.


Otevírání školy znamená zohledňovat i místo a kontext, v němž se škola nalézá. Jiné problémy řeší školy uprostřed velkých měst, jiné školy v regionech s vysokou nezaměstnaností a sociálními problémy. Dají se podle Vás definovat obecná doporučení, která pomohou otvírat školu nejen dětem, ale i rodičům a dalším obyvatelům v sousedství bez ohledu na specifickou situaci školy?

Jiří Trunda:
Jsem školský manažer, nestydím se za to, použiji tedy jazyk managementu. Škola poskytuje vzdělávací službu. Chceme, aby tato služba byla kvalitní, aby o ni současní i potenciální klienti stáli. Musíme jim tedy naslouchat. Samozřejmě se ve specifickém prostředí veřejného školství nemůžeme mechanicky přizpůsobovat tomu, co uživatelé námi poskytovaných služeb říkají, musíme naslouchat také proto, abychom věděli, které aspekty naší práce jim musíme lépe, či jinak vysvětlit. Když ovšem opravdu pozorně nasloucháme, dovíme se velmi často věci, které nám pomohou dělat nejen správné věci, ale dělat je i správně. Víte, mé kolegyně, mí kolegové, já, my nejsme jenom učitelé, jsme rovněž obyvateli a v drtivé většině případů také rodiči, no a snažíme se v roli pedagogů chovat tak, jak bychom v oněch jiných rolích chtěli, aby se škola chovala k nám. Zní to banálně? Ale tak to je.

Vladimír Foist:
Jsem přesvědčen, že některá témata mohou skutečně být zobecněna bez ohledu na specifické podmínky školy. Jedná se především o vnitřní nastavení školního prostředí a o strategii jejího rozvoje směrem k inkluzi. Každá škola bez rozdílu má možnost pokusit se o maximální individualizaci výuky, každá škola může hledat nové metody a formy práce pro žáky se speciálními potřebami stejně tak, jako je možné využívat rozvojové programy a granty pro hledání nových cest vedoucích ke zvýšení výkonu vzdělávacího procesu. Velmi účinnou zbraní je právě posílení zájmového vzdělávání a postupné posilování pozitivních motivačních kroků směrem k sociálně vyloučeným nebo znevýhodněným rodinám. Velmi důležitá je komunikace s veřejností a neustálé jasné vysvětlování jednotlivých opatření směrem ke všem zúčastněným.

Je mi jasné, že nastavení systému závislého na nadlidském úsilí při získávání potřebných finančních prostředků z alternativních zdrojů není řešením do budoucna. Přesto věřím, že pokud praxe dokáže funkčnost uvedených opatření a jejich zúročení ve společnosti, bude nutné na oficiální úrovni hledat cesty, jak tento způsob pojetí vzdělávání vzít na vědomí a podpořit jej třeba i normativním přidělováním potřebných prostředků. Co se týká otevírání školy a spolupráce s rodiči, jedná se skutečně o výsadu každého školního managementu. Organizace společných akcí a vlastní realizace podpory spolupráce mezi rodinou a školou závisí na vůli i záměrech vedení škol i jejich zřizovatelů.


Přinesly Vám snahy o začleňování širokého spektra dětí konkrétní změny, ať již přímo ve škole mezi pedagogy a mezi žáky, nebo ve vztahu k rodičům? Podle čeho si vyhodnocujete, zda se Vám Vaše úsilí daří?

Jiří Trunda:
Ve škole, v níž pracuji, má začleňování širokého spektra dětí dlouhou tradici a nesouvisí s mým příchodem. Nemohu tedy formulovat nějakou změnu související se zaváděním tohoto přístupu. Pokud porovnám svou dřívější zkušenost se situací ve „Vratislavce“, nemyslím si, že bych cítil nějaké zásadní rozdíly ve vztazích. Jiný je poměr typů řešených problémů, nedomnívám se ale, že by jejich suma byla větší. Chtěl bych však zmínit, že se stále častěji stává, že za mnou přijdou rodiče i velmi nadaného žáka, kteří mají zájem o přijetí na naši školu a jako důvod uvádějí právě skutečnost, že jsme školou „pro všechny děti“, protože jsou přesvědčeni, že právě heterogenní prostředí je pro rozvoj jejich ratolestí nejvhodnější.

Co se týče vyhodnocování naší úspěšnosti, to je, stejně jako přístup a metody, individualizované. Samozřejmě potěší, když žákyně, která k nám přestoupí na začátku osmého ročníku, protože má v původní škole všechny možné problémy, se v půlce devátého ročníku umístí v obvodním kole olympiády v českém jazyce jako nejlepší ze všech žáků deseti základních škol. U jiného žáka se ale třeba podařilo, že přestal zadrhávat a vybudoval si rozumnou sebedůvěru. Co je víc?

Vladimír Foist:
Před několika lety jsme řešili velmi složitou výchovnou situaci odrážející se nejen ve školním prostředí, ale i v životě města. Skupiny dětí a mladých lidí vytvářely patologická uskupení charakterizovaná zvýšenou kriminalitou, problémovým chováním, vandalismem i náchylností k drogám a alkoholu. Osifikační jádra těchto skupin tvořili převážně jedinci vyřazení z hlavního vzdělávacího proudu. Postupnou řadou následných kroků jsme docílili omezení této segregace a podařilo se nám přerušit generační návaznost v těchto skupinách. Asistenční činností jsme zamezili dalšímu vyřazování dětí, díky intenzivní práci s rodinami jsme docílili zavedení účinného systému podpůrného i zájmového vzdělávání, významnou roli sehrála i spolupráce s neziskovými organizacemi a orgány státní správy, včetně cílené grantové podpory, díky níž se podařilo získat značnou část finančních prostředků. Následně výrazně klesl počet řešených případů výchovné komise i počet nekontrolovatelných absencí. Na základě systematického monitoringu jsme mohli postupně zařadit i péči o nadané žáky.

Opatření směřující k inkluzi výrazně ovlivnila i vnitřní prostředí školy. Pedagogové si uvědomili účinnost přítomnosti asistentů i podporu školního poradenského pracoviště, výrazně otevřeli vlastní pojetí výuky a projevila se i jejich motivace k hledání dalších účinných prostředků i k práci na své odbornosti. Široké spektrum potřeb žáků podpořilo výrazně tolerantní vnímání v dětských kolektivech a troufám si tvrdit, že se situace ze školního prostředí přenesla i do světa komunit dospělých.


Ptal se Tomáš Habart, Varianty a ČOSIV.

ZŠ Vratislavova i ZŠ Poběžovice jsou zapojeny do sítě inkluzivních škol vznikající pod Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV).

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy