Nový úřad bude drahý, neřízený a neefektivní
Na článek „Kalousek plánuje superúřad, bude nejmocnější v zemi“ reagoval obsáhlou kritikou přímo ministr financí Miroslav Kalousek.
Používá věcné argumenty, přesto v první řadě odvádí pozornost od skutečnosti, že skutečně vzniká superúřad, který se vymkne jakékoli veřejné kontrole.
Článek informuje, že nový úřad s názvem Generální finanční ředitelství formálně vznikl už letos v lednu, jeho kompetence ale popisuje nový zákon o finanční správě, který po očekávaném schválení vládou a parlamentem začne platit v lednu 2012.
Text Aktuálně.cz upozorňuje, že vznikající úřad bude mít nebývalé pravomoci a přirovnal ho mimo jiné k finanční policii.
Ministr Kalousek článek označil za nepřesný a v některých případech nepravdivý. V zásadě tvrdí, že nový úřad nevzniká, že nebude mít nové kompetence ani nebude nejmocnější v zemi a že se policii v ničem nepodobá.
Ovšem všechna tato tvrzení jdou dokázat.
Nový úřad vznikne
Dosud fungovaly finanční úřady i finanční ředitelství jako součást ministerstva financí. Vznikající Generální finanční ředitelství bude nezávislým úřadem ve stejném smyslu, jako například rozpočtové fondy. Generální ředitel bude odpovědný pouze ministru financí a o jeho nezávislosti svědčí i fakt, že bude osobně jmenovat šéfa svého vnitřního auditu. Dosud podléhal vnitřnímu auditu ministerstva financí.
Ministr ve své polemice nezmiňuje, že si vznik nového úřadu vynutí vstupní investici 400 milionů na počítačový systém, jak připouští důvodová správa k zákonu o finanční správě. Další peníze může stát vznik čtrnácti územních pracovišť.
Kompetence navzdory Světové bance
Podle argumentace ministra Kalouska nezíská Generální finanční ředitelství žádné nové kompetence, prostě jen převezme činnost současných finančních úřadů a finančních ředitelství. I když bude zrušeno 199 finančních úřadů a 14 finančních ředitelství se změní na nový typ finančních úřadů, nepovažuje to ministr za centralizaci, která by úředníkům umožnila centrální kontrolu údajů o daňových poplatnících ve větší míře než dosud. Celá operace má podle ministra jenom ten účel, aby se daňová správa osamostatnila od ministerstva financí, jak je běžné ve všech vyspělých zemích.
Nechme stranou, že novou kompetenci avizuje sám ministr. Generální finanční ředitelství bude podle něho vybírat sociální i zdravotní pojistné, i když to dosud neschválila vláda.
Podstatný je fakt, že si superúřad podrží všechny kompetence, které má dosud. Na rozdíl od vyspělých zemí měla tuzemská finanční ředitelství neobvykle velké pravomoci. Nevybírají pouze daně, ale zároveň kontrolují, jak se veřejné peníze utrácejí. Mohou tedy od firem či jednotlivců vymáhat daně a zároveň do detailu zkontrolovat jejich hospodaření, pokud nějak přišli do styku s veřejnými dotacemi.
Oddělit tyto dvě pravomoci doporučuje loňská zpráva Světové banky, podle níž by tím došlo k úsporám stovek milionů ročně a zároveň by se tím snížila zbytečná zátěž kontrolovaných osob.
Tento cíl měl naplnit zákon o finanční kontrole, který vznikl na ministerstvu financí v roce 2009, ministr Kalousek ho však odmítl předložit vládě. Místo toho prosazuje zákon o finanční správě, která si udrží obě kompetence. Jejich výkon centralizuje do rukou jednoho generálního ředitele.
Nejmocnější v zemi
O tom, že nový úřad bude nejmocnější v zemi není třeba pochybovat. Bude mít k dispozici údaje o daních i o hospodaření všechny významných institucí. Prostřednictvím ministra financí může získat informace o bankovních převodech.
O tom, koho úřad zkontroluje, rozhodne generální ředitel. Na rozdíl od Nejvyššího kontrolního úřadu nebude o kontrolách rozhodovat kolegium jmenované sněmovnou, které ze svých jednání pořizuje zápis.
I když s tím ministr Kalousek polemizuje, dohled nad Generálním finančním ředitelstvím bude mít prakticky nulovou účinnost. Ředitelství bude podléhat pouze běžné kontrole ministerstva financí, která se však omezuje na to, jak efektivně úředníci využívají veřejné peníze. Kritici tvrdí, že ministerské kontroly dokážou maximálně zjistit, že někdo v minulém roce nakoupil zbytečně drahý kancelářský materiál apod.
Instituce, která může kontrolovat každého a přitom se vymyká každé účinné kontrole, může být označena za nejmocnější v zemi.
Beze zbraně a bez uniformy
Ministr Kalousek v polemice napsal, že Generální finanční ředitelství nejde ani v mediální zkratce přirovnat k policii. Nezíská žádné pravomoci v trestním řízení a nebude bezpečnostním sborem.
V nedávné minulosti však existovaly policejní jednotky, které se v trestním řízení neangažovaly, ani neužívaly donucovací prostředky. Srovnání vznikajícího Generálního finančního ředitelství s někdejší StB kulhá na obě nohy, ovšem politická policie se ve většině zemí včetně normalizačního Československa omezovala na kontrolu občanů a k bezpečnostním zásahům využívala běžnou policii.
Ministerstvo financí navíc samo připouští „policejní“ přirovnání. „Generální finanční ředitelství není nic jiného, než například Generální ředitelství cel,“ vysvětlil například Jakub Haas z tiskového oddělení v Parlamentních listech. Generální ředitelství cel přitom disponuje jakousi „celní policií“, jejíž ozbrojení příslušníci kontrolují vietnamská tržiště.
Neřízený nesystémový proces
Přirovnání Generálního finančního ředitelství k „finanční policii“ tedy sedí. Jeho úředníci budou sami rozhodovat o tom, koho budou kontrolovat. Výsledky kontrol nebudou muset zveřejňovat. Na rozdíl od běžných policistů a od celníků nebude jejich činnost hlídat příslušná inspekce. Odborně řečeno, kontrolní činnost finančního ředitelství bude „neřízený nesystémový proces“. Ministr má pravdu, že proti současnému stavu se tím zase tolik nemění.
Posílit svou pravomoc zřizováním policejních či policii podobných útvarů je vůbec běžným zvykem tuzemských politiků. Vedle běžné policie tu máme městské strážníky a celníky, v přímém přenosu z ČT jsme viděli, že proti civilistům zasahuje vojenská policie. Teď vzniká nezávislá „finanční policie“.
V žádné polemice nejde o vítěze, ale o to, aby přispěla k veřejné diskusi, nebo aspoň upozornila, že tato diskuse chybí. Reformovat kontrolu hospodaření s veřejnými financemi je úkolem číslo jedna v rámci protikorupční strategie. Není však jasné, jestli se takového cíle podaří dosáhnout prostě tím, že se posílí moc ministerstva financí a finančního ředitelství. Na druhou stranu je přirozené, že ministerstvo financí podává přesně takové návrhy.
Používá věcné argumenty, přesto v první řadě odvádí pozornost od skutečnosti, že skutečně vzniká superúřad, který se vymkne jakékoli veřejné kontrole.
Článek informuje, že nový úřad s názvem Generální finanční ředitelství formálně vznikl už letos v lednu, jeho kompetence ale popisuje nový zákon o finanční správě, který po očekávaném schválení vládou a parlamentem začne platit v lednu 2012.
Text Aktuálně.cz upozorňuje, že vznikající úřad bude mít nebývalé pravomoci a přirovnal ho mimo jiné k finanční policii.
Ministr Kalousek článek označil za nepřesný a v některých případech nepravdivý. V zásadě tvrdí, že nový úřad nevzniká, že nebude mít nové kompetence ani nebude nejmocnější v zemi a že se policii v ničem nepodobá.
Ovšem všechna tato tvrzení jdou dokázat.
Nový úřad vznikne
Dosud fungovaly finanční úřady i finanční ředitelství jako součást ministerstva financí. Vznikající Generální finanční ředitelství bude nezávislým úřadem ve stejném smyslu, jako například rozpočtové fondy. Generální ředitel bude odpovědný pouze ministru financí a o jeho nezávislosti svědčí i fakt, že bude osobně jmenovat šéfa svého vnitřního auditu. Dosud podléhal vnitřnímu auditu ministerstva financí.
Ministr ve své polemice nezmiňuje, že si vznik nového úřadu vynutí vstupní investici 400 milionů na počítačový systém, jak připouští důvodová správa k zákonu o finanční správě. Další peníze může stát vznik čtrnácti územních pracovišť.
Kompetence navzdory Světové bance
Podle argumentace ministra Kalouska nezíská Generální finanční ředitelství žádné nové kompetence, prostě jen převezme činnost současných finančních úřadů a finančních ředitelství. I když bude zrušeno 199 finančních úřadů a 14 finančních ředitelství se změní na nový typ finančních úřadů, nepovažuje to ministr za centralizaci, která by úředníkům umožnila centrální kontrolu údajů o daňových poplatnících ve větší míře než dosud. Celá operace má podle ministra jenom ten účel, aby se daňová správa osamostatnila od ministerstva financí, jak je běžné ve všech vyspělých zemích.
Nechme stranou, že novou kompetenci avizuje sám ministr. Generální finanční ředitelství bude podle něho vybírat sociální i zdravotní pojistné, i když to dosud neschválila vláda.
Podstatný je fakt, že si superúřad podrží všechny kompetence, které má dosud. Na rozdíl od vyspělých zemí měla tuzemská finanční ředitelství neobvykle velké pravomoci. Nevybírají pouze daně, ale zároveň kontrolují, jak se veřejné peníze utrácejí. Mohou tedy od firem či jednotlivců vymáhat daně a zároveň do detailu zkontrolovat jejich hospodaření, pokud nějak přišli do styku s veřejnými dotacemi.
Oddělit tyto dvě pravomoci doporučuje loňská zpráva Světové banky, podle níž by tím došlo k úsporám stovek milionů ročně a zároveň by se tím snížila zbytečná zátěž kontrolovaných osob.
Tento cíl měl naplnit zákon o finanční kontrole, který vznikl na ministerstvu financí v roce 2009, ministr Kalousek ho však odmítl předložit vládě. Místo toho prosazuje zákon o finanční správě, která si udrží obě kompetence. Jejich výkon centralizuje do rukou jednoho generálního ředitele.
Nejmocnější v zemi
O tom, že nový úřad bude nejmocnější v zemi není třeba pochybovat. Bude mít k dispozici údaje o daních i o hospodaření všechny významných institucí. Prostřednictvím ministra financí může získat informace o bankovních převodech.
O tom, koho úřad zkontroluje, rozhodne generální ředitel. Na rozdíl od Nejvyššího kontrolního úřadu nebude o kontrolách rozhodovat kolegium jmenované sněmovnou, které ze svých jednání pořizuje zápis.
I když s tím ministr Kalousek polemizuje, dohled nad Generálním finančním ředitelstvím bude mít prakticky nulovou účinnost. Ředitelství bude podléhat pouze běžné kontrole ministerstva financí, která se však omezuje na to, jak efektivně úředníci využívají veřejné peníze. Kritici tvrdí, že ministerské kontroly dokážou maximálně zjistit, že někdo v minulém roce nakoupil zbytečně drahý kancelářský materiál apod.
Instituce, která může kontrolovat každého a přitom se vymyká každé účinné kontrole, může být označena za nejmocnější v zemi.
Beze zbraně a bez uniformy
Ministr Kalousek v polemice napsal, že Generální finanční ředitelství nejde ani v mediální zkratce přirovnat k policii. Nezíská žádné pravomoci v trestním řízení a nebude bezpečnostním sborem.
V nedávné minulosti však existovaly policejní jednotky, které se v trestním řízení neangažovaly, ani neužívaly donucovací prostředky. Srovnání vznikajícího Generálního finančního ředitelství s někdejší StB kulhá na obě nohy, ovšem politická policie se ve většině zemí včetně normalizačního Československa omezovala na kontrolu občanů a k bezpečnostním zásahům využívala běžnou policii.
Ministerstvo financí navíc samo připouští „policejní“ přirovnání. „Generální finanční ředitelství není nic jiného, než například Generální ředitelství cel,“ vysvětlil například Jakub Haas z tiskového oddělení v Parlamentních listech. Generální ředitelství cel přitom disponuje jakousi „celní policií“, jejíž ozbrojení příslušníci kontrolují vietnamská tržiště.
Neřízený nesystémový proces
Přirovnání Generálního finančního ředitelství k „finanční policii“ tedy sedí. Jeho úředníci budou sami rozhodovat o tom, koho budou kontrolovat. Výsledky kontrol nebudou muset zveřejňovat. Na rozdíl od běžných policistů a od celníků nebude jejich činnost hlídat příslušná inspekce. Odborně řečeno, kontrolní činnost finančního ředitelství bude „neřízený nesystémový proces“. Ministr má pravdu, že proti současnému stavu se tím zase tolik nemění.
Posílit svou pravomoc zřizováním policejních či policii podobných útvarů je vůbec běžným zvykem tuzemských politiků. Vedle běžné policie tu máme městské strážníky a celníky, v přímém přenosu z ČT jsme viděli, že proti civilistům zasahuje vojenská policie. Teď vzniká nezávislá „finanční policie“.
V žádné polemice nejde o vítěze, ale o to, aby přispěla k veřejné diskusi, nebo aspoň upozornila, že tato diskuse chybí. Reformovat kontrolu hospodaření s veřejnými financemi je úkolem číslo jedna v rámci protikorupční strategie. Není však jasné, jestli se takového cíle podaří dosáhnout prostě tím, že se posílí moc ministerstva financí a finančního ředitelství. Na druhou stranu je přirozené, že ministerstvo financí podává přesně takové návrhy.